تعویض کاسه چرخ عقب پراید

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 16 آذر 1393, 2:03 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط hadi_mansouri »

با سلام خدمت دوستان گرامی
متشکرم بابت تمام مطالب مفیدی که در اختیار همگان قرار میدید تا از شر مکانیک های بی تجربه و خرج های بی مورد خلاص بشیم.
من خودم سعی کردم طبق پیشنهاد شما اساتید گرامی، خصوصا آقای محمد آسمونی، تا حد امکان پس از بررسی مشکل و مشورت گرفتن از اهل فن و اطمینان صد در صد از خرابی یک قطعه، آن را تعویض یا تعمیر کنم. خلاصه از همه ممنونم
بنده یک پراید مدل 87 دارم که حدودا 5 ماه پیش خریدم. لنت های عقب را دو ماه پیش تعویض کردم. ولی هنگام باز کردن کاسه چرخ عقب خیلی به سختی در اومد. و دیدم که حدودا 2 میل لبه داره. فکر میکردم عادیه. ولی وقتی کاسه چرخ پراید مدل 82 که برای یکی از اقوام بود رو نگاه کردم، متوجه شدم کاسه چرخ پراید بنده خیلی بیشتر خورده شده. بنابراین با توجه به این که گاهی اوقات لنت عقب در سرعت های زیر 20 کیلومتر در ساعت سوت میکشد و لنت های عقب هم کره ای می باشد، احساس میکنم نیاز است کاسه چرخ را تعویض بنمایم. پس اساتید لطفا راهنمایی بفرمایید آیا نیاز به تعویض دارم یا خیر، و اگر دارم، چگونه می توانم حلقه فلزی بلبرینگ که داخل کاسه چرخ می باشد را در بیاورم و این حلقه را در کاسه چرخ جدید جا بیندازم؟ چون زمان تعویض لنت عقب احساس کردم که به این راحتی در نمیاد.
اسم این حلقه را نمیدانم حقیقتا.
تصویر
ضمنا اطراف لنت عقب هم بسیار بسیار کثیف و پر از زنگ زدگی وجود دارد. آیا نیاز است آن را بشورم؟ با چه چیزی تمیز کنم؟
روی صفحه ای که لنت های عقب قرار گرفته، رنگ وجود داشته، الان خشک شده و ریخته است. آیا نیاز است با چیزی مانند اسپری بعد از شستشو رنگ کنم؟ یا خیر.

با تشکر فراوان از راهنمایی شما اساتید.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4228
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4524 بار
سپاس‌های دریافتی: 8624 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام

2mm لبه داشتن اصلا مهم نیست .
بنده یه ماشین داشتم 14 سال دیسک ترمز عوض نکردم حدود 5 mm لبه داشت وقتی فروختمش
البته پراید استاندارد نیست . از آلیاژهای ارزان و ضخامت کم استفاده میشه چون ساخت دزدان هزار ملیاردی هست
ظاهرا کاسه ترمز عقب ماشین شما با فلز نرم ساخته شده و زود خورده میشه

صدا دادنش به علت تماس لنت با کاسه هست . همچنین وجود براده ی سخت در لنت باعث صدا دادن میشه مثل براده ی آهن به جای براده ی مس و برنج . یا وجود قطعات درشت براده بخاطر کیفیت پائین .
اگر روی جک و باز کردن کاسه باز هم چرخ صدا میده پس رول برینگش خرابه (رول برینگ ساچمه هاش استوانه اس شکل هست مثل رولبرینگ چرخ عقب پراید ) roll besring

ترمز عقب احتیاج به این کارها داره :

تنظیف با برس سیمی
سمباده برای برداشتن زنگارها


اگر فلز قطعات ترمز زنگ میزنه پس باید با رنگ مقاوم حرارتی که تا 300 درجه هم صدمه نمیبنه رنگ بشه . البته اگه پیدا بشه
رنگ معمولی هم میشه اما معلوم نیست چقدر دوام بیاره .
رنگ حرارتی مثل اینها:
[External Link Removed for Guests]

سطح لنتها و داخل کاسه و پیستون ترمز نباید رنگ بشه
============
گیریس نسوز به مقدار بسیار کم برای مفصلها تا نرم کار کنه . کاسه و سطح لنتها نباید آغشته به گیریس بشه . نباید از روغن استفاده بشه .
=========
رگلاژ کردن لنتها و سیم ترمز دستی تا لنتها با کاسه تماس نداشته باشه .


