آشنايي با سيستم تهويه كارتل و PCV -Air Breather-Oil Can

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 423
تاریخ عضویت: شنبه ۹ دی ۱۳۸۵, ۸:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 264 بار

آشنايي با سيستم تهويه كارتل و PCV -Air Breather-Oil Can

پست توسط M.Schumacher »

بر اثر كورس پيستون ها و حركت كردن پيستون حجم هواي محفظه كارتل(فضاي زير پييستون)
تغيير ميكنه.
آنچه باعث ميشه سيكل ها اتفاق بيفته تايم بندي سوپاپ ها هست كه تعيين ميكنه كدوم
كورس UP بشه تراكم و كدوم تخليه و كدوم كورس DOWN بشه مكش يا كار ( البته از تايم
جرقه فكتور گرفتيم)

PCV مخفف Positive Crankcase Ventilation هست.
همون طوري كه گفتيم كه با بالا و پايين شدن پيستون علاوه بر تغيير حجم بالاي پيستون ها
حجم زير پيستون ها هم تغيير ميكنه با اين تفاوت كه در فضاي بالاي موتور با استفده از تايم
و آبند ها سيكل موتور انجام ميشه اما در فضاي زير موتور تغيير حجم ناگهاني خودش با
تغيير دادن فشار نشون ميده يعني يك ضربان يكنواخت كه مقدارش با تغيير دور موتور رابطه
مستقيم داره.
با طراحي درست و استفاده از يك سوپاپ يكطرفه ميشه طوري ضربان رو تنظيم كرد كه از
يك سوي موتور ها وارد بشه و از سوي ديگه خارج بشه.
تهويه كردن هواي كارتل چند خاصيت عمده داره:
- با تهويه اين هوا فشار محفظه كارتل زياد نميشه ( تجمع ضربان = افزايش فشار ) و اين
افزايش فشار هم باعث نشت از ناحيه هاي آبند ميشه و هم كمي نيروي منفي در خلاف
جهت حركت پيستون ها به سمت پايين ايجاد ميكنه كه البته بحث اين ضربان و كه اينكه
پيستون ها به طوري متضاد حركت ميكنند و عملكرد لنگ هاي ميلنگ در زمان چرخش
كه به مانند يكپروانه هواي اطراف خودش رو جابجا ميكنه و .....جدا از بحث ما هست.
- با تهويه هواي كارتل گاز هاي نشتي از ناحيه رينگ ها به بيرون كارتل راه پيدا ميكنه( كمپرس موتور)
- با تهويه كاتل هواي داخل كارتل از بخارت روغن اشباح نميشه .
- با تهويه كارتل موتور خنك تر كار ميكنه.
-با تهويه كارتل و ارسال بخارات روغن به داخل منيفولد هواي ورودي موتور از بخارت چرب براي
روانكاري و خنك كاري استفاده ميكنه.
- و....
در سيستم قديمي و قبل از 1963 كه قوانين محيط زيست نبود به اشتباه اين بخارات با ارزش
رو به هواي جو ميفرستادن اما بعد از وضع قوايني محيط زيست سوازند اين بخارت در موتور
اجباري شد.
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”