نقاط مشکی در حاشيه شيشه ها (Frit)

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Incredible Poster
Incredible Poster
نمایه کاربر
پست: 3047
تاریخ عضویت: جمعه ۷ بهمن ۱۳۸۴, ۹:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 58 بار
سپاس‌های دریافتی: 384 بار
تماس:

نقاط مشکی در حاشيه شيشه ها (Frit)

پست توسط Farhad3614 »

آيا می دونيد نوار مشکی رنگ اطراف شيشه که با نقطه های ريزی در شيشه محو می شود ، چه کارآيی دارد ؟

نقاط مشکی در حاشيه شيشه ها :
چند سالی از ظهور کادرهای مشکی رنگ و نقاطی که از اين کادر شروع شده و بتدريج در شيشه محو می شوند ، می گذرد . با بالا رفتن آمار تلفات ناشی از پرتاب شدن سرنشينان به خارج از خودرو در هنگام حوادثی نظير واژگونی خودروها ، که بدليل نبود چسبندگی کافی بين شيشه و بدنه بود ، سيستم چسباندن شيشه خودروها از حدود ۲۰ سال پيش دچار تغيير شد و بدليل چسباندن قسمتی از سطح داخلی شيشه به بدنه ، در اين روش ؛ و پيدا بودن اين قسمت بد شکل از خارج ، پوششی جهت مخفی کردن اين قسمت چسب خورده شيشه ، تعبيه شد . اين کادر مشکی رنگ Frit نام دارد که نام نوعی خمير شيشه است که اين کادر از آن ساخته می شود و باعث ايجاد چسبندگی بهتری بين چسب و شيشه نيز می شود .

از Frit لرای مقاصد ديگری نيز استفاده می شود که برخی از آنها به شرح زير است :
1- جلوگيری از نفوذ اشعه خورشيد به قسمت چسب خورده .
2- استفاده از Frit بعنوان آفتابگير در قسمتهايی همچون قسمت بالايی وسط شيشه جلو که امکان پوشش دادن آن بوسيله آفتابگيرهای جلو وجود ندارد .
3- برای جلوگيری از ديده شدن هواکش های خودرو ( نظير شيشه عقب ۲۰۶ ) .
4- برای ديگر قسمتهايی که نبايد ديده شوند ، مانند قسمت چسب خورده آينه جلو در خودروهايی که آينه بر روی شيشه چسبانده می شود .
۵-Frit باعث شکيل تر شدن ظاهر خودرو و کاهش تضاد بين شيشه و بدنه خودرو خصوصا در خودروهای تيره رنگ ، ميشود .

بدليل خطر پرتاب شدن سرنشينان در هنگام حوادثی همچون واژگونی خودرو بر اثر درست چسبانيده نشدن شيشه جلو ، موارد زير باید بطور جدی در هنگام تعويض شيشه جلو رعايت شود :
1- درزگير و چسب قبلی کاملا پاک شود .
2- محل چسباندن شيشه روی بدنه و خود شيشه با مواد شوينده شسته شود .
3- از چسبهای Urethane استفاده کرده و از استفاده از چسبهای سيليکون و نوارهای بوتيل پرهيز شود .
4- در صورت وجود ايربگهای جانبی در خودرو از چسبهای Urethane ويژه استفاده گردد .
5- برای خودروهای عادی ۱ ساعت و برای خودروهای دارای ايربگ جانبی تا ۳ ساعت ، از راندن اين خودروها پرهيز شود .
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”