
براي مشاهده ي راحت تر اين نقاط در نور آفتاب نگاهي به سطح كاپوت ماشين بيندازيد(مخصوصا دررنگهاي تيره اين پديده كاملا مشخص است)
اين مشكل در رنگهاي خودروهاي وطني فقط ناشي از انتخاب نادرست حلال ويا مقدار آن در رنگ است به اين صورت كه حلال در هنگام پاشش ابتدا بايد ويسكوزيته را به قدري كاهش دهد كه رنگ قابل اعمال باشد (از روزنه ي باريك پيستوله بتواند عبور كند)و در موقع خشك شدن رنگ بايد آنقدر سريع تبخير گردد كه دچار sagging (شرره كردن) نشود و در عين حال اين تبخير نبايد بيش از يك حد مشخصي سرعت داشته باشد كه به رنگ اجازه ي نشستن بر روي سطح (يكدست شدن) ندهد كه در اين صورت رنگ دچار حالتي به نام orange peel (پوست پرتغالي) ميگردد.
حال كه به علت اين مشكل پي برديم حل كردن آن ظاهرا ساده به نظر ميرسد اما تنظيم كردن سرعت تبخير در مورد حلال ها آنچنان پيچيده است كه مجموعه ي بزرگي مانند ايران خودرو هنوز موفق به رفع اين ايراد در رنگ خودروهاي خود نشده است.
نكته ي جالب اينجاست كه اين مطالب از زبان مدير بخش رنگ ايران خودرو بيان شده و اين نشانه ي آن است كه ما از نظر دانش فني كمبودي نداريم و فقط مشكل ما نداشتن احساس مسوليت در قبال مشتري است كه اين دقيقا خلاف شعار ايران خودرو(مشتري مداري)است. زيرا كه تا زماني كه مردم ازمحصولات اين شركت استقبال ميكنند ديگر نيازي به بهبود كيفيت نيست !!!
علت درخشش رنگ خودروهاي خارجي تنها رعايت اين مطلب است كه اگر رعايت شود جلوه ي خاصي به خودرو ميدهد.

