عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

Aminjalalvand نوشته شده: پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰, ۱۱:۴۴ ق.ظ دوستان فرمون ماشین به شدت سفت شده بنظرتون مشکل از هیدرولیکه یا جلو بندی؟

سلام
◼️ تسمه ی پمپ هیدرولیک فرمان رو چک کنید که سالم باشه

◼️ مخزن روغن هیدرولیک فرمان رو چک کنید که روغنش کمتر از مینیموم MIN نشده باشه . بهتره همیشه روی ماکسیمم MAX باشه.

◼️ اگر تسمه و روغن هیدرولیک مشکلی نداره و تصادف شدید هم نداشتید پس ممکنه پمپ هیدرولیک خراب شده که علتش می‌تونه کثیفیِ بیش از حدِ روغن هیدرولیک و درنتیجه صدمه دیدنِ پروانه ‌ی پمپ باشه
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام دوستان .

1- آیا لاستیک های نو، نیاز به بالانس روکار دارن؟
شنیدم اگر لاستیک ها حتی خیلی کم هم بالانس نباشن هم جلوبندی رو آسیبب میزنن هم خود لاستیک ها زود دچار فرسایش میشن.

2- بر اساس تجربه و همچنین شنیده ها، خودروهایی که چرخ هاشون مشکل عدم بالانس دارن، بهترین بالانس براشون ، بالانس روکار هست.
و اینکه چرخ رو دربیارن و بالانس کنن اصلاً فایده ای نخواهد داشت... پس این دستگاه ها به چه دردی میخوره وقتی کارایی نداره و بعد از بالانس توسط این دستگاه ها، هیچ مشکلی حل نمیشه؟

سلام

با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، ماه خیر و برکت و معنویت .

ماهِ توجه به مهمترین موضوعِ زندگیِ هر انسان که همانا قبول شدن در امتحانِ الهی در دنیا هست برای اثباتِ لیاقت و شایستگی داشتن برای سکونت در بهشت موعود .
جسارتاً ، آموزش توبهٔ واقعی برای علاقمندان


◼️ بالانس بودنِ چرخها بسیار اهمیت داره ولی متاسفانه اکثر مردم فکر می‌کنند که بالانس نبودنِ چرخها اهمیت چندانی نداره و یا فقط وقتی که ماشین شدیداً لرزش داره باید بالانس بشه !!!

◼️ بالانس نبودنِ چرخها هر چقدر هم که کم باشد باعث صدمه دیدن لاستیک‌ها ، سیستم جلوبندی ، کمکها و فنرها , سیستم فرمان ، بلبرینگهای چرخها ، پلوس‌ها ، بدنه و اتاق و غیره میشه .

◼️ لاستیک‌ها و دیسک‌های ترمز و رینگ‌ها بنجل و غیراستاندارد شده و این تاثیر زیادی داره در لرزش چرخها و صدمه دیدن قسمت‌های مختلف ماشین .

◼️ بهترین تست برای بالانس بودن چرخها اینه که با رعایت همه‌ی نکات ایمنی ، همه‌ی چرخهای کِشنده روی جک زده بشه و با دنده ی آخر ، سرعت تدریجاً زیاد بشه تا حد ۱۳۰ کیلومتر و هیچگونه لرزشی نباید در چرخها و بدنه و فرمان حس بشه .
برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، چرخهای جلو ، و برای ماشینهای دفرنسیال عقب باید از چرخهای عقب برای تست روکار استفاده بشه .


◼️ حتی اگر دقیقترین دستگاههای بالانس کامپیوتری رو هم داشته باشید و کاملاً هم سالم و کالیبره باشه باز هم ممکنه به علت عدم بالانس دیسک ترمز و سایر قطعاتِ چرخنده ، لرزش احساس بشه هنگام تستِ بالانس روکار

◼️ برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، چرخهای عقب رو هم میشه نصب کرد جلو و تست کرد که آیا واقعاً بالانس هستند یا نه .

◼️ هیچوقت به حرف تعمیرکار اعتماد نکنید . همیشه روکار تست کنین تا مطمئن بشید چرخها واقعاً بالانس هستند یا نه .

◼️ برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، هرگز با چرخهای روی جک زده و فرمانِ پیچیده نباید سرعت رو از ۲۰ کیلومتر بالاتر ببرید وگرنه پلوسها به شدت صدمه می‌بینه . فرمان باید کاملاً مستقیم باشه . پلوسها ساخته نشده تا با فرمان پیچیده بتونه در سرعت زیاد بچرخه . خصوصاً اگر بنجل باشه و گریسش هم کم باشه .

◼️ بالانس کردنِ روکار هم خیلی بهتره چون بالانس کردن و تست کردن همزمان انجام میشه .

◼️ حتی اگر چرخها رو روی دستگاه کامپیوتری بالانس کردند ، بعدش باید حتماً روی کار و روی جک تست کنین که آیا واقعاً بالانس هستند یا نه . چرخها وقتی روی جک هستند ، هیچ فشار و وزنی روی چرخها نیست و درنتیجه کوچکترین لرزشی فوراً نمایان میشه

◼️ بالانس کردنِ روکار گاهی وقت گیر هست به علت تجربه و مهارتِ کمِ مکانیک .

◼️ برای فردی که ماشینش رو دوست داره و میخواد همیشه سالم و تنظیم و بالانس باشه ، بهتره ماهی یک بار این تست انجام بشه و یا حداقل ۲ ماه یکبار .
چون گاهی حتی چند دقیقه بعد از بالانس کردن چرخها ، بالانس به هم می‌ریزه به علت درست نصب نشدنِ وزنه‌های سربی و کنده شدنش .
پس همیشه در هنگام رانندگی ، لرزش فرمان و بدنه رو زیر نظر داشته باشید .

◼️ چرخهای جلو رو تک‌تک هم میشه روی جک زده و بالانس کرد ولی به گیربکس و دیفرانسیل فشار میاد چون یک چرخ ثابته و نمیچرخه پس بهتره با رعایت تمام نکات ایمنی هر دو چرخ ، ۲ سانت از زمین بیاد بالاتر .
✓پشت و جلوی چرخهای عقب بایستی با ۴ آجر مهار بشه در این تست
✓ ترمز دستی هم باید تا آخر کشیده شده باشه و روی زمین صاف و کاملاً افقی انجام بشه .

◼️مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: با سلام
ماشین ساینا مدل 1399، هنگام ترمز در بین سرعت های 50 تا 60 فرمان لرزش داره و زیر پا هم مقداری لرزش هست... بردم نمایندگی سایپا، سرپرست شون نشست پشت ماشین و باهاش دور زد... گفت اگر از دیسک باشه، باید در سرعت های 90 تا 100 وقتی ترمز میگیریم ، فرمان بلرزه که مال شما نمی لرزه پس دیسک سالم هست و اصلا از دیسک نیست...

خرابی دیسک رو رد کردن اما نظر قطعی که مشکل از چیه ندادن... گفتن شاید از لاستیک ها باشه...


بنظرتون مشکل از چیه و چطور چک کنیم؟

سلام

فرا رسیدن عید سعید فطر بر همگی مبارک .

◼️ طبق اطلاعات بنده ، علتِ لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن ، تاب داشتن یک یا چند دیسک ترمز هست .

◼️ جزئیات لرزش رو توضیح بدین تا ببینم آیا میشه علت دیگه ای براش پیدا کرد یا نه .

به این سوالها پاسخ بدین :

۱- از چه وقت اینجوری شده ؟ بعد از تعویض لاستیکها ؟ بعد از تعویض لنتها ؟ بعد از یک تصادف ؟

۲- آیا موقع لرزش اگر فرمان رو رها کنید ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۳- در سرعتهای کمتر و بیشتر از ۵۰ و ۶۰ هم آیا با ترمز گرفتن ، ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۴- آیا بدون ترمز هم در خیابان یا جاده ی کاملاً صاف و بی دست انداز و بدونِ وزش باد از بغل ، باز هم ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۵- چرخهای جلو رو تک تک تا ۱ سانت بزنید روی جک و خیلی آرام بچرخونید . آیا رینگ کمی تاب داره ؟ یا کاملاً سالم و بدونِ تاب هست ؟ لاستیک چی ؟ آیا کاملاً سالم و بی تاب هست یا کمی تاب داره به چپ و راست ؟ اگر تاب داره ، چند میلیمتر چپ و راست میشه ؟

۶- آیا روی جک ، لاستیکها تابِ کله ندارند یعنی تابِ بالا پایین شدن نداره ؟ (یعنی از لاستیک با کاشی فقط ۳ میلیمتر فاصله داشته باشه ، آیا با چرخاندن لاستیک این فاصله کم و زیاد میشه ؟ اگر بله ، چند میلیمتر بالا و پایین میشه ؟ ) .‌
برای تشخیص تاب رینگ و تاب لاستیک باید یک چیز که نسبتاً سنگین باشه بذارید روی زمین در کنار رینگ و لاستیک به طوری که فقط یکی دو میلیمتر با لبه ی رینگ فاصله داشته باشد تا هنگام چرخاندن تایر بدونید تاب داشتن رو تشخیص بدین .

۷- چرخها رو تک تک باز کنید و یک میخ یا پیچ رو طوری به ساق کمک بچسبانید که سر پیچ یا میخ یا خودکار فقط یک میلیمتر با لبه ی دیسک ترمز فاصله داشته باشه و میخ یا خودکار اصلاً هم تکان نخوره .
حالا دیسک رو آروم بچرخونید . آیا فاصله‌ی دیسک از میخ کم و زیاد میشه ؟ اگر بله ، چقدر ؟ آیا فقط چرخِ یک سمت اینجوریه ؟ یا هر ۲ طرف ؟

۸- روی زمینِ کاملاً صاف ، دو تخته بچسبانید به چرخهای جلو و فاصله ی سرهای جلویی تخته‌ها و سرهای عقبی تخته ها رو با متر اندازه بگیرید .
آیا کاملاً با همدیگه موازی هستند ؟
باید حتی یک میلیمتر هم اختلاف نداشته باشند وگرنه معنیش اینه که چرخهای جلو با همدیگه موازی نیستند و این یک علتِ بزرگ برای کشیدن به چپ و راست و لاستیک سابی هست و شاید باعث لرزش هنگام ترمز هم بشه .