==================================

به اون حلقه میگن spacer یعنی فاصله دهنده (چرخ عقب پراید کونس نداره . اون حلقه جزئی از رولبرینگ هست یعنی لایه خارجی اون هست )
کار کونس اینه که بین دو بلبزینگ فاصله میده یا بین بلبرینگ و پیچ نگه دارنده ی بلبرینگ (در چرخ جلو )
کونس میتونه حلقه یا لوله مانند باشه
به فارسی بهش میگن کونس اگه اشتباه نکنم
موقع تعویض بلبرینگ اگر کونس درست نصب نشه بلبرینگ درست در جاش قرار نمیگیره چون معمولاً اول یک بلبرینگ نصب میشه بعدش کونس نصب میشه روش بعدش بلبرینگ دوم نصب میشه .

اگر بلبرینگِ اول و کونس تا آخر فرو نرفته باشند در جاشون , بلبرینگ بیرونی درست جا نمیره

تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر


[External Link Removed for Guests]


شما میگین مشکل ترمز دارین . پس رولبرینگ و اون حلقه نیازی نیست دربیاد مگر اینکه رول برینگ خراب باشه یا بخواین گیریسکاریش کنین

در ماشین شما که رولبرینگ داره , اون حلقه روی رولبرینگ قرار میگیره یعنی غلتکهای رولبرینگ روش میغلتند . یعنی قسمت بیرونی رولبرینگ هست و غلتکها رو میپوشونه .
[External Link Removed for Guests]


برای باز کردن رولبرینگ چرخ عقب این کلیپهای آموزشی رو ببینید

[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 16 آذر 1393, 2:03 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط hadi_mansouri »

سلام دوست من
تشکر میکنم از پاسخ و راهنمایی شما، ممنون که کامل توضیح دادید.
فقط یه سوالی دارم، مگه بر اثر تماس لنت با کاسه نیست که لبه ایجاد میشه؟ پس ممکن هستش که لبه ی ایجاد شده با قسمت های فلزی لنت تماس پیدا کنه و صدا ایجاد کنه.
همچنین، تماس لبه ی ایجاد شده با قسمت های فلزی لنت، ممکن است مانع از تماس مناسب لنت با سطح داخلی کاسه شود. و همین امر باعث کاهش تاثیر ترمز می شود.
حقیقتا بنده همچین فکری داشتم، که گفتم شاید نیاز به تعویض یا تراش کاسه باشد، تا لبه مانع از برخورد لنت با کاسه نشود. بنابراین اگر اشتباه میکنم، لطفا راهنمایی بفرمایید.
با تشکر فراوان
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4228
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4524 بار
سپاس‌های دریافتی: 8624 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام
علت ایجادِ لبه , عدم تماس لنت با همه ی سطح دیسک ترمز و یا کاسه چرخ عقب (درام) هست جائی که سائیده نمیشه ضخیم میمونه و لبه به وجود میاد
اما این لبه با هیچ جا تماس نداره حتی اگر اختلافِ سطحش با جای تماس لنت زیاد باشه چون وجود نداره که بتونه با لبه تماس بگیره
[External Link Removed for Guests]
اگر لنت خیلی سائیده بشه , ممکنه پرچهای لنت روی کاسه خط بندازه که صداش و زبر بودنِ ترمز باعث متوجه شدنِ راننده میشه .
اون خراشها هم اگر خیلی عمیق نباشه مهم نیست . به مرور زمان با لنت نو سابیده و درست میشه
در تاپیک صرفه جوئی توضیح دادم که عده ای از مکانیکها همین خراشها رو بهانه میکنند برای ترساندن و سرکیسه کردنِ مشتری .
بهش میگن باید دیسک یا درام باز بشه تراشکاری بشه وگرنه خطرناکه و درست ترمز نمیگیره و تصادف میکنی . اما با تراشکاریِ دیسک لرزش شدید به وجود میاد چون کارشون دقیق نیست
در همون تاپیک توضیح دادم که:اگر ترمز گرفتن لرزش ایجاد نمیکنه در ماشین و اگر با ترمز ,ماشین به یک سمت کشیده نمیشه پس فقط لنت عوض کنین و فریب این کلکها رو نخورین
درضمن در بیشتر ماشینها لنت عقب رو بدون باز کردن میشه با ترمز دستی تست کرد
اگر ترمز دستی چرخهای عقب رو قفل نمیکنه به احتمال 90% لنتها داره تموم میشه مگر اینکه سیم ترمز دستی شل شده باشه
درضمن بهتره ماهی یکبار با سرعت 10km دنده عقب برین و فقط با استفاده از ترمز دستی ماشین رو متوقف کنین (فقط یک بار ) . این کار باعث جا افتادن لنت میشه اگر بر اثر ترمزهای سنگین , لنتها کمی از جاش حرکت کرده باشه
آخرین ويرايش توسط 1 on MOHAMMAD_ASEMOONI, ويرايش شده در 0.
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4228
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4524 بار
سپاس‌های دریافتی: 8624 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یه موضوع دیگه:
روی جک این رو چک کنین:
بدون ترمز و ترمز دستی , لنتها نباید با چرخ تماس داشته باشه و صدا ایجاد کنه البته تماس بسیار کم و صدای بسیار کم مهم نیست
مهم اینه که لنت نچسبیده باشه به کاسه و مانع چرخش چرخ نشه و باعث سایش درام و لنتها نشه
اگر چرخ آزاد نمیچرخه پس لنتها رگلاژ میخواد یا سیم ترمز دستی بیش از حد سفت و کشیده هست یا اینکه اصلاً درست طراحی و ساخته نشه
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه 14 اسفند 1395, 9:37 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط Mostafa.ranjbar »

سلام دوستان میخوام یه تجربه بهتون بگم شاید بدرد بخوره
لنتهای عقب پراید عوض کردم رینگ و کاسه بدجور داغ میکرد خلاصه ازین مکانیک به اون مکانیک رفتم هر کسی ی سیخی زد و گفت رگلاژ نبوده و الان تنظیمش کردم با خیال راحت برو ولی بعد نیم ساعت رانندگی دوباره داغ میکرد رفتم پیش مکانیک گفت کاسه ها لبه دار شده باید بره تراشکاری و درست میشه منم گفتم باشه.خلاصه کاسه تراش خورده جا زد و گفت تا چند روزی ترمزت ضعیفه بعدش خوب میشه.بعد ی ساعت رانندگی دیدم دوباره کاسه و رینگ داغه و ترمزگیری هم ضعیف شده هرچی دو دوتا چهارتا کردم دیدم کاسه تراش بخوره باید بهتر بشه نه بدتر .بعد ازظهرش رفتم جای ی ترمزساز ماهر گفت کاسه ک لبه دار شده نباید تراش بدی چون کاسه عمر خودشو کرده و گشاد شده و تنها جایی که لنت با کاسه تماس داره همون لبه هست ک الان تراش دادی دیگه تماس بین لنت و کاسه ضعیف شده تنها راهش اینه کاسه و لنت عوض کنی و بعد ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ترمزات عالی میشه.دیدم حرفش منطقی هست قبول کردم ی جفت لنت کره ایی به نام AIC انداختم با کاسه قیمتش شد ۱۰۵ ت .نه خبری از داغی کاسه هست نه ترمز ضعیف.از من به شما نصیحت اصلا کاسه و دیسک تراش ندین فقط نو بخرین خیلی بهتر و بصرفه تره
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 716
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
محل اقامت: تبریز
سپاس‌های ارسالی: 1754 بار
سپاس‌های دریافتی: 837 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط ho3ein2000 »

با سلام و خوش آمد
دقیقا همین مشکل که چه عرض کنم
یکی گفت دیسک لبه داره باید بره تراش
یکی میگفت تاب داره
چون مطالب تاپیک رو کامل خونده بودم
نه دادم تراش و نه تابگیری
تعویض و آسودگی خاطر
خدا یاور بنده اش هست~ تا وقتی که بنده یاور برادرش باشه
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 مرداد 1397, 9:40 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط Shahram.kke »

عرض سلام خدمت دوستان گرامی..

