قابلیت فرمان پذیری و پایداری هر خودروئی بر اساس شرایط رانندگی ، وضعیت جاده و نیز میزان چسبندگی تایرها به سطح جاده متفاوت می باشد . در سیستم ترمز (Electronic Stability Program) ESPدر صورت نیاز بر اساس موقعیتهای فوق الذکر ، رفتار خودرو با انجام عمل ترمزگیری مستقل بر روی چرخها متعادل می گردد و خودرو را در جاده پایدار نگه می دارد . این پایداری تا زمانی ادامه می یابد که نیروی جانبی ایجاد شده توسط تایر جهت بقای آن حین عمل دور زد ن ، کافی باشد در غیر این صورت دو حالت Oversteering و Understeeringپدید می آید که به شرح زیر می باشند :
: Understeering function

عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود ، در موارد زیر حادث می گردد :
1. کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
2. در حالت فرمان دادن بیش از حد خودرو) در برخی موارد(
3. در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن)در برخی موارد (
در این مرحله سرعت خودرو حول محور( Yaw Speed) Z
کافی نمی باشد .
: Oversteering function

عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود ، در موارد
زیر حادث می گردد :
1. کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت
متعادل نگه داشتن خودرو در مسیر جاده
2. در حالت شتاب منفی ناگهانی ( رها کردن ناگهانی پدال گاز ) در
برخی موارد.
3. در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن. ( در برخی موارد
در خودروهای دیفرانسیل عقب )
در این مرحله سرعت خودرو حول محور Yaw Speed) Z )
بیش ازحد زیاد است.
کنترل : Understeering function
مرحله 1: ترمزگیری چرخ داخلی عقب.
مرحله 2: ترمزگیری چرخ داخلی جلو.
مرحله 3: تنظیم دریچه گاز (در صورت نیاز)

کنترل : Oversteering function
مرحله 1: ترمزگیری چرخ بیرونی عقب.
مرحله 2: ترمزگیری چرخ بیرونی جلو.
مرحله 3: تنظیم دریچه گاز (در صورت نیاز)


سنسورهای سیستم :
1- سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان : که از طریق سیستم مولتی پلکس (CAN) با شبکه ارتباط برقرار می کند.
توجه : در صورتی که در سیستم فرمان قطعه ای تعویض شود ،لازم است که نقطه صفر ( میزان بودن چرخها ) فرمان برای ECU این سیستم شناسائی شود.
2- سنسور سرعت چرخ : که از طریق سیم معمولی به ECU مربوطه متصل می شود و در صورت تعویض نیاز به شناسائی ندارد.
3- سنسور سرعت خودرو حول محور : Z که از طریق سیم معمولی و مولتی پلکس به ECU مربوطه متصل می شود.
4- سنسور شتاب جانبی : که به ضربه و شوک جانبی حساس است و در موقع نصب ، جهت آن می بایست درست در نظر گرفته شود.
5- سنسور فشار باد تایرها : که در تمامی حالات فشار باد تایرها را بررسی می کند و اطلاعات را به ECU مربوطه ارسال می نماید.

شرح عملکرد سیستم :
اطلاعات مربوط به سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان ، میزان باز بودن دریچه گاز ، سرعت خودرو و...... که بر اساس شرایط رانندگی مورد دلخواه راننده تنظیم شده و نیز اطلاعات سرعت خودرو حول محور ، Z سنسور شتاب جانبی نیز بر اساس وضعیت خودرو روی جاده ، به ECU سیستم ECU وارد می شود و پس از پردازش توسط آن ، و در صورتی که انحراف مسیر خودرو توسط آن ردیابی شود ، مسیر حرکت را اصلاح می نماید.
[align=justify][External Link Removed for Guests] منبع: سایت