۹- با رعایت نکات ایمنی ، هر دو چرخ جلو رو بزنید روی جک تا ۱ سانت بالای زمین باشه . حالا چپ و راست چرخها رو تک تک بگیرید و محکم و با قدرت تکون بدین . آیا لقی نداره ؟
با مشت به چپ و راست لاستیک‌ها بکوبید . آیا لقی نداره ؟
هر گونه لقی معنیش اینه که جلوبندی مشکل داره و با ترمز گرفتن باعث لرزش جلوبندی میشه .

۱۰ - اگر در ترمز ماشین شما ، دیسک‌های جلو فقط یک پیستونِ ترمز داره پس وقتی که چرخها رو باز میکنید برای چک‌ کردنِ تابِ دیسکها ، یک نگاهی هم به انتهای هر دیسک بندازین . آیا ضخامتشون در هر چرخ مساوی با همدیگه هست ؟ یا یک لنت بیشتر ساییده شده ؟
اگر تفاوت دارند معنیش خشک بودنِ دو تا پیچهای کالیپر هست و باید باز بشند و تمیز بشند و کمی گریسمالی بشند و دوباره نصب بشند .
کالیپر همون قطعه‌ای هست که انتها رو داخلش قرار می‌دیم .

در ماشینهایی که دیسک ترمز فقط یک پیستون داره ، کالیپر به صورت کشویی به چپ و راست حرکت می‌کنه . دو تا پیچش هم گردگیری لاستیکی داره . باید همون دو تا پیچ باز بشه و تمیز و گریسمالی بشه تا کالیپر به نرمی حرکت کنه وگرنه یک لنت بیشتر از دیگری ساییده میشه و ترمزها هم ضعیف میشه و شاید باعث لرزش هم بشه .

در صفحه ی آخر تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو توضیح کاملش رو نوشته ام .

۱۱ - آیا فرمان خلاصی نداره ؟
حتی دو سه میلیمتر خلاصی هم می‌تونه تاثیر گذار باشه در تعادل ماشین و کنترل ماشین

برای تست خلاصی فرمان ، بایستی فرمان کاملاً مستقیم باشه و فرمان رو فقط سه چهار میلیمتر چپ و راست کنید . باید چرخها هم باهاش چپ و راست بشه . اگر فرمان لقب داره پس معنیش خلاصی داشتن فرمان هست که باید عیب یابی و تعمیر بشه

[
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: سلام

آیا امکان هست که تعویض روغن هیدرولیک فرمان بدون وکیوم انجام بشه ؟
یعنی لوله خروجی به مخزن روغن هیدرولیک فرمان رو باز کنیم و لوله رو بذاریم داخل یک قوطی نوشابه 1.5 لیتری... بعد از مخزن روغن جدید بریزیم تا وقتی که روغن خروجی داخل شیشه نوشابه به رنگ شفاف یعنی روغن جدید دربیاد
این یعنی روغن جدید داخل سیستم هیدرولیک هست... بعد هم لوله خروجی رو بزاریم سرجاش...

چون مخزن یک لوله ورودی داره و یک خروجی...
این طور ساده تر نیست؟ هوا هم نمیگیره چون همیشه روغن داخل سیستم هست...

فقط یک سوال:
وقتی خرک زدیم زیر ماشین، در حالت خاموش فرمون رو بچرخونیم تا روغن بریزه داخل شیشه نوشابه و تخلیه بشه یا در حالت خاموش؟

سلام
بله . بدون ساکشن (مکش )هم میشه روغن سیستم هیدرولیک فرمان رو تعویض کرد .
باید در حالتِ موتور خاموش تخلیه بشه .

در یوتیوب کلیپهای زیادی هست که روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان بدون دستگاه ساکشن (دستگاه مکنده ) رو آموزش میده
[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: سلام
یه پراید مدل 90 دارم تازگی وقتی یکم با سرعت می‌پیچم سمت راست (مثلا ورودی خیابون) تا چند دقیقه موقع چرخاندن فرمان صدایی مثل کشیده شدن دوتا آهن از چرخ سمت راننده میاد و بعد قطع میشه.
خودم فکر میکنم از توپی سر کمک باشه.

سلام

گاهی علتش اینه که دیسکِ ترمز لبه‌دار شده و این لبه کشیده میشه به کنار لنتِ ترمز
مثل این عکس :

تصویر

◼️ این لبه بعد از سالها سایشِ دیسک توسط لنتها به وجود میاد چون لبه‌ی دیسک با لنتها تماس نداره ساییده نمیشه .

◼️ این لبه هیچگونه ضرری نداره و لازم نیست تراشکاری بشه

◼️فقط گاهی در بعضی ماشینها کشیده میشه به کنار لنت و صدای سایش میده که فقط در اینصورت بایستی با تراشکاری برداشته بشه . اما سطح دیسک اصلاً نباید تراشکاری بشه وگرنه ممکنه باعث تاب برداشتن دیسک و لرزشِ چرخ موقع ترمز گرفتن بشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام

علاقمندان به سرویس و تعمیر استارتر ، این مطلب رو بخونند .

حتی اگر خودتون هم نمیخواین تعمیر و سرویس استارتر رو انجام بدین ، باز هم دانستنِ این اطلاعات باعث میشه که گرفتار نشین در دست مکانیک ناوارد و یا مکانیک حرام خور .
با احترام به همه‌ی مردم دانا و امانت‌دار و حلال خور .


یکی از دوستان نوشته شده: سلام
استارتر پراید ۱۱۱ مدل ۹۵ خیلی اذیت میکنه.چند بار هم رفته تعمیر بازم بعضی از مواقع نمیزنه
هیچ مدل استارت استوک بهش نمیخوره؟
مثلا تویوتایی و ...

سلام

بیشتر استارتر ها قابل تعمیر هست ولی باید بدونید چطوری کار می‌کنه تا بتونید درست عیب‌یابی و تعمیرش کنید

اینها دهها عکس ثابت و متحرک در مورد طرز کار استارتر هست که خیلی هم ساده هست :

[External Link Removed for Guests]

کارِ استارتر ۲ مرحله داره :

۱- به محض چرخاندنِ سوییچ ، برق از سوییچ می‌ره برای آهنربای الکتریکی توی قسمت بالاییِ استارتر و آهنربا فعال میشه و چرخنده ی سر استارتر رو حرکت میده به جلو تا درگیر بشه با چرخدنده های لبه‌ی فلای ویل
( فلای ویل همون قرص بزرگ فولادی هست که روی انتهای میل لنگ نصب شده با چند پیچ و با میل لنگ می‌چرخه . صفحه کلاچ هم از یک طرفش محکم میچسبه به همین فلای ویل و طرف دیگر صفحه کلاچ هم محکم به دیسک کلاچ می‌چسبه هنگامی که پا روی پدال کلاچ نیست )

به محض اینکه چرخدنده ی سر استارتر با فلای ویل درگیر شد ، بعدش یک قطعه کوچک که کنار آهنربای الکتریکی هست و یک دکمه ی الکتریکی هست ، برق آرمیچر استارتر رو وصل می‌کنه و استارتر شروع به چرخیدن می‌کنه و فلای ویل و میل لنگ رو‌ میچرخونه . به همین سادگی .

برق آرمیچر استارتر مستقیماً از باتری میاد که یک سیم ضخیم قرمز رنگ هست . این سیم همیشه برق داره حتی وقتی که ماشین خاموشه و سوییچ رو هم برداشتین . ولی چون دکمه ی توی استارتر فعال نیست پس اون سیم ضخیم قرمز هم نمیتونه برق بده به آرمیچر استارتر . یعنی اون دکمه در حقیقت یک کلید مکانیکی هست که اهرم آهنربای الکتریکی بهش فشار میاره و درنتیجه مسیر برق باتری به آرمیچر استارتر رو وصل می‌کنه و آرمیچر استارتر می‌چرخه . به همین سادگی .

وقتی هم که سوییچ رو رها میکنیم ، برق آهنربای الکتریکی داخل استارتر قطع میشه و یک فنر ، چرخدنده ی سر استارتر رو برمیگردونه به عقب و از فلای ویل جدا میشه . به همین سادگی .

حالا با توجه به مشکل به وجود اومده باید دنبال قطعه ی معیوب بگردید که ممکنه خودش قابل تعمیر یا قابل رگلاژ باشه . گاهی هم باید عوض بشه .‌کاهی هم به صورت ابتکاری قابل تعمیر هست تا از تعویضش جلوگیری بشه .

با دو تکه سیم و برق و باتری ۱۲ ولت میشه استارتر رو روی زمین یا میز کار تست کرد و عیبش رو پیدا کرد .

سیم منفی باتری باید به بدنه ی استارتر وصل بشه

◼️ در ماشین شما اول باید ببینید کدوم‌ مرحله عمل نمیکنه

آیا با استارت زدن ، چرخدنده ی سر استارتر میاد بیرون و درگیر میشه با فلای ویل ؟ این رو در ماشین‌هایی که استارترش زیر هست روی چاله میشه با چشم دید . در ماشین‌هایی که استارترش بالا هست از بالا دیده میشه

اگر بله ، پس آهنربای الکتریکی داخل استارتر سالمه و کارش رو درست انجام میده

◼️ اگر چرخدنده ی سر استارتر بیرون نمیاد پس آهنربای الکتریکی داخل استارتر مشکل داره و ممکنه سیم پیچش سوخته باشه و یا سیمش قطع شده باشه . همه ی اینها رو خیلی راحت میشه چک ‌کرد و تعمیر کرد .

◼️ اگر چرخدنده ی سر استارتر با فلای ویل درگیر میشه ولی آرمیچرِ استارتر نمیچرخه پس اون دکمه ی کوچکی که کنار آهنربای الکتریکی هست و باید برقِ آرمیچر رو وصل کنه ، کثیف شده و یا کج شده و با خورده شده و یا ذوب شده و یا شکسته و درنتیجه برق نمیتونه وصل بشه به آرمیچر استارتر . به همین سادگی .

در لینک بالا ، عکسهای متحرک و ثابت زیادی هست برای علاقمندان
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان

◼️ ◼️ مهمترین علتهای دودِ روغن از اگزوز و روغن سوزی و کم شدن روغن :


◼️ دود روغن رنگش آبی باز هست و بوی مخصوصی داره پس نباید با بخار آب از اگزوز در زمستان اشتباه گرفته بشه .
بخار آب اگزوز سفید رنگ هست و خیلی زود محو میشه ولی دود روغن آبی کم‌رنگ هست و خیلی دوام داره و خیلی دیر محو میشه .

◼️ روغن بنجل که زود تبخیر میشه . معمولاً این روغن‌ها وقتی که نو هست بوی گازوییل میده و هر چه بیشتر بوی گازوییل میده پس بنجل‌تر هست چون روغن بنجل رو از روغن سوخته و گازوییل درست میکنند .
روغن با رنگ کِدِر و مات هم بنجل هست .
همچنین روغنی که توی گالنش یک موادی ته‌نشین میشه .

◼️ گشاد شدن سیلندر . در این حالت دیگه رینگهای پیستون نمیتونه به خوبی به بدنه ی سیلندر بچسبه و درنتیجه گرمای انفجار، خیلی بیش از حد نفوذ می‌کنه به زیر پیستون که بهش میگن اتاقک میل لنگ و درنتیجه حرارت روغن در کارتل خیلی بالا می‌ره و بخار میشه و از راه کانال پی سی وی pcv میاد به محفظه ی سوپاپ‌ها و سپس می‌ره توی مانیفولد هوا و می‌ره توی سیلندرها و میسوزه

◼️ سیلندر گشاد باعث آغشته شدن دیواره ی سیلندر در بالای پیستون به روغن هم میشه و درنتیجه موقع انفجار ، روغن هم میسوزه و دود تولید می‌کنه

◼️ علاج سیلندر گشاد شده در اولین بار ، تعویض رینگ های پیستون ها هست یعنی به جای رینگ شماره صفر (فابریک ) ، رینگِ یک سایز بزرگتر نصب میشه تا بتونه به خوبی به دیواره های سیلندرهای گشاد شده بچسبه و از نشت انفجار به پایین و نشت روغن به بالا جلوگیری کنه .

◼️ کاسه نمد ساق سوپاپها هم اگر خراب بشه ، روغن از ساق سوپاپ میچکه توی سیلندر .
معمولاً علامتش اینه که وقتی موتور مدت طولانی خاموش هست مقداری روغن میچکه توی سیلندر و بعدش که استارت می‌زنیم ، موتور دود آبی داره تا مدتی کوتاه و بعدش قطع میشه و یا خیلی کم میشه .
این دود نباید با دود کولانتِ نشت کرده به داخل سیلندر اشتباه گرفته بشه . بوی روغن سوخته رو از اگزوز میشه به خوبی تشخیص داد .

بهتره هر بار که به دلیلی سرسیلندر باز میشه ، کاسه نمد ساق سوپاپها هم عوض بشه و از نوع باکیفت خارجی نصب بشه مثل آمریکایی یا ژاپنی یا کره‌ای یا اروپایی .
ایرانی و چینی و هندی بنجلترین ها هستند .
این کاسه نمدها سایز و شماره داره و راحت میشه مشابهِ باکیفیت خرید .
قطعات سایپا و ایساکو هم جزء بنجلترین هاست و اکثرشون عمداً هم بنجل ساخته میشه برای کاهش هزینه ی تولید و سود بیشتر و همچنین زودتر خراب شدنش و افزایش فروش .

◼️ اگر واشر سرسیلندر در جایی نزدیک کانال عبور روغن آسیب دیده باشه و این روغن راه پیدا کنه به درون یک یا چند سیلندر ، این هم باعث روغن سوزیِ مداوم میشه .


◼️ ماشینهای ایرانی حتی صفرش هم روغن سوزی زیاد داره چون آلیاژ بدنه ی موتور و پیستونها و سرسیلندر بنجل هست و دقت تراشکاری قطعات هم پایین هست . کاسه نمدها هم بنجل هست .

◼️ ◼️عواملی که در اونها راننده باعث روغن سوزی میشه :

◼️ خرید روغن بنجل و فیلتر روغن بنجل و ارزان .

این کار باعث سایش و فرسایشِ قطعات موتور مثل زود گشاد شدن سیلندرها و زود کوچک‌ شدن پیستونها و سایشِ شدید و لق شدن سوپاپها و یاتاقانهای میللنگ‌ و زود خراب شدن کاسه نمدهای ساق سوپاپها میشه .

