آشنایی با بالگرد تهاجمی AH-1 کبرا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با بالگردهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۴۲ ب.ظ
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

Bell-209 (AH-1 W&J)Super Cobra

پست توسط Colonel Chazan »

سوپر کبرا

با نگاهی به داخل کابین خلبان این پرندة سپاه تفنگداران دریایی آمریکا یعنی هلیکوپترAH_IJ ساخت شرکت هلیکوپترسازی بل در می یابیم که این هلیکوپتر یکی از پسرخاله های کم شباهت هلیکوپتر جنگ ویتنام یعنی هلیکوپتر کبرا می‌باشد.
در این مقاله با ویژگیهای پروازی این هلیکوپتر توسط خلبانی که با آن پرواز نموده آشنا می‌شویم : وقتی انسان بمدت 40 دقیقه با این هلیکوپتر پرواز می کند و هدایت آنرا بعهده می‌گیرد، احساسی حاکی از علاقمندی در وی نشأت می‌گیرد. باور نداشتم که چنین باشد. در مواجهه با چنین هلیکوپتری انسان نه تنها دستپاچه می شود که حتی احساس دلهره هم می‌کند. همه جای این هلیکوپتر مملو از سخت افزار است.
اما کار نیکو کردن از پر کردن است. این ضرب‌المثل را می‌توانیم در مورد رئیس خلبانهای آزمایشی شرکت هلیکوپترسازی بل تکسترون «« جان هونیکر»» بکار ببریم. بمن گفتند که هیچکس با این هلیکوپتر ««سوپرکبرا»» همانند او آشنایی ندارد.
وقتی برای انجام ارزیابی های پروازی این هلیکوپتر در ماه ژوئن وارد تأسیسات شرکت هلیکوپترسازی بل در ««فورت ورث»» تگزاس شدم دریافتم که هلیکوپترAH_IWرا بنام ««ویسکی»» هم می‌خوانند. سپاه تفنگداران دریایی امریکا این هلیکوپتر سوپرکبرا را برای تعقیب فرماندة مبارزان سومالی (محمدفرح‌عیدید) به بهانة تلافی مرگ 22 نفر از افراد پاکستانی حافظان صلح سازمان ملل در آن کشور برگزید.
توانایی های هلیکوپتر کبرا ( که تعداد زیادی از مدل AH-IJ آن در ناوگان هلیکوپتری ایران به پرواز درمی‌آید) به دوران جنگ ویتنام بازمی گردد. از آن روز تاکنون این هلیکوپتر راهی بس طولانی را پیموده است، بخصوص اینکه نیروی دریایی تصمیم گرفت ابتدا با استفاده از موتور‌های دوقلوی 400(PT-6 )-T ساخت شرکت پرات اندویتنی (هلیکوپتر AH-IJ و هلیکوپترAH-IT ) و سپس با نصب موتورهای 700-T ساخت شرکت جنرال الکتریک (هلیکوپترAH-IW )، آنرا به یک هلیکوپتر دوموتوره تبدیل نماید.
تصویر

آنچه فاصله این هلیکوپتر را با بل تعیین می کند تغییر هلیکوپتر فوق با نصب موتور 700-T بر روی آن می‌باشد. موتور قبلی یعنی موتور400-T نمی توانست نیازهای وزنی و پروازهای این هلیکوپتر مجهز به سیستم موشکی ««تاو»» ( Tow ) را برآورده سازد. بنابراین هلیکوپتر ویسکی کبرا (AH-IW ) به موتور 700-T مجهز گردید. این هلیکوپتر با این موتور پرقدرت و با جعبه دنده ای با حداکثر قدرت 2032 اسب بخار می تواند تسلیحات سنگینتر از موشک های فوق، از جمله موشک لیزری «« هل فایر»»ساخت راکول را با خود حمل نماید.


توان بالای موتور، به این هلیکوپتر اجازه می دهد در ارتفاعی بمراتب بالاتر و در هوایی بمراتب گرمتر پرواز نماید. ویژگیهایی که در عملیات طوفان صحرا حیاتی بودن آن به اثبات رسید.
از لحاظ جنبه های خرید و فروش، تعداد 160 فروند هلیکوپتر ««ویسکی»» به خطوط پروازی سپاه تفنگداران دریایی آمریکا راه یافت و هیچگونه مانع مشهودی بر سر راه خرید نهائی 230 فروند از این ماشین پرنده ( برای نیروی مذکور ) وجود ندارد.
مقامات کمپانی بل حتی از توسعه و تکامل بیشتر این هلیکوپتر جنگی کهنه کار سخن می گویند. رئیس مهندسی هلیکوپتر کبرا ««جان نورول»» می گوید: ««روزی خواهد رسید که تمام تجهیزات داخل کابین خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر را کلا دیجیتالی نماییم.»»



یکی از قدمهای بعدی ما ««کبرا-2000»» نام دارد که شامل یک برنامه سیستم تسلیحاتی یکپارچه (EWS ) می باشد. این برنامه به این منظور طراحی گردیده تا کابین خلبان و کمک خلبان (متصدی اسلحه ) این هواپیما از حالت شلوغی فعلی خارج گردد. اگر مسائل و مشکلات بودجه ای وجود نداشته باشد، علاوه بر نصب سیستم تسلیحاتی یکپارچه پیشنهاداتی مطرح است که سیستم روتور این هلیکوپتر چهار ملخه و یا حتی این هلیکوپتر دو سرنشینه به یک هلیکوپتر جنگی تک‌سرنشینه تبدیل گردد.
وقتی که با هلیکوپتر ویسکی پرواز می کردم، بیشتر توجه خود را به ویژگیهای پروازی آن معطوف نمودم تا به تجهیزات داخل کابین ( که قراراست در معرض تعویض قرارگیرد ). با این همه انسان می تواند در کابین جلوی این هلیکوپتر بنشیند و تجهیزات نشانه روی موشکهای ««تاو»» (TSU ) موجو در آن (همان سخت افزار حجیمی که برای شلیک موشکهای ««هل فایر»» و ««سایدویندر»» بکار می رود) نظرش را بخود جلب نکند. این وسیله نشانه روی ترجیحاً برای شلیک مسلسل (توپ) چرخان و سه لوله ای 20 میلیمتری (197-M ) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر


از طرف دیگر کابین جلو دارای دو فرمان جانبی ««سایدآرم»» در سمت چپ و فرمان ««سایکلیک»» در سمت راست قراردارد. وقتی کمربند ایمنی و دریچة کاناپی کابین را بستم احساس کردم در داخل یک هواپیمای جنگنده تک سرنشینه قرار دارم.
بمن پیشنهاد کردند تا سیستم نشانه روی ««تو»» (TOW ) را که دارای تعادل ژیروسکوپی می باشد بکار اندازم. هنگامی که هلیکوپتر از روی زمین بلند می شد و با زاویة 90 درجه دور می زد علامت (خط) نشانه روی داخل دستگاه (دوربین ) را بر روی یکی از اشیایی که در آن حوالی بود میزان کردم و آن را هدف گرفتم. وقتی از قسمت چشمی دستگاه نگاه می کردم بسیار شگف زده شدم چرا که هلیکوپتر به جهتی دیگر می رفت ولی دستگاه نشانه روی (TSU ) همچنان هدف را نشانه گرفته بود.



