fajer نوشته شده:با سلام
من روآ دارم مدل 88 تا چندی پیش خیلی خوب و بدون نقص فنی بود
اما مدتی است که موتور دور میگیره و تا حدود شماره 3 عقربه میره بالا بدون هیچ فشار به پدال گاز بد روشنی همین که خصوصا صبح ها که هوا سرده .
تجربی فهمیدم که بایستی قبل از استارت چند ثانیه سویچ را باز بذارم بعد استارت بزنم روشن میشه .
ضمنا اون حالت دوربالا هم دایمی نیست و گاهی این حالت پیش میاد باز خوب میشه .
شمع و وایر عوض کردم و انژ کتورها را شستشو دادم و سیم ایموبلایزر را هم عوض کردم البته اینکار ها را نمایندگی کرده که عیب بر طرف بشه که فقط کمی فرق کرده نه صد در صد .
از دوست عزیز محمد اقا یا سایر دوستان که تجربه ونظری دارند راهنمایی بفرمایند .
با تشکر
سلام
باز گذاشتن سوئیچ به مدت پنج ثانیه قبل از استارت ( تا زمانِ خاموش شدنِ چراغ چک ) اهمیت زیادی داره .
چون به سنسور مپ فرصت میده فشار هوا رو اندازه گیری کنه و به کامپیوتر اطلاع بده ( به شکل ولتاژ ) تا کامپیوتر برنامه ی مناسب با اون فشار رو برای کار انژکتورها رو از حافظه اش انتخاب کنه وگرنه موتور درست کار نمیکنه .
در همون پنج ثانیه پمپ بنزین هم روشن میشه و باعث بالا رفتن فشار بنزین در لوله ای میشه که انژکتورها روی اون نصب شده fuel rail
چون انژکتورها فقط راهِ سوخت رو باز و بسته میکنند و اگر سوخت فشار نداشته باشه اصلاً پاشیده نمیشه
در تاپیک صرفه جوئی توضیح مفصلی درج کرده ام در موردش
topic-t107118-84.htmlبرای همین هست که بعضی از ماشینها با تک استارت روشن نمیشه چون راننده به پمپ فرصت نمیده فشار سوخت رو بالا ببره .
==================================================
بالا رفتن دور موتور در دور آرام به چند چیز بستگی داره :
1- گیر کردنِ دریچه ی گاز و کامل بسته نشدنش که باعث میشه هوای زیادی وارد منیفولد هوا و سیلندرها بشه چون اصلاً علت کم شدنِ دور موتور ( سرعت دوران میل لنگ ) کمبود هوا هست .
یا پدال گاز مشکل داره یا سیم گاز رگلاژ نیست یا فنر دریچه ی گاز ضعیف هست یا خود دریچه جِرم گرفته و درست بسته نمیشه یا باهاش وَر رفته اند و کج شده .
در ماشینهائی که دریچه برقی هست مشکل ممکنه از موتور دریچه یا پتانسیومتر ( مقاومت متغیر ) زیر پدال گاز باشه .
در تاپیک صرفه جوئی هم توضیحات بیشتر درج شده .
2- مشکل استپر موتور یا همون iac valve ( سوپاپ کنترل هوای دور آرام )
اگر سر استپر بیش از حد کوتاه باشه باعث میشه هوای بیش از حد بره توی منیفولد هوا و در نتیجه سیلندرها و درنتیجه دور موتور بره بالا .
در دو سه صفحه ی آخر تاپیک صرفه جوئی توضیح بیشتر هست برای تست استپر .
topic-t107118-84.html3 - تَرَک داشتنِ منیفولد هوا یا یا قطع بودن یا سوراخ بودن یکی از شیلنگهاش
یا خرابی واشرهاش که در نتیجه هوا کشیده میشه توی منیفولد و باعث بالا رفتن دور موتور میشه چون موتور قاچاقی نفس میکشه از اون طریق چون در دور آرام مَکِشِ سیلندرها بسیار زیاد هست و منیفولد از هر راهی که باز باشه هوا میکشه توی خودش مثل جاروبرقی که با دست لوله اش رو بسته باشید .
در تاپپیک صرفه جوئی روش تستش با چشم و دود سیگار درج شده .
تمام شیلنگها و قطعاتی که به منیفولد وصل شده باید سانت سانت چک بشه تا مطمئن بشیم سالمه و هوا نمیکشه .
این آزمایش ساده رو هم میشه انجام داد تا مطمئن بشیم که موتور در دور آرام فقط از راه کانال استپر نفس میکشه :
لوله ای که از فیلتر هوا به بدنه ی دریچه ی گاز وصل شده رو باز کنین تا دریچه رو ببینین .
حالا روشن کنین و با انگشت کانال ورودی هوای استپر رو ببندین .
باید موتور خاموش بشه وگرنه داره از یه جای منیفولد هواcمیکشه و روشن میمونه
[External Link Removed for Guests] اون كانالط( سوراخ ) درست قبل از دریچه ی گاز قرار داره . معمولاً بالای لوله ی ورودی هست .
یک سوراخ به اندازه قطر خودکار بیک یا کمی بزرگتر
اگر با این آزمایش ماشین خاموش شد پس سر استپر بیش از حد کوتاه هست و باید تنظیم بشه
در کاتالوگ هر ماشین نوشته باید چقدر باشه .
با چک کردن یک ماشین سالم هم میشه طولش رو فهمید .