عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

mohammad hossoein نوشته شده: پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲, ۱۱:۱۷ ب.ظ   مجدد و خیلی خیلی ممنون از مطالب شما.

من حقیقتاً اکثر کارهای ماشین و خانه و خیلی از کارها رو خودم انجام میدم ولی این کار خیلی عجیب شد.

  چراغ های جلو پراید 132 هست که تو اینترنت عکسشون هست و برای لامپ های نور پایین از نوع h7 هست و برای نور بالا از نوع h1 هست و هر دو هم 55 وات هستند. و من هم لامپ هالوژن گذاشتم.

برای جا زدن لامپ ها فقط یک مدل هست و جور دیگه نمیشه جا زد و یک طلق کلی برای این لامپ هست و جدا داخل خود کاسه، طلق و شیشه دیگه ای ندارند و لامپ ها هم تک کنتاکت هستند(پراید 131 دو کنتاکت هست ولی 111 و 132 تک کنتاکت هستند).
لامپ ها هم به صورت ثابت و در یک جهت هستند و در جای خوشون اصلاً نمیتون لق بزنند و بچرخند.

دیشب قبل از اینکه اینجا پیام بدم قبلش دو جا رفتم که متاسفانه خیلی بیسواد بودند و یکی گفت با پیچی که کنارش آر و ال که به معنی راست و چپ هست باید تنظیم بشه و با این باید بالا و پایین بره!! که باهاش خداحافظی کردم و یکی دیگه هم گفت باید لامپ عوض بشه که حرفش به نظر منطقی نیست که چرا باید لامپ سالم عوض بشه...

    بیشتر که توضیح بدم ماشین از جلو هیچ برخورد و حتی ضربه ریزی هم نداره و دو تا از لامپ های طرفین سوخته بود که من اومدم هر چهار لامپ رو یک دفعه و با یک مارک خوب عوض کردم همه رو.

   شب دوباره ماشین رو بردم بیرون تو یه جای صاف و اومدم تنظیم کنم و دیدم در ابتدای کار همه چیز برعکس هست!!
یعنی نور بالای سمت راست بالا بود و نور بالای سمت چپ خیلی پایین و نور پایین سمت راست یک مقدار پایین بود و نور پایین سمت چپ بالاتر از طرف مقابل بود که اومدم نور پایین دو طرف رو میزون کردم و هر دو خوب  و درست تنطیم شد ولی نور بالا ها  تنطیمش خیلی بد بود و بدتر هم شد.
الان نور پایین ها خوب و درست هست و نور بالای سمت راست هم بالا و خوب هست ولی نور بالای سمت چپ خیلی بد و خیلی پایین هست. 

سلامت باشید.

◼️ حتماً به چیزی معیوب هست با به چیزی درست تنظیم نشده یا درست نصب نشده چون این امکان وجود نداره که بدنه ی ماشین سالم باشه و بدنه ی هر دو چراغ هم سالمه و بی عیب باشه و همه ی لامپهای سمت چپ هم شبیه لامپهای سمت راست باشه و هیچ چیزی هم جابجا یا کج یا وارونه نصب نشده باشه ولی نور بالای چپ با راست اختلاف ارتفاع داشته باشه

◼️◼️ در یک سایت این مطلب نوشته شده که ممکنه مشکل رو حل کنه :

★★ تنظيم دستیِ چراغ 132 برای بالا و پائين بردن بسيار ساده هست .
درب موتور را باز کنید ، روی مجموعه ی چراغ، يك كيت مشكی رنگ هست كه در واقع بخشِ موتور چراغ هست که حرکتش میده و چراغ رو بالا و پایین می‌بره .
روي اون كيت يك چرخِ دندانه دار هست كه با چرخاندنش به چپ و راست چراغ بالا و پائين میره .
البته چرخاندنش كمی مشكل است چون هيچ دستگيره ای نداره.

برای چرخاندنش هر دو انگشت اشاره به دستهای راست و چپ رو در کنار پیچ قرار بدین و يك انگشت رو به سمت بالا و ديگری رو در جهت پایین حركت بدین .


