اخیراهلیکوپتری شكاری مشابه كبری اما با كارایی بالاتر به نام شكاری h/2091 كهشگفتی و خشم كارشناسان نظامی غربی بالاخص ایالات متحده را برانگیخته است،توسط مهندسین صنایع دفاع طراحی و تولید گشته است ، كه نوید جهشی بلند برتارك تكنولوژی روز دنیا را می دهد. مراحل ساخت2091 در پنها انجام و طراحیآن به سفارش نیروی هوایی سپاه انجام گرفته است. از ویژگی های آن می توانبه كابینی جدید با شیشه های دو جداره تخت و ضد گلوله و بدنه مقاوم سازیشده با آلیاژهای چند لایه مقاوم و نگهدارنده چرخانه دم می توان برشمرد .چون محل نصب این موشکها مورد مقاوم سازی قرار گرفته است، کلیه اینهلیکوپترها توانایی حمل موشک تاو یا طوفان(نمونه ی ساخت صنایع دفاع) درغلافهای 4 تایی را دارند. سرعت و مانور این هلیكوپترها در قیاس با كبری درحد بالایی ارتقاء یافته است .همچنین از لحاظ شكل ظاهری نیز طراحی بهترینسبت به كبری دارد.نیز قابلیت پرواز در انواع اقلیم های مختلف با ماموریتهای متنوع ، قابلیتی دو چندان به آن بخشیده است. موتورهای ارتقاء یافتهاین هلیكوپتر حدود 5/1 برابر كبری قدرت بیشتری دارند. دقت هدفگیری باكمترین خطا، و پرواز در ارتفاع بالاو رادار با قدرت تشخیص از 230 كیلومتریو نیز هشدار دهنده ضد موشك از دیگر ویژگی های آن می باشد.
همچنین درطراحی 2091 نهایت تلاش جهت راحتی خلبان انجام شده به طوریكه خلبان در 2091به راحتی همه اطراف خود را می تواند مشاهده نماید. مهندسین صنایع دفاع برروی اینكه بتوان در جهت خلاف حركت 2091 شلیك انجام داد در حال كارشناسیاین طرح می باشند.كه در صورت موفقیت توان رزمی این شكاری به مراتب بالاخواهد رفت. تا كنون در حدود 10 فروند از این نوع هلی كوپترها ساخته شده ، كه تماما در اختیار نیروی هوایی سپاه می باشند.
مشخصات فنی
نام :h/2091 نوع: هلیکوپتر تهاجمی / پشتیبانی ضد زره كشور سازنده : جمهوری اسلامی ایران حداکثر سرعت: 236 کیلومتر بر ساعت حداکثر برد: 600 کیلومتر طول: 16متر بلندی: 4 متر قطر ملخ: 13 متر وزن خالی: 2802 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست: 4530 کیلوگرم تسلیحات:تیربار سه لوله ی 20 میلیمتری "ام 197"، قابلیت حمل هشت موشک ضد تانک وموشکهای هوابه هوا و مقره های راکت انداز؛ قابلیت نصب موشكهای دوشپرتاب
با سپاس فراوان از شما ممنون میشم اگر منبع را هم قید بفرمایید
یه نکته کوچیک عرض کنم که این طرح طرحی صرف جهت تولید بالگرد نیست و در واقع طرح ارتقا بالگردهای ارتش به مدلی در حدود بالگرد AH - 1 W (سوپر کبرا) است که این طرح به تیزتک معروف است
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
سلام وتشكر , سرعت بالگرد كبري حدود300 كيلومتر بر ساعت ميباشد كه با توجه به گفته هاي بالا در موردقدرت5/1 برابري موتورها اگر شاهد افزايش سرعت نباشيم دست كم كاهش سرعت از300 به 236 كيلومتر برساعت قابل درك نيست همچنين در مورد رادار برد 230 كيلومتر براي جنگنده هاي سنگين مانند اف14 متصور ميباشد نه براي بالگرد فكر ميكردم شما خانم هستيد با ارسال مطالب نظامي توسط شما كمي متعجب شدم
متشكرم
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
یکی از فامیل های نزدیک من که خلبان کبری است گفتش وقتی تو تیز تک نشسته انگار نشسته تو یه تراکتور پرنده ای که خیلی کنده می گفت هلیکوپتر های کبری از روی تیز بودن و توند بودنشون مشهورن و برتری دارن ولی این یکی انگار داره با زور حرکت می کنه اصلا تیز تکو یک هلیکوپتر خوب و عالی نمی دید می گفت اگر قرارع اینا وارد خدمت بشه بهتره میل 24 ها وارد خدمت شه حداقل کند که هستن یه سری نیرو هم با خودشون حمل می کنند !
