یکی از دوستان نوشته شده:سلام دوستان من از پشت خیلی تصادف میکنم یعنی از پشت زیاد بهم میزنن
اکثرا هم مواقعی به وجود میاد که یهو همه ماشین ها وایمیستند(بزرگ راه ها یا اتوبان ) تاحالا 4 5 بار اینجوری تصادف کردم یک بار هم اینقدر محکم از پشت زدند که خوردم ماشین جلویی خودمم داغون شدم!!!!!
اینجور مواقع برای جلوگیری چکار باید کرد ؟؟؟
سلام
جواب سوالتون خیلی طولانی هست . خیلی کارها باید انجام بدین تا مشکلِ تصادف از عقب با ماشین شما حل بشه
سعی میکنم خلاصه بگم:
1- مغز راننده باید سالم باشه یعنی تحت تاثیر الکل و مواد مخدر و داروی خواب آور و سست کننده نباشه
2- گفته میشه که سرعت عکس العملِ آدم جوان و سالم در حدود 0.3 ثانیه هست ( 3 دهم ثانیه ) طول میکشه که جوانِ سالم چراغ قرمز ترمز ماشین جلوئی رو ببینه و عکس العمل نشون بده . هر چه فرد پیرتر و مغزش ناسالمتر باشه زمانِ لازم برای عکس العملش هم بیشتر میشه پس باید فاصله ی طولی با ماشین جلوئی رو بیشتر و بیشتر کنه
میگن به ازای هر 20 کیلومتر سرعت باید یک ماشین فاصله داشته باشیم با ماشین جلوئی
بعضیها هم این رو میگن:
[External Link Removed for Guests] 3- چشم برنداشتن از جلو مگر برای یک ثانیه و اون هم در جائی که مطمئن هستیم فرصت داریم یک ثانیه چشم برداریم . یعنی زُل زدن به آمپرها و داشبورد و نگاه کردن به بغل دستی و زل زدن به آینه های عقب و بغل ممنوع .
4- هر چه جاده لغزنده تر باشه بابد فاصله با ماشین جلوئی بیشتر باشه
5- اگر ماشین جلوئی چراغ ترمزش کار نمیکنه بهتره ازش دور بشین یا سبقتِ مجاز بگیرین تا از خطرش در امان باشید
6- توجه نداشتن به جلو باعث میشه یکهو مجبور بشیم بزنیم روی ترمز که خودش عامل بزرگ و مؤثری هست برای خطرساز شدنِ ما و تصادف کردنِ ماشین عقبی با ما خصوصاً اگر اون هم فاصله رو رعایت نکرده باشه و یا حواسش پرت باشه . بعضیها ذاتاً زود دستپاچه میشند و بیخود ترمز سنگین میگیرند که باعث تصادف از عقب میشن . معمولاً درصدِ خانمهای اینجوری بیشتر از آقایونِ اینجچری هست برای همین بنده از خانمها بیشتر فاصله میگیرم و به ندرت براشون بوق و چراغ میزنم تا دستپاچه نشند .
7- سالم بودنِ ترمزها و لاستیکها و چراغ ترمز و چراغهای دیگر ماشین تا در کمترین زمان سرعت کاهش پیدا کنه و نزنیم به جلوئی
8- همیشه حضور ذهن داشتن در رانندگی یعنی حواسمون پرت نشه به چیز دیگه . همیشه در نظر داشته باشیم که راننده جلوئی هر لحظه ممکنه یهو بزنه روی ترمز . با دلیل و بی دلیل پس هم فاصله رو رعایت کنیم هم حواسمون پرت نشه و چشم از جل برنداریم .
9- برنامه ریزی کردنِ مغز با تمرین برای استفاده ی صحیح از سیستم ABS یعنی فرد عادت کنه موقع ترمز گرفتن با ABS با فرمان هم مانع از برخورد بشه نه اینکه بزنه روی ترمز و بشینه تماشا کنه میخوره یا متوقف میشه . در صفحات قبل بیشتر توضیح داده ام
10 - از شیشه ی عقبِ ماشینِ جلوئیمون ,ماشین جلوئیش رو هم در نظر و دید داشته باشیم تا اگر زد ترمز ما هم آماده ی کاهش دادن سرعت باشیم . یعنی فقط متمرکز نشیم روی ماشین جلوئیمون . بر همین اساس هست که رانندگی پشتِ ماشین شاصی بلند و بزرگ که جلوش رو نمیبینیم خطرناکه مثل وانت بار و کامیون و وان و مبنی بوس و اتوبوس جیپ و غیره و بهتره اصلاً پشت اینها نمونیم و یا ازشون بیشتر فاصله بگیریم
11- در وقتی که تازه بارون شروع شده جاده به شدت لیز میشه چون قطرات بارون با گل نرم و چربی روی آسفالت ترکیب میشه وچیزی مثل گریس به وجود میاره که گاهی مرگ آفرین میشه
مثلاً راننده هر روز در هوای آفتابی با سرعن 60KM بدون مشکل یک پیچ رو راحت رد میکرده . اما حالا و کمی بارون اومده و تجربه نداره و میاد با همون سرعت پیچ رو رد کنه که یا لیز میخوره یا چپ میکنه .
پس هر چی لیز بودنِ راه بیشتر بشه باید سرعت کمتر بشه و فاصله بیشتر بشه و هشیاری هم بیشتر بشه .
12- کسی که چشمش ضعیفه اگر بدون عینکِ مناسب رانندگی کنه بسیار حادثه ساز و خطرساز هست برای خودش و دیگران .
13- کسی که فقط یک چشمش دید داره باید خیلی خیلی خیلی بیشتر از بقیه مراقب باشه چون دیدن با یک چشم باعث کاهش شدیدِ قدرتِ تشخیص فاصله و سرعت میشه پس باید بیشتر از دیگران فاصله بده و با سرعت کمتری هم رانندگی کنه تا فرصت کافی برای عکس العمل داشته باشه .
14- رنگ ماشین تاثیر زیادی داره در میزانِ حادثه ساز بودنش . ماشین زرد و سفید بسیار ایمن هست و ماشین آبی باز مایل به خاکستری و یا خاکستری باز و سیاه بسیار خطرناک هست
15- پر نور بودن چراغهای عقب بسیار موثر هست در جلوگیری از حادثه
16- سالم بودن پدال ترمز و به موقع روشن شدنِ استپ ترمز خیلی مهم هست . استپ ترمز باید طوری رگلاژ باشه که با کوچکترین فشاری به پدال ترمز و حرکتش در حد 5 میلیمتر هم چراغ ترمز روشن بشه . هر راننده ای میتونه خودش این رو چک کنه در شب و اگر دیر روشن میشه رگلاژش کنه .
17- موقع رانندگی باید گهگاهی از آینه ی عقب نگاه کنیم به پشت سرمون به چند دلیل:
الف - اگر کسی خیلی به ما نزدیکه بهش علامت بدیم فاصله اش رو بیشتر کنه مثل چند بار فشار اندک روی پدال ترمز و یا علامت دادن یا فلاشر دو طرفه . اگر مشخصه راننده ی بی ملاحظه ای هست بهتره بهش راه بدین تا بره و ازش دور بشین چون حادثه ساز هست
ب- میفهمین که ماشین پشت سرتون هست پس باید از ترمز سنگین و یکدفعه ای اجتناب کنین پس با دقت بیشتری میرونید و فاصله با ماشین جلوئی رو افزایش میدین و چشم از جلو برنمیدارین .