جلو بندی ماشین را خودم تعمیر کردم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1785
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3440 بار
سپاس‌های دریافتی: 5879 بار

جلو بندی ماشین را خودم تعمیر کردم

پست توسط shafagh »

از دست بعض مکانیک های دندان گرد که جیب ادم را چپو (غارت) می کنند و بعض مکانیک های چلم ( که همیشه بعنوان اخرین چاره دستشان به قبضه چکش می رود) ) که بعد از یک ذره کار و گرفتن کلی پول سر ادم منت هم می گذارند جلو بندی ماشین را ریختم پایین. خوشبختانه یک پتک 5 کیلویی مخصوص تخریب دیوارهای سیمانی داشتم که فقط با یکی یک ضربه توانستم سیبک ها را یکی بعد از دیگری منفصل کنم. البته یکی از سیبک ها چنان در بازوی فرمان جام شده بود که با پتک هم بیرون نمی امد دو سال قبل که میخواستم شافت فرمان را که خورده شده بود تعویض کنم براحتی بیرون امد اما تعجب اور انکه اینبار چطور یک پین صیقلی با ضربات پتک هم از یک بوش ساده بیرون نمی امد. بهر حال پین های میل فرمان لق شده بودند و ماشین در سرعت خودبخود اینطرف و انطرف می رفت و خطرناک بود و چاره ای جز تعویض ان نبود. کلیه لوازم جلو بندی را بصورت پکیج خریده ام اما از میل فرمان خبر نداشتم اصل مشکل اعوجاج ماشین هنگام حرکت هم در اصل همین میل فرمان بود اما سیبک ها تقریبا سالم بودند ولی چون لاستیک گردگیر انها فرسوده شده بود و اب و گرد و خاک نفوذ می کرد بهتر دیدم حالا که لوازم را خریده ام انها را نو کنم تا لااقل تا یکی دو سال راحت باشم. قطعه فروش مربوطه میل فرمان هم داشت اما فابریک ایران خودرو نبود و چون میل فرمان همانند سیستم ترمز قطعه بسیار حساسی است معقول دیدم که انشا... فردا نوع فابریک را بخرم که البته جمعه هست. بهرحال به حول و قوه خداوند وقتی کل جلو بندی نو را سوار کنم از کار هر مکانیکی بهتر خواهد شد زیرا ماشین خودم است و با دقت و دلسوزی ان را درست می کنم. پایین اوردن جلو بندی یک ساعت طول کشید سوار کردن ان اسانتر است و فقط می ماند فاصله چرخ ها یا بعبارتی فرمان را تنظیم کنم. هفتاد هشتاد هزار تومان بنفعم شد تازه تعمیر کردن ماشین بدست خود ادم لذت بخش است چون بعد از انکه ادم می بیند ماشین اش مثل ساعت کار می کند و خودش هم ان را تعمیر کرده است خوشحال می شود البته بشرطی که یک قوطی پیچ و مهره اضاف نیاورد تصویر من فقط مجبور شدم برای تعویض کلاچ و چهار شاخ میل گاردن ماشین را به مکانیکی ببرم اما ان مکانیک اگرچه تبحری که انتظار داشتم را نداشت اما ادم با خدایی بود و کلی برای پایین اوردن گیربکس و گاردن و تعویض ها وقت گذاشت و کلا پنجاه هزار تومان هم بیشتر نگرفت. البته اگر گود، میز اهنی و گیرپا داشتم ان تعمیر ها را هم خودم انجام می دادم. بهر حال با ذکر این مطالب فقط به دوستانی که می خواهند تعمیرکار ماشین خود باشند یک توصیه دارم. باید اصول مکانیک را بلد باشید یعنی مکانیزم کلی قسمتی را که می خواهید باز کنید بدانید و دوم انکه اگر اولین بار است که قطعات قسمتی را باز می کنید به دقت تمام مراحل باز شدن، جای هر پیچ، پین، واشر و غیره را بدانید و سعی کنید انها را بطور منظم جایی بچینید که بخاطرتان بماند. دوم انکه موقع بستن قطعات بر اعصاب خود مسلط باشید و با عجله قطعات را سوار نکنید زیرا اگر قطعه ای فراموش شد باید دوباره سیستم مربوطه را باز کرده و ان قطعه را هم ببندید که زحمتی مضاعف و خسته کننده است.
نکته دیگری که می خواهم بگویم انکه به مکانیک ها بدبین هم نباشید. بسیاری از انها افراد زحمتکش و درستکاری هستند فقط باید برای تعمیر ماشین بهترین ها را پیدا کنید
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: جلو بندی ماشین را خودم تعمیر کردم

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .
چون شیر به خود سپه شکن باش , فرزندِ خصالِ خویشتن باش .
لذتِ بی نیازی قابل وصف نیست البته بشر نیازمند خلق شده تا انسانِ خردمند خالقش رو فراموش نکنه اما میتونه در خیلی چیزها مستقل باشه .
خیلی لذت داره که آدم خودش تعمیرکار خودش باشه . ( ماشین , موتورسیکلت , لوازم خونه , کامپیوتر , موبایل , لوله کشی , برق و بنائی تعمیری و غیره ) .
چند حسن داره این کار :
کسب علم و دانش
استقلال
صرفه جوئی مالی
ورزش مغز
ورزش بدن
مبارزه با بیماری خطرناک تنبلی که پشتِ رستم پیل تن رو هم به خاک میاره اگر هشیار و مراقب نباشه .
اطمینان از دقت و تمیزیِ کار .
===-=====================-=========

