سرویس های خودروهای با موتور TU5

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 446
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 29 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

سرویس های خودروهای با موتور TU5

پست توسط جعفر طاهري »

سرویس های خودروهای با موتور TU5
روغن موتور مناسب موتور TU5 چه کیفیتی چه ویسکوزیته و چه مقدار است؟
روغن موتور مناسب موتور TU5 سطح کیفیت آن بهتر است API SL باشد. این سطح کیفیت بیشترین مقدار مواد ضد سایش حاوی فلز سرب را دارد. پایه روغن از نوع نیمه سنتیک انتخاب شود.
روغنهای با سطوح کیفیت API SM و API SN بخاطر حفظ محیط زیست کمترین مقدار سرب که آلاینده محسوب می شود را دارند. موتور ماشینهای جدید سطوح سایشی آنها آبکاری شده و تراشکاری قطعات متحرک صیقلی تر و تلرانس دقیقتری دارند و از روغنهای SN و SM باید استفاده کنند.
ویسکوزیته یا همان غلظت روغن مورد نیاز در منطقه آب و هوایی‌ گرم و معتدل 10W40 و مناطق سرد 5W40 و بسیار سرد 5W30 و بیش از حد سرد 0W30 می باشد.
بنابراین روغن مورد نیاز اکثر مناطق گرم و معتدل این مشخصات را باید داشته باشد:
API SL
10W40
نیمه سنتیک
مقدار نیاز روغن سه و نیم لیتر است. اما اگر با دور موتور بالای ۳۲۰۰ نمی رانید میتوان چهار لیتر در موتور روغن ریخت. به این صورت روغن زیاد داغ نمی شود و کمتر اکسیده می گردد. شرط حداکثر با رانندگی ۳۲۰۰ دور موتور یادتان باشد. برای سبقت و سربالایی برای مدت کوتاه ۳۵۰۰ دور در دقیقه اشکالی ندارد.
چه مارک روغنی بریزیم؟
فقط ایرانی ساخت شرکتهای نفت و نوع غیر تقلبی: بهران-ایرانول-
سپاهان-پارس
روغن کدام شرکت بهتر است؟ تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و اگر مثلا از شرکت نفت سپاهان نوع "اسپیدی سوپر پاور" استفاده کردید، همیشه همین نوع را بریزید.
چرا؟ چون حدود بیش از نیم لیتر روغن کهنه در سرسیلندر و محلهای دیگر باقی می ماند و تغییر روغن به نوع دیگر، ممکن است اثرات خوب روغن تازه را کمتر کند.
چرا تعویض کار روغن دیگری را بجز اینها که نام بردیم به شما توصیه می کند؟ چون سود این روغنها کمتر از سایر روغنهای خارجی و ایرانی دیگر است.
چند کیلومتر بعد روغن را تعویض کنیم؟ تابستان ۵۰۰۰ و در زمستان ۶۰۰۰ البته به شرط رانندگی با سرعت مجاز و غیر اسپورت و ترافیک کم، در غیر اینصورت ۱۰۰۰ کیلومتر زودتر از ارقام گفته شده روغن را تعویض کنید.
از خودرو کم استفاده میکنم، خیلی طول می کشد تا کیلومتر به ۵۰۰۰ برسد، چند ماه بعد روغن را عوض کنم؟ حدود شش ماه بعد، حتی اگر روغن ۵۰۰ کیلومتر کار کرده باشد.
فیلتر بنزین چند کیلومتر و چند ماه بعد عوض کنیم؟ حداکثر سالی یکبار و ۱۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد.
فیلتر بنزین نوع فلزی خوب است یا پلاستیکی؟
فرقی ندارند و تفاوت کیفیت کاغذ سلولزی صافی مربوط به برند معروفتر است.
کدام نوع فیلتر هواکش خوب است؟ برند معروف و فیلتری که چینهای کاغذ سلولزی آن زیادتر و مرغوب و بدون شکاف بین کاغذ و بخش نرم اسفنجی باشد. در صورت رانندگی در گرد و غبار، صافی را عوض کنید.
کدام فیلتر روغن خوب است؟ برند شناخته شده و معروف.
فیلتر کابین را کی عوض کنیم؟ اول فصل گرما و پس از هر بار که در گرد و خاک رانندگی کردیم.
آیا از انژکتور شور استفاده کنیم؟ خیر، بنزین بهترین شوینده است.
آیا از اکتان بوستر استفاده کنیم؟ خیر به هیچ وجه، مگر به شرطی که مطمئن باشید قوطی اکتان بوستر معتبر و حاوی تینر نیست. اکتان بوستر واقعی گران است و در موتورهای انژکتوری GDI باید استفاده شود. تینر برای آرام سوزی سوخت و نرم کار کردن موتور شبیه به اکتان بوستر عمل می کند با این تفاوت که مدار سیستم سوخترسانی و انژکتور و منیفولد کامپوزیتی را خراب می کند.
آیا انژکتورهای موتور را باید سرویس کنیم؟ خیر. مگر خراب شده و نیاز به تعویض باشد.
شمع های معمولی نیکلی غیر تقلبی موتور چند کیلومتر کار میکنند؟ اگر با دور موتور بالا رانندگی می کنید حدود ۲۰۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ و اگر با دور موتور کم رانندگی می کنید حدود ۶۰۰۰۰ کیلومتر.
آیا لازم است شمع را باز کرده و تمیز کنیم؟ بله در نیمه عمر شمع یکبار آن را با برس سیمی فلزی به نرمی نه با فشار تمیز کنید. ابتدا شمعها را یکساعت در سفید کننده( وایتکس) بگذارید و بعد برس بزنید.
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”