نکاتي چند براي کاهش مصرف سوخت

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
نمایه کاربر
پست: 16
تاریخ عضویت: دوشنبه 16 اردیبهشت 1398, 11:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 34 بار

Re: نکاتي چند براي کاهش مصرف سوخت

پست توسط l__Morteza__l »

اولا تشکر میکنم ازینکه این مطلب رو جمع اوری کردید و فراگیری دانشش حتما کمک شایانی به کم شدن هزینه سوخت عزیزان میکنه...

خب در رابطه با مورد دوازدهم تاپیک :

12) هرگز از حداکثر سرعت خودرو استفاده نکنید. مصرف بنزین، تولید دود اگزوز و صدای موتور در سرعتهای بالا به صورت تصاعدی افزایش می یابد. 



           _در ابتدا باید بگم یکی از نشانه های کم شدن مصرف سوخت استفاده از بیشترین سرعت اقتصادی ماشین در پایین ترین دور موتور در بالاترین دنده ممکنه ... 
نکته هایی که در مورد دوازدهم اشاره شد میتونه نیم نگاهی به مبحث دنده مرده دادن و کم جون بودن ماشین هم داشته باشه که توی تاپیک های مجزا به اونها میپردازم. اما طبق کاتالوگ شرکت های خودروسازی و طبق بیان رسانه ها، اکونومی ترین و یا منصفانه ترین و به صرفه ترین حالت مصرف سوخت خودروها در سرعت 90 کیلومتر در ساعته... حتما زیاد دیدید یا شنیدید... اما واقعا این سرعت خاص په ویژگی هایی داره؟ پشت گوشتون بندازید چون الان دیگه برنامه ریزی کامپیوتر ماشینای داخلی مثل قدیم نیست که همگی روی این سرعت تنظیم شده باشن اما یه زمانی، این سرعت مقدس، کاری میکرد که وقتی شما با دنده 5 ماشینتون بهش میرسیدید می دیدید که دور موتور روی 2500 RPM هست که پایینتر در موردش توضیح میدم...

نکته اول... اگه خودروی شما (منوال یا اتومات) دارای پنج دنده یا کمتر هست، باعث میشه تنظیم ضرایب دنده ها به گونه ای باشه که توجیه پذیر ترین سرعت برای موتور معمولا حوالی سرعت 90 کیلومتر در ساعت توسط کارخونه برای موتور تعریف بشه... اما اگه خودروی شما دارای شش دنده یا بیشتر هست، هنوز هم عجله نکنید که نکته بعدی خیلی خوشحالتون نمیکنه اگه اهل تند رفتنید!

نکته دوم... بر اساس بازیابی ها و بررسی های انجام شده در تونل باد خودرو، مهندسای فرهیخته المانی به این نتیجه رسیدن که هر خودرویی اگه حداقل ها و کمترین شیپ و شکل و حالت آیرودینامیکی رو توی طراحی خودش داشته باشه، به راحتی تا سرعت 104 کیلومتر درساعت میتونه با وزش مستقیم باد و مقاومت باد کنار بیاد اما به محض اینکه ازین سرعت عبور میکنه، بحث پیچیده تر میشه و نیازمند تعبیه اینتر و اگزیت های متعدد جهت ورود و خروج هوا به صورت حرفه ای میشه... که خب در ایران فعلا چون خبری از سوپرکار ها نیست پس به سراغ ادامه این مقاله نمیرم... اما نکته اینجاست که اگه شما پاتونو بیشتر به پدال گاز فشار بدید و سرعت از 104 کیلومتر در ساعت عبور کنه، شما در واقع انگار دکمه AC ماشینتونو روشن کردید و هرچه سرعت بالاتر بره، به همون نسبت جدول نموداری بکشید و مصرف سوخت خودروی خودتونو بالا ببرید! 

اما نکته ای که در انتهای مورد دوازده باید مطرح کنم این هست که اکونومی ترین و اقتصادی ترین محدوده مصرف سوخت برای همه خودروهای با سوخت بنزین، بین 2000 تا 3000 RPM و برای خودروهای دیزلی، بسته به گشتاور موتور، بین 500 تا 1500 RPM یا اگه موتور ضعیف تره، بین 1000 تا 2000 RPM هست... 

نتیجه گیری : بهترین دور موتور برای بهترین مصرف سوخت برای خودروهای بنزینی، دور موتور 2500 RPM هست چرا که با بیشترین سرعت ممکن و بالاترین دنده ممکن خودروتون و کمترین دور موتور ممکن ( که مصرف سوختش متعادل و بهینه باشه و به موتور هم فشار نیاد ) در حال طی مسیر هستید.



خب حالا در رابطه با مورد سیزدهم تاپیک :


13) شتاب ناگهانی، تغییر مسیر سریع و ترمزهای پیاپی باعث افزایش استهلاک لنت ترمز، لاستیک و مصرف بیش از حد سوخت خواهد شد. 



           _افزایش مصرف لنت ارتباط مستقیم با افزایش مصرف سوخت نداره به طور مثال در خودروهای اتوماتیک مدرن وقت در سراشیبی قرار میگیرید، اگه شما به پدال خودرو فشاری وارد نکنید گیربکس میفهمه باید از ترمز موتور استفاده کنه تا ماشین بدون گاز خوردن، سرعت نگیره ... در نتیجه اگه شیبِ موافق، شدید باشه، به سیستم ECU که همون کامپیوتر ماشین باشه پیام میده که نمیتونم به تنهایی از ترمز موتور استفاده کنم بنابراین خودرو به صورت اتومات از لنت های ترمز استفاده میکنه... بنابراین در عین حالی که لنت داره مصرف میشه، مصرف سوخت هم با بالا نرفتن دور موتور ( وقتی نیازی به بالا رفتنش نیست ) بالا نمیره... برد=برد...

نکته دیگه اینه که اگه سربالایی شدید دیدید و موتور ماشین شما به هر دلیلی مثل جون نداشتن یا داشتن بار زیاد، توان گاز خوردن توی سربالایی رو نداشت، شما تا جایی که میتونید قبل رسیدن به شیب منفی گاز بدید!! این شتاب ناگهانی باعث میشه دور موتور بالا بره که گشتاور بیشتری تولید میکنه و وقتی خودرو به شیب منفی یا همون سربالایی خودمون میرسه، میتونه از پس شیب بر بیاد... نکته اینجاست که شاید فکر کنید با فشار دادن گاز، مصرفتون بالا رفته ولی اشتباه تصور کردید... درواقع صرف کردن کمترین زمان در سربالایی علاوه بر اینکه به موتور فشار کمتری  وارد میکنه ( مثل اینکه 7 دقیقه با سرعت 110 کیلومتر توی سربالایی گاز بدید تا رد بشید یا اینکه 15 دقیقه با سرعت هفتاد کیلومتر ولی با زور زدن موتور توی سربالایی بمونید ) مصرف سوخت شما هم خود به خود کمتر محاسبه میشه... پس شتاب ناگهانی هم گاهی اگه حساب شده باشه میتونه مصرف سوخت شمارو کم کنه... 





نکات زیادی در مورد مصرف بهینه سوخت وجود داره ولی چون از موضوعات تاپیک خارج میشه ایشالله توی یک تاپیک جدید با مبحث جدید براتون توضیح میدم اگه افتخار خوندنش رو بدید... سپاس
 
آخرین ويرايش توسط 1 on l__Morteza__l, ويرايش شده در 0.
((_____هر شکستی مقدمه پیروزیست... _____))


ولی خیلی زور نزنید که اول شکست بخورید :grin: ...

مبحث ازمون و خطا رو برای یه همچین روزایی گذاشتن که اول تئوری شکست رو بچینید بعد برای پیروزی بلند شید قدم بردارید...
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72642 بار
سپاس‌های دریافتی: 31670 بار
تماس:

Re: نکاتي چند براي کاهش مصرف سوخت

پست توسط Mahdi1944 »

l__Morteza__l, عزیز
توضیحات تخصصی و خوبی بود، استفاده کردیم  :razz:
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”