سلام.همه دوستان خسته نباشن.
ممنون می شم اگه اطلاعات جامعی در مورد خودروهای با موتور دور بالا در اختیارم بذارین.
با تشکر.
موتورهاي دور بالا
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

-
- پست: 778
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵, ۳:۰۴ ب.ظ
- محل اقامت: ..مازندران..
- سپاسهای دریافتی: 75 بار
سلام دوست عزيز.البته من خيلي متخصص نيستم ولي فکر ميکنم به موتورهايي موتورهاي دو بالا ميگن که حداکثر دور مجاز انها بالاي 7000rpmباشد.اصولا اين گونه موتورها داراي شاتونهاي بسيار کوچيکي براي دست يابي به چنين دورهايي هستن يعني نقطه مرگ پايين و بالا فاصله کمي دارن مثل موتورهاي مورد استفاده در خودروهاي فرمول 1 که تا 18000دور در دقيقه ميزنن(براي درک بهتر لازم بدونين که در دور 5000rpmسوپاپها 60 بار در ثانيه بازو بسته ميشن پس لازمه که قطعات از الياژ مناسبي تهيه بشن مثلا سوپاپها از تيتانوم با ميل سوپاپهاي تو خالي يا ميلنگ forg کاري بشن که تحمل فشارهاي زياد در دورهاي بالا رو داشته باشن .اميدوارم تونسته باشم کمکي کرده باشم.توضيحات تکميلي رو اساتيد خواهند داد. 

"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

- پست: 1106
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵, ۱۱:۱۲ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 176 بار
- سپاسهای دریافتی: 468 بار
- تماس:
اعدادی که در کنار آرم برخی خودروها مشاهده میشه که از هزار به بالا هستند و یا بر روی نام موتورشون استفاده میشه به طور مثال میگیم پزو 1600 آردی منظور از عدد 1600 همون تعداد دورهای موتور در دقیقه هست ویا میگیم بر روی این خودرو یک موتور 1700 نصب شده که منظور باز هم تعداد دور های موتوره . از اونجایی که افزایش تعداد دورها باعث ربالارفتن قدرت خودرو میشه فکر کنم موتورهای با دور بالای 3000 منظور مورد نظر شماست . در این گونه خودروها چندین راه برای افزایش تعداد دورها وجود داره
1- افزایش تعداد سیلندرها
افزایش توان و دور موتورها رابطه مستقیمی با افزایش تعداد سیلندرها در موتور خودرو دارد در نتیجه توان و میزان دور موتورهای با تعداد سیلندر بالا بیشتر از موتورهای با سیاندر کمتر است . زیرا هر سیلندر با اضافه کردن یک واحد تولید کننده نیرو به سیستم موتور قدرت آن را افزایش میدهد که بنابه رابطه گشتاور افزایش نیرو منجر به افزایش تعداد دورهای موتور میگردد . افزایش تعداد سیلندرها باعث افزایش مصرف سوخت می شود بنابر این این روش کمتر مورد استفاده قرار میگیرد . در گذشته شرکتهای بیوک و کادیلاک و فراری متعلق به امریکا از این روش برای ارتقاع توان و دور یک موتور خودرو استفاده می کردند که تقریبا روز به روز منسوختر می شود .
2- افزایش حجم سیلندرها
این روش در مقیاسهای کوچک قابل انجام است و می توان به وسیله ان درصد معینی به قدرت موتور اضافه نمود . به طور مثال یک موتور با قدرت 1600 را فقط میتوان تا 600 دور بیشتر ارتقا داد و به قدرت 2200 دور رساند . البته در صورت بالا بودن کیفیت قطعات و لوازم استفاده شده میتوان کمی آن را بیشتر کرد . ولی افزایش حجم هر سیلندر مساوی است با افزایش وزن پیستون سیلندر مربوطه که علت اصلی محدود بودن این روش است به طور مثال نمیتوان از موتور خوددروهای سنگین انتظار داشت که دورخود را با استفاده از این روش ارتقاع بخشند . باید توجه داشت که افزایش حجم موتور مساوی است با بالا رفتن مصرف سوخت ان که یک عامل مهم در جهت محدود کردن این روش است از این گونه موتورها با استفاده از ترکیب با دو سیلندر اضافی میتوان موتوری را برای استفاده در وسائل باربری نیمه سنگین ایجاد کرد . شرکت تویوتا ار عمده ترین استفاده کننده گان از این روش است که وانت بارهایی با تعداد دورهای بالای 4500 تولید میکند . شرکت روز روز نیز به صورت محدود از این روش استفاده می کند .
3- تغییر دادن نحوه چینش سیلندرها به صورت اشکال متقارن
قبل از اغاز جنگ جهانی دوم دانشمندان نظامی کشورهای اروپایی پس از یک سری تحقیقات به این نتیجه رسیدند که به جای استفاده از دو روش فوق میتوان سیلندرها رو طوری چید که تشکیل یک شکل متقارن را مهیا سازد . در این روش هر سیلندر در راستای مرکز هندسی یک شکل متقارن قرار داده می شد و با استفاده از یک شفت چند تکه متقارن که توانایی انعطاف دینامنیکی داشته باشد قدرت تمامی پیستونها در راستای مرکز شکل اعمال میشد که باعث افزایش تعداد دورهای موتور تا 100 الی 150 دور در ثانیه میشد. از این روش به صورت گسترده در ساخت موتورهای ملخ دار برای هواپیماهای نظامی جنگ جهانی دوم استفاده شد و پس از اختراع موتور جت استفاده از این روش به وفور کاهش یافت .و هم اکنون به صورت پراکنده در برخی کشورها استفاده می شود .
4- تغییر نوع سیتمهای سوخت رسان ویا تغییر شکل نوع پیستونها و شفتها (بهینه سازی )
امروزه بسیاری از شرکتهای جهان هدف کاهش مصرف سوخت با افزایش کارایی را دنبال میکنند که منجر به بهینه سازی در نوع طراحی های موتور خودروها شد .
به طور گسترده برای بالا بردن دور موتورها
الف- نوع سوخت ان را بهینه سازی میکنند
ب - نوع شکل پیستون و یا سیلندر آن را بهینه سازی میکنند
ج- سیستم سوخت رسان را برای بالا بردن کارایی به سیستم انژکتوری تغییر میدهند
د- حذف سوپاپ و استفاده از میله های دوار
ه - افزودن کمپرسور هوا به تزریق کننده هوای موتور خودرو
.
.
.
و روش هایی دیگر را انجام میدهند . اکنون موتورهایی برای خودروهای مسابقه با استفاده از نوعی سوخت ساخته شده از الکل و با استفاده از بهینه سازی های مختلف با تعداد دور بالای 7000 ساخته شده است که بدلیل امکان انفجار فقط و فقط در حد مسابقات و تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد .
موفق باشید .
1- افزایش تعداد سیلندرها
افزایش توان و دور موتورها رابطه مستقیمی با افزایش تعداد سیلندرها در موتور خودرو دارد در نتیجه توان و میزان دور موتورهای با تعداد سیلندر بالا بیشتر از موتورهای با سیاندر کمتر است . زیرا هر سیلندر با اضافه کردن یک واحد تولید کننده نیرو به سیستم موتور قدرت آن را افزایش میدهد که بنابه رابطه گشتاور افزایش نیرو منجر به افزایش تعداد دورهای موتور میگردد . افزایش تعداد سیلندرها باعث افزایش مصرف سوخت می شود بنابر این این روش کمتر مورد استفاده قرار میگیرد . در گذشته شرکتهای بیوک و کادیلاک و فراری متعلق به امریکا از این روش برای ارتقاع توان و دور یک موتور خودرو استفاده می کردند که تقریبا روز به روز منسوختر می شود .
2- افزایش حجم سیلندرها
این روش در مقیاسهای کوچک قابل انجام است و می توان به وسیله ان درصد معینی به قدرت موتور اضافه نمود . به طور مثال یک موتور با قدرت 1600 را فقط میتوان تا 600 دور بیشتر ارتقا داد و به قدرت 2200 دور رساند . البته در صورت بالا بودن کیفیت قطعات و لوازم استفاده شده میتوان کمی آن را بیشتر کرد . ولی افزایش حجم هر سیلندر مساوی است با افزایش وزن پیستون سیلندر مربوطه که علت اصلی محدود بودن این روش است به طور مثال نمیتوان از موتور خوددروهای سنگین انتظار داشت که دورخود را با استفاده از این روش ارتقاع بخشند . باید توجه داشت که افزایش حجم موتور مساوی است با بالا رفتن مصرف سوخت ان که یک عامل مهم در جهت محدود کردن این روش است از این گونه موتورها با استفاده از ترکیب با دو سیلندر اضافی میتوان موتوری را برای استفاده در وسائل باربری نیمه سنگین ایجاد کرد . شرکت تویوتا ار عمده ترین استفاده کننده گان از این روش است که وانت بارهایی با تعداد دورهای بالای 4500 تولید میکند . شرکت روز روز نیز به صورت محدود از این روش استفاده می کند .
3- تغییر دادن نحوه چینش سیلندرها به صورت اشکال متقارن
قبل از اغاز جنگ جهانی دوم دانشمندان نظامی کشورهای اروپایی پس از یک سری تحقیقات به این نتیجه رسیدند که به جای استفاده از دو روش فوق میتوان سیلندرها رو طوری چید که تشکیل یک شکل متقارن را مهیا سازد . در این روش هر سیلندر در راستای مرکز هندسی یک شکل متقارن قرار داده می شد و با استفاده از یک شفت چند تکه متقارن که توانایی انعطاف دینامنیکی داشته باشد قدرت تمامی پیستونها در راستای مرکز شکل اعمال میشد که باعث افزایش تعداد دورهای موتور تا 100 الی 150 دور در ثانیه میشد. از این روش به صورت گسترده در ساخت موتورهای ملخ دار برای هواپیماهای نظامی جنگ جهانی دوم استفاده شد و پس از اختراع موتور جت استفاده از این روش به وفور کاهش یافت .و هم اکنون به صورت پراکنده در برخی کشورها استفاده می شود .
4- تغییر نوع سیتمهای سوخت رسان ویا تغییر شکل نوع پیستونها و شفتها (بهینه سازی )
امروزه بسیاری از شرکتهای جهان هدف کاهش مصرف سوخت با افزایش کارایی را دنبال میکنند که منجر به بهینه سازی در نوع طراحی های موتور خودروها شد .
به طور گسترده برای بالا بردن دور موتورها
الف- نوع سوخت ان را بهینه سازی میکنند
ب - نوع شکل پیستون و یا سیلندر آن را بهینه سازی میکنند
ج- سیستم سوخت رسان را برای بالا بردن کارایی به سیستم انژکتوری تغییر میدهند
د- حذف سوپاپ و استفاده از میله های دوار
ه - افزودن کمپرسور هوا به تزریق کننده هوای موتور خودرو
.
.
.
و روش هایی دیگر را انجام میدهند . اکنون موتورهایی برای خودروهای مسابقه با استفاده از نوعی سوخت ساخته شده از الکل و با استفاده از بهینه سازی های مختلف با تعداد دور بالای 7000 ساخته شده است که بدلیل امکان انفجار فقط و فقط در حد مسابقات و تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد .
موفق باشید .

