*-* آشنایی با هلیکوپتر ترابری و نظامی Super Frelon *-*

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با بالگردهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

*-* آشنایی با هلیکوپتر ترابری و نظامی Super Frelon *-*

پست توسط CAPTAIN PILOT »

 [External Link Removed for Guests] 
هلیکوپتر سوپر فریلون (فریلون در فرانسوی به معنای زنبور سرخ میباشد) یک هایکوپتر ترابری سنگین یه موتوره میباشد که در فرانسه توسط شرکت ایرواسپشال طراحی و ساخته شد و در چین نیز با نام Z_8 تولید میگردد. این پرنده در دو نوع نظامی و غیر نظامی طراحی و تولید شده است که نمونه نظامی آن دارای سه نوع ترابری سنگین ، عملیات ضد زیر دریایی(ASW) و ضد کشتی میباشد بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و بعد از تحویل به ارتش فرانسه به کشورهایی مثل آفریقای جنوبی ، چین ، لیبی و رژیم غاصب صهیونیستی نیز صادر شد. نمونه ترابری این پرنده قدرت جابجایی 38 سرباز کاملا مسلح را دارد و میتوان از آن علاوه بر مقاصدی مثل جابجای نیروها (هلی برن) در عملیات تخلیه سریع نیز استفاده کرد.

 [External Link Removed for Guests]  
نمونه جنگ ضد زیر دریایی و ضد کشتی آن نیز با استفاده از رادار جستجوی دریایی ORB-42 و 50 متر کابل نجات و همچنین داشتن امکاناتی از قبیل یک مسلسل 20 میلیمتری و سیستم دید در شب، تله های حرارتی برای منحرف کردن موشک های حرارت یاب ، سیستم سوخت گیری هوایی و لیزر ی قابلیت انجام انواع عملیات های آفندی و جستجو و نجات دریایی را دارد.
  Z-8A این پرنده در فبریه سال 1999 به عنوان هواگرد ترابری سنگین ارتش چین مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در سال 2001 دو فروند از آن که دارای رادار آب و هوا در دماغه بودند برای مقاصد آموزشی و تحقیقاتی به ارتش چین تحویل شد که نظر مقامان نیروی زمینی را جلب نکرد و آنها تصمیم به خرید تعداد بیشتری میل 17 گرفتند.
 


 [External Link Removed for Guests]  
اما نیروی هوایی ارتش چین مثل نیروی دریایی این هلیکوپتر را برای انجام ماموریت های جستجو و نجات انتخاب کرد ، این پرنده ها که از نوع Z-8K و Z-8KA بودن دراری امکاناتی از قبیل پرتاب کننده منور ، کابین بهسازی شده ، برجک مجهر به سیستم جلونگر فروسرخ به همراه نور افکن قوی زیر بدنه بودند.

 [External Link Removed for Guests] 

فرانسه: این پرنده در اکتبر سال 1965 به هوا دریای ارتش فرانسه به عنوان هلیکوپتر جنگ ضد زیردریایی برای حمایت از زیر دریایی های مجهز به موشک های بالستیک این کشور پبوست. بعضی از انواع ای پرنده نیز برای شرکت در جنگ علیه اهداف سطحی به رادار دماغه جهت هدایت موشک ضد کشتی اگزوسه مجهز شدند اما در سال 2003 تمامی سوپر فریلون های هوادریای ارتش فرانسه مشغول به خدمت به عنوان هلیکوپتر ترابری شدند و سرانجام در سال 2010 از این وظیفه نیز بازنشسته شدند تا با هلیکوپتر مدرن NH 90 جایگزین گردند. عراق: این کشور از نمونه SA321H این پرنده استفاده میکرد که قادر به شلیک موشک های ضد کشتی اگزوسه بود.

 [External Link Removed for Guests] 
از سال 1977 تعداد 16 فروند از این پرنده ها وارد خدمت در ارتش عراق شد که در جنگ تحمیلی علیه ایران به عنوان سکوی مناسبی برای پرتاب موک های اگزوسه علیه شناور های ایرانی (اعم از نظامی و غیر نظامی) تا زمان آماده شدن جنگنده های میراژ استفاده میشدند که در این میان حد اقل 2 فروند از آنها توسط نیرو های ایرانی ساقط شد. یکی از این پرنده ها توسط موشک ماوریک شلیک شده از فانتوم ایرانی در عملیات مروارید روی سکوی البکر منهدم شد.

 [External Link Removed for Guests] 
رژیم اشغالگر قدس: این رژیم برای ترابری نیروهای خود در سال 1965 تعداد 12 فروند از این پرنده ها را سفارش داد که بعد ها موتور استاندارد این پرده ها را با موتور T58 تعویض کرد. همچنین این رژیم از این پرنده ها در جنگ های یوم کیپور و لبنان نیز استفاده کرده بود که شاید از مهمترین موارد استفاده از این پرنده حمله به یکی از سایت های پدافندی ارتش مصر در صحرای سینا بتوان اشاره کرد.

 [External Link Removed for Guests] 
لیبی: این کشور 6 فروند از نوع SA-321GM مجهز به رادار و 8 فروند از نوع SA321M برای ترابری را در سالهای 1980 تا 1981 دریافت کرد. آفیرقای جنوبی: نیروی هوایی این کشور تعداد 16 فروند از این پرنده ها را برای گشت زنی در مرزهای خود با آنگولا سفارش داد اما بعدا در سال 1990 آنها را بازنشسته کرد و با هلیکوپتر پوما جایگزین ساخت. سوریه: برخی منابع بر این باورند که این کشور تعداد 12 فروند از این هلیکوپتر ها را خریداری کرده است اما مدرکی دال بر عملیاتی بودن آنها در دست نیست و از این رو احتمال میرود که این پرنده ها به کشور دیگری مثل لیبی فروخته شده باشند

 [External Link Removed for Guests] 

======================
 مشخصات فنی:

نوع: هلیکوپتر ترابری سنگین یا جنگ دریایی
سازنده: فرانسه
خدمه: 5نفر
ظرفیت: 27 سرباز مسلح یا 15 برانکارد
طول: 23 متر
ارتفاع: 6.66 متر
قطر پره اصلی: 18.9 متر
وزن خالی: 6.8 تن
حداکثر وزن برخاست: 13 تن
پیشرانه: 3 موتور توربو شفت Turboméca Turmo IIIC هریک با توان 1570 اسب بخار
حداکثر سرعت مجاز: 249 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت: 275 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی: 1020 کیلومتر
سقف پروازی:3150متر
سرعت اوج گیری: 6.7 متر بر ثانیه
مداومت پروازی: 4 ساعت

======================

به نقل از: [External Link Removed for Guests]

تصاویر: CAPTAIN PILOT

======================




 *-* Special Edit for CentralClubs.Com *-*   
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 24
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹, ۹:۰۴ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 31 بار

Re: *-* آشنایی با هلیکوپتر ترابری و نظامی Super Frelon *-*

پست توسط kobra1996 »

در ویکی پدیا نوشته ایران 12 یا 16 فرود از این بالگرد را داراست
ارسال پست

بازگشت به “بالگردهاي نظامي”