برای اینکه یک کار درست انجام بشه چند چیز لازم هست :
علم و دانش کافی ( امروزه با استفاده از ”علامه گوگل“ میشه خیلی راحت با یک جستجوی صحیح و صرف کمی وقت , کلی اطلاعات به دست آورد و استاد شد ) .
ابزارهای لازم
داشتن وقت کافی
داشتن وجدان کاری
عشق و علاقه
===================================
دشمنِ سیبک , پاره شدن گردگیرش و خشک شدن گریسش هست و دست اندازها .
میشه راحت با تیوبِ دوچرخه مسابقه ای یا کمی قطورتر بهترین گردگیر رو برای سیبک درست کرد و بالا و پائینش رو با سیم یک میلیمتری گالوانیزه یا مسی بست . قبلش هم باید حسابی گریسمالی بشه و بهتره توی گردگیر یا تیوب هم مقداری گیریس پر بشه .
فرمان اصلاً نباید خلاصی داشته باشه .
یعنی باید با دو سه میلیمتر چپ و راست کردنِ فرمان , چرخها هم چپ و راست بشه . اگر فرمان لقی داره خیلی خطرناکه .
بزرگترین دشمن سیستم فرمان , در جا چرخاندن فرمان و محکم گرفتن فرمان روی دست اندازها و راهِ سنگلاخ هست .
اگر دوست داشتین تاپیک صرفه جوئی رو هم بخونین . کلی پول توشه .
topic-t107118-108.html
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1785
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3440 بار
سپاس‌های دریافتی: 5879 بار

Re: جلو بندی ماشین را خودم تعمیر کردم

پست توسط shafagh »

باتشکر از شم دوست ارجمند، امروز متوجه شدم لاستیک گردگیر سیبک در فروشگاه ها موجود است و لذا چون سیبک ها سالم بودند و فقط لاستیک اشان مستعمل شده و گریس انها خشک شده بود از تعویض اشان صرفنظر کردم و قطعات نو را برای بعدها نگه داشتم چون همین سیبک ها تا یک الی دو سال ممکن است کار کند. فقط یکی از سیبک ها کمی روان بود که احتمال دادم مدتی دیگر لق شود ان را تعویض کردم لاستیک های گردگیر را هم امروز نتوانستم تهیه کنم و فردا خواهم خرید. بهر حال اگر قطعات اماده بود همین امروز طی یک ساعت کل جلو بندی را می بستم. البته بعد باید به سراغ فنر و کمک فنر های عقب بروم در دست اندازها کمی می کوبد و ممکن است بر اثر ان ضربان لاستیک ها که تقریبا نو هستند صدمه ببیند و باد کند. خود کمک ها مشکلی ندارند اما لاستیک کمک ها خراب شده اند در ضمن باید فنر های لاله ای را باز کرده و کمی سرویس کنم تا ماشین حالت نرمش بیشتری پیدا کند. اگزوز هم کمی صدا هیسه دارد هنوز ان را بررسی نکرده ام که نشط کمپرس از کجاست اما احتمالا چون ماشین ده سال کار کرده باید توری داخل خمره اگزوز مستعمل شده باشد یا واشر محل اتصال اگزوز به موتور نشتی دارد. چند مدت قبل هم توپی و بلبرینگ چرخ ها از گریس کاملا خشک شده و مثل چسب بلبرینگ ها را گرفته بود سرویس کردم و با تعویض اورینگ گریس مستعمل با نو هر دوچرخ کاملا نو شد سیستم ترمز چرخ ها را هم تعمیر کرده و کاملا نو شدند اعم از اورینگ ها و لنت ها و غیره. بعد از ان هم باید بروم سراغ تعمیر بخاری احتمالا عیب از گرفتگی رادیات بخاری و فن ان است چون این زمستان ضعیف عمل می کرد. البته اگر مجبور نشوم برای سرویس فن کل سیستم بخاری را پیاده کنم برای پاک کردن رادیات بخاری از شلنگ اب استفاده می کنم به یکی از لوله ها ی بخاری شلنگ اب وارد کرده و زیر لوله دیگر سطل می گذارم تا هرچه رسوب است خارج شود. در این صورت نیازی به باز کردن سیستم بخاری نیست اما اگر نشد مجبورم سیستم را پیاده کنم ولی انها را فابریک و مثل روز اول درست می کنم. نور چراغ ها عالی است اما تنظیم نیستند برای ادم های خودخواهی که در شهر و بیمورد از نور بالا استفاده کرده و ان را در چشم انسان می اندازند فلاش لایت جالبی تدارک خواهم دید تا وادارشان کنم نور پایین بزنند که البته راهنماها هم کار نمی کنند و احتیاج به تعویض لامپ یا ترمیم سیم دارند ولی به احتمال زیاد کنتاکت های مسی چراغ ها اکسید شده اند و باید سرویس شوند . ترمز دستی هم کار نمی کند یکبار دوسال قبل پانزده هزار تومان پول دادم و تعویض کار لنت ها را عوض کرد اما انگار پول را ریختم دور چون چیزی عوض نشد و همچنان کار نمی کند لذا باید خودم دست بکار شوم. بهرحال همانطور که شما گفتید بهتر است هر فردی که می تواند خودش ماشین و سایر وسائل خود را تعمیر کند و بواقع من به انچه که شما گفتید یقین دارم

کسب علم و دانش
استقلال
صرفه جوئی مالی
ورزش مغز
ورزش بدن
مبارزه با بیماری خطرناک تنبلی
اطمینان از دقت و تمیزیِ کار

که البته مهمترین انها استقلال یا همان خود اتکایی است زیرا که انسان اچار فرانسه زندگی خود خواهد شد
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”