◼️ تعویضِ دیر به دیر روغن و فیلتر

◼️ رانندگی با دور موتور زیاد . باید در ۳۰۰۰ دور در دقیقه دنده‌ها عوض بشه و در رانندگی در خیابان و جاده هم دور موتور زیر ۲۷۰۰ یا حتی ۲۵۰۰ باشه ( رانندگی عاقلانه و خردمندانه و اقتصادی )

به همین علت هست که خودروهای سواریِ مدرن الان ۷ تا ۱۰ دنده ساخته میشه تا دور موتور همیشه زیر ۳۰۰۰ و حتی ۲۵۰۰ باشه چون مهندسین می‌دونند دور موتور بالا یعنی اصطکاک بیشتر و سایش و فرسایشِ بیشتر و حرارت بیشتر و مصرف سوخت بیشتر و کاهش عمر موتور و تولید آلاینده‌های بیشتر .

◼️ نشت روغن از قسمت‌های مختلف موتور هم باعث کم شدن روغن میشه مثل واشر قالپاق سوپاپها و کارتلِ روغن ، کاسه نمدهای میل لنگ‌ و میل سوپاپ و دلکو و غیره . نشت از پیچ تخلیه ی روغن .

◼️ وقتی میخواین ماشین دسته دوم بخرید ، قبل از پرداخت پول و خرید ، برید روغن و فیلتر روغن رو عوض کنید تا اگر ماده‌ای ضد روغن سوزی با روغن قاطی کرده‌اند مشخص بشه .
بعدش حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی کنید . بعدش شیلنگ پی سی وی رو از مانیفولد هوا جدا کنید و گاز بدین . اگر دود آبی داره پس موتور وضعیت خوبی نداره و روغن سوزی داره . هر چه غلظت دود بیشتر هست پس وضع موتور هم بدتر هست .
با باز کردن درب روغن هم تا حد زیادی مشخص میشه .

◼️ اگر موتور هنوز تعمیر نشده باشه پس ممکنه فقط با تعویض رینگها و نصب رینگهای بزرگتر ، مشکل روغن سوزی حل بشه و درست بشه .

◼️ ◼️موتور هر وضعیتی که داشته باشه این کارها باعث میشه بدتر نشه و یا خیلی دیرتر فرسوده بشه :

◼️ رانندگی با دور موتور زیر ۲۷۰۰ و تعویض دنده در ۳۰۰۰ یا حداکثر در ۳۳۰۰ یا حتی ۳۵۰۰ در سربالایی ها .
با دور موتور بالاتر هم میشه رانندگی کرد و دنده عوض کرد ولی هزینه‌های سنگینی داره برای صاحب خودرو چون چیزی در این دنیا مجانی نیست و همیشه به دست آوردنش و نگه داشتنش و استفاده ازش هزینه داره و همچنین مشکلات داره (قانون إلهي )

◼️ استفاده از روغن و فیلتر روغن باکیفت . قبلاً در همین تاپیک روشهای شناخت فیلتر و روغن بنجل و یا باکیفت رو شرح داده‌ام .
◼️ تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن . روغن رو نباید کیلومتری عوض کرد بلکه باید چند وقت یک بار گیج روغن رو کشید و رنگش و بوش و لزوجتش و مقدارش رو چک کرد تا زمان تعویضش مشخص بشه . قبلاً بیشتر توضیح داده‌ام .
◼️ مرتب و تمیز بودن سیستم خنک‌کننده ی موتور .
هر چه گرمای موتور بره بالاتر ، روغن هم تبخیرش بیشتر میشه خصوصاً اگر که بنجل باشه .
اصطکاک و سایش و فرسایشِ قطعات موتور هم بیشتر میشه .
تمیز بودن و سالم بودن چِ بیرونِ رادیاتور و کندنسور کولر بسیار مهم هست .
تمیز بودن داخل رادیاتور هم همینطور .
و سلامت فن .
استفاده از آب معمولی یک اشتباه بزرگ هست و نه تنها صرفه‌جویی نداره بلکه کلی هم ضرر میزنه به قطعات فلزی و شیلنگهای لاستیکی و مجاری رادیاتور با رسوب و خوردگی و زنگ زدگی
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰, ۴:۴۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط mohammadreza-008 »

سلام وقت بخیر
رادیاتور آب ماشین از قسمت پلاستیکی پایین نشتی خفیف داره..

به این صورت که وقتی ماشین خاموش هست و سرد هست هیچ نشتی ای نداره و وقتی هم گرم شد هیچ نشتی ای نداره..

چند روز با دقت بررسی کردم..بعد از اینکه ماشین رو روشن کردم بسته به دمای هوا حدود دو دقیقه بعدش چند ثانیه نشتی از قسمت پایبن پلاستیکی رادیات میده و بعد کلا قطع میشه..

من خودم فکر میکنم قسمت پلاستیک رادیات یه ترک یا سوراخ خیلی ریز داره که بر اثر انبساط نشتیش قطع میشه..

حالا دو تا سوال دارم..چرا موقعی که ماشین خاموش هست از این قسمت نشتی نمیده و تو همون چند لحظه نشت میده؟ مگه آب تو اون قسمت نیست یا چون گردش نداره و فشار واتر پمپ نیست باعث میشه نشت نده؟

بعد اینکه با چسب واشرساز یا همون مزدا ترمیم کنم یا چسب یا چیز دیگه؟

ممنون از مطالب و راهنمایی خوب و کاربردی شما.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

mohammadreza-008 نوشته شده: دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰, ۸:۴۷ ق.ظ سلام وقت بخیر
رادیاتور آب ماشین از قسمت پلاستیکی پایین نشتی خفیف داره..

به این صورت که وقتی ماشین خاموش هست و سرد هست هیچ نشتی ای نداره و وقتی هم گرم شد هیچ نشتی ای نداره..

چند روز با دقت بررسی کردم..بعد از اینکه ماشین رو روشن کردم بسته به دمای هوا حدود دو دقیقه بعدش چند ثانیه نشتی از قسمت پایبن پلاستیکی رادیات میده و بعد کلاً قطع میشه..

من خودم فکر میکنم قسمت پلاستیک رادیات یه ترک یا سوراخ خیلی ریز داره که بر اثر انبساط نشتیش قطع میشه..

حالا دو تا سوال دارم..چرا موقعی که ماشین خاموش هست از این قسمت نشتی نمیده و تو همون چند لحظه نشت میده؟ مگه آب تو اون قسمت نیست یا چون گردش نداره و فشار واتر پمپ نیست باعث میشه نشت نده؟

بعد اینکه با چسب واشرساز یا همون مزدا ترمیم کنم یا چسب یا چیز دیگه؟

ممنون از مطالب و راهنمایی خوب و کاربردی شما.

سلام

◼️ اگر تَرَک خیلی کوچک‌ باشه پس فقط با بالا رفتنِ فشار در داخلِ سیستم خنک‌کننده ، آب رادیاتور ازش می‌تونه رد بشه

گاهی هم گرم شدنِ مکانِ نشتی باعث انبساط و شروع نشتی میشه

◼️ این ترک ممکنه به علت ضدیخ نداشتنِ آب رادیاتور و در سرمای شدید بر اثر یخ زدن آبِ داخل رادیاتور به وجود اومده باشه

و یا بر اثر ضربه و تصادف

و یا بر اثر خطای فنی در ساخت و چک‌ نشدنِ رادیاتور قبل از خروج از کارخانه

و یا بنجل بودنِ مواد اولیه

و یا کم بودن مواد اولیه و نازک بودن دیواره

◼️ چسب سیلیکونی (چسب مزدا ) برای تعمیرش اصلاً مناسب نیست .

باید از چسب دوقلوی باکیفیت استفاده کنید و قبل از چسب زدن ، باید مکان نشتی دقیقاً مشخص بشه و اگر چرب هست باید با کمی بنزین و دستمال کاغذی به خوبی چربی زدایی بشه و بعدش سمباده ی زیر بخوره و بعدش دوباره با کنی بنزین تمیز بشه و موقع چسب زدن هم اصلاً نباید رسوب داشته باشه پس شاید لازم باشه با سشوار حسابی گرم و خشک بشه

چسب دوقلوی شفاف قدرتش کم ‌هست . استفاده نکنید

◼️چسب دوقلوی غفاریِ خاکستری خوب هست به شرطی که کاملاً نصف و نصف باشند و خیلی خوب هم مخلوط بشه و سریعاً هم استفاده بشه چون هر چه بیشتر از مخلوطش میگذره پس می‌ره به سمت ژله‌ای شدن که دیگه چسبندگی نداره و به درد نمی‌خوره

چسب دوقلوی سیاه رنگ از همه قویتر هست که نمی‌دونم در ایران پیدا میشه یا نه . البته یک نوع گرانقیمت هست به اسم هِل که شما نیازی بهش ندارین

همون چسب دوقلوی خاکستری غفاری خوب هست


بعدش بهتره تا ۱۲ ساعت اصلاً از رادیاتور و ماشین استفاده نشه وگرنه زحمتتون هدر می‌ره

چسب دوقلو اولش شُر می‌کنه پس به صورت عمودی نمیشه ازش استفاده کرد

باید مکان نشتی افقی باشه و چسبِ تازه مخلوط شده‌ی زیاد و ضخیم زده بشه به مکان نشتی و تا وقتی که سفت نشده باید افقی بمونه تا شُر نکنه

گرما باعث زودتر خشک شدنِ چسب دوقلو‌ میشه پس زیر آفتاب و در گرما خیلی زودتر خشک میشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰, ۴:۴۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط mohammadreza-008 »

سلام خسته نباشید
ماشینم چرخ های عقب ترمز کاسه ای هست و چرخهای جلو دیسکی و هیچ کدوم از چرخها هم قالپاق نداره و رینگ معمولی هست