هنگام پرواز احساس سفتی غیرمعمول در فرمان کلکتیو می کردم. این نیروی مقاوم مخصوصاً به این فرمان داده شده تا ارتباط نزدیکی بین عملکرد موتور و مشخصه های پروازی آن برقرارگردد. بعد از اینکه یکی دوبار به یکی از میدان های آن حوالی نزدیک شدیم تصمیم گرفتم هدایت آنرا بعهده بگیرم. احساس کردم هلیکوپتری قابل انعطاف و چالاک است، عکس العملی که در مقابل فرامین نشان می داد بیانگر دقت بالای ماشین پرنده ای بود که برای مأموریتهای تهاجمی طراحی شده‌است.
دستگاه کنترل ارتعاش ««فعال»» ( سیستمس که ارتعاشات حاصل از ملخ را مستهلک می سازد) وظیفه خود را بخوبی انجام می داد و لرزشهای حاصل از ملخکهای (باپهنای) 33 اینچی(84 سانتی متری) این هلیکوپتر را مستهلک می نمد. این لرزشها از ویژگی ذاتی هلیکوپترهای دوملخه (تک روتوره) می‌باشد و از نوع ارتعاشات ««دوبار لرزش در هر دوران»» بحساب می آید. این دستگاه دارای وزنی معادل 51 پاوند(23 کیلوگرم) می باشد که با نیروی الکتریکی در مسیری منحنی شکل جابجا می شود تا در سیکل چرخشی ملخ لرزش را در نقطة صحیح آن خنثی نماید.
دستگاه کنترل ارتعاش هلیکوپتر سوپر کبرا حتی در سرعتهای نسبتاً زیاد نیز پروازی نرم و راحت را برای انسان فراهم می سازد. من از نظر احساس لرزش در روی صندلی هلیکوپتر می توانم مشخص کنم که سرعت مستقیم هواپیما باید بین 120 تا 130 نات می باشد ( سرعت تصحیح نشدة هوا یا هواپیما که سرعت سنج نشان می دهد). آگر سرعت تصحیح نشدة هوا (هواپیما) از این فراتر رود هلیکوپتر شروع به لرزش ( با فرکانس بالا) خواهد نمود. اما در هلیکوپتر ««ویسکی»» چنین نبود. وقتی به پانل ادوات جلوی خود نگاه کردم دیدم عقربة سرعت سنج روی 160 نات قراردارد.




علاوه بر مسئله سرعت، موضوع قدرتی است که موتور این هلیکوپتر دارا می باشد، ما با خاموش کردن یک موتور توانستیم با سرعت 1500 پا در دقیقه اوج بگیریم. باید خاطرنشان کنم که پرواز را در تگزاس آنهم در ماه ««ژوئن»» (تیرماه) انجام می دادیم. درجه های این هلیکوپتر نشان می دهد که محدودة گشتاور پیچشی (ترک) موتور بمراتب از محدودة جعبه دندة اصلی هلیکوپتر فراتر می رود، بهمین دلیل است که وجود یک مکانیزم محدودکنندة گشتاوری پیچشی در هلیکوپتر اجباری می باشد.
««هونیکر»» هنگامی که با یک موتور خاموش به پرواز نمایشی خود ادامه می داد، توانائی روشن کردن مجدد موتورها و هم آهنگی مداوم موتورهای این هلیکوپتر را ( وقتی موتور خاموش مجدداً روشن و وارد مدار گردید) نیز برای ما بنمایش گذاشت.
««هونیکر»» برای اینکه نشان دهد سیستم موتورهای ««الاکلنگی»» (تک روتوره و دوملخه) هلیکوپترهای کمپانی بل دارای قابلیت مانور بیشتری نسبت به یک سیستم روتور صلب می باشد، شروع به دور زدن های تند و دور زدن در پروازهای صعودی و نزولی نمود و مانورهای برگشتی تهاجمی به هدف را به نمایش درآورد.

