سلام و درود به دوستان به ویژه آقای آسمانی عزیز
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
-
- پست: 1
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴, ۷:۵۷ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 2 بار
سلام و درود به دوستان به ویژه آقای آسمانی عزیز
به نظرتون لازمه کولانت و روغن گریبکس ماشین صفر (پراید) تعویض بشه؟ کولانت را به دلیل اینکه ممکنه آب معمولی باهاش مخلوط کرده باشند. تشکر
- پست: 4665
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 4737 بار
- سپاسهای دریافتی: 8764 بار
Re: سلام و درود به دوستان به ویژه آقای آسمانی عزیز
سلام و درود و خوش آمد به شما دوست عزیز
سوالهای خوبی هست.
در مورد کولانت , چند چیز باید بررسی بشه:
1- کیفیت کولانت ماشین در چه حد هست ؟
2- آیا توی بازار ایران کولانتی بهتر از اون پیدا میشه یا نه ؟
یه مقدار کم از کولانت رو بکشین و در یک درب بطری آبمعدنی بریزید و بذارید گوشه ی اتاق تا دماش مثل دمای محیط بشه
بعدش با اهم متر مقاومتش رو اندازه بگیرین
اگر بیشتر از 70 کیلواهم ( 70 هزار اهم )هست پس خوبه
نکته ی مهم:
آب مقطر درجه یک حدود یک میلیون اهم هست اما وقتی با موادِ دیگرمخلوط میشه و تبدیل به کولانت میشه مقاومتش خیلی کمتر از آب مقطر درجه یک میشه . علتش کاهش مقاومت هم اون مواد دیگه هست که با آب مقطر مخلوط میشه اما کولانت بی کیفیت , آب مقطرش املاح معدنی زیاد داره که برای سیستم خنک کننده ی موتور ضرر داره و باعث خوردگی و زنگ زدگی و پوسیدگی و رسوب میشه .
==================================
نتیجه گیری:
گمان نکنم توی ایران کولانتی پیدا کنین که کیفیتش خیلی بهتر از کولانت توی ماشینتون باشه .
پس بهتره تا 6 ماه از همین کولانت استفاده کنین اما رنگش رو زیر نظر داشته باشین .
اگر دیدین داره میره به سمت قهوه ای شدن پس باید قبل از 6 ماه تعویض بشه چون بیش از حد بی کیفیته .
اگر تا 6 ماه تغییر رنگ نداد پس باز هم ازش استفاده کنین تا وقتی که احساس کنین تغییر رنگش شروع شده , اونوقت عوضش کنین
===================================
در مورد واسکازین هم همینطوره .
شما دو کار انجام بدین:
1- وضع کنترل کیفیت افتضاحه در تولیدات ایرانی . دزدی هم زیاد میشه پس باید مطمئن بشین که واسکازین گیربکس کم نیست
ماشین رو در یک جای افقی پارک کنین
پیچ بغل گیبرکس رو کمی شل کنین (fill plug در این عکس . fill یعنی پرکردن)
[External Link Removed for Guests]
اگر روغن میریزه ازش پس مقدارش کافی هست .
اگر کم بود , ببرینش نمایندگی تا روغن بهش اضافه کنند چون گارانتی داره
برای کسانی که ماشینشون گارانتی نداره میتونند خودشون واسکازین اضافه کنند با یک متر شیلنگ شفافِ باریک (کمی ضخیمتر از خودکار بیک ) و یک قیف کوچک یا یک بطری پلاستیکی تمیز
یک سر شیلنگ , 15 سانت میره توی گیربکس از بغل (سوراخ چک کردنِ واسکازین)
سر دیگر شیلنگ وصل میشه به تَهِ اون بطری پلاستیکی , سر بطری رو هم با چاقو ببرین تا بشه مثل قیف
حالا کم کم روغن بریزین توی بطری تا جائی که روغن از سوراخ بغل گیربکس سر ریز بشه
بهتره زیر گیربکس مقوا پهن کنین یا یک طشت بذارین . توی طشت هم کیسه بذارین تا طشت روغنی نشه
اگر به کیفیتِ روغن شک دارین , بعد از 20.000 یا 30.000 کیلومتر تعویضش کنین و از روغن باکیفیت استفاده کنین
سوالهای خوبی هست.
در مورد کولانت , چند چیز باید بررسی بشه:
1- کیفیت کولانت ماشین در چه حد هست ؟
2- آیا توی بازار ایران کولانتی بهتر از اون پیدا میشه یا نه ؟
یه مقدار کم از کولانت رو بکشین و در یک درب بطری آبمعدنی بریزید و بذارید گوشه ی اتاق تا دماش مثل دمای محیط بشه
بعدش با اهم متر مقاومتش رو اندازه بگیرین
اگر بیشتر از 70 کیلواهم ( 70 هزار اهم )هست پس خوبه

نکته ی مهم:
آب مقطر درجه یک حدود یک میلیون اهم هست اما وقتی با موادِ دیگرمخلوط میشه و تبدیل به کولانت میشه مقاومتش خیلی کمتر از آب مقطر درجه یک میشه . علتش کاهش مقاومت هم اون مواد دیگه هست که با آب مقطر مخلوط میشه اما کولانت بی کیفیت , آب مقطرش املاح معدنی زیاد داره که برای سیستم خنک کننده ی موتور ضرر داره و باعث خوردگی و زنگ زدگی و پوسیدگی و رسوب میشه .
==================================
نتیجه گیری:
گمان نکنم توی ایران کولانتی پیدا کنین که کیفیتش خیلی بهتر از کولانت توی ماشینتون باشه .
پس بهتره تا 6 ماه از همین کولانت استفاده کنین اما رنگش رو زیر نظر داشته باشین .
اگر دیدین داره میره به سمت قهوه ای شدن پس باید قبل از 6 ماه تعویض بشه چون بیش از حد بی کیفیته .
اگر تا 6 ماه تغییر رنگ نداد پس باز هم ازش استفاده کنین تا وقتی که احساس کنین تغییر رنگش شروع شده , اونوقت عوضش کنین
===================================
در مورد واسکازین هم همینطوره .
شما دو کار انجام بدین:
1- وضع کنترل کیفیت افتضاحه در تولیدات ایرانی . دزدی هم زیاد میشه پس باید مطمئن بشین که واسکازین گیربکس کم نیست
ماشین رو در یک جای افقی پارک کنین
پیچ بغل گیبرکس رو کمی شل کنین (fill plug در این عکس . fill یعنی پرکردن)

[External Link Removed for Guests]
اگر روغن میریزه ازش پس مقدارش کافی هست .
اگر کم بود , ببرینش نمایندگی تا روغن بهش اضافه کنند چون گارانتی داره
برای کسانی که ماشینشون گارانتی نداره میتونند خودشون واسکازین اضافه کنند با یک متر شیلنگ شفافِ باریک (کمی ضخیمتر از خودکار بیک ) و یک قیف کوچک یا یک بطری پلاستیکی تمیز
یک سر شیلنگ , 15 سانت میره توی گیربکس از بغل (سوراخ چک کردنِ واسکازین)
سر دیگر شیلنگ وصل میشه به تَهِ اون بطری پلاستیکی , سر بطری رو هم با چاقو ببرین تا بشه مثل قیف
حالا کم کم روغن بریزین توی بطری تا جائی که روغن از سوراخ بغل گیربکس سر ریز بشه
بهتره زیر گیربکس مقوا پهن کنین یا یک طشت بذارین . توی طشت هم کیسه بذارین تا طشت روغنی نشه
اگر به کیفیتِ روغن شک دارین , بعد از 20.000 یا 30.000 کیلومتر تعویضش کنین و از روغن باکیفیت استفاده کنین
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای خودرو
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا