[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ترمز كردن در رانندگی عادی؟!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] شده :<o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] من راننده تازه کار هستم [COLOR=#NaNNaNNaN] . به [COLOR=#NaNNaNNaN] مسافرت که رفته بودم جاده هایی بود که
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] سربالایی آن خيلی زیاد بود و قبل از اینکه به سربالایی برسم دنده خودرويم را سنگین میکردم تا با قدرت بالا بره و سپس [COLOR=#NaNNaNNaN] سرازيری [COLOR=#NaNNaNNaN] را سنگينتر میکردم كه تا حد امکان كمتر از ترمز استفاده كنم . من بيشتر با دنده سرعت خودرويم را کم [COLOR=#NaNNaNNaN] ؛
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] در جاده های کفی و داخل شهر ، مثلاً قبل از اینکه به تقاطعی برسم که بخواهم بپیچم
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] معكوس ابتدا سرعت را کم كرده و آخر سر اگر لازم بود کمی ترمز میگیرم.<o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] میخواستم ببینم اولا" این
[COLOR=#NaNNaNNaN]
[COLOR=#NaNNaNNaN] ؟ و دوما" دنده عوض کردن زیاد ایجاد مشکل مکانیکی نمیکنه ؟ [COLOR=#NaNNaNNaN] <o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] پاسخ من:<o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] تعويض بموقع دنده با توجه به سرعت اوليه و وزن خودرو گاهی قبل از شيب و در كفی و گاهی در سربالائی از دنده سبك به سنگين باعث ميشود خودرو با قدرت و توان بيشتری بالا برود و موتور و صفحه كلاچ وجعبه دنده آن در معرض آسيب كمتری قرار بگيرد . بطور معمول ، بهترين حالت در سربالائی وضعيتی است كه به آن راه رفتن با سر گاز ميگويند در اين حالت موتور خودرو نه آنقدر پر سرو صدا و با دور بالا كار ميكند و نه كم صدا و خفه و در وضعيت اصطلاحاً دنده مرده . <o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] سر گاز راندن در سربالائی به اينصورت است كه با توجه به وزن خودرو و نوع شيب مثلاً ميتوان با دنده چهار اما تقريباً كم گاز خودرو را از شيب بالا برد اما ميبينيم وقتی در دنده چهار به پدال گاز فشار میآوريم خودرو عكس العمل برای افزايش سرعت يا ندارد و يا عكس العمل افزايش سرعت آن بسيار كند است ، در اين حالت با آمدن به دنده سنگين قبل از آن كه دنده سه ميباشد ، قدرت موتور افزايش پيدا ميكند و ميتوان با حداكثر دور موتور خودرو را بالا برد، اما برای اجتناب از مصرف سوخت زياد و اصطهلاك كمتر، بر اثر كار كرد پر دور موتور ،مقدار فشار بر پدال گاز را كمی كاهش ميدهيم و در حدی گاز ميدهيم كه همواره بالاتر از حالتی شبيه به دنده مرده ، شيب را طی كنيم . در اين حالت موتور خودرو كمتر داغ شده و ميتوان حتی از كولر در سربالائی بدون ترس از گرم شدن موتور استفاده كرد. <o:p></o:p>
[COLOR=#NaNNaNNaN] در سرازيری نيز از دنده سنگين بدون گاز دادن برای كاهش سرعت استفاده ميشود و به اين صورت موتور گرم شده خودرو بعلت اينكه سوخت خيلی كمی وارد آن ميشود ولی بادور زياد پمپ آب آن دوران ميكند بسرعت خنك شده و لنتها نيز بر اثر زياد ترمز كردن داغ نميشوند . اگر در سرازيری های بسيار طولانی از ترمز زياد استفاده شود ترمز كارائی خود را از دست ميدهد و اصطلاحاً چوب و يا شيشه ميكند و يا به عبارتی ممكن است سيلندر آن قفل و گيرپاژ كند. در هر حال كاهش سرعت خودرو خصوصاً در تقاطعها با استفاده ازدنده معكوس در رانندگی غير حرفه ائی بصورتی كه كلاچ خودرو نقش لنتها را بعهده نگيرند مانعی ندارد وگرنه هزينه تعويض لنت خيلی كمتر از هزينه تعويض كلاچ ميباشد. بنابر اين كاهش سرعت با ، بك گاز دادن و همزمانی دور موتور و چرخها برای كمتر سابيده شدن صفحه كلاچ لازم است و اين عمل در حالی صورت ميگيرد كه خود رو كمترين تكان كاهش سرعت را به بغل دستی شما وارد كند. برای مثال خود من از كاهش سرعت با دنده زياد استفاده ميكنم و با فرض اينكه پشت سر من چه در جاده كفی و چه درجاده با شيب منفی در حال رانندگی باشيد ملاحظه ميكنيد كه چراغ ترمز عقب خودرو بندرت روشن ميشود . اما طوری اين عمل معكوس را انجام ميدهم كه صفحه كلاچ را فدای لنتها نكنم . اكنون كيلومتر شمار خودرويم رقم حدود 112000 كيلومتر را نشان ميدهد و بجز من ، همسر و سه فرزند دختر و پسرم با اين خودرو رانندگی ميكنند. اما تا كنون فقط دو بار تعويض لنت جلو را انجام داده ام . بيشترين مصرف ترمز را همسرم بعلت رانندگی خاص زنانه دارد اما بچه ها به تبعيت از رانندگی من ياد گرفته اند هنگام رانندگی كمتر ترمز كنند و بمقدار لازم شتاب بگيرند و يا با بر داشتن پا از روی پدال گاز، كار كاهش سرعت را انجام بدهند.اگر غلو نباشد، گاهی در جاده های كوهستانی برای نشان دادن چگونگی انجام صحيح رانندگی كم ترمز ، پشت سر يك راننده خودرو تند ران، كه مانند تيری كه از چله كمان در رفته و از ما سبقت گرفته افتاده و پا به پا و بدنبال او قرار ميگيرم در اين حال بچه ها تعداد روشن شدن چراغ ترمز خودرو جلو را ميشمارند و هرگاه كه من نيز ترمز ميگيرم به آنها اعلام ميكنم . سپس خود را برای سبقت در لحظه مناسب آماده كرده و پس از سبقت به بچه ها و خودروئی كه اينك پشت سرم واقع شده ثابت مينمايم ، شتابگيری های نا آگاهانه و محاسبات اشتباه باعث ميشود ازترمز به حد زياد استفاده كنند. دوستان، در واقع راننده ائی كه در رانندگی غير حرفه ائی و عادی كمتر از پدال ترمز استفاده ميكند تيزبين تر و پر دقت تر و مانور پذيرتر و كم حادثه تر از راننده پر ترمز است چنين راننده ائی دائماً مسير جلوی خود را تجزيه و تحليل كرده و بصورتی رانندگی ميكند كه از قبل پيش بينی نموده است كه مثلاً در اين محل ، فشار بر روی پدال گاز را اگر كم نكند لازم است لحظاتی بعد ترمز بگيرد . ضمناً مسافرين بغل دست او از آسايش بيشتری برخوردار هستند و خودرو با چنين راننده ائی در جاده های پيچ و خم دار در حال رقص كلاسيك با آهنگ دانوب آبی است نه در حال رقص بريك خيابانی. با تعويض دنده مكرر اما صحيح ( بدون لگد و ملايم )آسيبی به خودرو نميرسد و در عوض قدرت عكس العمل راننده آن بالاتر ميرود .<o:p></o:p>
كمتر ترمز كردن در رانندگی عادی؟!
در اين بخش ميتوانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
- پست: 446
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
- محل اقامت: ماهشهر-شیراز
- سپاسهای ارسالی: 29 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
- پست: 416
- تاریخ عضویت: شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۶, ۹:۴۳ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 284 بار
- سپاسهای دریافتی: 488 بار
Re: كمتر ترمز كردن در رانندگی عادی؟!
لطفا منبع رو هم بگید
هیچ چیز واقعا خراب نیست ، حتی ساعتی كه از كار افتاده است ، دو بار در روز زمان را درست نشان می دهد ...توماس ادیسون
بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها