عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4645 بار
سپاس‌های دریافتی: 8699 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

mohammadreza-008 نوشته شده: چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱, ۵:۳۰ ب.ظ [External Link Removed for Guests]

سلام
لطفاً روش تعویض گردگیر جعبه فرمان رو توضیح بدین .
از بازوی جعبه فرمان عکس گرفتم..
این عکس همون گردگیر پاره ی جعبه فرمان هست ..
البته اون سمت دیگرش هم یه مقداری پاره هست


سلام دوست عزیز


◼️ روش تعویض گردگیر جکِ هیدرولیک فرمان و گردگیر جعبه فرمانِ معمولی :


★ ابتدا باید بدونیم که بازوهای جک هیدرولیک فرمان و بازوهای جعبه فرمانِ معمولی به کجا وصل شده .

★این بازوها به سگدستِ چرخهای جلو در سمت چپ و راست وصل شده توسط یک چپقی (سیبک ) تا بتونه چرخهای جلو رو بپیچونه به چپ و راست هنگام چرخاندنِ فرمان .

◼️ روش تعویض گردگیر بازوهای جک هیدرولیک فرمان و یا بازوهای جعبه فرمانِ معمولی :

۱- ابتدا برای این کار بایستی ماشین روی یک زمین افقی باشه و ترمزدستی تا آخر کشیده بشه و آجر گذاشته بشه جلو و پشتِ چرخهای عقبی تا ماشین اصلاً نتونه تکان بخوره .

ماشین باید در دنده یک باشه و سوییچ رو هم از روی ماشین برداریم ولی دربها قفل نباشه .

بعدش پیچهای اون چرخ جلو که قراره باز بشه رو کمی شل می‌کنیم
اگر قراره گردگیرهای هر دو سمت عوض بشه پس پیچ‌های چرخهای هر دو سمت رو شل کنید .

★★ برای شل کردن پیچ‌ها باید از جاذبه کمک بگیریم تا کمر درد نگیریم .
یعنی بایستی آچارچرخ رو محکم وصل کنیم روی مهره و سپس پا بذاریم روی دسته ی آچارچرخ و با فشارِ وزنمون پیچها رو تک تک شل کنیم . فقط باید شل بشه . نه اینکه باز بشه و برداشته بشه .

سپس چرخ جلو ، سمتی که می‌خوایم گردگیر فرمانش رو عوض کنیم باید بزنیم روی جک تا چرخ حدود ۸ سانت بیاد بالاتر از زمین .

★★ ★ حالا بایستی چیزی بسیار محکم مثل الوار یا پایه آهنی و یا چرخ زاپاس با یک الوار بر روی اون رو بذاریم زیر بدنه ی ماشین در یک جای محکم و در نزدیکی جک مثل زیر درب جلو ، نزدیک گلگیر و یا زیر شاسی ماشین قرار بدیم و جک رو کمی بیاریم پایین تا وزن ماشین بیشتر روی اون شیئ باشه و کمی هم روی جک .
★★ این کار برای تأمینِ ایمنی هست و بسیار ضروری هست چون هرگز نباید به جک اطمینان کنیم . خصوصاً جکهای بنجل که الان در ایران فروخته میشه به خلق الله و یا با ماشینها داده میشه به مردم و کیفیت چندانی نداره و ممکنه بشکنه و یا خودبه‌خود بیاد پایین !!

بعدش چرخ رو باز میکنم و برمی‌داریم .

حالا باید با فرمان ، چرخ رو بپیچیم به سمت مخالف تا اون سیبک که بازوی فرمان بهش وصل هست و به سگدست وصل شده کاملاً دیده بشه و در دسترس باشه .

★★ طول بازو رو یادداشت کنید با دقت میلیمتر و یا روی خودش علامت بزنید چون بعداً در حین تعمیر اگر طولش کم یا زیاد بشه ، چرخ‌های جلو دچار لاستیک سایی میشه .

جلوبندها با کم و زیاد کردنِ طول همین بازو هست که جلوبندی رو تنظیم می‌کنند تا چرخهای جلو با همدیگه کاملاً موازی باشند بدون حتی یک میلیمتر اختلاف . وگرنه لاستیک سایی به وجود میاد .

حالا بایستی مهره ی سرِ سیبک که به سگدست وصل شده باز بشه تا سیبک آزاد بشه و از جاش دربیاد . .
معمولاً این مهره یک خاری هم داره که شبیه میخ کج شده هست تا مهره نتونه باز بشه و بیافته وگرنه بدجوری حادثه ساز میشه چون دیگه راننده کنترل نخواهد داشت روی اون چرخ .

بعد از برداشتن خاری و بازکردن مهره ، بایستی یک تخته ی محکم بذارید روی سرِ سیبک (همون جایی که مهره ش بسته میشه ) و با چکش بکوبید روی تخته تا سیبک از جاش دربیاد و بازوی فرمان آزاد بشه .

★★★ هرگز مستقیماً با چکش روی سر پیچِ سیبک نکوبید وگرنه حدیده هاش خراب میشه و سیبک‌ به فنا می‌ره .

بعد از آزاد شدن سیبک ، ابتدا بایستی فرمان رو تا آخرِ آخر بپیچید به سمت مخالف تا بازوی فرمان کاملاً بیاد بیرون و طولش به حداکثر برشه

برای برداشتن گردگیر خراب هم باید بستهای دو سرِ گردگیر رو با انبردست یا پیچ‌گوشتی بردارین و باقیمانده ی گردگیر خراب رو با تیغ ببرید و بردارین .

بعدش بازو باید به خوبی تمیز و براق بشه . برس سیمی و یا کنی بنزین یا تینر مفید هست البته با رعایت نکات ایمنی تا آتش سوزی نشه

◼️ بعدش ۲ روش میتونین انتخاب کنین برای تعویض گردگیر خراب :

★ روش اول :

با استفاده از تیوب کهنه ی دوچرخه و یا موتورسیکلت .

تیوب وتورسیکلت بهتره چون ضخیمتر هست .

یعنی یک تکه از تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو مثل لوله می‌برید و می‌زنید داخل بازو و دو سرش رو با سیم آرماتوربندی میبندید .

در این روش لازم نیست سیبک از سرِ بازو باز بشه و جداش کنید.‌
فقط یک تکه تیوب دوچرخه و یا موتورسیکلت رو می‌بُرید و نصب میکنید به جای گردگیر خراب .

باید تیوبی انتخاب کنید که قطرش در حدی باشه که بتونید سیبک رو از داخلش رد کنید .

طول تیوب هم باید در حدی باشه که وقتی بازوی فرمان تا آخر اومده بیرون و به اصطلاح کش اومده و طویل شده ، تیوب فقط به اندازه ی یک سانت کش بیاد . نه بیشتر .

هر چه تیوب ضخیمتر باشه بهتر هست پس تیوب موتورسیکلت بهتر از دوچرخه هست .
تیوب کهنه ی موتورسیکلت رو میتونید از مغازه‌های تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه بگیرید .

★ روش دوم :
برای نصب گردگیر نو بایستی سیبک از بازو باز بشه وگرنه نمیتونین گردگیر نو رو جا بزنید .

✓ اگر گردگیر ساخت یک شرکت دیگه باکیفیت تر هست پس از اون استفاده کنید مثل گردگیر ماشینهای ژاپنی کره‌ای . بهتره طولش چند سانتی هم بیشتراز گردگیر خود ماشینتون باشه .

باز کردن سیبک از بازو هم نیاز داره به آچاری که معمولاً یک سر رینگی ۱۲ تا ۱۴ میلیمتری هست که باهاش بازو رو می‌گیرد و با یک آچار دیگه سیبک رو باز میکنید .

بستهای گردگیر نو رو هم رو دو سر گردگیر می بندید .

و سپس سیبک رو میبندین سر جاش و مهره‌اش رو می‌بندین و با آچار محکم میکنید تا سیبک کم کم کشیده بشه به جای خودش و محکم بشه .

فرصت خوبی هست تا با آمپول هم مقداری واسکازین تزریق کنید به داخل گردگیر سیبک که باعث چند برابر شدن طول عمرش میشه چون خشک شدنِ گریس درون سیبک هست که باعث خوردگی و سایش و آق شدن سیبک و به فنا رفتنش میشه .

بعد از بستن مهره ی سیبک ، خاریِ مهره‌ی سیبک‌ رو جا می‌زنید و سرش رو خم می‌کنید تا دیگه درنیاد . (نصب این پین یا خاری بسیار مهم هست برای ایمنی )

★★ اگر خاری نداره حتماً از یک میخ باریک و بلند به جاش استفاده کنید چون فوق‌العاده حیاتی و ضروری هست .

اگر هم کارخونه اصلاً براش جای خاری نداشته ، بهتره با درل و یک مته ی ۲ میلیمتری ، وسط پیچ رو بعد از بستن مهره سوراخ کنید و میخ بزنید داخلش و خمش کنید .

★★ قبل از نصب چرخ ، همه چیز رو به دقت چک کنید تا مبادا چیزی اشتباه نصب شده باشه و یا چیزی فراموش شده باشه . خصوصاً مهره ی سیبک و خاری ی مهره ی سیبک .

★ برای محکم کردن پیچهای چرخ هم دوباره از جاذبه و پا و وزن خودتون استفاده کنید تا کمر درد نگیرین .

پیچهای چرخ رو بایستی به صورت روبروی همدیگه و تدریجی محکم کنید تا رینگ به خوبی بشینه روی توپی
و بعد از اینکه پیچهای چرخ رو تا حد امکان روی جک محکم کردین ، بعدش چرخ رو کمی پایین بیارین تا چرخ یک مقدار به زمین بچسبه . سپس پیچهای چرخ رو دوباره محکم‌تر کنید
و سپس جک رو کامل پایین بیارید و بردارین و باز هم پیچهای چرخ رو تا حد لازم محکم کنید .

سوالی داشتید مطرح کنید

◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4645 بار
سپاس‌های دریافتی: 8699 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
ماشینم سمندlx هست
یه مسئله‌ای دارم باهاش بعضی وقتها (و نه همیشه) وقتی دارم ترمز می‌گیرم یه جوری میشه (انگار مثلاً دارم با پاهام روی آسفالت می‌کشم یا مثلاً انگار یه حالتی که سنگی چیزی گیر میکنه)
نمیدونم خیلی نمیتونم راحت منظورم رو بگم!!!
می‌خوام بدونم این حالت عادیه یانه؟؟؟؟
ربطی به نو یا قدیمی بودن لنت هم نداره
(اتفاقاً وقتی لنت نو هست بیشتر این اتفاق میوفته برام)
ربطی هم به سرعت ماشین هم نداره

سلام

◼️ اگر ترمزهای ماشینتون سیستم ABS داره پس به احتمال ۹۹ درصد ، این زبری که شبیه ترمز گرفتن با لنتهای تمام شده و به آهن رسیده هست ، در حقیقت زبری و صدای «سیستم ضدِ قفل شدنِ چرخها هنگامِ ترمز» یا همون « اِی بی اِس » هست
Anti-lock braking system

◼️ در ماشینهای باکیفیت و استاندارد ، این سیستم هیچگونه صدا و زبری نداره و اصلاً متوجه کار کردنش نمی‌شیم .

◼️ ولی در خودروهای ایرانی که همگی زیر استاندارد هست و اکثر قطعاتشون هم عمدتاً بنجل ساخته شده به هدفِ کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش عمر قطعات و درنتیجه فروشِ بیشتر ، این زبری و صدا وجود داره .

◼️ فقط مردمی که اطلاعات فنی خوبی دارند و ماشینهای باکیفیت داشته‌اند و قطعات باکیفیت و استاندارد هم خریده‌اند ، قادر به تشخیصِ کیفیتِ بسیار پایینِ ماشینها و قطعات ایرانی هستند . همچنین سایر کالاهای تولید ایران .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4373
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6699 بار
سپاس‌های دریافتی: 12093 بار
تماس:

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط Mohammad 1985 »

sahraaaaaFG نوشته شده: پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱, ۱۲:۵۶ ب.ظ اگه می خواین عیب یابی خودرو رو کامل یاد بگیرید، پایتخت فناوری دوره مکانیک خودرو، صافکاری خودرو، برق خودرو گذاشته که میتونید شرکت کنید.
مدرک فنی حرفه ای هم میده. 
اصلا تابلو نبود داری تبلیغات میکنی
 
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4645 بار
سپاس‌های دریافتی: 8699 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
بنده یک ماشین 405 مدل 90 دارم
واشر سلیندر و سر سلیندر نو دو هفته پیش رو این ماشین نصب کردم
رادیات دولول نو انداختم
تمامی جنت ها رو عوض کردم از جنت های رادیاتور تا جنت های بخاری
ترموسات رو عوض کردم
هوا گیری اصولی انجام شده
فن ها چک شده
صبح درب رادیات رو باز می‌کنم صدا میده مثل باز کردن درب نوشابه
به نظر شما علت چیه ؟
با تشکر
سلام