-
- پست: 778
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵, ۳:۰۴ ب.ظ
- محل اقامت: ..مازندران..
- سپاسهای دریافتی: 75 بار

-
- پست: 778
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵, ۳:۰۴ ب.ظ
- محل اقامت: ..مازندران..
- سپاسهای دریافتی: 75 بار
snipercab
عزيز تويوتا چهارو نيمي که شما ميفرماييد بله دقيقا حجم موتورش تقريبا 3 برابر پيکان هست.البته هميشه اعدادي که با نام اتومبيل روي ماشين حک ميشه مر بوط به حجم نيست مثلا bmw 530i اينجا منظور از اعداد اينه: (5 ) به سري ساخت مربوط ميشه. (30 ) اگه به اين عدد دو تا صفر اضافه کنيم به حجم موتور ميرسيم. حرف i هم مربوط به انژکتوري بودن موتوره.خب اگه اينجا حرف شما درست باشه اين bmw حداکثر ميتونه 530 دور بزنه که واقعا قابل قبول نيست.حتي اکثر اتومبيلها در دور ارام( بدون اوردن هيچ فشاري به پدال گاز) دور موتوري برابر با 900تاrpm1000 دارن.همين پيکان خودمون که خدا رحمتش کنه حداکثر دور مجازي برابر 5500rpm داره.من فکر ميکنم شما اين موضوع رو با يه موضوع ديگه اشتباه کردين. البته شما خودتون استادين.
عزيز تويوتا چهارو نيمي که شما ميفرماييد بله دقيقا حجم موتورش تقريبا 3 برابر پيکان هست.البته هميشه اعدادي که با نام اتومبيل روي ماشين حک ميشه مر بوط به حجم نيست مثلا bmw 530i اينجا منظور از اعداد اينه: (5 ) به سري ساخت مربوط ميشه. (30 ) اگه به اين عدد دو تا صفر اضافه کنيم به حجم موتور ميرسيم. حرف i هم مربوط به انژکتوري بودن موتوره.خب اگه اينجا حرف شما درست باشه اين bmw حداکثر ميتونه 530 دور بزنه که واقعا قابل قبول نيست.حتي اکثر اتومبيلها در دور ارام( بدون اوردن هيچ فشاري به پدال گاز) دور موتوري برابر با 900تاrpm1000 دارن.همين پيکان خودمون که خدا رحمتش کنه حداکثر دور مجازي برابر 5500rpm داره.من فکر ميکنم شما اين موضوع رو با يه موضوع ديگه اشتباه کردين. البته شما خودتون استادين."لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

- پست: 55
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۵, ۲:۰۵ ق.ظ
- محل اقامت: Mir Space Station
- سپاسهای دریافتی: 3 بار
- تماس:

-
- پست: 778
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵, ۳:۰۴ ب.ظ
- محل اقامت: ..مازندران..
- سپاسهای دریافتی: 75 بار
danial جان سلام هميشه هم نميشه از روي حجم موتور به قدرت يا مصرف رسيد مثلا شما يه mitsubishi lancer FQ400 رو در نظر بگيرين که با 2000CC حجم موتور با پرخوران 400اسب قدرت توليد ميکنه ولي زانتيا با 2000CC حجم موتور تنها 145اسب قدرت داره.يامثلا پيکان با 1600CC حجم13ليتر تو صد تا ميخوره در صورتي که يه MECEDES BENZ S500 با 8سيلندر و 5000 سيسي حجم فکر نميکنم بيشتر از 15 تا بخوره.Danial_cartio نوشته شده:snipercab عزیز آخه کوجای دنیا حجم موتور ماشین را دور موتور می سنجن که این کار را می کونی ؟![]()
در ضمن حجم موتور میزان قدرت ومصرف سوخت و ... را نشون میده نه دور موتورمثل موتور های GT که روی ماشین نصب مشه و با حجم 1200 cc که دور موتوری بین 6 تا 7.5 RPM دارن !!!
موفق باشيد

"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."
سلام. ممنون از همه دوستان
من با نظر دوستم ghadami موافقم. اصولا موتورهاي دور بالا موتورهايي هستند که دور موتورشون راحت به 7000rpm و يا بيشتر مي رسه بدون اينکه فشار جدي به موتور بياد و ربطي به حجم موتور نداره.کمپاني هاي بنز و BMW روي اين نوع موتورها کار ميکنند. ولي شما پرايد در نظر بگيرين دور موتورش که به 4000RPM مي رسه موتورش مي خواد منفجر شه ولي 206 راحت به 5500 ميرسه.
من با نظر دوستم ghadami موافقم. اصولا موتورهاي دور بالا موتورهايي هستند که دور موتورشون راحت به 7000rpm و يا بيشتر مي رسه بدون اينکه فشار جدي به موتور بياد و ربطي به حجم موتور نداره.کمپاني هاي بنز و BMW روي اين نوع موتورها کار ميکنند. ولي شما پرايد در نظر بگيرين دور موتورش که به 4000RPM مي رسه موتورش مي خواد منفجر شه ولي 206 راحت به 5500 ميرسه.

مثل موتور های GT که روی ماشین نصب مشه و با حجم 1200 cc که دور موتوری بین 6 تا 7.5 RPM دارن !!!