عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

mohammadreza-008 نوشته شده: چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱, ۵:۳۰ ب.ظ [External Link Removed for Guests]

سلام
لطفاً روش تعویض گردگیر جعبه فرمان رو توضیح بدین .
از بازوی جعبه فرمان عکس گرفتم..
این عکس همون گردگیر پاره ی جعبه فرمان هست ..
البته اون سمت دیگرش هم یه مقداری پاره هست


سلام دوست عزیز


◼️ روش تعویض گردگیر جکِ هیدرولیک فرمان و گردگیر جعبه فرمانِ معمولی :


★ ابتدا باید بدونیم که بازوهای جک هیدرولیک فرمان و بازوهای جعبه فرمانِ معمولی به کجا وصل شده .

★این بازوها به سگدستِ چرخهای جلو در سمت چپ و راست وصل شده توسط یک چپقی (سیبک ) تا بتونه چرخهای جلو رو بپیچونه به چپ و راست هنگام چرخاندنِ فرمان .

◼️ روش تعویض گردگیر بازوهای جک هیدرولیک فرمان و یا بازوهای جعبه فرمانِ معمولی :

۱- ابتدا برای این کار بایستی ماشین روی یک زمین افقی باشه و ترمزدستی تا آخر کشیده بشه و آجر گذاشته بشه جلو و پشتِ چرخهای عقبی تا ماشین اصلاً نتونه تکان بخوره .

ماشین باید در دنده یک باشه و سوییچ رو هم از روی ماشین برداریم ولی دربها قفل نباشه .

بعدش پیچهای اون چرخ جلو که قراره باز بشه رو کمی شل می‌کنیم
اگر قراره گردگیرهای هر دو سمت عوض بشه پس پیچ‌های چرخهای هر دو سمت رو شل کنید .

★★ برای شل کردن پیچ‌ها باید از جاذبه کمک بگیریم تا کمر درد نگیریم .
یعنی بایستی آچارچرخ رو محکم وصل کنیم روی مهره و سپس پا بذاریم روی دسته ی آچارچرخ و با فشارِ وزنمون پیچها رو تک تک شل کنیم . فقط باید شل بشه . نه اینکه باز بشه و برداشته بشه .

سپس چرخ جلو ، سمتی که می‌خوایم گردگیر فرمانش رو عوض کنیم باید بزنیم روی جک تا چرخ حدود ۸ سانت بیاد بالاتر از زمین .

★★ ★ حالا بایستی چیزی بسیار محکم مثل الوار یا پایه آهنی و یا چرخ زاپاس با یک الوار بر روی اون رو بذاریم زیر بدنه ی ماشین در یک جای محکم و در نزدیکی جک مثل زیر درب جلو ، نزدیک گلگیر و یا زیر شاسی ماشین قرار بدیم و جک رو کمی بیاریم پایین تا وزن ماشین بیشتر روی اون شیئ باشه و کمی هم روی جک .
★★ این کار برای تأمینِ ایمنی هست و بسیار ضروری هست چون هرگز نباید به جک اطمینان کنیم . خصوصاً جکهای بنجل که الان در ایران فروخته میشه به خلق الله و یا با ماشینها داده میشه به مردم و کیفیت چندانی نداره و ممکنه بشکنه و یا خودبه‌خود بیاد پایین !!

بعدش چرخ رو باز میکنم و برمی‌داریم .

حالا باید با فرمان ، چرخ رو بپیچیم به سمت مخالف تا اون سیبک که بازوی فرمان بهش وصل هست و به سگدست وصل شده کاملاً دیده بشه و در دسترس باشه .

★★ طول بازو رو یادداشت کنید با دقت میلیمتر و یا روی خودش علامت بزنید چون بعداً در حین تعمیر اگر طولش کم یا زیاد بشه ، چرخ‌های جلو دچار لاستیک سایی میشه .

جلوبندها با کم و زیاد کردنِ طول همین بازو هست که جلوبندی رو تنظیم می‌کنند تا چرخهای جلو با همدیگه کاملاً موازی باشند بدون حتی یک میلیمتر اختلاف . وگرنه لاستیک سایی به وجود میاد .

