امروز جک زدم رفتم زیر ماشین بررسی کنم دیدم این قطعه که پایین سمت شاگرده لقه و حتی با دست میشه عقب و جلو کردش و چرخوندش
[External Link Removed for Guests]
این چی هستش ؟؟

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
masonhower نوشته شده:سلام بر اساتید گرامی
امروز جک زدم رفتم زیر ماشین بررسی کنم دیدم این قطعه که پایین سمت شاگرده لقه و حتی با دست میشه عقب و جلو کردش و چرخوندش
[External Link Removed for Guests]
این چی هستش ؟؟
MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:
سلام
اگر منظورتون اون قطعه ی گِردِ لاستیکی هست,کارش گرفتن لرزش شَفتِ پلوس هست یعنی شفت رو بالانس نگه میداره تا لرزش نداشته باشه موقع چرخش
این لاستیک باید محکم به شفت چسبیده باشه
ظاهراً فقط اون شفتی که بلندتره این لاستیکِ لرزش گیر رو داره
میل گاردونِ بیشتر ماشینها هم یک همچین قطعه ای داره
masonhower نوشته شده:
سلام جناب آسمانی عزیز
با تشکر از پاسخ شما
متاسفانه این قطعه سر جاش محکم نیست و همونطور که نوشتم برای خودش وله حتی با دست میشه چپ و راست برد و چرخوندش
این باید تعویض بشه ؟؟
اگر بله کار راحتیه یا باید مکانیک انجام بده ؟؟
MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:masonhower نوشته شده:
سلام جناب آسمانی عزیز
با تشکر از پاسخ شما
متاسفانه این قطعه سر جاش محکم نیست و همونطور که نوشتم برای خودش وله حتی با دست میشه چپ و راست برد و چرخوندش
این باید تعویض بشه ؟؟
اگر بله کار راحتیه یا باید مکانیک انجام بده ؟؟
سلام
بهتره اول لاستیک یکی دو تا ماشین دیگه رو ببینید تا معلوم بشه که جای دقیقش کجاست و آیا چسبیده یا اونها هم تکون میخوره ؟
از کار این لگن سازهای ایرانی کسی سر درنمیاره . شاید همشون همینجوریه !!!!
از قطعات یدکی ها هم بپرسین که آیا دارند این قطعه رو و قیمتش چنده
اگر در ماشینهای دیگه چسبیده میتونین زیرش رو خوب تمیز و براق کنید و با چسب پتکس یا دوقلو بزنین به شفت و لاستیک رو بکشین بیارین روی چسب
بهتره حداقل 12 ساعت ماشین حرکت نکنه تا خوب خشک بشه
اگر لازمه عوض بشه پس باید وقتی گردگیر پاره میشه اون موقع عوض بشه چون تعویضش دردسر داره و باید چرخ و دیسک ترمز و سرپلوس باز بشه
masonhower نوشته شده:
پرایدهای دیگه رو چک کردم سفت بودند
شفت چی هست ؟؟ با چسب 1,2,3 بچسبونمش به کناریش ؟
MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:masonhower نوشته شده:
پرایدهای دیگه رو چک کردم سفت بودند
شفت چی هست ؟؟ با چسب 1,2,3 بچسبونمش به کناریش ؟
سلام
گفتین چسب یک دو سه , یاد یه ماجرائی افتادم:
وقتی چیزی میخریم لازم هست که کاتالوگش و دستورالعملش رو با دقت بخونیم .
خودم چند بار نخوندم و ضرر کردم
چند مدت پیش خونه ی یکی از دوستان بودم و میخواست با چسب یک دو سه یک تکه چوب رو بچسبونه به دیوار .
گفت چسبش آشغاله و هر چی میچسبوندش دوباره کنده میشه . (ترکیه ای بود)
میدونین چطوری میچسبوند ؟ . چسب رو میزنه به چوب و میچسبونه به دیوار و روی چوب اسپری میزنه !!!!! و میگه روشش همینه !!!!
بنده توی عمرم با چسب یک دو سه کار نکرده بودم اما دیدم با عقل جور در نمیاد که چسب بزنه به چوب وبچسبونه به دیوار و بعدش اسپری بزنه روی چوب !!!!!
روی قوطیش رو خوندم دیدم نوشته :
اول هر دو قطعه رو تمیز کنین تا کثیف و چرب و خیس و مرطوب نباشه
بعدش چسب رو بزنین به یکی از دو قطعه و اسپری رو بزنین به قطعه ی دیگه و فوراً دو قطعه رو بذارین روی همدیگه و چند ثانیه فشار بدین
دیوار و چوب رو تمیز کردیم و طبق دستورالعمل چسبوندیمش . الان چند هفته گذشته و میگه لامصب دیگه کنده شدنی نیست مگر اینکه دیوار رو خراب کنیم
این همون چسبیه که میگفت به درد نمیخوره و آشغاله
====================================
حالا برای چسبوندن این لاستیک به شفت هم باید ببینید آیا میتونین لاستیک رو طوری کج کنین که داخلش اسپری بخوره ؟ اگر شدنی هست پس شاید این نوع چسب بچسبوندش
شفت یعنی همون میله ای که از گیبرکس وصل شده به چرخ
شفت یعنی محور .
میله ی پلوس (شفت) قرار گرفته بین پلوس داخلی که به گیربکس وصله و پلوس خارجی که به کیتِ دیسک ترمز وصله
بین این دو پلوس یک میله هست که بهش میگیم شفت و همون لاستیک هم به شفت باید چسبیده باشه که در ماشین شما کنده شده
================================
نمیدونم آیا چسب یک دو سه میتونه لرزشها و تکانهای محور رو تحمل کنه یا نه . باید هر دو قطعه خوب تمیز بشه و طبق روشی که روش نوشته بچسبونینش و ببینین نتیجه چی میشه
اگر میله و لاستیک چرب یا خاکی باشه پس نمیچسبه
melmdoost نوشته شده:سلام خدمت اساتید گرامی
چند تا سوال داشتم. شاید هم این سوال خیلیا باشه.
سوال1 : وقتی ماشین روشنه و درب ورودی روغن موتور را باز می کنم و روغن به بیرون پرتاب میشه... آیا این نشانه خوبی از کارکرد موتوره یا نه نشانه بدیه.
سوال 2 : دلایل وجود دود یا بخار از درب ورودی موتور چیه؟
در چه صورتی نشانه بدی محسوب میشه. معمولا وقتی ماشینو میخوان بفروشن و میبرن پیش مکانیک ... مکانیک ها همونو نگاه میکنن و اگر دود بیاد بیرون میگن موتور ضعیفه. هزینه تعمیر رینگ پیستون چقدره معمولا؟
سوال 3: یه جستجو کردم تو اینترنت در مورد احیا گرهای موتور و گیربکس. محصولات زادو رو دیدم . نوشته بود که برای "برای رفع گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی موتور به سادگی میتوانید یکی از موتور شوی ها زادو ویتا فلش و یاتوتال فلش را استفاده نمایید.
یا برای برای رفع فرسایش رینگ پیستون از یکی از احیاگرهای موتور زادو استفاده فرمایید ...
آیا توصیه میکنید که از این ها استفاده بشه؟
melmdoost نوشته شده:سلام خدمت اساتید گرامی
چنتا سوال داشتم. شاید هم این سوال خیلیا باشه.
سوال1 : وقتی ماشین روشنه و درب ورودی روغن موتور را باز می کنم و روغن به بیرون پرتاب میشه... آیا این نشانه خوبی از کارکرد موتوره یا نه نشانه بدیه.
سوال 2 : دلایل وجود دود یا بخار از درب ورودی موتور چیه؟ در چه صورتی نشانه بدی محسوب میشه. معمولا وقتی ماشینو میخوان بفروشن و میبرن پیش مکانیک ... مکانیک ها همونو نگاه میکنن و اگر دود بیاد بیرون میگن موتور ضعیفه. هزینه تعمیر رینگ پیستون چقدره معمولا؟
سوال 3: یه جستجو کردم تو اینترنت در مورد احیا گرهای موتور و گیربکس. محصولات زادو رو دیدم . نوشته بود که برای "برای رفع گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی موتور به سادگی میتوانید یکی از موتور شوی ها زادو ویتا فلش و یاتوتال فلش را استفاده نمایید." یا برای "برای رفع فرسایش رینگ پیستون از یکی از احیاگرهای موتور زادو استفاده فرمایید"... آیا توصیه میکنید که از این ها استفاده بشه؟
MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:melmdoost نوشته شده:سلام خدمت اساتید گرامی
چند تا سوال داشتم. شاید هم این سوال خیلیا باشه.
سوال1 : وقتی ماشین روشنه و درب ورودی روغن موتور را باز می کنم و روغن به بیرون پرتاب میشه... آیا این نشانه خوبی از کارکرد موتوره یا نه نشانه بدیه.
سوال 2 : دلایل وجود دود یا بخار از درب ورودی موتور چیه؟
در چه صورتی نشانه بدی محسوب میشه. معمولا وقتی ماشینو میخوان بفروشن و میبرن پیش مکانیک ... مکانیک ها همونو نگاه میکنن و اگر دود بیاد بیرون میگن موتور ضعیفه. هزینه تعمیر رینگ پیستون چقدره معمولا؟
سوال 3: یه جستجو کردم تو اینترنت در مورد احیا گرهای موتور و گیربکس. محصولات زادو رو دیدم . نوشته بود که برای "برای رفع گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی موتور به سادگی میتوانید یکی از موتور شوی ها زادو ویتا فلش و یاتوتال فلش را استفاده نمایید.
یا برای برای رفع فرسایش رینگ پیستون از یکی از احیاگرهای موتور زادو استفاده فرمایید ...
آیا توصیه میکنید که از این ها استفاده بشه؟
سلام بر همگی
عید سعید فطر بر شما مبارک و طاعات قبولِ حق و صد سال به از این سالها
===================================
1- پرش قطرات ریز روغن میتونه طبیعی باشه چون اسبکها آغشته به روغنه و با سرعت زیاد تکون میخوره و گاهی قطرات روغن ازش میپره بیرون خصوصا با گاز دادن
چیزی که مهمه بوی روغن و بخار روغن هست
بوی روغن سوخته میتونه دلیل بر بنجل بودن روغن باشه و یا دلیل بر روغن سوزی داشتن موتور
2- در موتور سیستمی هست به اسم pcv
pcb یک کانال هست که از اتاقک میل لنگ راه داره به قسمت سوپاپها (بالاترین جا در سرسیلندر) و از اونجا با شیلنگ وصل شده به منیفولد هوا . روی شیلنگ هم یک سوپاپ یکطرفه هست
موتور هر چقدر هم مدرن و باکیفیت باشه باز هم مقدار بسیار کمی از مخلوط هوا و بنزین از کنار رینگهای پیستونها وارد اتاقک میل لنگ میشه (در مرحله ی تراکم)
در مرحله ی انفجار هم کمی از گازها میره توی اتاقک
این بخارها و گازها از راه کانال pcv میره توی منیفولد و میره توی سیلندرها و بخار بنزینش مصرف میشه
در ماشین باکیفیت و نو شیلنگ pcv خشک و تمیزه
اما در ماشین غیر استاندارد که با آلیاژ بنجل و ماشین آلاتِ تراشکاری بنجل و قدیمی ساخته میشه (مثل خودروهای ایرانی) و همچنین در خودروهای کهنه و فرسوده , شیلنگ pcv چرب هست چون گرمای شدید گازهایی که از کنار ربنگها میره توی اتاقک میل لنگ باعث تبخیر شدنِ روغن میشه و بخار روغن در شیلنگ pcv سرد میشه و تجمع میکنه
هر چی رینگها بیشتر فرسوده بشند هم بخار روغن بیشتر میشه و کار به جائی میکشه که با جدا کردن شیلنگ pcv از منیفولد هوا, دود روغن کاملاً دیده میشه
روغن بنجل که در حرارت پائین تبخیر میشه باعث بدتر شدن وضع میشه
یک علامت روغن بنجل اینه که بوی گازوئیل میده
روغن باکیفیت بو نداره و یا بوی خاصی داره که اصلا شبیه بوی گازوئیل نیست
=====================================
زود فرسوده شدنِ موتور یعنی چی؟
اولش فقط رینگها ساییده میشند و البته دیواره ی سیلندرها هم ساییده میشه
در این حالت فقط رینگها با رینگهای یک درجه بزرگتر تعویض میشه بدون تراشکاری . این کمترین تعمیر با کمترین هزینه هست. موقعی انجام میشه که تعمیر اول باشه بعنی ربنگهاشماره صفر باشه یعنی ربنگهای فابریکِ خود موتور هنوز عوض نشده باشه
اگر قبلاً رینگها عوض شده با رینگ بزرگتر پس دفعه ی بعد که موتور باز هم به روغن سوزی افتاد باید اول سیلندر تراش بخوره و پیستونهای کمی بزرگتر نصب بشه با ربنگهای بزرگتر
اگر باز هم به روغن سوزی افتاد باید دوباره پیستون بزرگتر و رینگ بزرگتر نصب بشه و اگر دیگه دیواره ی سبلندر خبلی نازک شده پس باید سبلندر بوش بخوره یعنی سیلندر تراش میخوره و گشاد میشه و یک استوانه ی آلومینیومی میخوره توی سیلندر و دوباره پیستون و رینگِ سایز صفر نصب میشه (سایز مونور فابریک)
عواملِ فرسایش موتور
1- بنجل بودن آلیاژش و تکنولوژی ساختش درست مثل لگنهای ایرانی که صفرش هم روغن سوزی داره و روغن کم میکنه و شیلنگ پب سی ویش چربه !!!!