با سلام فکر میکنم یه موردی در مورد مدل 2091 رو باید دوستان در نظراتشون اصلاح کنن پنها 2091 به عنوان یک طرح ارتقا بر روی سازه کبراهای بازسازی شده به سبک AH-1F مد نظر بوده و تا کنون بر روی هیچ کبرای فعلی هوانیروز نیز پیاده نشده عمده تغییر این طرح نیز بروز رسانی کبرا به شیشه های ضد گلوله هست که مزایا و معایبی هم داشته مثل کاهش میدان دید و افزایش وزن در مورد مثال دوست عزیز و مقایسه سی کبرای بروز رسانی شده با AH-1W سوپر کبرا باید گفت که این مقایسه از پایه اشتباه است سوپر کبرا نسل بعدی کبرا با موتور و ایونیک بروز رسانی شده قابل مقایسه با انواع بروز رسانی شده سی کبرا های قدیمی نیست پیروز باشید
با سلام پروژه تيزتك يا پنها 2091 پروژه ساخت بالگرد نمي باشد بلكه كبرهايي كه در زمان جنگ آسيب هاي كلي در خصوص فريم، موتور،كاكپيت و... ديده اند در اين پروژه بازسازي و بهسازي مي شوند از جمله همانطور كه دوستمان اشاره فرمودند استفاده از شيشه ضد گلوله يا بروزرساني جهت نصب موشك هاي ضد تانك ساخت ايران با نام طوفان و... تا قبل از تحريم هاي شديد سازمان ملل اينكار با خريد هليكوپتر هاي كرش(Crash) شده از كشور هاي ديگر ( زيرا در آن زمان هم كه كمپاني بل ايران را به تبع دولت آمريكا تحريم كرده بود خريدهليكوپتر هاي از رده خارج و كرش شده جزء موارد تحريم نبود) و استفاده از قطعات سالم مانده آنها جهت بازسازي هليكوپتر ها بود كه البته امروزه با تشديد تحريم ها اينكار فعلا متوقف و يا بسيار كند شده. البته اميدورام اين مسئله سرآغازي جهت ساخت هليكوپتر توسط ايران باشد. نكته آخر اينكه ساخت اغلب پرنده ها اعم از جنگنده يا هليكوپتر به تكنولوژي پيشرفته هم در صنايع مادر و هم در صنايع پايين دستي احتياج دارد كه متاسفانه بدليل سرمايه گذاري كم كشورمان در اين زمينه امكان اينكه ايران در زمان كوتاه توانايي ساخت اين محصولات را بصورت كامل دارا باشد بعيد است حتي كشورهايي پيشرفته در صنعت مانند سوئد يا كشور هاي جهان سوم كه در اين زمينه سرمايه گذاري زيادي كرده اند مانند هندوستان بخشي از سيستم هاي پرنده خود را بخصوص در زمينه موتور را با همكاري كمپاني هاي كشورهاي مانند آمريكا ، روسيه ، فرانسه و انگليس كه سابقه 100 ساله در ساخت انواع پرنده ها دارند انجام مي دهند بنابراين نبايد انتظار داشت ايران با سابقه كمتر از 20 سال در زمينه سرمايه گذاري در اين زمينه(آنهم بصورت بسيار كم) سريع به تكنولوژي هاي مربوطه آنهم در زمان تحريم شديد كه هيچ كشوري به ما كمك نمي كند دست يابد . همين قدر پيشرفت هم باز جاي شكر دارد بايد نا اميد نشويم و به تلاش خود ادامه دهيم.