عدم مشکل جی منفی
پرواز کاملا نزدیک به سطح زمین با این هلیکوپتر چگونه است؟
آیا می‌توان با این هلیکوپتر دوملخه خطر وارد آمدن ««جی منفی) را پذیرفت؟
آیا در این صورت هلیکوپتر به نقیصة ««کوبش دیرک عمودی روتور»» دچار نمی شود؟
در پاسخ به این سئوالات هونیکر میگوید: ««برای اجتناب از این نقیصه شما در تمام طول پرواز باید بار(آیرودینامیکی) روتور را حفظ کنید و انجام این کار چندان هم مشکل نیست. در هلیکوپترهای خانوادة کبرا هرگز کسی مشکلی بنام ««بارهای جی منفی»» نخواهد داشت.
وی برای اثبات این مدعا هلیکوپتر را با سرعت زیاد از میان دره های کوچک و درختان بصورت مارپیچی عبور داد و سپس مانور جنگ های هوا به هوا را بمرحلة اجرا گذاشت.
برای شبیه سازی جنگ هوابه هوا سیستم موشکی ««سایدویندر»» هلیکوپتر (ویسکی) را برروی یک هواپیمای ««توین استار»» اجرا نمود.
در تمام طول پرواز یکساعتة خود تقریباً بطور مداوم ««جی»» فوق العاده زیادی را بر هلیکوپتر وارد می کردیم. اما ««هونیکر»»، این هنرمند هلیکوپترهای تهاجمی، همیشه حقه ای را بکار می بست و در این نمایش پروازی برتری خود را به اثبات می رساند. بنابراین، این بار مانوری را به مرحله اجرا گذاشت که در آن معمولا خلبان باید برای فرار از موشک تعقیب کنندة تشعشعات مادون قرمز(برای فرار از مورد اصابت قرارگرفتن)، چنین مانوری را انجام دهد. در ارتفاع دوهزار پایی هر دو موتور را خاموش نمود تا هرگونه علایم گرمایی را (که موجب تعقیب موشک فرضی مذکور بسمت هلیکوپترها می باشد) از بین ببرد و سپس شرع به مانور فرار از معرکه نمود و تقریباً با شدت زیاد اقدام به شیرجه ( فرود) هلیکوپتر نمود. یستم هشداردهندة صوتی بطور اضطراری خاموش بودن موتور را اعلام می نمود. بسرعت فرود می امدیم، مبهوت برروی صندلی خود نشسته بودم و زمین اطراف ما بزرگتر و بزرگتر می شد. آنگاه هونیکر بدون هیچگونه هشداری به موتور قدرت داد تا به حد طبیعی سرعت دورانی روتور هلیکوپتر برسد و سپس هلیکوپتر را از حالت شیرجه ای دراورد و آنرا تراز نمود. تمام این عملیات برای من نمایشی جالب بود.


مشخصات فنی هلیکوپتر سوپرکبرا


موتور: دو دستگاه موتور، ساخت جنرال الکتریک مدل 401-700-T
حداکثر قدرت مداوم موتور: 1437 اسب بخار ( 1071 کیلووات )
ظرفیت مخازن سوخت داخلی: 2081 پاوند (4627 کیلوگرم )
وزن خالی هلیکوپتر: 10200 پاوند (6690 کیلوگرم )
حداکثر میزان اوج گیری: 2090 پا در دقیقه (637 متر در دقیقه)
سرعت مستقیم: 132 نات
سقف پرواز ایستا ( با استفاده از اثر بالشتکی هوا بر روی زمین) 8100 پا
برد پروازی : 318 مایل دریایی
مداومت پروازی: 2/3 ساعت


منبع: مجله صنایع هوایی(متن در سايت دانشنامه)
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۸۵, ۱۲:۱۱ ق.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
کلنل خلبان چازان ممنون از مقالتون :) :smile:
مي دونستيد AH-1 هليكوپتري هست كه من واقعا دوستش دارم :)
البته از UH-1 هم خيلي خوشم مياد
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

کلنل خلبان چازان, ممنون از اینکه با بهره گیری از سایت های مختلف به رشد بخش
هوافضای فروم کمک می کنید. :)

من به توانایی های AH-1 کبرا شدیداً اعتقاد دارم چه برسه به مدل های ارتقایافته اخیر آمریکایی! :-)
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۴۲ ب.ظ
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

آرمان, وmach1, از شما سپاسگزارم.
در اين مورد بحث بسيار است.
خصوصاً كه ما خود يكي از اصليترين مشتريان و حتي مولدان كبرا بوده ايم.
و امروزه شاهد تنوع بسيار زياد كبراهاي پيشرفته هستيم.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

کلنل خلبان چازان,
ممنون از مطلب جامع و خواندني شما :)
اگه خاطرات خلبانان هوانيروز رو خونده باشيد متوجه نقش بسيار مهم هوانيروز و کبراها در جنگ با عراق ميشيد. :D
[External Link Removed for Guests]
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۴۲ ب.ظ
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

Reza6662,
سپاسگزارم.
منتظر خاطرات هميشه جذاب شما هستم.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, کبرا هلیکوپتر بسیار توانمندیست و واقعاً این هلیکوپتر یکی از عوامل
پیشرفت نیروی زمینی ایران در زمان جنگ بود. این هلیکوپتر نقش دفاعی و پشتیبانی عمده ای رو
هم برای نیروهای انجام داد.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
مي دونستي که شهيد شيرودي با کبرا در منطقه سرپل ذهاب در سال 1360 باعث متوقف شدن پيشروي
تانکهاي عراقي شد و در سه شب متوالي پرواز کرد بدون اينکه احساس خستگي کنه و در روز سوم با شليک
موشک ميگ21 ، هليکوپترش در آسمان منفجر شد. تا اون موقع و در ظرف اين سه روز،‌ 40 تانک و بيش از 80
سنگر و خودروي زرهي عراقي را با موشکهاي تاو هدف قرار داده بود. مي دوني با 3 يا 4 هليکوپتر،‌ جلوي پيشروي
ارتش زرهي عراق گرفتن (که اون موقع خيلي هم قوي بود) يعني چي؟
من در عجبم، انگار مي خواست تا آخرين توانش مقابل تانکهاي صدام ايستادگي کنه. :sad:
[External Link Removed for Guests]
Junior Poster
Junior Poster
پست: 188
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۷, ۱۲:۰۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

پست توسط پارس3000 »

سلام ودرود بر شهدا وايثار گران
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 406
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷, ۹:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: ا يران - تهران - منطقه 11
سپاس‌های ارسالی: 844 بار
سپاس‌های دریافتی: 779 بار
تماس:

پست توسط ali nuri »

با سلام .

دوستان چندتام من عكس از كبراهاي ايراني مي زارم.

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
  پیش این عمری که ما داریم ، مرگ را باید عروسی خواند !! 

 
Major II
Major II
پست: 174
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹, ۶:۵۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1656 بار
سپاس‌های دریافتی: 576 بار

آشنایی با بالگرد تهاجمی AH-1 کبرا

پست توسط Thundertomcat »

AH-1Z[FONT=&quot] وایپر : تولد افعی از  
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]کبرا ، بالگردی نام اشنا در جهان است و بسیاری نام این بالگرد افسانه ای را شنیده اند حتی اگر اطلاعات کمی در مورد هوانوردی یا امور نظامی داشته باشند . این بالگرد امریکایی برای اولین بار در سال 1965 پرواز کرد و خدمت در ارتش بیش از 15 کشور را در کارنامه دارد . بیش از 2300 فروند از انواع این بالگرد ساخته شده که نشان از محبوبیت ، کارایی و موفقیت ان دارد . به خاطر همین عملکرد خوب سپاه تفنگداران امریکا تصمیم گرفت تا کبرا را برای سالهای بعد از 2020 نیز به خدمت گیرد و ان را توسط برنامه ارتقای  [FONT=&quot] عملی کرد و این گونه بود که   VIPER[FONT=&quot] افعی متولد شد . 
[FONT=&quot]
 
AH-1Z[FONT=&quot] بالگردی دو موتوره بر پایه  [FONT=&quot] سوپر کبرا است که برای سپاه تفنگداران امریکا ساخته شد .
 
[FONT=&quot]
 
AH-1Z[FONT=&quot] از 4 پره ، چرخانه اصلی کامپوزیتی ، سامانه مخابراتی ارتقا یافته و سیستم هدف یابی جدید بهره می برد . سیستم چرخانه اصلی در اوایل سال 1980 بر روی بل  [FONT=&quot] به طور موفقیت امیزی ازمایش شد . به خاطر عملکرد فوق العاده این چرخانه سپاه تفنگداران دریایی امریکا تصمیم گرفت تا انرا به بالگرد جدید خود یعنی  [FONT=&quot] اضافه کند . سازندگان این سیستم منحصر به فرد اعلام کردند که سیستم مزبور می تواند چابکی بی سابقه ، افزایش قابل ملاحضه سرعت ، پرواز نرم و قابلیت اطمینان عالی را ارائه کند . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]تاریخچه : 
[FONT=&quot]ظاهر کلی  [FONT=&quot] شبیه به بل  [FONT=&quot] 1979 است که در اصل همان  [FONT=&quot] با 4 پره بل  [FONT=&quot] بود . این بالگرد در نمایشگاه فارنبرو سال 1980 شرکت کرد و نام کبرا 2 بر روی بدنه ان نقش بست . کبرا 2 مجهز به موشکهای هلفایر و سیستم هدفیابی جدید و موتورهای بهبود یافته بود . بعدها کبرا 2000 معرفی شد که از موتور  [FONT=&quot] جنرال الکتریک و چرخانه 4 پره بهره می برد . سپاه تفنگداران دریایی از این طرح بسیار خشنود بود اما بودجه کافی در ان زمان موجود نبود . در سال 1993 بل بالگرد جدیدی بر گرفته از  [FONT=&quot] برای برنامه بالگرد تهاجمی انگلستان معرفی کرد که به زهر کبرا معروف بود . زهر کبرا دارای کابین دیجیتال پیشرفته بود و می توانست موشکهای تاو ، هلفایر و برینستون را حمل نماید . با این حال این طرح در رقابت با  [FONT=&quot] آپاچی شکست خورد .
 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]برنامه ارتقا  [FONT=&quot]: 
[FONT=&quot]در سال 1996 سپاه تفنگداران دریایی امریکا ، برنامه ارتقا  [FONT=&quot] را با امضا قراردادی با شرکت بل اغاز کرد تا 180 فروند  [FONT=&quot] و 100فروند  [FONT=&quot] را به مدل های پیشرفته  [FONT=&quot] و  [FONT=&quot] ارتقا دهد . این برنامه باعث تولید بالگردهای تهاجمی و کمک رسانی جدید و پیشرفته میشد که از قطعات و امکانات مشابه و پیشرفته میشد که از قطعات و امکانات مشابه استفاده می کردند . این امر همچنین باعث کاهش قیمت نگهداری و عملیاتی کردن انها می گردید .  [FONT=&quot] و  [FONT=&quot] هر دو از دم ، موتور ، چرخانه ، ایونیک ، نرم افزار ، کنترل کننده ها و نمایشگرهای مشابه استفاده می کنند که 84% قطعات انها شبیه به هم است . برنامه ارتقا از سال 1996 نا سال 2003 به دلیل تحقیقات به صورت کندی ادامه داشت . چرخانه دو پره موجود باید با مدل 4 پره مشخصه های  [FONT=&quot] از جمله سرعت ، محموله قابل حمل ، سرعت اوج گیری و پایداری را افزایش می داد و باعث کم شدن تکان های شدید چرخانه می گردید . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]اولین پرواز  [FONT=&quot] در 8 دسامبر 2000 انجام شد و قرار است تا سال 2018 ادامه یابد . در فوریه 2008 نیروی دریایی 40 فروند  [FONT=&quot] جدید سفارش داد اما به جای ارتقا  [FONT=&quot] های قبلی برای انها بدنه جدید در نظر گرفت . در سپتامبر همان سال نیز سفارش های خود را به 247 فروند رساند که 58 فروند از انها دارای بدنه جدید بودند ، از تولید دوباره بدنه انتظار می رفت تا 10000 ساعت به عمر بدنه  [FONT=&quot] اضافه کند.
 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]طراحی : 
