با سلام

اطلاعات مهم در مورد مایع کولانت :
کولانت ( Coolant) مخلوطی از آب مقطر درجه یک و مایع ضدیخ هست که معمولاً به نسبت پنجاه پنجاه ( نصف و نصف) با هم مخلوط شدهاند

ضدیخهایی که روی زمین بریزید و بعد از خشک شدنش ازش یک پودر سبز رنگ یه جا بمونه قلابی هست یعنی فقط یک پودر سبز رنگ که معلوم هم نیست چی چی هست ، مخلوط کردهاند در آبِ معمولی و قالب کردهاند به خلقُ الله .

کولانتهای اصلی ترکیبات الکلی داره و رنگهای مختلف داره مثل سبز و نارنجی و قرمز که با اضافه کردن یک ماده ی رنگی بهش رنگی شده .

کولانت ها شیرین ولی سمی هست و میتونه باعث مرگ گربه و سگ و سایر حیوانات بشه .

طبق اطلاعات بنده نوع قرمز از همه باکیفیت تر هست چون بسیار بسیار کم رسوب تولید میکنه در سیستم خنک کننده موتور .

کولانتهای درجه یک ، چند کار انجام میده :
ضد یخ . یعنی باعث میشه دمای انجماد کولانت ، در بعضی از انواع کولانت حتی تا حدود ۳۵ درجه زیر صفر هم برسه
ضد جوش . یعنی باعث میشه که نقطه ی جوش کولانت تا حدود ۱۳۵ درجه هم بالا بره که در کولانتهای مختلف ، متفاوت هست .
چرب کننده . یعنی یک چربی مخصوصی میده به سطح داخلی مجراهای عبور کولانت و شلنگهای لاستیکی و کاسهنمد واترپمپ و باعث افزایش دوامشون میشه .
ضد رسوب . یعنی مانع از به وجود اومدن رسوبات آهکی و غیره در قسمتهای مختلف سیستم خنککننده ی موتور میشه .
وقتی که رنگ کولانت قهوهای روشن یا تیره میشه پس دیگه بایستی عوض بشه . حالا در ابتدا هر رنگی میخواد داشته باشه . (سبز . نارنجی . قرمز ) . تغییر شدید رنگش یعنی دیگه باید عوض بشه .

در بعضی خودروها در پایینترین جای رادیاتور یک شیر تخلیه وجود داره برای تعویض کولانت .

اگر شیر تخلیه وجود نداره پس بهترین راه ، جدا کردنِ شیلنگِ پایینیِ رادیاتور هست .
این کار باید حتماً با موتورِ کاملاً سرد انجام بشه و یا موتوری که فقط دو سه دقیقه درجا کار کرده وگرنه ممکنه باعث سوختن و صدمه دیدنِ افرادِ نزدیک موتور بشه .

وقتی که آب رادیاتور کاملاً تخلیه شد ، بعدش بایستی موتور رو روشن کنید و
فقط برای ۱۰ ثانیه چند گاز بدین تا دور موتور برسه تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه تا کولانت های داخل موتور هم تا حد امکان تخلیه بشه .

کولانت باقیمانده در منبع انبساط ( قمقمه) رو گاهی باید با شلنگ کشید .

موقع بستم شلنگِ رادیاتور بهتره شلنگ دقیقاً در جای اولش نصب بشه و بستش هم درست در جای اولش نصب بشه وگرنه ممکنه نشت بده .

قبلاً در تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو با تصاویر توضیح دادهام که میتونید در خانه هم خودتون آب مقطر درجه یک تهیه کنید با تقطیر آب و سرد کردنش توسط یخ .

در همون تاپیک توضیح دادهام که با کمک اهم متر میتونید آب مقطر درجه یک را راحت شناسایی کنید و مُچِ متقلبها رو بگیرید .
آب لوله معمولاً حدود ۵۰ کیلواُهم مقاومت داره .
آب مقطر درجه یک تا ۳۰۰ و یا ۵۰۰ کیلواهم مقاومت داره . نوعی از خارجیش رو دیدم که تا ۶۰۰ کیلواهم هم مقاومت داشت .
هر چه نمک و سایر املاح آب بیشتر باشه ، مقاومتِ الکتریکی آب هم کمتر میشه .
طبق اطلاعات گوگل ، آب کاملاً خالص (H2O ) بیش از ۱۸ میلیون اهم مقاومت داره در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد . افزایش دما باعث کاهش مقاومت آب میشه .

استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو هیچگونه صرفهجویی نداره بلکه میلیونها تومن خسارت میزنه بهتون به دلیل رسوب زیاد و خورندگی و زنگ زدگی و یا یخ زدگی و ترکیدن بدنه موتور و غیره در زمستان و یا زود جوش آمدنِ آب در رادیاتور و نابودی واشر سرسیلندر و یا ترکیدن موتور .

قبل از استفاده از کولانت درجه یک بایستی مطمئن بشین که سیستم نشتی نداره و یا کولانت کم نمیکنه .

گاهی مقدار کم شدنِ کولانت خیلی کم هست و اصلاً هم معلوم نیست از کجاست . برای برطرف کردن اینجور نشتیهای مخفی میتونید از محلولهای نشت گیر استفاده کنید که یکی از بهترینهاش محلول پریستون هست که در تاپیک صرفهجویی مفصل در موردش مطلب نوشتهام .
کولانتِ پریستون هم از بهترینها در دنیا هست .
[External Link Removed for Guests]
استفاده از محلول نشتگیر در رادیاتور های قدیمی و پر از رسوب میتونه باعث مسدود شدن کانالهای باریکِ داخل رادیاتور و جوش آوردن موتور و یا حتی به فنا رفتن واشر سرسیلندر بشه

اگر محلول نشتگیر استاندارد پیدا نکردید ، میتونید از یک قاشق سرپُرِ زردچوبه استفاده کنید . باید ریخته بشه در منبع انبساط و یا رادیاتور در خودروهای بدون منبع انبساط .
ذرات زردچوبه میتونه به تدریج بره نشتیهای مخفی رو ببنده

اگر بعد از چند روز ، نتیجه اش کم بود ، میتونید یک قاشق دیگه هم بریزید . اما بیشتر از ۳ قاشق استفاده نکنید اگر هیچ نتیجه ای نداده .
این روش برای نشتیهای کمِ کاسه نمد واترپمپ و یا واشر سرسیلندر و با سر شیلنگ ها خیلی مناسب هست . یعنی برای نشتی کاملاً مخفی تا حدِ نم پس دادن .

نشتیهای بزرگ باید با روشهای دیگه گرفته بشه . یعنی چکه و ریزش آب .

دقت کنید که باید چند روز موتور کار کنه تا مطمئن بشید که زردچوبه مؤثر بوده یا نه .

وقتی مولانا کن میشه ، تا دو سه دفعه میشه آب مقطر درجه یکِ خالی به سیستم اضافه کرد . اما بیشتر از اون باعث میشه که مقدار ضد یخش خیلی کم بشه که خوب نیست .

وقتی چیزی میخرید حتماً اول کاتالوگ و دستورالعمل اون رو بخونید .

اگر ضد یخ خریدین حتماً روی ظرفش رو بخونین که آیا خودش آب مقطر داره یا باید بهش اضافه بشه و چقدر .
ماشینی که استاندارد باشه و درست هم طراحی شده باشه ، اصلاً نیاز به هواگیری سیستم خنککننده نداره چون با چند گاز دادن ، حبابهای هوا خودش میره توی منبع انبساط و از کولانت جدا میشه . مثل ماتیز !! . بله ماتیز که نه پیچ هواگیری داره و نه رادیاتورش درب داره . کولانت فقط اضافه میشه به منبع انبساط (قمقمه ) . قبلاً در تاپیک عیبیابی خودرو توضیح مفصل دادهام در موردش .

یک ترفند برای کاهش فشار در سیستم خنک کننده :
وقتی موتورِ سرد حدود ۲ دقیقه در جا کار کرد ، خیلی آهسته و تدریجاً درب منبع انبساط رو کمی باز کنید تا صدای سسسسس رو بشنوید و فشار تخلیه بشه . سپس درب رو محکم ببندید .
بعد از ۲ دقیقه دوباره تکرار کنید و دوباره محکم ببندینش
با این کار فشار در سیستم خیلی کم میشه .
ولی بعدش وقتی که موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط رو باز کنید وگرنه دوباره هوا میکشه و میشه مثل اولش و با داغ شدنِ موتور ، دوباره فشار سیستم خنککننده بالا میره . .
هرگز با موتور گرم شده ، درب منبع انبساط و یا رادیاتور رو باز نکنید وگرنه ممکنه به شدت بسوزید و صدمه ببینید با فورانِ کولانتِ داغ

رزوههای درب منبع انبساط و رزوه های خود منبع و همچنین واشر درب منبع انبساط رو دائماً با گریس یا روغن موتور چرب کنید تا همیشه نرم و راحت تا آخر بسته بشه و راحت و نرم هم باز بشه .
این کار رو فقط وقتی که موتور خاموش و کاملاً سرد هست انجام بدین .
مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .