آشنایی با خانواده بالگرد هندی Dhruv

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با بالگردهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

آشنایی با خانواده بالگرد هندی Dhruv

پست توسط interceptor »

 [HIGHLIGHT=#ffc000]ستاره قطبی هندوستان  
[HIGHLIGHT=#ffc000]


 
تصویر   تصویر 

 
تصویر

تصویر
تصویر

برنامه ساخت یک هلیکوپتر سبک بومی برای رفع نیازهای نیروهای مسلح هندوستان در سال 1984 آغاز شد اما پیشرفت این برنامه به اندازه ای آهسته بود که اولین نمونه آن 8 سال بعد آماده پرواز شد. مشکلاتی چون تغییر تقاضای دستگاه های دولتی، کمبود بودجه و مشکلاتی که در قرار داد با شرکت آلمانی ام.بی.بی (مشاور طراحی پروژه) بوجود آمد اسباب این تأخیر بودند. مشکل بعدی پس از آزمایش هسته ای سال 1998 هندوستان و این بار با آمریکایی ها پیش آمد. سنای آمریکا ،در واکنش به آزمایش هسته ای هندوستان، صادرات به این کشور را ممنوع اعلام کرد و یکی از این اقلام صادراتی، موتورهایی بود که قرار بود در این هلیکوپتر بکارگرفته شوند. درنتیجه این تحریم، هندوستان به شرکت فرانسوی توربومکا روی آورد و قرار شد که توربومکا بر اساس موتورهای "تی ام-333" موتوری قوی تر برای هلیکوپتر هندوستان بسازد.

[HIGHLIGHT=#e5e0ec][HIGHLIGHT=#dbe5f1][HIGHLIGHT=#ccc1d9]طراحی   
  دهرو ،ستاره قطبی در زبان سانسکریت، در صنایع هواپیماسازی هندوستان (هال) ساخته شده و از یک بدنه با طرح سنتی بهره می برد. قسمتهای زیادی از بدنه دهرو از مواد مرکب ساخته شده و مجموعا 29 درصد وزن سازه و 60 درصد سطح بدنه از این مواد تشکیل شده اند. بدنه دهرو به گونه ای طراحی شده است که می تواند جان خدمه را در حالت سقوط با سرعت 9 متر بر ثانیه حفظ کند. در سال 2005 یک فروند دهرو در نزدیکی حیدرآباد به شدت به زمین اصابت کرد که آسیب ندیدن سرنشینان آن ایمنی بدنه دهرو را اثبات کرد.

کابین دهرو برای حمل 12 مسافر طراحی شده است هرچند که می توان تا 14 نفر را با آن حمل کرد. نمونه آمبولانس دهرو می تواند 2 تا 4 تخت و 2 پرستار را در خود جای دهد. نمونه های نظامی دهرو از یک قلاب و قرقره ،برای حمل بارهای خارجی، استفاده می کنند.
ملخ 4 پره دهرو نیز از مواد مرکب ساخته شده است. این پره ها در هنگام چرخیدن صدای کمی تولید می کنند و می توانند در برابر گلوله های شلیک شده از مسلسلهای 12.7 میلمیتری مقاومت کنند.

پس از درگیریهای کارگیل با پاکستان، نیروی زمینی هندوستان درخواست پیشرانه قویتری برای دهرو کرد. در نتیجه، بر اساس موتور تی ام-333 توربومکا پیشرانه قدرتمندتر "شاکتی" توسط هال و توربومکا طراحی شد و تولید انبوه آن آغازشد. اولین آزمایش پروازی با موتور جدید در تابستان 2007 انجام شد. سرانجام، این موتور به صورت استاندارد بر روی دهرو نصب خواهد شد و قرار است که تمامی هلیکوپترهای قدیمی نیز به آن مجهزشوند. دهرو دارای یک سیستم هدایت پرواز خودکار 4 محوره است که با یک سیستم کمکی تثبیت کننده فرانسوی یکپارچه شده است.


نمونه هایی از دهرو که در اختیار نیروی دریایی و گارد ساحلی هندوستان قرارگرفته اند از رادار مراقبت دریایی "اس وی-2000" استفاده می کنند. این رادار ساخت هندوستان بوده و توانایی کشف و رهگیری انواع هواگردها و شناورهای سطحی و زیرسطحی را تا فاصله 90 کیلومتر دارد. اس وی-2000 می تواند هواگردها یا موشکهایی را که سطح مقطع راداری کوچکی دارند یا در ارتفاع کمی از سطح دریا پرواز می کنند رهگیری کند و یا در نقشهای رادار ناوبری یا هواشناسی بکارگرفته شود. این هلیکوپترها به یک سونار معلق "میهیر" مجهز شده اند که با سیستم هدایت آتش هلیکوپتر به صورت یکپارچه عمل می کند. این سونار با همکاری نیروی دریایی هندوستان توسعه یافته و اکنون مراحل آزمایشی خود را طی می کند. احتمال دارد که یک برجک جلونگر مادون قرمز اسرائیلی یا فرانسوی نیز بر روی هلیکوپترهای نیروی دریایی نصب شود.

در سال 2004 دینفنس نیوز گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن صنایع هوایی اسرائیل ساخت تجهیزات ابزاردقیق دهروها را ،برای نمونه های داخلی یا صادراتی، برعهده خواهد گرفت. این تجهیزات شامل سیستمهای جنگ الکترونیک، دستگاه دید در شب وروز، دستگاه نمایش سربالا و سیستمهای ارتباطی خواهد بود.

تصویر 




 
[HIGHLIGHT=#ccc1d9]تسلیحات  
سیستم یکپارچه تسلیحاتی دهرو زیر نظر سرویسهای نظامی هندوستان تکمیل شده است. این هلیکوپتر دارای بالهای ثابتی است که می توان 8 تیر موشک ضد زره، 4 تیر موشک هوابه هوا یا 4 راکت انداز 68 یا 70 میلیمتری را در زیر آن بست. هلیکوپتر دهرو برای هدفگیری دقیقتر به دوربین مادون قرمز و فاصله یاب لیزری مجهز شده است.

در سال 2006 شرکت نیکسترسیستم (جیات سابق) برنده مناقصه ای شد که به این شرکت اجازه می داد 20 فروند هلیکوپتر دهرو نیروی زمینی هندوستان را به برجک توپ 20 میلیمتری مجهز کند. این برجک دارای یک سایت نشانه روی الکترونیکی است که بر کلاهخود خدمه نصب می شود.


[HIGHLIGHT=#ccc1d9]تاریخچه عملیاتی
  دهرو به نیروهای مسلح هندوستان یک دهه پس از اولین پرواز این هلیکوپتر آغازشد. در سال 2003 گارد ساحلی هندوستان با تحویل گرفتن 3 فروند دهرو به اولین مشتری دهرو تبدیل شد. اندکی بعد و در همان سال، دیگر نیروهای مسلح هندوستان نیز با دهرو تجهیز شدند. تا سال 2007 تعداد 75 فروند هلیکوپتر به نیروهای مسلح هند تحویل داده شده اند و قرار است که دست کم 230 فروند دیگر نیز به آنها تحویل داده شود. تولید سالانه دهرو 12تا 16 فروند است و انتظار می رود که این تولید تا 24 فروند در سال افزایش یابد.

نیروی هوایی هندوستان 4 فروند دهرو را در تیم آئروباتیک خود ،با نام سارانگ، به کار گرفته است. امروزه جز تیم آئروباتیک سارانگ تنها 2 تیم آئروبایتیک هلیکوپتری دیگر در جهان وجود دارد.

نیروی زمینی هندوستان دهرو را در درگیریهای کارگیل با پاکستان با موفقیت بکارگرفته است. دهرو توانست به راحتی در ارتفاعات بلند کشمیر پرواز کند و نیازهای نیروی زمینی هندوستان را در این مناطق صعب العبور برآورده سازد. دهرو در درگیرهای کارگیل توانایی ها بیش از هلیکوپتر دیگر شرکت هال ،چیتا، به نمایش گذاشت. شرکت هال امیدوار است که بتواند 12 فروند دهرو آمبولانس را به نیروهای نظامی این کشور بفروشد. این هلیکوپتر به تمام تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای سربازان آسیب دیده مجهز خواهد شد.

 
 تصویر  تصویر  تصویر  





علاوه بر دهروی نظامی، نمونه های دیگری از این هلیکوپتر برای مأموریتهای نجات، حمل شخصیتها، پلیس،شرکتهای نفتی نیز ساخته شده است. هال امیدوار است که برای این نمونه ها خریداران زیادی ،به ویژه از کشورهای اروپایی، بیابد. آگوستا109، بل 427، یورکوپتر145 و سیکورسکی اس.67 رقبای اصلی دهرو در بازار هلیکوپترهای نظامی و غیرنظامی هستند.

دارندگان
نیروی هوایی هند
نیروی زمینی هند
نیروی دریایی هند
هوانیروز نپال
اکوادور 7 فروند
برمه
ظاهرا تعدادی نیز به اسرائیل صادرشده و بولیوی و پرو نیز علاقمند به خرید آن هستند.