حالا بایستی مهره ی سرِ سیبک که به سگدست وصل شده باز بشه تا سیبک آزاد بشه و از جاش دربیاد . .
معمولاً این مهره یک خاری هم داره که شبیه میخ کج شده هست تا مهره نتونه باز بشه و بیافته وگرنه بدجوری حادثه ساز میشه چون دیگه راننده کنترل نخواهد داشت روی اون چرخ .

بعد از برداشتن خاری و بازکردن مهره ، بایستی یک تخته ی محکم بذارید روی سرِ سیبک (همون جایی که مهره ش بسته میشه ) و با چکش بکوبید روی تخته تا سیبک از جاش دربیاد و بازوی فرمان آزاد بشه .

★★★ هرگز مستقیماً با چکش روی سر پیچِ سیبک نکوبید وگرنه حدیده هاش خراب میشه و سیبک‌ به فنا می‌ره .

بعد از آزاد شدن سیبک ، ابتدا بایستی فرمان رو تا آخرِ آخر بپیچید به سمت مخالف تا بازوی فرمان کاملاً بیاد بیرون و طولش به حداکثر برشه

برای برداشتن گردگیر خراب هم باید بستهای دو سرِ گردگیر رو با انبردست یا پیچ‌گوشتی بردارین و باقیمانده ی گردگیر خراب رو با تیغ ببرید و بردارین .

بعدش بازو باید به خوبی تمیز و براق بشه . برس سیمی و یا کنی بنزین یا تینر مفید هست البته با رعایت نکات ایمنی تا آتش سوزی نشه

◼️ بعدش ۲ روش میتونین انتخاب کنین برای تعویض گردگیر خراب :

★ روش اول :

با استفاده از تیوب کهنه ی دوچرخه و یا موتورسیکلت .

تیوب وتورسیکلت بهتره چون ضخیمتر هست .

یعنی یک تکه از تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو مثل لوله می‌برید و می‌زنید داخل بازو و دو سرش رو با سیم آرماتوربندی میبندید .

در این روش لازم نیست سیبک از سرِ بازو باز بشه و جداش کنید.‌
فقط یک تکه تیوب دوچرخه و یا موتورسیکلت رو می‌بُرید و نصب میکنید به جای گردگیر خراب .

باید تیوبی انتخاب کنید که قطرش در حدی باشه که بتونید سیبک رو از داخلش رد کنید .

طول تیوب هم باید در حدی باشه که وقتی بازوی فرمان تا آخر اومده بیرون و به اصطلاح کش اومده و طویل شده ، تیوب فقط به اندازه ی یک سانت کش بیاد . نه بیشتر .

هر چه تیوب ضخیمتر باشه بهتر هست پس تیوب موتورسیکلت بهتر از دوچرخه هست .
تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو میتونید از مغازه‌های تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه بگیرید .

★ روش دوم :
برای نصب گردگیر نو بایستی سیبک از بازو باز بشه وگرنه نمیتونین گردگیر نو رو جا بزنید .

✓ اگر گردگیر ساخت یک شرکت دیگه باکیفیت تر هست پس از اون استفاده کنید مثل گردگیر ماشینهای ژاپنی کره‌ای . بهتره طولش چند سانتی هم بیشتراز گردگیر خود ماشینتون باشه .

باز کردن سیبک از بازو هم نیاز داره به آچاری که معمولاً یک سر رینگی ۱۲ تا ۱۴ میلیمتری هست که باهاش بازو رو می‌گیرد و با یک آچار دیگه سیبک رو باز میکنید .

بستهای گردگیر نو رو هم رو دو سر گردگیر می بندید .

و سپس سیبک رو میبندین سر جاش و مهره‌اش رو می‌بندین و با آچار محکم میکنید تا سیبک کم کم کشیده بشه به جای خودش و محکم بشه .

فرصت خوبی هست تا با آمپول هم مقداری واسکازین تزریق کنید به داخل گردگیر سیبک که باعث چند برابر شدن طول عمرش میشه چون خشک شدنِ گریس درون سیبک هست که باعث خوردگی و سایش و آق شدن سیبک و به فنا رفتنش میشه .

بعد از بستن مهره ی سیبک ، خاریِ مهره‌ی سیبک‌ رو جا می‌زنید و سرش رو خم می‌کنید تا دیگه درنیاد . (نصب این پین یا خاری بسیار مهم هست برای ایمنی )

★★ اگر خاری نداره حتماً از یک میخ باریک و بلند به جاش استفاده کنید چون فوق‌العاده حیاتی و ضروری هست .

اگر هم کارخونه اصلاً براش جای خاری نداشته ، بهتره با درل و یک مته ی ۲ میلیمتری ، وسط پیچ رو بعد از بستن مهره سوراخ کنید و میخ بزنید داخلش و خمش کنید .

★★ قبل از نصب چرخ ، همه چیز رو به دقت چک کنید تا مبادا چیزی اشتباه نصب شده باشه و یا چیزی فراموش شده باشه . خصوصاً مهره ی سیبک و خاری ی مهره ی سیبک .

★ برای محکم کردن پیچهای چرخ هم دوباره از جاذبه و پا و وزن خودتون استفاده کنید تا کمر درد نگیرین .

پیچهای چرخ رو بایستی به صورت روبروی همدیگه و تدریجی محکم کنید تا رینگ به خوبی بشینه روی توپی
و بعد از اینکه پیچهای چرخ رو تا حد امکان روی جک محکم کردین ، بعدش چرخ رو کمی پایین بیارین تا چرخ یک مقدار به زمین بچسبه . سپس پیچهای چرخ رو دوباره محکم‌تر کنید
و سپس جک رو کامل پایین بیارید و بردارین و باز هم پیچهای چرخ رو تا حد لازم محکم کنید .

سوالی داشتید مطرح کنید

◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
ماشینم سمندlx هست
یه مسئله‌ای دارم باهاش بعضی وقتها (و نه همیشه) وقتی دارم ترمز می‌گیرم یه جوری میشه (انگار مثلاً دارم با پاهام روی آسفالت می‌کشم یا مثلاً انگار یه حالتی که سنگی چیزی گیر میکنه)
نمیدونم خیلی نمیتونم راحت منظورم رو بگم!!!
می‌خوام بدونم این حالت عادیه یانه؟؟؟؟
ربطی به نو یا قدیمی بودن لنت هم نداره
(اتفاقاً وقتی لنت نو هست بیشتر این اتفاق میوفته برام)
ربطی هم به سرعت ماشین هم نداره

سلام

◼️ اگر ترمزهای ماشینتون سیستم ABS داره پس به احتمال ۹۹ درصد ، این زبری که شبیه ترمز گرفتن با لنتهای تمام شده و به آهن رسیده هست ، در حقیقت زبری و صدای «سیستم ضدِ قفل شدنِ چرخها هنگامِ ترمز» یا همون « اِی بی اِس » هست
Anti-lock braking system

◼️ در ماشینهای باکیفیت و استاندارد ، این سیستم هیچگونه صدا و زبری نداره و اصلاً متوجه کار کردنش نمی‌شیم .

◼️ ولی در خودروهای ایرانی که همگی زیر استاندارد هست و اکثر قطعاتشون هم عمدتاً بنجل ساخته شده به هدفِ کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش عمر قطعات و درنتیجه فروشِ بیشتر ، این زبری و صدا وجود داره .

◼️ فقط مردمی که اطلاعات فنی خوبی دارند و ماشینهای باکیفیت داشته‌اند و قطعات باکیفیت و استاندارد هم خریده‌اند ، قادر به تشخیصِ کیفیتِ بسیار پایینِ ماشینها و قطعات ایرانی هستند . همچنین سایر کالاهای تولید ایران .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4377
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6704 بار
سپاس‌های دریافتی: 12097 بار
تماس:

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط Mohammad 1985 »

sahraaaaaFG نوشته شده: پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱, ۱۲:۵۶ ب.ظ اگه می خواین عیب یابی خودرو رو کامل یاد بگیرید، پایتخت فناوری دوره مکانیک خودرو، صافکاری خودرو، برق خودرو گذاشته که میتونید شرکت کنید.
مدرک فنی حرفه ای هم میده. 
اصلا تابلو نبود داری تبلیغات میکنی
 
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
بنده یک ماشین 405 مدل 90 دارم
واشر سلیندر و سر سلیندر نو دو هفته پیش رو این ماشین نصب کردم
رادیات دولول نو انداختم
تمامی جنت ها رو عوض کردم از جنت های رادیاتور تا جنت های بخاری
ترموسات رو عوض کردم
هوا گیری اصولی انجام شده
فن ها چک شده
صبح درب رادیات رو باز می‌کنم صدا میده مثل باز کردن درب نوشابه
به نظر شما علت چیه ؟
با تشکر
سلام

◼️ اینکه صبحها با موتور کاملاً سرد ، بازکردنِ دربِ رادیاتور و یا قمقمه (منبع انبساط ) صدا میده ، علامت خوبی هست چون حاکی از اینه که سیستم خنک کننده اصلاً نشتی نداره .
یعنی واشر سرسیلندر ، شیلنگهای سیستم خنک‌کننده، واشر بدنه ی واترپمپ ، کاسه نمدِ محور پروانه ی واترپمپ ، رادیاتورِ موتور و رادیاتور بخاری ، منبع انبساط ، درب منبع انبساط و درب رادیاتور ، واشر محفظه ی ترموستات و غیره همگی سالم هست .
==================================

◼️ ◼️ همه ی کسانی که ماشینِ دارای منبع انبساط دارند ، بهتره این کارها رو انجام بدند تا فشارِ داخل سیستم خنک‌کننده تا حد امکان کم باشه با موتور کاملاً گرم :

★ با موتور کاملاً سرد، درب منبع انبساط برداشته بشه .
◼️ ◼️ ◼️ دقت کنید که نوشته‌ام « با موتور کاملاً سرد » باید درب منبع انبساط و یا درب رادیاتور برداشته بشه و باز بمونه.
اگر با موتور گرم این کار انجام بشه می‌تونه باعث فورانِ کولانتِ داغ و سوختگی سر و صورت و دست و بدن بشه


◼️ کولانت COOLANT یعنی مخلوطٍ آب مقطر درجه یک و ضدیخ درجه یک به نسبتِ نصف و نصف (50/50 پنجاه پنجاه )

★ مقدار کولانت در منبع انبساط با موتور کاملاً سرد بایستی تا حدِ خطِ پایینی یعنی خط مینیموم یا کولد باشه ( MIN , COLD) .
البته اگر تا یکی دو سانت بالاتر باشه هم مهم نیست اما به هیچ وجه نباید کمتر از خط پایینی باشه .
پس اگر مقدار کولانت کم یا زیاد هست، در این مرحله بایستی مقدارش درست بشه با افزایش کولانت و یا کاهش کولانت .

★ حالا همونطور که درب قمقمه یا رادیاتو برداشته شده ، موتور روشن بشه بدون گاز دادن .

★ انتظار تا کاملاً گرم شدنِ موتور که معمولاً ۳ یا ۴ دقیقه طول می‌کشه در ماشینی که ترموستات داره . ( هیچ ماشینی نباید بدون ترموستات باشه )

★ حالا در حالی که موتور روشن هست و کاملاً همگرم شده ، بستنِ درب رادیاتور و یا درب منبع انبساط ( قمقمه) و کاملاً هم محکم و کیپ بسته بشه .
بهتره رزوه های درب منبع انبساط و واشرش و همچنین درب رادیاتور با کمی گریس آغشته بشه تا نرم و راحت تا آخر بسته بشه و واسرش هم همیشه چرب و نرم باشه تا به خوبی درب رو ببنده .

★ ★ ★ حالا این موتور وقتی کاملاً گرم میشه ، فشار در سیستم خنک‌کننده ی موتور خیلی کم هست و درنتیجه کاسه نمدِ واترپمپ و واشر سرسیلندر و واشر بدنه ی واترپمپ و سرهای همه ی شیلنگها و بدنه ی شیلنگها و منبع انبساط و غیره و غیره از فشار زیاد در امان میمونه چون فشار زیاد می‌تونه نشتی به وجود بیاره .

◼️ ◼️ حالا دیگه وقتی موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط و درب رادیاتور باز بشه وگرنه هوا وارد سیستم میشه و همه چیز به حالت اول برمیگرده .

==================================

◼️ ◼️ اگر وقتی که درب قمقمه و یا رادیاتور با موتور کاملاً سرد ، باز هست و موتور رو روشن کنیم و پس از مدت کوتاهی ، کولانت ازش فوران کنه یا قل قل بزنه و بریزه بیرون پس واشر سرسیلندر مشکل داره و کمپرسِ یک یا چند سیلندر داره وارد سیستم خنک‌کننده ی موتور میشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱, ۵:۰۱ ب.ظ

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط o.melli »

با سلام
يك  پراید یورو ۴ مدل ۹۴ دارم که چند ماه هست که مشكل داره از دوستان فني مي خواهم كه راهنمايي كنند
وقتی ماشین سرد هست و یا از خاموش بودنش ۱۵ دقیقه میگذره به راحتی با تک استارت روشن میشه  ولی بعد از حدود ۵۰ متر دور موتور زیر ۱۰۰۰ میره و گاز نمیخوره و بعد از چند ثانیه درست میشه و این  چند بار تکرار دیگه  و بعد دیگه مشکلی پیدا نمیکنه.
اگه ماشین رو هم حرکت ندم و درجا گاز بدم بعد از ۴ بار گاز دادن باز این قضیه اتقاق میفته
سنسور مپ - سنسور دریچه گاز - استپر و مغزی پمپ بنزین - شمع ها و وایر ها تعویض شده و انژکتورها هم شسته شده ولی فرقی نکرده
با تشکر
آخرین ويرايش توسط 1 on o.melli, ويرايش شده در 0.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

o.melli نوشته شده: سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱, ۵:۱۱ ب.ظ با سلام
يك  پراید یورو ۴ مدل ۹۴ دارم که چند ماه هست که مشكل داره از دوستان فني مي خواهم كه راهنمايي كنند:

وقتی ماشین سرد هست و یا از خاموش بودنش ۱۵ دقیقه می‌گذره، به راحتی با تک استارت روشن میشه
  ولی بعد از حدود ۵۰ متر دور موتور زیر ۱۰۰۰ میره و گاز نمی‌خوره و بعد از چند ثانیه درست میشه و این چند بار تکرار دیگه و بعدش دیگه مشکلی پیدا نمی‌کنه.

اگه ماشین رو هم حرکت ندم و درجا گاز بدم بعد از ۴ بار گاز دادن باز این قضیه اتقاق می‌افته.

سنسور مپ - سنسور دریچه گاز - استپر و مغزی پمپ بنزین - شمع ها و وایر ها تعویض شده و انژکتورها هم شسته شده ولی فرقی نکرده
با تشکر
سلام

◼️ تعویض قطعات از روی حدس و گمان اشتباه هست و پول هدر دادن و پول ریختن به جیب قطعه سازها .

◼️ اگر بخوایم خیلی کلی مشکل رو بررسی کنیم ، این مشکل یا از اختلال در برق‌رسانی به شمعها هست و یا اختلال در سوخت‌رسانی و یا اختلال الکترونیکی مثل برنامه‌ی کامپیوتر و یا اختلال در کار سنسور دمای موتور و یا اختلال در کار رله ی پمپ بنزین .

◼️ اگر در حالی که دارین گاز میدین ، دور موتور افت می‌کنه پس این ربطی به اِستِپِر نداره‌ اصلاً چون به محض گاز دادن ، استپر از مدار خارج میشه .
استپر فقط در دور آرام کار می‌کنه برای ثابت نگه داشتن دور موتور در حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه ، با کولر و یا بدون کولر .

کار دیگرش هم ساسات هست یعنی در هوای سرد و با موتور سرد ، راه هوا به مانیفولد هوا رو تا حد زیادی می‌بنده تا سوخت غلیظ بشه و زودتر منفجر بشه . درست مثل ساساتهای قدیم در موتورهای کاربراتوری .

◼️ افت دور موتور هنگام گاز دادن ، بیشتر به کاهش فشار سوخت ربط داره یعنی به عملکردِ پمپ بنزین ربط داره که در پراید و اکثر ماشینهای انژکتوری، درون باک بنزین هست .

یک اتفاقی می‌افته و ناگهان فشار بنزین در پشت انژکتورها کم میشه و درنتیجه پاشش سوخت کم‌ میشه و درنتیجه دور موتور افت می‌کنه .

◼️ دور موتور که همون سرعت چرخش میللنگ در دقیقه هست ، به دو عامل زیاد میشه :

۱- افزایش هوای ورودی به سیلندرها

۲- افزایش سوخت و هوا با همدیگه

◼️ اگر در دور آرام ، با درل یک سوراخ بزنیم در بدنه‌ی مانیفولد هوا ، ناگهان دور موتور به شدت بالا می‌ره بدون اینکه مقدار سوخت پاشی افزایش داشته باشه .
ولی سریعاً افت می‌کنه چون غلظت بنزین کم هست . بعدش دوباره دور موتور می‌ره بالا و دوباره افت می‌کنه و هی تکرار میشه .

