بالانس چرخ ها و اهمیت آن

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 716
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
محل اقامت: تبریز
سپاس‌های ارسالی: 1754 بار
سپاس‌های دریافتی: 837 بار

بالانس چرخ ها و اهمیت آن

پست توسط ho3ein2000 »

افزایش مصرف سوخت

در گذشته به مصرف سوخت و گازهای آلاینده توجهی نمی شد.از طرفی به دلیل قیمت پایین سوخت،مصرف بهینه،توجیه اقتصادی چندانی نداشت اما در 

سال های اخیر این مسئله همواره ذهن تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به سوی خود جلب کرده است.بالانس نبودن تایر نوعی اتلاف انرژی است که 

باعث می شود سوخت بدون تبدیل شدن به نیروی کار مفید،به هدر برود.پس رابطه ی مستقیمی بین بالانس نبودن و مصرف سوخت برقرار است.

شتاب گیری و ترمزگیری ضعیف تر و کاهش پایداری در پیچ ها

مورد جالب توجه ،تاثیر بالانس در شتاب گیری و سیستم ترمز است چراکه چرخ بدون بالانس،بر این دو متغیر تاثیر گذار است.خودرو در زمان شتاب گیری 

مجبور است تا تلاش بیشتری بکند و ترمزها هم در زمان ترمزگیری نیاز به تلاش بیشتری دارند.برخی برای زیباتر نشان دادن خودروی خود اقدام به نصب 

رینگ و تایر های اسپرت می کنند.به خصوص رینگ هایی که امروزه در بازار با عنوان نرو ماده وجود دارند غافل از اینکه انتخاب رینگ و تایر جدید باید با ساعت 

ها مطالعه و مشورت با اهل فن صورت بگیرد.چراکه تاثیر مستقیمی بر هندلینگ خودرو می گذارند و این در حالی است که در کشور ما،جوانان تنها به هر چه 

زیباتر نشان دادن خودروی خود توجه می کنند و از یک سری فاکتورهای بسیار مهم خرید رینگ و تایر غافل اند!!!



کاهش عمر مفید قطعات خودرو

یکی دیگر از پیامدهای بالانس نبودن تایرها،کاهش عمر مفید قطعات خدورو از جمله سیستم تعلیق و فنربندی،جلو بندی،جعبه فرمان،تلسکوپی فرمان و 

حتی گیربکس است.سیستم تعلیق و فنربندی وظیفه ی جذب ناهمواری های سطح مسیر را بر عهده دارد و قطعا می دانید که هر چقدر ضربات وارده به این 

سیستم بیشتر باشد،زودتر به پایان عمر خود نزدیک می شود.بالانس نبودن چرخ،باعث می شود که ضربات با شدت بیشتری به فنر بندی وارد شوند. این 

نیرو به سیستم چرخ و جلوبندی و میل فرمان نیز اعمال شده و باعث کاهش عمر آنها می شوند.همچنین این نیروی مخرب از طریق پلوس ها به گیربکس 

هم وارد شده و چرخ دنده ها و بلبرینگ های این مجموعه مجبور می شوند علاوه بر دوران،ارتعاش هم داشته باشند و این باعث می شود که فاکتور تعمیرات 

شما باز هم رو به فزونی رود.

حال این سوال پیش می آید که آیا بالانس کردن منحصر به محور جلو است؟ در پاسخ باید گفت که بالانس تمامی چرخ ها حائز اهمیت است.اگر تایر بدون 

بالانس در محور جلو قرار گیرد به سیستم هایی که قبلا توضیح آن را دادم صدمه وارد می کند.اگر همین تایر در محور عقب قرار گیرد،(در صورت دیفرانسیل 

عقب بودن خودرو) علاوه بر وارد کردن صدمه به سیستم تعلیق عقب،با ایجاد لرزش در دیفرانسیل باعش خوردگی چرخ دنده های آن نیز می گردد.

در کل باید گفت که شک نکنید استفاده کردن از رینگ و تایر استاندارد و بالانس به موقع یکی از موارد است که می تواند عمر مفید خودروی شما را افزایش 

بدهد.حتما از تایر های اصل و مرغوب استفاده کنید تا مجبور نشوید که هر آنچه که در زمان خرید پس انداز کرده اید را به حساب بانکی تعمیرکار پرداخت 

کنید. تعمیرکاران توصیه می کنند که هر 3 - 4 ماه یکبار چرخ ها را بالانس کنید.راستی آخرین باری که چرخ های خودرویتان را بالانس کردید یادتان می آید؟!
خدا یاور بنده اش هست~ تا وقتی که بنده یاور برادرش باشه
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”