یکی از دوستان نوشته شده:سلام د
پراید 131 مدل 90 ، مدتی هست که آب کم میکنه
شک دارم به واتر پمپ
اگه واتر پمپ خراب شده باشه، تو این بازار آشفته کدام شرکت جنس خوبی تولید میکنه؟
سلام
شاید نیازی به تعویض قطعه نباشه اصلاً
بارها در همین تاپیک و تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو نوشتهایم که تعویض قطعه از روی حدس و گمان کاریست اشتباه و پر ضرر و پول ریختن به جیب دیگران که عدهای شون هم شیاد و بنجل ساز هستند
در عیبیابی همیشه باید ابتدا از سادهترین و راحتترین چیزها شروع کنیم
اگر زیر ماشین آب نمیریزه و نمیچکه پس نشتی در حد نو پس دادن هست که دیده نمیشه و یافتنش خیلی سخت هست مثل نم پس دادن از واشر یا کاسه نمد واترپمپ یا واشر سرسیلندر یا واشر محفظه ی ترموستات یا سرِ یک شیلنگ با رادیاتور بخاری یا درب منبع انبساط و غیره .
اینگونه نشتی ها رو با محلول نشتی گیر میشه برطرف کرد .
یکی از بهترینها ، مارک پیستون آمریکایی هست که در دوره دلار ۱۲۰۰ تومانی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قیمت داشت
اگر محلول نشت گیر باکیفیت پیدا نکردین میتونید از یک قاشق زردچوبه استفاده کنید .
ذرات زرد چوبه میتونه درزهای بسیار ریز رو ببنده .کابینه پس از ساعتها یا روزها کار کردن موتور .
برای ماشینهای بزرگ شاید ۲ قاشق زردچوبه لازم باشه البته اگر یک قاشق نتونست بعد از یک هفته نشتی رو متوقف کنه .
هشــــــــــدار :
محلولهای نشتگیر میتونه مجراهای رادیاتورهای کهنه و پر از رسوب رو ببنده و باعثِ مسدود شدن رادیاتور و جوش آوردن موتور میشه .
کارهای مهمی که همهی خودروداران باید انجام بدند برای سیستم خنککننده ی موتور :
هرگز از آب معمولی و آب لوله و آب برفک یخچال و آب کولر گازی و آب معدنی و آب جوشیده و اینها برای رادیاتور خودرو استفاده نکنید چون همه ی این آبها کلی املاح داره و باعث رسوب و خراب شدن لولهها و مجراها و کاسه نمدها و فلزات و غیره میشه
اگر چارهای نیست پس آبِِ ممبرانِ سالم (فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی) و سپس آبِ چند بار جوشیده از همه کم ضررتر هست .
در تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو توضیح دادهام که همیشه باید از مخلوط آب مقطر درجه یک با ضدیخ درجه یک با نسبت پنجاه پنجاه استفاده بشه . چه در تابستان و که در زمستان چون این مخلوط ، نقطه ی جوشش بالاتر از ۱۰۰ درجه و نقطه ی انجمادش خیلی پایینتر از صفر درجه هست .
با یک اهم متر به راحتی میشه فهمید که اون آب چقدر املاح داره
هر چه مقاومت الکتریکی آب بیشتر باشه پس املاحش کمتره یعنی خالصتر هست و بالعکس
در تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو توضیح دادهام که آب مقطر درجه در بازار اونطرف آب خریدم و مقاومتش حدود یک میلیون اهم بود
آب لوله در ایران در شهرها حدود ۳۰ تا ۵۵ هزار اهم هست که اصلاً به درد رادیاتور خودرو نمیخوره.
نوشتم که دو سه نوع آب مقطر ایرانی رو چک کردم با اهم متر و مقاومتش بیت ۳۰ تا ۶۰ هزار اهم بود که مشخص هست همگی تقلبی و دروغین و شیادی هست
نوشتم که با روش جوشاندن و سرد کردن در یک قابلمه میتونید در خانه آب مقطر درجه یک تولید کنید
درون یک قابلمه ۴ سانت آب میریزید و یک چیز پایه دار در وسط قابلمه میذارید و یک کاسه کوچک میذارید روی اون چیز پایه دار
بعدش درب قابلمه که قوس دار باشه رو وارونه میذارید روی سر قابلمه تا گودیش به سمت بالا باشه
بعدش اجاق رو روشن میکنید و چند تکه یخ میریزید توی گودیِ سر قابلمه
حالا بخارهای آب در قابلمه میخوره به درب قابلمه و فوراً سرد میشه و میریزه توی اون ظرف کوچک که روی پایه هست
اینجوری آب مقطر با کیفیت بالا به دست میاد .
مقاومتش رو هم اگر اندازه بگیرید بالاست .
حتی میشه اون آب رو دوباره با همون روش تقطیر و خنک کرد .
محلول ضد یخ هم مادهی اصلیش اتیلن گلیکول هست که در بازار فروخته میشه .
این ماده سمی هست و نباید خورده بشه
بعد از چندین ماه هم ماهیتش عوض میشه و فاسد میشه و باید از سیستم رادیاتور کشیده بشه و عوض بشه با مخلوط تازه .