بعد از یه مدت رانندگی مثلا یه ساعت از ماشین پیاده میشم و از لای پره رینگها انگشتام رو میزنم به دیسک چرخ های جلو و کاسه چرخ های عقب

میبینم چرخ عقب سمت راننده خیلی گرم هست و دو ثانیه بیشتر نمیتونی بهش دست بزنی و اون یکی چرخ عقب سمت شاگرد خیلی کمتر از اون سمت گرم هست و راحت ده ثانیه میتونی بهش دست بزنی ممنون میشم بگین علت چیه..
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4642
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

mohammadreza-008 نوشته شده: شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰, ۸:۴۶ ب.ظ سلام خسته نباشید
ماشینم چرخ های عقب ترمز کاسه ای هست و چرخهای جلو دیسکی و هیچ کدوم از چرخها هم قالپاق نداره و رینگ معمولی هست

بعد از یه مدت رانندگی مثلا یه ساعت از ماشین پیاده میشم و از لای پره رینگها انگشتام رو میزنم به دیسک چرخ های جلو و کاسه چرخ های عقب

میبینم چرخ عقب سمت راننده خیلی گرم هست و دو ثانیه بیشتر نمیتونی بهش دست بزنی و اون یکی چرخ عقب سمت شاگرد خیلی کمتر از اون سمت گرم هست و راحت ده ثانیه میتونی بهش دست بزنی ممنون میشم بگین علت چیه..

سلام

◼️ به احتمال زیاد در چرخ عقب سمت راننده ، لنتها تماس دائم داره با کاسه ی چرخ .
اگر هر چرخ عقب رو‌ جداگانه با جک حدود ۱ سانت از زمین بالا بیارید و چرخ رو آروم بچرخونید ، از مدتِ چرخش و سرعتِ متوقف شدنشون و مقایسه ‌شون با همدیگه میشه فهمید که چرخ راننده سفت می‌چرخه و‌ گیر داره

◼️ممکنه از رگلاژ سیم ترمز دستی باشه و باید سیم ترمز دستی کمی شل بشه خصوصاً اگر که ترمز دستی هم خیلی پایین میگیره یعنی فقط با دو سه دنده کشیدنِ دسته ، چرخ عقب قفل میشه .

اگر در چرخ راننده مثلاً با ۳ دنده از ترمز دستی چرخ قفل میشه و کلی در سمت شاگرد با ۴ یا ۵ دنده قفل میشه پس مشکل از همون لنت ترمز سمت راننده هست و باید بررسی بشه

ممکنه لازم بشه کاسه ها دربیاد و وضعیت و حالت و ضخامتِ لنت های راننده و شاگرد هم با هم مقایسه بشه . اگر یک سمت ضخیمتر هست پس این هم خودش یک علتِ مشکل هست .

◼️ گاهی مشکل از جابجا شدن لنتها هست . چند بار دیدم که با سرعت ۲۰ کیلومتر دنده عقب رفتند و محکم ترمز دستی رو کشیدند و لنتها برگشته سر جاش و مشکلِ ترمز حل شده .

◼️ احتمال خیلی کم هم اینه که بلبرینگ چرخ راننده مشکل داره . این احتمال خیلی خیلی کم هست و از صدای چرخ روی جک میشه فهمید که آیا لنت درگیر هست یا بلبرینگ مشکل داره
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰, ۴:۴۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط mohammadreza-008 »

سلام مجدد باز هم این مشکل هست..

ترمز دستی رگلاژش بالا بود و خیلی زود درگیر میشد رگلاژش رو بعد از اینکه جک زدم و هر دو چرخ عقب رو هوا بود با دقت و چندین بار درست کردم

و صدای چرخ و لقی و سفتی چرخ رو برای تشخیص سلامت بلبرینگ بررسی کردم کاملا سالم هستن..

از طرفی سه بار با سرعت های ده تا بیست تو یه جای صاف هم دنده عقب رفتم و فقط با ترمز دستی ماشین رو وایستوندم..

چرخ عقب سمت شاگرد کلا سرده یعنی اصلا گرم هم نیست و چرخ عقب راننده خیلی داغه و حدی هست که از سمت توپی (کاپ چرخ) چرخ عقب هم خیلی داغه و از اونجا هم گریس آب شده زده بیرون ..


حالا امروز قبل اینکه ماشین رو روشن کنم چند متر به عقب و جلو هولش دادم دیدم هر چند سانت یه صدای سوت ریز میاد

بعد که روشن کردم رفتم بیرون و ترمز دستی رو کشیدم و بعد در پارکینگ رو بستم و سوار شدم برم و بعدش با اینکه دستی رو خوابوندم دیدم چرخ عقب راننده ترمزش یه مقداری درگیر هست و با صدا و یه مقدار سختی راه افتاد

ولی حدود دویست متر که رفتم و سه چهار تا ترمز گرفتم دیگه اون صدا و درگیری دیگه وجود نداشت ولی داغی هست کلا..

لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ..میترسم کلی هزینه لنت و کاسه و بربنگ و.. بیاد رو دستم..
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”