به همین علت ، یکی از عواملِ گاز خوردن موتور و افتش به صورت متکرر در دور آرام ، شکستگی و با تَرک در منیفولد هوا هست و یا خرابی شیلنگ هوای وصل شده به منیفولد هوا و یا شل بودن پیچهای منیفولد هوا و یا شل بودن استپر که باعث هوا کشیدن از کنارش میشه .

◼️ شما فیلتر بنزین رو عوض کنید اگر که مدت‌های طولانی هست که عوض نشده .

◼️ رله ی پمپ بنزین رو هم چک کنید و اگر در ماشینتون رله‌های دیگه ای هم شبیهش هست پس با یکی از اون رله‌ها جابجاش کنید و نتیجه رو ببینید .

◼️ یک بار هم هم وقتی که این مشکل وجود داره ، فیش سنسور دمای موتور رو هم بکشید و تست کنید ببینید تاثیرش چیه ؟ ممکنه سنسور معیوب هست و ولتاژ اشتباهی می‌فرسته برای ای سی یو (کامپیوتر - ECU )



◼️ این هم مهم هست که بدونیم از چه وقت اینجوری شده و آیا بعد از یک تعمیر یا یک تصادف یا یک تعویض قطعه اینجوری شده ؟
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان .

◼️ طبق اطلاعات بنده ، در ماشینهای خارجی ۳ یا ۴ ثانیه بعد از بازکردنِ سوییچ ، چراغ چک خاموش میشه حتی اگر استارت نزنیم و اصلاً همین خاموش شدنِ چراغ چک قبل از استارت زدن نشانه‌‌ی سالم بودنِ موتور هست . یعنی اگر قبل از استارت زدن، چراغ چک خاموش نشه پس معنیش اینه که یک ایراد الکتریکی یا الکترونیکی وجود داره .

◼️ سوال :

آیا در ایران خودروی ایرانی داریم که وقتی سوییچ رو باز می‌کنیم و چراغ چک اِنجین روشن میشه ، دیگه چراغ چک خاموش نمیشه تا وقتی که استارت بزنیم ؟؟

یک نفر به بنده گفت پراید اینجوری هست !!
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰, ۴:۴۹ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11 بار
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط mohammadreza-008 »

سلام آقا محمد
برای پراید ما که اینجوری هست .یعنی هر چقدر سوییچ باز باشه چراغ چک روشنه و تا وقتی استارت نزنی خاموش نمیشه.
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۰, ۹:۵۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط pouriai »

سلام آقا محمد عزیز. خدا حفظتون کنه انشاالله.مطالبتون رو توی سایت تیونینگ تاک علی الخصوص تاپیک دوو ماتیز پیگیری میکردم؛البته متاسفانه سایت دیگه بالا نمیاد. به شخصه مطالب خیلی زیادی رو ازتون یادگرفتم. همیشه ممنون و سپاسگذارتون هستم. ۲۰۶ هم به همین شکل هست آقا محمد. یعنی تا وقتی ماشین روشن نشه چراغ چک خاموش نمیشه.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
برای پراید ۱۳۱ کمک جلو چه برندی بخرم؟
گازی باشه یا روغنی ؟


سلام

◼️ گازی و روغنی در عملکردشون چندان تفاوتی ندارند .

هر دوتاشون کارشون محدود کردن دامنه ی نوسان فنر هست .
یعنی بدون کمک و یا با کمکِ خراب ، ماشین روی سرعت گیرها چندین بار بالا و پایین میشه .
ولی با کمک سالم فقط یکی دو بار

هر چه کمک خرابتر بشه ، نرمتر میشه و خودرو روی سرعت گیرها بیشتر بالا پایین میشه.

◼️ کمکهای روغنی وقتی بدنه‌اش چرب میشه علامت نشت روغن هست که یعنی کاسه نمدش خراب شده . نشت روغن هر چه بیشتر میشه کمک هم شُل تر و نرم‌تر و ناکارآمد تر میشه .