من لنت چرخ های عقب پرایدم رو تعویض کردم اما متوجه شدم به طرز وحشتناکی داغ میشه.حالا نمیدونم قبل تعویض لنت هم همین مشکل رو داشته یا نه.
کاسه ترمزها رو بردم تراش دادم اما هیچ تاثیری نداشت.
امروز رفتم کاسه و بلبرینگ و اهرم رگلاژ ترمز دستی رو هم تعویض کردم اما هنوز هم همون اش و همون کاسه س.
ترمز دستی کاملا ازاده..زیر ماشین هم جک میزم چرخ ازادانه میچرخه!
برخی میگن چون لنتها نو هستن داغ میشه..
اما من چرخ هر ماشین دیگه ای رو دست میزنم حتی گرم هم نیست چه برسه به داغ!
لطفا راهنمایی بفرمایید.
Major
Major
پست: 224
تاریخ عضویت: دوشنبه 11 دی 1396, 9:34 am
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 323 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط مهاجر تنها »

Shahram.kke نوشته شده: دوشنبه 15 مرداد 1397, 9:48 pm عرض سلام خدمت دوستان گرامی..

من لنت چرخ های عقب پرایدم رو تعویض کردم اما متوجه شدم به طرز وحشتناکی داغ میشه.حالا نمیدونم قبل تعویض لنت هم همین مشکل رو داشته یا نه.
کاسه ترمزها رو بردم تراش دادم اما هیچ تاثیری نداشت.
امروز رفتم کاسه و بلبرینگ و اهرم رگلاژ ترمز دستی رو هم تعویض کردم اما هنوز هم همون اش و همون کاسه س.
ترمز دستی کاملا ازاده..زیر ماشین هم جک میزم چرخ ازادانه میچرخه!
برخی میگن چون لنتها نو هستن داغ میشه..
اما من چرخ هر ماشین دیگه ای رو دست میزنم حتی گرم هم نیست چه برسه به داغ!
لطفا راهنمایی بفرمایید.


سلام
تحقیقی راجع به جنس الیاژی لنت انجام دهید
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 مرداد 1397, 9:40 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط Shahram.kke »

به یاد ندارم اسم لنت چی بود..اما فروشنده گفت کره ای و بهترین جنسه؛
یعنی این احتمال وجود داره که از جنس لنت باشه؟
Major
Major
پست: 224
تاریخ عضویت: دوشنبه 11 دی 1396, 9:34 am
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 323 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط مهاجر تنها »

Shahram.kke نوشته شده: چهارشنبه 17 مرداد 1397, 8:23 pm به یاد ندارم اسم لنت چی بود..اما فروشنده گفت کره ای و بهترین جنسه؛
یعنی این احتمال وجود داره که از جنس لنت باشه؟


خیلی تاثیر داره
اگر خودتون می تونید لنتها را با لنت مستعمل دیگری تعویض کند نتیجه را ببینید
احتمال دیگه در گیری لنتهاست که باید ریگلاژ بشه
چند وقت از ترمز دستی استفاده نکنید ببینی باز داغ میشه
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: دوشنبه 15 مرداد 1397, 9:40 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: تعویض کاسه چرخ عقب پراید

پست توسط Shahram.kke »

ترمز دستی رو بطور کامل از چرخها جدا کردم اما باز هم داغ میشد..
امروز مسافت زیادی خارج از شهر که نیاز به ترمزگیری نبود رو طی کردم اما داغ نمیشد!
یعنی فقط در صورت گرفتن ترمز داغ میشه..
رفتم از یدکی فروشی هم پرسیدم،گفت مارک لنت آیس بوده،یعنی همون لنتی که یکی از دوستان استفاده کرده بود و داغ نمیکرد..
به هرحال مرسی از راهنمایی شما
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”