AH-1Z[FONT=&quot] آمیخته ای از فناوری چرخانه جدید با ایونیک نظامی ارتقا یافته ، سامانه تسلیحات و حسگرهای الکترواپتیکی است . وایپر می تواند هدفها را از فاصله دورتر و با مهمات دقیق تر مورد حمله قرار دهد و این عمل احتمال موفقیت ماموریت را افزایش می دهد . سامانه چرخانه جدید  [FONT=&quot] بدون لولا بوده و از طرحهای 4 پره قبلی 75 درصد قطعات کمتری دارد که وزن انرا به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده است . این سیستم چرخانه پاسخ دهی بسیار سریع تری برای مانور دارد و واضح است که 4 پره از تیغ 2 پره ایرودینامیک بهتری دارد . پره ها از جنس مواد نیمه اتوماتیک هم برای جمع شدن پره ها در حملات دریایی که بالگردها به صورت تنگاتنگ در کنار هم پرک می شوند در ان تعبیه شده . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]بالچه های دوباره طراحی شده ان کشیده تر هستند و در نوک انها محلی برای نصب موشکی مانند  [FONT=&quot] سایدوایندور تعبیه شده است . هر بال دو جایگاه دیگر برای راکت 70 میلیمتری هیدرا 70 یا موشک  [FONT=&quot] هلفایر دارد. 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]الکترونیک پروازی : 
[FONT=&quot]سیستم ایونیک  [FONT=&quot] توسط شرکت نورث روپ گرومن تولید شده . این سیستم شامل دو رایانه برای ماموریتها و سیستم اتوماتیک کنترل پرواز است . از مهم ترین مشخصه های  [FONT=&quot] استفاده از سیستم اتوماتیک کنترل پرواز یا  [FONT=&quot] است که کمبودهای سیستم پرواز با سیم را رفع کرده است . مهم تر از همه استقامت سیستم کنترل پرواز است که باعث شده تا شلیک گلوله های 20 میلیمتری را به راحتی تحمل کند .  [FONT=&quot] همچنین سیستم 4 گانه افزایش دهنده کنترل پرواز را مدیریت می کند که باعث متعادل شدن حرکت گشت و غلت شده است . خلبان خودکار سیستم کنترل پرواز ایستا بدون دخالت خلبان را اماده می کند که از دشوارترین قسمتهای پرواز برای خلبانان به شمار می رود .
 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]بیشتر سخت افزارهای درون کابین این بالگرد و  [FONT=&quot] مشابه است و فقط تفاوتهای ناچیزی مشاهده می شود. در محل هریک از خدمه دو نمایشگر چند منظوره 4*8 اینچی و یک نمایشگر دو منظوره 4.2*4.2 اینچی قرار دارد . سیستم های ناوبری ان شامل یک  [FONT=&quot] ، نقشه های دیجیتال و داده های پروازی در سرعت پایین است که در پرواز ایستا کمک شایانی می کند و به   Owl[FONT=&quot] معروف است . این کلاه ها امکان کار در شب و روز و به طور 24 ساعته را دارا هستند همچنین در انها نمایشگری دو چشمی با میدان دید 40 درجه و سیستم جلونگر فرو سرخ  [FONT=&quot] جاسازی شده است . سیستم کلاه خلبان می تواند داده های هدف یابی و اطلاعات ناوبری را به صورت مستقیم به نمایشگرهای تعبیه شده درون ان منتقل کند .
 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]یکی از نقاطی که زولو کبرا در ان ضعف دارد سامانه ارتباطی ان است . این بالگرد فعلا می تواند داده های صوتی را انتقال دهد اما قرار است در اینده سیستم های جدیدی روی ان نصب شود که می تواند داده های تصویری را هم منتقل کند یا داده های تصویری را از بالگردها یا هواپیماهای دیگر دریافت کند .
 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]تاریخچه عملیاتی : 