◼️ ◼️ بسیار مهم هست که اون قسمتِ براقِ کمک که بهش میله ی پیستون کمک هم گفته میشه حتماً گردگیر لاستیکی باکیفیت داشته باشه وگرنه خاک و ماسه و گل میچسه به این میله و با تکان خوردنش روی دست‌اندازها و سرعت گیرها ، این خاک و گل میره داخل کمک و کاسه نمدش رو خراش میده که باعث نشت روغن یا نشت گازِ فشرده و درنتیجه خراب شدن و بی اثر شدن کمک میشه

گردگیر هم بایستی باکیفیت باشه تا سالها دوام داشته باشه.

◼️ ◼️ خود صاحب خودرو بایستی یکی دو ماه یک بار گردگیرها رو چک کنه و اگر پاره شده و یا از جاش کنده شده باید با تسمه زیپی نصب بشه .

سسبا تیوب پنچرِ موتورسیکلت هم میشه براش گردگیر بسیار باکیفیت ساخت و با تسمه زیپی نصبش کرد . البته برای نصبش باید یک سر کمک آزاد بشه .

البته اگه از چسب تینریِ پَتکس (Patex) یا رازی یا غفاریِ قوی هم استفاده بشه ، شاید بشه بدون آزاد کردن سرِ کمک ، براش گردگیر لاستیکی باکیفیت درست کرد . یعنی لاستیک به صورت ورق برش میخوره و می‌پیچیمش دور کمک و چسب میخوره تا به شکل لوله دربیاد . سپس با بستِ زیپی ۲ سرش محکم بسته میشه به بنده ی کمک .

این کار باعث میشه دوام کمک چند برابر بشه

◼️ ◼️ برای خرید کمک دیگه الان اکثر قطعات یدکی دارای کد رهگیری و کد اصالت کالا شده البته اگه باز هم تقلب و کلک و دور زدن انجام نشه در سامانه‌های کد رهگیری و کد اصالت کالا .
[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام

◼️ چراغ صندوق عقب یکی از چیزهایی هست که در خودرو باعث خالی شدن باتری میشه

◼️ برای اطمینان از اینکه با بسته شدنِ دربِ صندوق عقب ، چراغ صندوق خاموش میشه یا نه از دوربینِ موبایل استفاده کنید

◼️ روش کار :

◼️ در تاریکی ، دوربین فیلمبرداری موبایل رو بدون فلش روشن کنید و بذارید داخل صندوق عقب ، به شکلی که به سمتِ لامپ صندوق عقب باشه

★ حالا درب رو آرام آرام ببندید و فشار بدین تا قفل بشه.

★ بعدش همونطور که قفل هست، چند بار درب رو بکشید بالا و فشار بدین پایین .

★ بعدش درب رو باز کنید و فیلم رو ببینید .

◼️ ◼️ حتی قبل از قفل شدنِ دربِ صندوق عقب هم بایستی لامپ صندوق عقب خاموش بشه و با کشیدنِ درب و فشار دادنش هم اصلاً نباید اون لامپ روشن و خاموش بشه


◼️ ◼️ ◼️ کسانی که بعد از یکی دو سه روز باتریِ ماشینشون خالی میشه و نمیدونند علتش چیه پس باید اول از همه، لامپ صندوق عقب رو بررسی کنند و مطمئن بشند که با دربِ بسته ، لامپِ صندوق عقب خاموش میشه و با تکان دادن ِ درب هم خاموش و روشن نمیشه
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4537
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4703 بار
سپاس‌های دریافتی: 8731 بار

اطلاعات مهم در مورد جکهای گازی

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام

◼️ اطلاعات مهم در موردِ خریدِ جکهای گازی:

◼️ جکهای گازی همون جکهای هست که برای باز نگهداشتنِ درب صندوق عقب و یا کاپوت موتور استفاده میشه .

در کابینهای آشپزخانه و دربهای کمدها و وسایل دیگه مثل هواپیماها و قایقها و و غیره هم از همین جکهای گازی استفاده میشه.

◼️ وقتی که این جکها خراب میشه دیگه ضعیف میشه و یا تمام گازش در می‌ره و درب رو نگه نمی‌داره و بایستی عوض بشه . علت خراب شدنش هم خالی شدنِ گازش هست به علت خرابی کاسه نمدش به مرور زمان و یا بنجل بودن .