◼️ اینکه صبحها با موتور کاملاً سرد ، بازکردنِ دربِ رادیاتور و یا قمقمه (منبع انبساط ) صدا میده ، علامت خوبی هست چون حاکی از اینه که سیستم خنک کننده اصلاً نشتی نداره .
یعنی واشر سرسیلندر ، شیلنگهای سیستم خنک‌کننده، واشر بدنه ی واترپمپ ، کاسه نمدِ محور پروانه ی واترپمپ ، رادیاتورِ موتور و رادیاتور بخاری ، منبع انبساط ، درب منبع انبساط و درب رادیاتور ، واشر محفظه ی ترموستات و غیره همگی سالم هست .
==================================

◼️ ◼️ همه ی کسانی که ماشینِ دارای منبع انبساط دارند ، بهتره این کارها رو انجام بدند تا فشارِ داخل سیستم خنک‌کننده تا حد امکان کم باشه با موتور کاملاً گرم :

★ با موتور کاملاً سرد، درب منبع انبساط برداشته بشه .
◼️ ◼️ ◼️ دقت کنید که نوشته‌ام « با موتور کاملاً سرد » باید درب منبع انبساط و یا درب رادیاتور برداشته بشه و باز بمونه.
اگر با موتور گرم این کار انجام بشه می‌تونه باعث فورانِ کولانتِ داغ و سوختگی سر و صورت و دست و بدن بشه


◼️ کولانت COOLANT یعنی مخلوطٍ آب مقطر درجه یک و ضدیخ درجه یک به نسبتِ نصف و نصف (50/50 پنجاه پنجاه )

★ مقدار کولانت در منبع انبساط با موتور کاملاً سرد بایستی تا حدِ خطِ پایینی یعنی خط مینیموم یا کولد باشه ( MIN , COLD) .
البته اگر تا یکی دو سانت بالاتر باشه هم مهم نیست اما به هیچ وجه نباید کمتر از خط پایینی باشه .
پس اگر مقدار کولانت کم یا زیاد هست، در این مرحله بایستی مقدارش درست بشه با افزایش کولانت و یا کاهش کولانت .

★ حالا همونطور که درب قمقمه یا رادیاتو برداشته شده ، موتور روشن بشه بدون گاز دادن .

★ انتظار تا کاملاً گرم شدنِ موتور که معمولاً ۳ یا ۴ دقیقه طول می‌کشه در ماشینی که ترموستات داره . ( هیچ ماشینی نباید بدون ترموستات باشه )

★ حالا در حالی که موتور روشن هست و کاملاً همگرم شده ، بستنِ درب رادیاتور و یا درب منبع انبساط ( قمقمه) و کاملاً هم محکم و کیپ بسته بشه .
بهتره رزوه های درب منبع انبساط و واشرش و همچنین درب رادیاتور با کمی گریس آغشته بشه تا نرم و راحت تا آخر بسته بشه و واسرش هم همیشه چرب و نرم باشه تا به خوبی درب رو ببنده .

★ ★ ★ حالا این موتور وقتی کاملاً گرم میشه ، فشار در سیستم خنک‌کننده ی موتور خیلی کم هست و درنتیجه کاسه نمدِ واترپمپ و واشر سرسیلندر و واشر بدنه ی واترپمپ و سرهای همه ی شیلنگها و بدنه ی شیلنگها و منبع انبساط و غیره و غیره از فشار زیاد در امان میمونه چون فشار زیاد می‌تونه نشتی به وجود بیاره .

◼️ ◼️ حالا دیگه وقتی موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط و درب رادیاتور باز بشه وگرنه هوا وارد سیستم میشه و همه چیز به حالت اول برمیگرده .

==================================

◼️ ◼️ اگر وقتی که درب قمقمه و یا رادیاتور با موتور کاملاً سرد ، باز هست و موتور رو روشن کنیم و پس از مدت کوتاهی ، کولانت ازش فوران کنه یا قل قل بزنه و بریزه بیرون پس واشر سرسیلندر مشکل داره و کمپرسِ یک یا چند سیلندر داره وارد سیستم خنک‌کننده ی موتور میشه .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”