◼️ به احتمال زیاد در یکی از چراغ‌های ماشینتون همین پیچ ، تنظیمش متفاوت هست با چراغ سمتِ دیگه و همین باعث اختلاف ارتفاع در نور بالای چپ و راست شده

◼️ این نوع چراغها از داخل اتاق هم کنترل داره و دارای ۳ وضعیت مختلف هست .
این کنترل حتماً به صورت برقی یعنی با سیم برق و یا کنترل مکانیکی یعنی با سیمی شبیه سیم ترمز دوچرخه وصل شده به چراغ‌ها تا بتونه ارتفاع نور رو تغییر بده .‌‌

◼️ اگه با سیم ترمز وصل هست به چراغ‌ها پس ممکنه سیمِ یک طرف شل تر با کشیده تر هست و باید رگلاژ بشه تا هر دو مساوی باشند تا ارتفاع نور یعنی زاویه ی تابشِ نور در هر دو چراغ یکسان بشه

◼️ این عکس‌ها هم برای تنظیمِ بهترِ نورهای بالا و پایین می‌تونه راهنمای خوبی باشه
[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
علت آب شدن سوکت سیم دور کند فن پراید که به مقاومت فن وصل میشه چیه؟
هر سال این سوکت آب میشه و دور کند فن از کار می‌افته و چراغ چک روشن میشه .

سلام

◼️ دو تا علتهای عمده :

۱- نیم سوز بودن سیم پیچ دور کندِ فن که باعث میشه جریانِ زیاد بکشه یعنی آمپر زیاد و باعث داغ شدن سیم میشه .

★ از علامت‌های نیم سوز بدون موتور الکتریکی هم اینه که خیلی داغ میشه و سرعتش هم کم میشه و آمپرِ خیلی بیشتر از نرمال می‌کشه یعنی بر فرض مثال ، به جای ۱۰۰ وات ، ۲۰۰ یا ۳۰۰ وات برق مصرف می‌کنه .

★ ★ در ساختمان هایی که کنتور برق دیجیتال دارند ، خیلی راحت با ۱۰ تا ۱۲ بار فشار دادن دکمه ی روی کنتور میشه واتِ مصرفی واقعی رو با دقت یک وات روی صفحه دید و باهاش مصرف برق تک تک وسایل برقی خانه رو اندازه گرفت و وسیله برقی نیم سوز رو پیدا کرد .

۲- نازک بودنِ سیم . باید یک سیم دیگه بهش اضافه کنید تا به اصطلاح دوبله بشه و داغ نشه . و یا با سیمِ ضخیمتر عوض بشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام . خسته نباشید .
ماشین پراید با فرمان مکانیکی معمولی که هیدرولیک نیست دارم.

ماشین وقتی که در حال حرکت هست موقع چرخش فرمان و یا دور زدن فرمانش دچار لرزش و به صورت پله پله میشه.
در همه سرعت ها هم همینطور هست ولی وقتی سرعتش بیشتر میشه این لرزش و حالت پله ای بیشتر خودش رو نشون میده.

هیچ صدایی موقع دور زدن نداره فقط این لرزش رو داره و این حالت هم موقع چرخش به راست و هم چپ هست و چه پام رو کلاچ باشه چه نباشه فرقی نداره.

با تشکر از راهنمایی
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

javadasghari نوشته شده: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۶:۰۷ ب.ظ سلام . خسته نباشید .
ماشین پراید با فرمان مکانیکی معمولی که هیدرولیک نیست دارم.

ماشین وقتی که در حال حرکت هست موقع چرخش فرمان و یا دور زدن، فرمانش دچار لرزش و به صورت پله پله میشه.
در همه سرعت ها هم همینطور هست ولی وقتی سرعتش بیشتر میشه این لرزش و حالت پله ای بیشتر خودش رو نشون میده.

هیچ صدایی موقع دور زدن نداره فقط این لرزش رو داره و این حالت هم موقع چرخش به راست و هم چپ هست و چه پام رو کلاچ باشه چه نباشه فرقی نداره.

با تشکر از راهنمایی

سلام

◼️ اگر با فرمان پیچیده ، وقتی که ماشین داره در یک دایره دورِ خودش می‌چرخه ، ماشین دچار گیجی و حرکتهای کوچک به چپ و راست میشه و فرمان هم اندکی به چپ و راست تکان می‌خوره پس یکی از لاستیک‌های جلو مشکل داره یا هر دوتاش . یعنی لاستیک به اصطلاح غُر شده و بعضی جاهاش باد کرده .