◼️ این جکهای گازی ۲ معیار داره برای خریدش :

۱- طولِ جک در حالت باز
۲- قدرتِ جک که با نیوتون اندازه‌گیری میشه و روی بدنه جک نوشته شده


مثال :

جک ۴۰ سانتی ۷۰۰ نیوتونی (700N)

◼️ ◼️ پس باید مراقب باشید که جک با طول و قدرتِ کمتر یا بیشتر نخرید .

★ اگر قدرتش بیشتر از استاندارد باشه می‌تونه صدمه بزنه به درب و بستنِ درب هم دشوار خواهد بود و نیروی خیلی زیاد لازم داره. موقع بازکردن درب هم با شدت زیاد باز میشه و ممکنه به فرد یا خودِ درب صدمه بزنه .
★ اگر قدرتش کمتر از استاندارد باشه پس درب رو نگه نمی‌داره .
★ طولش هم اگر کمتر از استاندارد باشه درب کامل باز نمیشه و اگر بیشتر از استاندارد باشه درب کامل بسته نمیشه .

◼️ ◼️ نکته مهم در مورد دوام این جکهای گازی :

علاوه بر کیفیتِ ساختش ، بایستی میله ی این جکها گردگیر داشته باشه چون گرد و خاکی که به مرور زمان می‌شینه روی میله ی این جکها ، باعث خراب شدن کاسه نمدش و نشت گاز و کم شدن قدرتش و بالاخره خراب شدنش میشه .

★ طبق اطلاعات بنده هیچ کارخانه‌ای برای این جکهای گازی گردگیر درست نمی‌کنه .

◼️ با پلاستیک خِش خشی میتونید براش گردگیر درست کنید.

وقتی هم که می‌خریدش معمولاً داخل یک نایلون کم عرض و بلند هست که مناسب هست برای ساخت گردگیر برای خودش.

باید در حالت باز که بیشترین طول رو داره براش گردگیر درست کنید.
یک سر نایلون به انتهای میله ی پیستون بسته میشه با چسب نواری.

یک سر دیگرش هم به بدنه ی جک چسبیده میشه .

✓ این گردگیر باعث افزایش چند برابریِ عمرِ جک میشه چون بزرگترین دشمنش همون گرد و خاکی هست که روی میله ی پیستون میشینه و هنگام جمع شدن جک این گرد و خاک می‌ره داخل جک و به مرور زمان به کاسه نمدش صدمه می‌زنه .

ظاهراً الان در بازار ایران بهترینهاش جکهای ترکی هست و یا کره‌ای و یا چینی باکیفیت چون چین کالاهای باکیفیت هم می‌سازه ولی تاجران ایرانی اکثرشون کالاهای ارزان قیمت چین رو وارد می‌کنند برای کاهش هزینه و افزایش سود و همچنین فروش بیشتر به علت دوام و استحکامِ کمِ کالاهای بنجلِ چینی .

◼️ ◼️ از ایساکو و سایپا یدک نخرید چون هر دوتاشون متخصص فروش قطعاتی هستند که سفارش داده‌اند که عمداً بنجل ساخته بشه برای کاهش هزینه و افزایش سود و افزایش فروش .

◼️ این جکهای رو میتونید از فروشگاه‌های تخصصیِ جکهای گازی بخرید مثل یک فروشگاه در خیابان ملت تهران ، نزدیک ایستگاهِ مترو ملت ، پاساژ قبائیان که جکهای ترکی تحت لیسانس شرکتهای اروپایی دارند با یک سال گارانتی .
فروشگاه تهران جک .
تلفن 33116151 33973066

◼️ قبلاً هم از سالها پیش توصیه داشتم که تا میتونین چیزی از ایساکو و سایپا یدک نخرید .
مثل بلبرینگ ها ، لامپها ، گردگیرها ، تسمه ها ، خاری ها ، بست ها ، پیچ و مهره ها ، کاسه نمدها ، اورینگ ها ، فیوزها ، رله ها ، تیغه برف پاک کن ، روغن‌ها و گریسها ، فیلتر بنزین و هوا و روغن ، شیلنگها ، چسب‌ها و غیره .
حتی رینگ و پیستون ها هم شماره داره و میشه از قطعات با کیفیت بالاتر استفاده کرد .
اینها رو از فروشندگان تخصصی بخرید مثل تخصصیِ تسمه یا بلبرینگ یا کاسه نمد و غیره .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”