Jk1984 نوشته شده: یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲, ۱۰:۳۵ ب.ظ
باسلام
دوستانی که این مشکل رو دارن ابتدا باکس هواکش رو دربیارند و ببینند داخل لاستیک خرطومی آیا روغن ته نشین شده که اگر اینطور بود حتماً سایکلون و زانویی یکطرفه آن را تعویض کنید چون احتمالاً بیش از اندازه روغن وارد منیفولد میشه و باعث سوختن روغن اضافه و بوی دود میشود .
سلام دوست عزیز
ممنون از حضورتون و نظرتون

شما موضوع مهمی رو به یاد بنده آوردین که برای یافتنِ علتِ بو در داخل کابین خودرو خیلی مهم هست
موضع این هست :
برای یافتنِ علتِ بوی داخل کابین ، ابتدا باید دقت کنیم که چه بویی هست دقیقاً
آیا بوی اون دقیقاً شبیه بوی گازهای خروجی از اگزوزِ همون خودرو هست ؟
برای این کار باید متوقف بشیم . پیاده بشیم و فقط برای یک لحظه ، گازهای خروجی اگزوز رو بو کنیم
اگر دقیقاًمثل همدیگه هست پس احتمالها اینهاست:
۱- گازهای خروجی از انتهای اگزوز داره کشیده میشه توی صندوق عقب و سپس کابین
در بعضی ماشینها برای از بین بردنِ این احتمال ، انتهای اگزوز رو حدودِ ۳۰ تا ۴۵ درجه خمیده به سمت زمین میسازند که تقریباً مشکل رو حل میکنه چون هر چه بیشتر کار بدیم ، گازهای خروجی اگزوز با شدت و سرعتِ بیشتری به سمتِ زمین رانده میشه و دیگه فرصت پیدا نمیکنه برگرده بابا و کشیده بشه توی صندوق عقب
۲- در زیر بدنه ، در جایی ، اگزوز سوراخ هست که البته اگر این سوراخ یا شکستگی قبل از صدا خفه کن (خمره) باشه ، صدای خودرو هم زیاد میشه .
★ ولی اگر بعد از خمره باشه صدا تغییری نمیکنه و همین باعث گمراه شدن راننده و سرنشینان میشه و تصور میکنند اگزوز حتماً سالم هست و علت این بو از خرابیِ اگزوز نیست
۳- احتمال دیگه از سمت موتور هست که یکیش از محل اتصال اگزوز به مانیفولد دود هست .
ولی اون هم اگر خراب باشه و نشت داشته باشه ، صدای موتور زیاد و غیرطبیعی میشه .
===================================

۴- اگر بوی داخلِ کابین شبیه بوی اگزوز نیست و شبیه بوی روغن سوخته هست پس این از سمت موتور هست
از سیستم پی سی وی (pCV)

سیستم پی سی وی ، کارش اینه که بخارهای روغن و بخارهای سوخت رو از زیر پیستونها که بهش میگن اتاقک میللنگ ببَره به مانیفولد هوا تا بره توی سیلندرها و بسوزه و مصرف بشه .
عوامل ِِافزایشِ تبخیر روغن و در نتیجه افزایش بخار و دودِ روغن که وارد مانیفولد هوا میشه :
★ بنجل بودن و غیر استاندارد بودنِ روغن
★ استفاده از روغنِ اشتباه یعنی بر فرض مثال ، استفاده از روغنِ مخصوص موتورهای قایق های کوچک و موتور برقهای کوچک در خودرو
★ گشاد بودن سیلندرها و فرسوده بودن پیستونها و رینگها که باعث نشت گازهای منفجر شده به اتاقک میللنگ و در نتیجه افزایش فشار و حرارت و درنتیجه افزایش تبخیر روغن میشه
★ اگر کاسه نمد ساق سوپاپها هم خراب باشه و از اونجا هم روغن بره توی سیلندرها ، این هم باعث افزایش سوختن روغن میشه که مقداریش از کنار سیلندرهای فرسوده میده به اتاقک میللنگ و مقدار زیادیش هم از اگزوز خارج میشه که در صورت خرابی اگزوز و یا خمیده نبودن انتهای اگزوز و یا استاندارد نبودن صندوق عقب، میاد توی اتاق
۵-

اگر تولید بخار روغن در موتور زیاد باشه و شیلنگ سیستم پی سی وی هم خراب باشه و مقداری از این بخار در زیر کاپوت پخش بشه ، این بخارها میتونه از راههای مختلفی وارد اتاق خودرو بشه
مثل راهِ ورود هوای تازه به کابین که در زیر داشبورد هست و با یک دریچه باز و بسته میشه . گاهی این دریچه هم فرسوده و خراب هست و یا اسفنجش خراب هست و درست نمیتونه دریچه رو ببنده .
راه آزمایش کردنش هم خیلی ساده هست .
کافیه با سرعت برونیم و فنِ زیر داشبورد هم خاموش باشه و دریچه ی ورود هوای تازه رو هم ببندیم .
بعدش اگر هنوز باد میاد از کانالهای روی داشبورد پس دریچه خراب هست و یا به خوبی بسته نمیشه
و یا از سوراخهای احتمالی که در دیواره ی آهنیِ بین موتور و کابین هست وارد اتاق بشه که به انگلیسی بهش میگن فایر وال یا دیوار آتش (Firewall)