◼️ البته لاستیک غُر شده حتی در رانندگی مستقیم با سرعت خیلی کم هم خودش رو نشون میده یعنی اتاق ماشین تکان‌های یکنواخت داره ، انگار که یک نفر سمت چپ یا راستِ ماشین ایستاده و داره با دستهاش ماشین رو تکون میده .

★اگر به سالم بودنِ لاستیک‌های جلو شک دارین پس میتونین ابتدا یکیش رو با زاپاس عوض کنید و تست کنید و سپس دومی رو .

◼️ اگر این تست رو انجام دادین و ماشین گیجی نداره در حرکت به دور خودش پس باید برید سراغ مشکلاتِ احتمالی در پلوس ها و یا در سیستم تعلیق یا همون جلوبندی.

◼️ بایستی با رعایت تمام نکات ایمنی جلوی ماشین رو با یک جک یا دو جک ببرید بالا تا هر دو چرخ جلو حدود ۴ سانت از زمین بیاد بالا .
در این حالت باید با ۴ آجر ، جلو و عقب چرخهای عقب رو مهار کنید و ترمز دستی هم تا آخر کشیده شده باشه
و از نزدیک شدن دیگران خصوصاً کودکان به ماشین جلوگیری کنید



◼️ بعدش باید با موتور خاموش ، فرمان رو با یک انگشت به چپ و راست بپبچین و دقت کنید که آیا فرمان کاملاً نرم و یکنواخت می‌پیچه یا بعضی جاها گیر داره .

★ اگر گیر داره پس مشکل یا از جعبه فرمان و یا از یک قطعه در جلوبندی هست .

◼️ اگر مشکلی نداره بعدش باید موتور رو روشن کنید و بزنین دنده یک و کلاچ رو رها کنید تا چرخهای جلو بچرخه و همزمان هم فرمان رو آرام آرام به چپ و راست بپبچین و ببینید آیا حالا هم نرم و روان هست یا حالت گیجی داره و پله پله می پیچه ؟


هشــــــــــدار هشــــــــــدار:
در این آزمایش به هیچ وجه نباید سرعت بیشتر ۲۰ یا ۳۰ کیلومتر بشه وگرنه پلوسها داغون میشه چون پلوس ها طراحی نشده تا در سرعتِ زیاد ، به چپ و راست بپیچه


◼️ بهتره همون موقع که دو تا چرخهای جلو روی جک هست و موتور خاموش هست ، چپ و راستِ چرخ چپ رو بگیرین و محکم تکان بدین . باید کاملاً محکم باشه و هیچگونه لقی نداشته باشه.
همچنین چرخ سمت راست .

◼️ یک بار هم بالا و پایین چرخ رو بگیرین و تکان بدین . اگر لقیِ بیش از یک میلیمتر داره پس بلبرینگ های چرخ مشکل داره .

واللهُ أعلَم (و صد البته که خدا داناتر هست )

نتیجه رو اطلاع بدین
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام با تشکر فراوان از راهنمایی های شما
وقتی فرمان کاملا پیجیده باشه و یا اینکه تا حدی که برای عبور ار یک بلوار پیچیده باشه ولی ثابت باشه و از جاش تغییر نکنه، این حالت های لرزش و پله وجود نداره و در مسیر مستقیم هم این حالت وجود نداره.
جلوی ماشین رو با یک جک سوسماری از وسط ماشین و زیر میل تعادل بالا برده و کامل و تا ته به چپ و راست بردم که صدا و سختی حرکت ندیدم.
ولی اون حالت که گفتید دنده یک و سرعت بیست تا و اروم به چپ و راست بچرخونم در اون وضعیت این حالت پله ای هست ولی فرمون به طرفین تکون نمیخوره.
البته من این آزمایش که گفتید دنده یک و ماشین روشن رو من در حالت عادی انجام دادم و رو جک انجام ندادم چون خیلی ریسکی هستش و حالا اگه لازمه رو جک هم انجام یدم اگه موقعیت مناسب باشه.
بلبرینگ های جلو هم با تکون دادن لاستیک ها تست و پلوس ها هم چون یک جای دیگه با فرمان کاملا پیچیده و دنده یک هم تست کردم فکر نمیکنم مشکلی داشته باشن.
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰, ۸:۳۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط Nexoz »