AH-1Z[FONT=&quot] در ماه مه 2005 پرواز ازمایشی در دریا را به پایان رساند و در 15 اکتبر همان سال سپاه تفنگداران دریایی امریکا ورود اولین  [FONT=&quot] را به ناوگان خود جشن گرفت . اما در سال 2008 طی اخرین مرحله ازمایشهای پروازی مشکلاتی در سامانه هدفیابی ان دیده شد . مشکلات این سیستم در پایداری ، وضوح تصویر ، گم شدن هدف با بعضی تغییرات جزیی و در کل رفتار غیر عادی سامانه هدفیابی بود که تا قبل از تولید انبوه ان برطرف گردید . سیستم هدفیابی  [FONT=&quot] از نسل سوم سیستم جلونگر فروسرخ بهره می برد و قادر است در شب و روز و در تمامی شرایط جوی کار خود را به خوبی انجام دهد . این مشکلات باعث 18 ماه تاخیر در تولید و در پی ان افزایش 140% قیمت وایپر گشت اما سرانجام در سال 2010 این افعی مرگبار مجوز ورود خود را دریافت کرد و تاکنون 30 فروند از ان وارد خدمت شده است . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]پیشرانه :
وایپر پیشرانه های  [FONT=&quot] موجود در  [FONT=&quot] را که توان تولید 1250 کیلو وات نیرو داشتند با مدل جدیدتر  [FONT=&quot] که هر کدام توان تولید 1340 کیلو وات نیرو دارد ، جایگزین کرده است . وقتی پیشرانه ها در سطح دریا نزدیک به 2700 کیلووات نیرو تولید می کند سیستم انتقال دهنده نیرو فقط 1700 کیلووات از ان را منتقل می کند که این خود جای تعجب دارد ، اما وقتی بالگرد در ارتفاع های بالا پرواز می کند نیروی تولیدی با نیروی انتقال یافته برابر می شود . این امر باعث می شود تا بالگرد بتواند در ارتفاع های بالا ( مانند کوه های افغانستان ) به راحتی پرواز ایستا انجام دهد . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]تسلیحات : 
[FONT=&quot]بسته های تسلیحاتی  [FONT=&quot] با نمونه قبلی خود یعنی  [FONT=&quot] تفاوت چندانی ندارد . وایپر از رگبار 20 میلیمتری ساخت شرکت کنن بهره می برد که می تواند داده های خود را به کلاه خلبان منتقل کند .  
[FONT=&quot]در مجموع  [FONT=&quot] می تواند مخلوطی از راکتها ، موشکهای  [FONT=&quot] هلفایر و  [FONT=&quot] سایدوایندر را حمل کند .  [FONT=&quot] قادر به حمل 16 موشک هلفایر است که با  [FONT=&quot] تفاوتی ندارد . در اینده نیز سلاح های افزودنی جدید به این بالگرد اضافه خواهد شد که مهمات کشنده با دقت بالا و موشکهای دنبال کننده از جمله انها هستند . 
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]سایر مشخصات : 
[FONT=&quot]خدمه : 2 نفر خلبان و افسر تسلیحات  
[FONT=&quot]ظرفیت : 3021 کیلوگرم ( 6661 پاوند ) 
[FONT=&quot]طول : 17.8 متر ( 58 پا ) 
[FONT=&quot]ارتفاع : 4.37 متر ( 14 پا ) 
[FONT=&quot]وزن خالی : 5580 کیلوگرم ( 12300 پاوند ) 
[FONT=&quot]بیشینه وزن برخاست : 8390 کیلوگرم ( 18500 پاوند ) 
[FONT=&quot]بیشینه سرعت : 411 کیلومتر بر ساعت ( 160 نات ) 
[FONT=&quot]برد : 685 کیلومتر ( 370 ناتیکال مایل ) 
[FONT=&quot]شعاع عملیاتی : 231 کیلومتر با 1130 کیلوگرم محمات ( 125 ناتیکال مایل ) 
[FONT=&quot]بیشینه ارتفاع پروازی : 20000 پا  
[FONT=&quot]سرعت اوج گیری : 2790 پا بر  
[FONT=&quot]
 
[FONT=&quot]منبع : ماهنامه صنایع هوایی / ش 237 /  
[FONT=&quot]اقای محمد باقر مظفری زاده  
زندگی چه زیباست تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵, ۱۲:۵۱ ق.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

Re: AH-1Z وایپر : تولد افعی از کبرا

پست توسط Mr.Amirhessam »

عکس هایی از این هلیکوپتر قدرتمند:

تصویر

تصویر


تصویر


تصویر
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
ارسال پست

بازگشت به “بالگردهاي نظامي”