این یعنی دزدی و غارت در روز روشن با چراغ سبز حامیانشون
2- استفاده از روغن بنجل که لزوجتش کمه و یا زود لزوجتش رو از دست میده
3- روغن نامناسب مثلا روغن موتورسیکلت در ماشین
4- فیـلتر روغن بنجل
5- دیر به دیر عوض کردن روغن و فیـلتر
6- رانندگی با دور موتور زیاد (بین 1500 تا 3200 rpmاقتصادی هست )
7- رانندگی با سرعت زیاد و دور موتور بالای 3000 برای مدت طولانی چون باعث خوب چرب نشدنِ قطعات و افزاسش سایش میشه خصوصاً اگر که روغن هم بنجل باشه و آلیاژ موتور هم بنجل باشه و همه ی اینها در مورد لگن ایرانی صدق میکنه پس صاحب لگن ایرانی باید خیلی مراقب باشه دور موتور بالای 3200 نره و سرعت هم از 90 یا 100 بالاتر نره (سرعت اقتصادی)
8- بالا رفتن حرارت موتور باعث افرایش سایش و فرسایش میشه
پس بیرون و داخل رادیاتور باید تمیز باشه
از کولانت درجه یک استفاده بشه (کولانت یعنی مخلوط آبمقطر درجه یک و ضد یخ درجه یک به نسبت 50/50)
وقتی هم رنگش میخواد قهوه ای بشه باید تغویض بشه
9- بدنه ی موتور باید بدون گل و لای باشه تا بهتر خنک بشه
موتورشوئی پول دور ریختن هست . فقط اگر به بدنه ی موتور گل چسبیده باید تمیز بشه
چرب بودن بدنه موتور اصلا مهم نیست اما نشتی روغن باید برطرف بشه
10 - حرکت با شتاب زیاد یعنی یکدفعه پا رو تا ته گذاشتن روی گاز
در همین تاپیک عکس سیستم pcv هست
=====================================
3- موادی در بازار هست که باعث کمتر تبخیر شدنِ روغن میشه مثل مکمل روغن که انواع باکیفیتش هم چربی روغن رو افزایش میده هم تبخیر رو کاهش میده . امریکائیهای اصل از همه بهتره
موادی هم هست که قبل از تخلیه روغنِ کهنه اضافه میشه به موتور و داخل موتور رو میشوره و بعد از 15 دقیقه درجا کار کردن با دور موتور 1500rpm روغن تعویض میشه
===================================
نکته مهم و اقتصادی:
هر ماشینی دارید چه داخلی چه خارجی , به موقع فبلـتر و روغن عوض کنید
دور موتور بالای 3200 و ریز 1500 نیاد
حرارت موتور رو همیشه زیر نظر داشته باشید
آب معمولی نریزید توی رادباتور
کولانت کهنه رو تعویض کنید
بیرون رادباتور همیشه تمیز باشه
mohammad-ranjbar نوشته شده:melmdoost نوشته شده:سلام خدمت اساتید گرامی
چنتا سوال داشتم. شاید هم این سوال خیلیا باشه.
سوال1 : وقتی ماشین روشنه و درب ورودی روغن موتور را باز می کنم و روغن به بیرون پرتاب میشه... آیا این نشانه خوبی از کارکرد موتوره یا نه نشانه بدیه.
سوال 2 : دلایل وجود دود یا بخار از درب ورودی موتور چیه؟ در چه صورتی نشانه بدی محسوب میشه. معمولا وقتی ماشینو میخوان بفروشن و میبرن پیش مکانیک ... مکانیک ها همونو نگاه میکنن و اگر دود بیاد بیرون میگن موتور ضعیفه. هزینه تعمیر رینگ پیستون چقدره معمولا؟
سوال 3: یه جستجو کردم تو اینترنت در مورد احیا گرهای موتور و گیربکس. محصولات زادو رو دیدم . نوشته بود که برای "برای رفع گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی موتور به سادگی میتوانید یکی از موتور شوی ها زادو ویتا فلش و یاتوتال فلش را استفاده نمایید." یا برای "برای رفع فرسایش رینگ پیستون از یکی از احیاگرهای موتور زادو استفاده فرمایید"... آیا توصیه میکنید که از این ها استفاده بشه؟
سلام دوست خدمت همه دوستان عزیز
جواب 1 _ پرتاب روغن نشانه خوبی هست به شرطی که دستگاری توی سیستم روغن نشده باشه که باعث نرسیدن روغن به میل لنگ بشه
پرش روغن یعنی فشار خوب و مناسب و درنتیجه عمر بهتر موتور
جواب 2- یکی از علت های وجود بخار تحمل دمایی پایین روغن و یا کیفیت پاین و بنجل بودنشه و تا یه حدی طبیعی هست و اون بخار شدید روغن که به اصتلاح میگند موتور بخار داره ناشی از نشت کمپرس از رینگ پیستون هست
جواب 3- احیاگر ها تا حدی خوب هستند و زادو هم مارک خوبیه تو این ضمینه و لی در کلا اگر شدید باشه مشکل باید تعمیر بشه
هزینه تعمیر موتور هم بسته به نوع موتور و تعمیرات مورد نیاز متفاوته