باید از برند های با کیفیت ابزار اندازه گیری دقیق استفاده کنی برای تهیه شون میتونی از وب سایت ابزار سیار استفاده کنی
 
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

javadasghari نوشته شده: سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳, ۲:۳۸ ق.ظ سلام
با تشکر فراوان از راهنمایی های شما

وقتی فرمان کاملا پیجیده باشه و یا اینکه تا حدی که برای عبور ار یک بلوار پیچیده باشه ولی ثابت باشه و از جاش تغییر نکنه، این حالت های لرزش و پله وجود نداره و در مسیر مستقیم هم این حالت وجود نداره.

جلوی ماشین رو با یک جک سوسماری از وسط ماشین و زیر میل تعادل بالا برده و کامل و تا ته به چپ و راست بردم که صدا و سختی حرکت ندیدم.

ولی اون حالت که گفتید دنده یک و سرعت بیست تا و آروم به چپ و راست بچرخونم ، در اون وضعیت این حالتِ پله ای هست ولی فرمون به طرفین تکون نمیخوره.

البته من این آزمایش که گفتید دنده یک و ماشین روشن رو من در حالت عادی انجام دادم و رو جک انجام ندادم چون خیلی ریسکی هستش و حالا اگه لازمه رو جک هم انجام یدم اگه موقعیت مناسب باشه.

بلبرینگ های جلو هم با تکون دادن لاستیک ها تست و پلوس ها هم چون یک جای دیگه با فرمان کاملا پیچیده و دنده یک هم تست کردم فکر نمیکنم مشکلی داشته باشن.

سلام

◼️ چرخاندن فرمان با دنده یک و سرعت بسیار کم ، روی جک ، خطری نداره . پلوسها هم صدمه نمی‌بینه .

به هر حال اگه مطمئن هستین لاستیک‌ها مشکلی نداره وجعبه فرمان هم روی جک مشکلی نداره ، بنده احتمال زیاد میدم که مشکل از یک یا دو پلوس باشه و یا از داخل گیربکس یعنی از قسمتی که دیفرنسیال هست و نیرو رو بین دو تا چرخهای جلو تقسیم می‌کنه .

اینکه فقط در حالت پیچیدن مشکل نمایان میشه ، دلیلی بر مشکل پلوس و یا مشکل دیفرنسیال هست .

◼️ بهتره ۲ کارِ کم هزینه انجام بدین و نتیجه رو ببینید :

۱- بستهای گردگیرهای پلوسها که ۴ تا هست رو باز کنید (هر سمت، دو تا گردکیر داره و دو تا هم مَفصل یا همون پلوس ) . در همه‌ی ماشینهای دیفرنسیال جلو ، ۲ پلوس در پشت چرخهای جلو هست و ۲ پلوس هم در نزدیک گیربکس. نمی‌دونم آیا پراید هم همینجوری هستیا نه
بعدش گردگیرها رو هل بدین تا بره کنار و سرپلوسها یا همون مَفصلها نمایان بشه و حسابی گریسمالی شون کنید
بعدش همون موقع در حال حرکت با دنده یک ، فرمان رو اا آخر به چپ و راست بپیچین و تست کنید ببینید آیا مشکل حل میشه یا نه ؟

اگر حل نشد ، هنوز هم ممکنه از معیوب بودنِ یک یا چند پلوس باشه .

◼️ گریسمالیِ پلوسها اگه روی چاله انجام بشه امنیت بیشتری داره و راحت‌تر هم هست .

◼️ اگر روی جک قراره انجام بشه ، اصلاً نباید به جک اعتماد کنید و باید حتماً از چهارپایه مکانیکی یا اَلوارِ بزرگ و محکم هم استفاده کنید و ب ارید زیر بدنه در زیر دربهای جلو.
جک ممکنه در بره یا بشکنه و حادثه ساز بشه .



◼️ بهتره واسکازین گیربکس هم با گیربکسِ کاملاً گرم چک بشه .