هوانيروز ايران از سال 1971 به تدريج تعداد 202 فروند هليكوپتر كبري از نوع AH1-J Sea Cobra كه نوع دو موتوره كبري مي باشد دريافت نمود. اين هليكوپتر تنها هليكوپتر تهاجمي ايران در زمان جنگ تحميلي بود و در عملياتهاي مختلف از جمله مرصاد خدمات بسيار زيادي را انجام داد.
[FONT=B Zar]
هليكوپتر ها از موتور T400 ساخت كمپاني پرت اند ويتني بهره مي برند.برخي از كبري هاي هوانيروز توانايي شليك موشك ضد تانك تاو را دارند .[FONT=Arial,sans-serif] BGM-71 يا تاو در ابتدا ساخت كمپاني هيوز و بعدها توسط شركت ريتون آمريكا توليد گرديد. بردي حدود 3 كيلومتر دارد و هدايت آن نيمه خودكار و با سيم مي باشد.يعني سيمي به موشك متصل است كه كه خلبان با استفاده از آن تا برخورد موشك به هدف آن را هدايت مي كند. [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [COLOR=#c00000] از موشك [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [COLOR=#c00000] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] سالهاي اخير وزارت دفاع موشكي به نام طوفان را با استفاده از مهندسي معكوس اين موشك ساخته است كه بر روي برخي كبري ها لانچر شليك آن نصب شده است کلاهک انفجاری این موشک ۳.۶ کیلوگرم جرم دارد و از نوع کلاهکهای ضد تانک شدیدا انفجاری میباشد که قادر است حدود ۵۵۰ میلیمتر به درون زره فولادی نفوذ کند. نهایت برد این موشک ۳۸۵۰ متر و نهایت سرعت آن ۳۱۰ متر بر ثانیه میباشد. قبل از انقلاب قرار بود خط توليد اين موشك در ايران توسط شركت هيوز با سرمايه گذاري 20 ميليون دلاري ايران آغاز گرددكه پس از پيروزي انقلاب اين پروژه لغو شد.گفته مي شود در دهه 60 شمسي در خلال جنگ تحت پروژه ايران كنترا امريكا تعداد زيادي از اين موشك را به ايران صادر كرده است. البته موشك طوفان را مي توان مانند تاو از روي زمين هم شليك نمود . ورژن هاي طوفان 3 و طوفان 5 به توليد انبوه رسيده است. [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] لانچر زميني پرتاب موشك طوفان [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] كبري هاي ايران داراي [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] مسلسل 20 ميلي متري در پايين دماغه مي باشد اين مسلسل بردي حدود 2 كيلومتر دارد.قدرت نواخت اين مسلسل 750 تير در دقيقه است [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] معدودي از شليك موشك ضد تانك ماوريك AGM-64 توسط كبري هاي هوانيروز ثبت گرديده است و عكس هاي لود شدن اين موشك بر روي كبري ها منتشر شده است. [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] هاي ايران توانايي شليك راكت هاي 70 ميلي متري هيدرا را دارا مي باشند. هر جايگاه پرتاب قابليت نصب 19 راكت را [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [COLOR=#c00000] راكت 70 ميلي متري [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [COLOR=#c00000] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] كبري هاي هوانيروز ايران و مقايسه آن با كبري هاي ارتش آمريكا عبارتند از: [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar][FONT=Arial,sans-serif] [FONT=B Zar][COLOR=#a0a0a0] [FONT=B Zar] <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> [COLOR=#c00000]AH-1J Cobra <o:p></o:p>AH-1W super Cobra[FONT=B Zar] <o:p></o:p> [FONT=B Zar] سرنشين <o:p></o:p> [FONT=B Zar] نفر شامل خلبان و افسر تسليحات<o:p></o:p> [FONT=B