[HIGHLIGHT=#ccc1d9]مشخصات فنی
  پرواز 30آگوست 1992
سال ورود به خدمت 2002
تعداد 80+166 عدد سفارش داده شده
خدمه: 2 نفر
مسافر: 4-12نفر
طول: 15.8 متر
قطر پروانه اصلی: 13.2 متر
ارتفاع: 3.7 متر
وزن خالی: 2500 کیلوگرم
حداکثر وزن 5500 کیلوگرم
پیشرانه : 2 موتور توربوشفت توربومکا تی.ام-333-2بی-2 هر یک به قدرت 1000 اسب بخار
حداکثر سرعت: 290 کیلومتر در ساعت
سرعت پیمایش: 253 کیلومتر در ساعت
بردعملیاتی: 320 کیلومتر
حداکثربرد : 827 کیلومتر
سقف پرواز خدمتی: 6000 متر
نرخ صعود: 8.9 متر بر ثانیه
تجهیزات: سیستم ضداختلال الکترونیک؛چف/فلرز؛هدفیاب تلویزیونی؛رادار مراقبت دریایی اس وی2000(در نمونه دریایی)؛سونار(در نمونه دریایی)؛سیستم جلونگر مادون قرمز
تسلیحات نیروی زمینی: 8تیر موشک ضدتانک؛4تیرموشک هوابه هوا؛4راکت انداز 68میلیمتری
نیروی دریایی: 2 تیراژدر؛موشک ضدزیردریایی؛بمب زیرآبی  
 تصویر  





============================
مجله جنگ افزار ش 54 - نوشته : رضا کیانی  
Senior Poster
Senior Poster
پست: 739
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸, ۲:۲۶ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 326 بار
سپاس‌های دریافتی: 1085 بار

Re: HAL Dhruv ؛ بالگرد ساخت هند

پست توسط HITMAN_KU »

دم هند گرم.
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: HAL Dhruv ؛ بالگرد ساخت هند

پست توسط interceptor »

دوست عزیز تصویر
متاسفانه این هندی ها با اون ظاهر استثنایی و نورانی شون خیلی از ما جلو افتادند، نیروی هوایی اونها ما رو می خوره. 200 سوخو 30 در مقابل 24 میگ29A های ما!
صنایع شون هم کلی از ما جلو افتاده. با موذی بازی! خودشون رو داخل طرح هایی مثل سوخو-30 ، تی-50 و تانک تی -90 کردند و با قرارداد، روسیه رو مکلف به خرید قطعه از کارحانجات نظامی شون کردند.یعنی همون روشی که اسراییل نسبت به آمریکا بازی کرد و شد یک قدرت ساخت تسلیحات هند هم عاقبت در مون حد خواهد شد. نفت مجانی هم که از ما می گیره و کشتی های ما رو غرق می کنه.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1786
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3440 بار
سپاس‌های دریافتی: 5880 بار

هلیکوپتر هندی HAL Rudra

پست توسط shafagh »

   
( HAL Ruder (ALH-WSI یک هلیکوپتر هندی است که نسخه مسلح شده Hal Dehruv می باشد. این هلیکوپتر مجهز به سیستم دید مستقیم مادون قرمز و سایت واسط تصویر ساز حرارتی بوده وقابلیت حمل یک برجک مسلسل گردان 20 میلیمتری، پدهای راکت 70 میلیمتری، موشک های هدایت شونده ضد تانک و همچنین موشک های هوا به هوا را داراست. HAL Rudar دارای سنسورها، سلاح ها و سوئیت های جنگ افزار یکپارچه بوده و یک سیستم خود-حفاظتی خودکار نیز دارد. سیستم نصب شده خود- حفاظتی ان شامل رادار ، موشک، اشکار کننده، IR Jammer ( سیستمی قابل نصب بر روی انواع ادوات هوایی، زمینی ودریایی است که با ارسال لیزر به سمت حسگرهای موجود در نوک موشک مهاجم چشم جستجو گر ان را کور کرده و لاجرم ان موشک از یافتن هدف باز مانده و سرگردان می شود) و chaff and flare dispensers ( پخش توده ای از رشته های سبک الومینیم و یا مواد مشتعل فسفری در اطراف هواپیما، هلیکوپتر یا کشتی که همانند دیواری از ذرات ریز فلز و یا مواد اتشین، سیستم جستجو گر راداری، مادون قرمز و یا ماوراء بنفش موشک مهاجم را از یافتن هدف ناتوان می کند) می باشد.
HAL Rudar می تواند بصورت غیر مسلح برای انجام ماموریت های شناسایی وحمل دسته های نظامی و بصورت مسلح بعنوان جنگ افزار ضد تانک و عملیات پشتیبانی نزدیک ایفای نقش کند. شرکت سازنده تا بحال سفارش ساخت 76 فروند از این هلیکوپتر را برای نیروی زمینی و نیروی هوایی هند دریافت کرده است. نیروی دریایی هند در سال های 2012 تا 2013 این هلیکوپتر مورد ازمایش های عملیاتی قرار داد و ان را برای عمیلت نظارت های شاحلی مناسب یافت. این هلیکوپتر با توانایی سنسورهایش در رد یابی کشتی ها از فاصله 12 تا 14 کیلومتری توانست نظر مساعد ناوی های هند را جلب کند.
(ALH-WSI) : (Advanced Light Helicopter- Weapons System Integrated)
تاریخ اصل مقاله سال 2014


تصویر


مترجم : shafagh 2
ارسال پست

بازگشت به “بالگردهاي نظامي”