◼️ چکِ واسکازین نباید با گیربکس سرد چک بشه چون حجم روغن کم میشه وقتی که سرد هست .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام آقا محمد عزیز
امروز خواستم لنت های جلوی ماشین رو از لای پره های رینگ چک کنم که دیدم آخرشه و گفتم قبل از مسافرت عوض کنم.
وقتی که بیشتر دقت کردم و از کف زمین نگاه کردم دیدم لاستیک ها کم باد هست و با چرخاندن فرمان دیدم خیلی کم باد هست که من تو این چند روز چون از رو جک ماشین رو چک کرده بودم، متوجه نشده بودم.
با اینکه یه مسیر طولانی رو رفته بودم و لاستیک ها هم گرم بود رفتم یه جا که تنظیم باد دیجیتالی اتومات داشت که دستگاهش اول میزان باد رو نشون میداد که هر چهار چرخ خیلی کم بود میانگین هر کدوم بیست تا بیشتر نداشت اونم با لاستیک گرم.
34 تا باد زدم و بعد دیدم کلا همه چی فرق کرده یعنی اصلا لرزش و حالت پله ای نداشت و فرمون هم نرم تر شده بود.
با تشکر از راهنمایی ها و مطالب شما.
البته نمیدونم که این مشکل پله به خاطر خیلی کم باد بودن لاستیک ها بود و یا نداشتن لنت ترمز.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

javadasghari نوشته شده: جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳, ۱۰:۱۴ ب.ظ سلام آقا محمد عزیز
امروز خواستم لنت های جلوی ماشین رو از لای پره های رینگ چک کنم که دیدم آخرشه و گفتم قبل از مسافرت عوض کنم.
وقتی که بیشتر دقت کردم و از کف زمین نگاه کردم دیدم لاستیک ها کم باد هست و با چرخاندن فرمان دیدم خیلی کم باد هست که من تو این چند روز چون از رو جک ماشین رو چک کرده بودم، متوجه نشده بودم.

با اینکه یه مسیر طولانی رو رفته بودم و لاستیک ها هم گرم بود رفتم یه جا که تنظیم باد دیجیتالی اتوماتیک داشت که دستگاهش اول میزان باد رو نشون میداد که هر چهار چرخ خیلی کم بود
میانگین هر کدوم بیست تا بیشتر نداشت اونم با لاستیک گرم.
34 تا باد زدم و بعد دیدم کلا همه چی فرق کرده یعنی اصلا لرزش و حالت پله ای نداشت و فرمون هم نرم تر شده بود.
با تشکر از راهنمایی ها و مطالب شما.
البته نمیدونم که این مشکل پله به خاطر خیلی کم باد بودن لاستیک ها بود و یا نداشتن لنت ترمز.

سلام

ممنون از اطلاع رسانیِ شما

◼️ تأثیرِ نازک بودنِ لنتهای ترمز رو خیلی خیلی بعید می‌دونم در ایرادی که ماشینتون داشت

◼️ تأثیر کم بادیِ یک لاستیک رو هم بعید می‌دونم مگر اینکه لبه های لاستیک ، غُر شدگی داشته باشه و کم شدنِ باد هم که باعث میشه لبه های لاستیک تماس بیشتری با زمین داشته باشه خصوصاً موقع پیچیدن به چپ و راست
و درنتیجه حالت گیجی به وجود میاره در تعادلِ خودرو .


◼️ ◼️ هر چه بادِ لاستیک ها بیشتر باشه ، لبه های لاستیک از زمان فاصله می‌گیره تا جایی که فقط وسطِ غاجِ لاستیک با زمین تماس داره و این باعث نرم شدنِ فرمان میشه ولی به شدت باعث سایش عاجِ وسط لاستیک میشه تا حدی که عاج وسط لاستیک تمام میشه ولی اطراف لاستیک هنوز خیلی عاج داره .

◼️ بادِ بیش از حد یک ضرر دیگه هم داره و اون سنگ شدن لاستیک‌ها هست که روی کوچکترین دست اندازها هم ماشین به شدت میکوبه انگار که تایرها از سنگ هست

◼️ ◼️ این کوبیدن ها خیلی سریع باعث خراب شدن کمک ها و دسته موتورها و دسته گیربکس و به صدا افتادنِ اتاق میشه . خصوصاً در جاهایی که چاله چوله و دست اندازهای زیاد داره .