Zar] نفر شامل خلبان و افسر تسليحات<o:p></o:p> [FONT=B Zar] <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /16 متر در هنگام چرخش ملخ بون احتساب ملخ حدود 14 متر<o:p></o:p> [FONT=B Zar] /17 در هنگام چرخش ملخ<o:p></o:p> [FONT=B Zar] روتور <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /13متر <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /14<o:p></o:p> [FONT=B Zar] <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /4 متر <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /4 متر<o:p></o:p> [FONT=B Zar] خالي(بدون مهمات)<o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلوگرم<o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلو گرم<o:p></o:p> [FONT=B Zar] وزن هنگام بلند شدن <o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلو گرم <o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلو گرم<o:p></o:p> [FONT=B Zar] <o:p></o:p> [FONT=B Zar]پرت اند ويتني
T400
[FONT=B Zar]
( P&W Canada T400-CP-400
[FONT=B Zar]
) <o:p></o:p> Electric T700<o:p></o:p> [FONT=B Zar] موتور <o:p></o:p> [FONT=B Zar] اسب بخار<o:p></o:p> [FONT=B Zar] اسب بخار براي هر روتور<o:p></o:p> [FONT=B Zar] روتور <o:p></o:p> [FONT=B Zar] تيغه(ملخ) اصلي و 2 تيغه در دم <o:p></o:p> [FONT=B Zar] تيغه(ملخ) اصلي و 2 تيغه در دم<o:p></o:p> [FONT=B Zar] موتور<o:p></o:p> [FONT=B Zar] شفت<o:p></o:p> [FONT=B Zar] شفت<o:p></o:p> [FONT=B Zar] سرعت بدون مهمات <o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلومتر در ساعت( در منابع مختلف اين دو عدد ذكر شده)<o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلومتر در ساعت<o:p></o:p> [FONT=B Zar] برد پرواز <o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلومتر <o:p></o:p> [FONT=B Zar] كيلومتر<o:p></o:p> [FONT=B Zar] پرواز <o:p></o:p> [FONT=B Zar] متر <o:p></o:p> [FONT=B Zar] متر <o:p></o:p> [FONT=B Zar] بلند شدن <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /5 متر بر ثانيه <o:p></o:p> [FONT=B Zar] /8 متر بر ثانيه<o:p></o:p>
[FONT=B Zar] سالهاي اخير وزارت دفاع دست به بهينه سازي اين هليكوپتر ها زده و آنها را به تجهيزات ناوبري از جمله دوربين هاي ديد در شب با تكنولوژي اشعه مادون قرمز و كاكپيت ضد گلوله و تسليحات جديد، نصبGPS مجهز نموده است اين بروز رساني ها تحت عنوان پروژه پنها 2091 صورت مي . حقيقت بر اساس اين پروژه هليكوپتر هايي كه در طول جنگ آسيب هاي شديد در زمينه كاكپيت، فريم، موتور ديده اند بازسازي و بهسازي شده اند. و تعدادي از انها تحويل سپاه پاسدارن شده [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] نمونه كبري بهينه سازي شده كه تحويا سپاه شده [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] پايان تعدادي از عكس هاي كبري هاي هوانيروز ارتش خدمتتان ارائه مي شود. با درود بي پايان بر روح بلند خلبانان شهيد هوانيروز ارتش و با اميد به خودكفايي در زمينه توليد بالگرد هاي نظامي در آينده. [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] AH1-J كه هوانيروز ايران هم از آن بهره مي برد. [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] سيستم GPS در هليكوپتر [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar] [FONT=B Zar]