◼️ کمی کم باد بودنِ لاستیک‌ها خیلی بهتر از پر باد بودنشون هست .
یعنی در حدی که باد باشه که یک فردِ حرفه‌ای نگه لاستیک‌ها کم باد هست ولی از بغل کمی شکم داشته باشه . ممکنه همون حدود ۲۳ تا ۲۵ پی اِس آی باشه
(PSI با POUND PER SQUARE INCHES) یعنی پاوند بر اینچ مربع که یکی از واحدهای اندازه‌گیری فشار هست.

برخی از واحد‌های دیگرِ اندازه‌گیری فشار :
بار
اتمسفر (جَو)
پاسکال (اسم یک دانشمند هست)
میلیمترِ جیوه
اینچِ جیوه
کیلوگرم بر سانتیمتر مربع
پاوند بر فوتِ مربع (پاوند بر قدمِ مربع یا پاوند بر پای مربع )

واللهُ أعلَم . و صد البته که خدا داناتر هست .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام
خودروی من سمد ای اف سون مدل 94 با 150 هزار تا کارکرد

اخیرا چند وقتی هست که حتی صبح ها که موتور ماشین سرد هست بعد از حدود سه چهار دقیقه رانندگی آمپر ماشین به نیمه میرسه و با فعال شدن پروانه ها یه خورده از نیمه پایین تر میاد

ولی وقتی ماشین رو متوقف و خاموش می‌کنم و بعد از مثلاً سه دقیقه استارت رو که باز می‌کنم می‌بینم آمپر یه خورده از نیمه هم بالاتر رفته که با روشن شدن ماشین بلافاصله پروانه ها کار میکنند و مجددا آمپر یه خورده میاد پایین

ترموستات ماشین رو دو روز پیش عوض کردم ولی فرقی نکرد

از کولر هم اصلا استفاده نمیکنم چون گاز نداره

خودم مشکوک به کاتالیست و پر شدن اون بعد از 150 هزار تا کارکرد هستم . به نظر شما مشکل از کاتالیست هست یا خیر؟


اگر مشکل از کاتالیست هست باید تمیز بشه تا تعویض بشه؟

یه راهنمای بفرمایید لطفا

سلام

◼️ بنده مشکلی نمی بینم . ترموستات هم نیازی به تعویضش نبوده .

◼️ وقتی موتور خاموش میشه ، کولانت یا همون آب رادیاتور دیگه چرخش نداره در بدنه ی موتور و سرسیلندر ، پس سنسور حرارت داغ‌تر میشه و با باز کردن سوییچ ، دمای کمی بالاتر رو نشون میده .

◼️ مهم اینه که نشانگر حرارت موتور یا به اصطلاح همون آمپر حرارت ، از حد نرمال بالاتر نره

قبلاً انواع بالا رفتنِ حرارت موتور و بالا رفتن آمپر حرارت رو توضیح داده‌ام با ذکر علتهای اونها

◼️ مثال :

اگه حرارت یکدفعه می‌ره بالا تا نزدیک قرمز و بعد از ۱۵ یا ۳۰ ثانیه سریع برمیگرده پایین پس ترموستات معیوب هست یعنی گیر داره و باید دیگه عوض بشه چون معلوم نیست دفعه بعد چه مدت گیر کنه و باز نشه و راننده هم متوجه نشه و ماشین هم بوق هشدار حرارت بالا نداشته باشه و دهها میلیون تومان خسارت به بار میاد


★ضمناً طبق اطلاعات بنده ، کاتالیست فقط برای تبدیل گازهای سمی به مواد غیر سمی هست و به مرور زمان هم پودر میشه و خارج میشه و بالاخره هم ازبین می‌ره یعنی جاش خالی میشه و با مقدار خیلی کمی ازش به جا می‌مونه. نه اینکه مسدود بشه .
تازه اگر به هر علت هم اگزوز تا حدی مسدود بشه ، از کاهش قدرت و کشش موتور نمایان میشه و باعث بالا رفتن حرارت نمیشه چون باعث انفجارهای ناقص و ضعیف در سیلندرها و تولید نیروی کمتر میشه

◼️ مشکل حرارتِ بالا ربطی به کاتالیست نداره .

★ در ماشینهای استاندارد ، یک سنسور هم بعد از کاتالیست روی اگزوز نصب شده که با دریافت گازهای سمی ، پیام میده روی داشبورد که وقتِ تعویض کاتالیست فرا رسیده

◼️ در کشورهایی که مقدار آلایندگی موتور خودروها چک‌ نمیشه ، بعضی‌ها وقتی ماشین نو میخرند ، میرند پیش تعمیرکاران اگروز و کاتالیست رو برمیدارند تا نفس ماشین باز بشه و شتابش بیشتر بشه .

★ کاتالیست اکثراً حالت اسفنجی داره یعنی روزنه‌های زیاد داره که گازهای اگزوز از درونشون عبور می‌کنند. ولی جامد و سخت هست .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4665
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4737 بار
سپاس‌های دریافتی: 8764 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:ممنون از پاسخگویی

این دو تا عکس از آمپر هست.
اونی که آمپر بالا رفته مال زمانی هست که بعد از نیم ساعت رانندگی و خاموش کردن ماشین سوییچ رو باز میکنم

اون یکی عکس هم پنج دقیقه بعد از روشن شدن ماشین.
[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]
===================================

یه سوال دیگه درباره لاستیک و انحراف فرمان خودرو داشتم

دیروز دو تا لاستیک نو خریدم و هر دو لاستیک رو سمت راست ماشین نصب کردم یکی جلو و یکی عقب

از دیروز تا حالا ماشین موقع حرکت به سمت راست کمی انجراف داره و فرمان ماشین رو باید بصورت کمی کج نگه دارم تا ماشین صاف حرکت کنه.
لاستیک ها هم قبل نصب زیر ماشین بالانس شدن.

آیا مشکل از بالانس نبودن لاستیکهای سمت دیگر هست یا مشکل از جای دیگری هست؟

اگر جفت لاستیکهای نو رو جلوی ماشین یعنی سمت چپ و راست می‌نداختم اینجوری نمیشد..؟؟


سلام

◼️ اگه بعد از نیم ساعت رانندگی ، و قبل از خاموش کردن موتور ، آمپر در وضعیت عکس دوم هست که آمپر قبل از نصف هست و و در حینِ رانندگی هم از این حد بالاتر نمیره پس حرارت موتور هنگام رانندگی نرمال و عادی هست .

★ حتی در آبگرمکن دیواریِ خانگی مثل بوتان هم وقتل که شیر آب گرم رو می‌بندیم و مشعل آبگرمکن خاموش میشه , به علتِ راکد ماندن آب در مبدلِ حرارتی ، آب خیلی داغ میشه با وجودی که آبگرمکن خاموش هست . چون آبِ راکدِ درونِ مبدل ، گرمای زیاد می‌گیره از مبدل .
★و وقتی هم که شیر آب گرم رو دوباره باز کنیم ، اولش آب داغِ داغ خارج میشه از شیر که همون آب راکدِ درونِ مبدل هست و بعدش آبِ شیر ولرم میشه .

◼️ خیلی مهم هست که بدونیم بعد از خاموش کردن موتور و سپس روشن کردنش آیا در حال ایستاده یعنی بدون راه رفتن ماشین ، حرارت از بالای نصف میاد پایین تا حد کمتر از نصف مثل عکس دومی یا نه ؟

◼️ اگر بله ، حرارت در حال ایستاده زود میاد پایین پس مشکلی نیست
★ولی اگر باید ماشین راه بره تا آمپر بیاد زیر نصف پس سیستم خنک کننده مشکل داره مثل کثیف بودنِ بیرون رادیاتور با حشرات و خاک و خاشاک و غیره و یا ضعفِ پروانه ی فن یا ضعفِ قدرت موتور فن .
===================================

◼️ در مورد لاستیک‌ها :

★ بالانس نبودنِ یک چرخ فقط باعث لرزشِ همون چرخ و بدنه ی خودرو میشه میشه . باعث کشیده شدنِ ماشین به یک سمت نمیشه . بالانس نبودنِ چرخ صدمات زیاد میزنه به لاستیک ، بلبرینگ چرخ ، جلوبندی ، کمکِ همون چرخ و بدنه و اتاق و دسته موتورها و دسته گیربکس. پس باید فوراً تعمیر بشه.
بالانسِ روکار یعنی روی ماشین خیلی دقیقتر از بالانس با دستگاه هست چون خیلی از این دستگاهها خودش بالانس نیست و باید کالیبره و تنظیم بشه .

★ ★ علتهای مهمِ کشیده شدن به یک سمت :

تفاوت سایز تایرهای چپ و راست

تفاوت فشار هوای تایرهای چپ و راست

تفاوت نقش تایرهای چپ و راست یعنی ۲ مارک مختلف

تفاوت مقدار عاج‌های تایرهای چپ و راست یعنی مثلاً یکیشون عاجش کاملاً نو و ضخیم و اون سمت، نیمه عمر یا کهنه و بسیار کم‌عاج

موازی نبودن چرخهای جلو با همدیگه یعنی یا دهنِ چرخها باز هست یا بسته . (با دو تکه تخته ی صاف و یک متر ، خیلی راحت میشه روی زمین کاملاً صاف مثل موزاییک، موازی بودن دو تا چرخهای جلو با همدیگه رو چک کرد .
حتی در خانه هم قابل تنظیم هست که در تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو مفصلاً توضیح داده‌ام چطوری)

اگر موازی نبودن چرخهای جلو با همدیگه به علتِ تصادفی بودن جلوی ماشین و کج و کوله بودن قطعات جلوبندی باشه پس دیگه باید قطعات معیوب عوض بشه .

کج بودن شاسی ماشین

وزش باد از یک سمت

جاده ی دارای شیبِ بغل

بارِِ نامتوازن و کج

◼️ اگر هنگام ترمز گرفتن به یک طرف می‌کشه پس ترمزِ سمتِ مقابل درست کار نمیکنه
مثلاً اگر با ترمز گرفتن ، می‌کشه به چپ ، پس به دلیلی ترمزهای راست ضعیف می‌گیره مثل هوا داشتنِ شیلنگِ روغن ترمز یا چرب بودن دیسک ترمز با خرابی پیستون ترمز یا خشک بودنِ پیچهای کالیپر و آزادانه حرکت نکردن کالیپر.

(کالیپر همون قطعه‌ای هست که لنتها رو می‌ذاریم داخلش و ۲ پیچ با گردگیر لاستیکی داره و به صورت کشویی چپ و راست میشه با ترمز زدن و فقط در ترمزهای دارای یک سیلندر ترمز وجود داره ) .
در ترمزهای دارای دو سیلندر ترمز که از دوطرف به لنتها فشار میارند ، کالیپر متحرک نیست و چپ و راست نمیشه با ترمز گرفتن.

◼️ ◼️ همین ۲ پیچ اگر خشک و کثیف باشه کالیپر به خوبی چپ و راست نمیشه و درنتیجه ترمز در همون سمت ضعیف میشه . باید اون ۲ پیچ، تمیز و چرب باشه با گریس و گردگیرهاشون هم سالم باشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام و خسته نباشید
ماشین وقتی سرعت از حدود پنجاه کیلومتر بیشتر میشه یک صدای خشن و بم مانندی مثل قام قام قام پیدا میکنه و تا سرعت حدود نود این صدا هست ولی ریتم صدا با تغییر سرعت تغییر میکنه و زیاد و کم میشه.
ولی بعد از سرعت نود دیگه اصلا صدای اضافه نیست و فقط بین همین سرعت پنجاه تا نود هست.
من اومدم تو جاده خلوت سرعت زیاد رفتم و بعد تو همون سرعت ماشین رو خاموش کردم و دیدم با ماشین خاموش هم این صدا هست ولی تو همین بازه سرعتی هست و صدا هم میپیچه و نمیتونم تشخیص بدم از کدوم قسمت هست.
به نظر شما ایراد چیه؟ من خودم شکم به بلبرینگ چرخ بود ولی ایراد بلبرینگ مگه نباید کلا تو سرعت های بالا هم باشه؟ پس چرا این صدا بعد از نود تا قطع میشه. خیلی ممنونم از وقت و راهنمایی شما.
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”