
سریال انیمه
گودزیلا : نقطه منفردفصل اول
Godzilla Singular Point
(2021) :
ژاپنی ها تاکنون هزار و یک داستان مختلف درباره گودزیلا تعریف کرده اند و اصلاً برایشان مهم نیست که به گودزیلا اصلی وفادار باشند! جدیدترین نمونه سریال انیمه " گودزیلا : نقطه منفرد " محصول استودیو بونز به کارگردانی آتسوشی تاکاهاشی می باشد . این انیمه ملغمه ایی است از جوانان شجاع و باهوش ، دانشمندان جاه طلب دیوانه ، هوش مصنوعی ، دروازه های میان بعدی ، افسانه های قدیمی ژاپنی و ... خلاصه داستان آنقدر آشفته است که تعریف کردن یک خلاصه کوتاه از آن برای رساندن خط داستانی اصلی تقریباً غیرممکن است . گودزیلای این انیمه و داستان پیدایش آن هیچ شباهتی به داستان های قبلی ندارد و تیم سازنده سریال تمام تلاششان روی این نکته متمرکز بوده که داستانی کاملاً جدید و غیر تکراری تعریف کنند اما عدم انسجام داستانی ، تعدد شخصیت ها و وقایع ، و جا گذاری نامناسب شخصیت پردازی ها که باعث می شود مخاطب برخی قطعات پازل داستان را نتواند به موقع سر جایشان قرار دهد ، همه و همه باعث شده تا تماشای این انیمه لذت بخش نباشد و با استقبالی بسیار کمتر از انتظار مواجه شود .
(تماشای این انیمه به دلیل وجود برخی سکانس های خشن و ترسناک به افراد کمتر از 11 سال توصیه نمی شود)
***

سریال
پرورش یافته توسط گرگ هافصل اول
Raised by Wolves
(2020) :
خیلی کم پیش می آید در فیلم و سریال های آخرالزمانی یا پساآخرالزمانی غربی (و بخصوص هالیوودی) پایه و اساس اصلی داستان مذهب و مسائل توحیدی باشد . فیلمسازان در این گونه آثار یا کاملاً روی مسائل اومانیستی متمرکز می شوند و یا مسائل مذهبی و توحیدی مورد نظر خود را در حاشیه و لایه های پنهان داستان قرار می دهند . یکی از معدود کسانی که طی سال های اخیر پایبند این قاعده نبوده ریدلی اسکات است! اسکات قبلاً اینطور نبود اما از حدود یک دهه قبل و بخصوص از زمان ساخت دو فیلم " پرومتئوس " و " خروج : خدایان و پادشاهان " شدیداً دنبال طرح پرسش هایی درباره آفرینش و خداشناسی است و البته تقریباً همیشه هم در آثارش به بیراهه رفته! ریدلی اسکات تهیه کننده اصلی سریال " پرورش یافته توسط گرگ ها " است و تهیه کننده دوم هم مارک هافمن که دقیقاً از فیلم پرومتئوس به بعد همکار ثابت اسکات بوده! داستان سریال که توسط آرون گوزیکوفسکی نوشته شده از این قرار است ؛ زمین بر اثر جنگ بین آتئیست ها و میترائیست ها (ظاهراً تمامی ادیان دیگر در زمان داستان از بین رفته و خداباوران فقط پیرو دین میترائیسم هستند!) نابود شده و دیگر امیدی به بقا روی آن وجود ندارد . دو ربات به نام های پدر و مادر در ماموریتی از سوی آتئیست ها چند جنین را به سیاره خشن و مرموزی به نام کپلر22 آورده اند تا با پرورش آنها تمدن انسانی را بدون باورهای توحیدی از نو احیا کنند ، اما از بین کودکان فقط یکی به نام کمپیون زنده می ماند و بزرگ می شود و دو ربات هم با وجود داشتن یک فرزند ، دیگر امید چندانی به نجات بشریت ندارند ، که ناگهان سفینه ایی حامل میترائیست ها از راه می رسد و ... اسم میترائیسم شاید برای ما ایرانی ها آشنا باشد ، اما در ظاهر یک دین من در آوردی از سوی سازندگان سریال است تا به هیچ دینی مستقیماً برنخورد هرچند شباهت های قابل توجهی به مسیحیت انجیلی و فلسفه یوگا دارد! و در ادامه سریال معلوم می شود توسط موجوداتی ناشناخته که احتمالاً قبلاً در کپلر 22 هم حضور داشته اند ، به زمین برده و ترویج شده است! شخصیت های سریال ، چه آتئیست ها ، چه میترائیست ها و چه حتی ربات ها ، از درون درگیر هستند و مرتباً اعتقادات خودشان را سبک و سنگین کرده و زیر سئوال می برند و حتی جبهه عوض می کنند! این آشفتگی عمداً باعث می شود تا جناح خیر و شر مذهبی از سوی سازندگان سریال مبهم باقی بماند و شخصیت ها تنها براساس رفتارشان توسط مخاطب قضاوت شوند نه اعتقادشان! به این ترتیب سازندگان سریال به هدف نهایی خود می رسند که دین و مذهب و خداپرستی را از اساس نفی کرده و تنها انسانیت را منشا خیر و شر بدانند! با همه این اوصاف " پرورش یافته توسط گرگ ها " داستانی بیش از حد شلوغ و پر شاخ و برگ دارد و نمی تواند تمام و کمال بیننده را درگیر خود نماید . بازی ها هم عموماً متوسط و تکراری است و تنها هنرپیشه ایی که توانسته بازی فراتر از انتظار ارائه نماید وینتا مک گرت در نقش کمپیون نوجوان است! فصل دوم سریال هم به تازگی توسط HBO Max پخش شده اما هنوز تصمیم نگرفته ام آن را تماشا کنم یا نه؟!
(تماشای این سریال به دلیل وجود برخی سکانس های خشن ، ترسناک و غیر اخلاقی ، بدون سانسور و به افراد کمتر از 18 سال توصیه نمی شود)
***

جادوگرها
The Witches
The Witches
(2020) :
در یک کلام حال به هم زن! آخر رابرت زمه کیس بزرگ و تیم همکاران و بازیگران پر ستاره اش چه فکری با خودشان کرده اند که چنین فیلمی ساخته اند؟! ایراد از داستان نیست ، اتفاقاً داستان نسبتاً جذابی دارد و تا رسیدن به آن جایی که حالتان از فیلم به هم می خورد ، خیلی هم شما را برای تماشا مشتاق می کند! اما وقتی سکانس گردهمایی جادوگران آغاز می شود و آنها چهره های واقعی خودشان را رو می کنند ، برای بچه ها فقط سوژه های جدید کابوس های شبانه خواهند بود و برای تماشاگران بزرگتر حال به هم زن و چندش آور! واقعاً در هالیوودی که طی سال های اخیر تمام تلاشش محو مرزهای بین خیر و شر و شخصیت های سفید و سیاه و تبدیل آنها به شخصیت های خاکستری قابل ترحم در سینمای فانتزی بوده ، چطور اجازه ساخت چنین فیلمی داده شده است؟! بیشتر از این وقتم را برای این فیلم تلف نمی کنم و تنها توصیه ام این است که اصلاً طرفش نروید که فقط با تماشای سکانس گردهمایی جادوگرها ، از فیلم و سینما بیزار خواهید شد!
(تماشای این فیلم برای افراد کمتر از 11 سال اکیداً توصیه نمی شود)
***

سونیک جوجه تیغی
Sonic the Hedgehog
Sonic the Hedgehog
(2020) :
یکی از سوژه های مورد علاقه هالیوود ساختن فیلم های لایو-اکشن از روی بازی های رایانه ایی معروف است . تا چند وقت قبل رویه معمول شکست تجاری اینگونه فیلم ها بود مثل " مکس پین " ، " هیتمن " ، " وارکرافت " ، " اساسین کرید " و ... ، اما با موفقیت نسبی فیلم هایی مثل " پوکمن کاراگاه پیکاچو " و سریال " ویچر " ، فیلمسازان هالیوودی دوباره به ادامه این مسیر امیدوار شده اند و کم کم قلق کار هم دستشان آمده است . سونیک جوجه تیغی به کارگردانی جف فاولر محصول کمپانی پارامونت ، هم با فروش خوبی که در گیشه سال 2020 داشت ، تا چند ماه دیگر باید شاهد اکران قسمت دومش باشیم . اما به واقع این فیلم چه چیز خاصی داشت که تا این حد مورد توجه قرار گرفت؟ این درست که کاراکتر سونیک در دنیای کارتون و بازی ها محبوبیت بالایی دارد ، و این درست که جیم کری محبوب بعد از مدتها بالاخره نقشی بدست آورد که بتواند توانایی های کمدی فیزیکی خودش را دوباره به نمایش در آورد ، اما این فیلم بزرگترین مشکلش این است که برخلاف " پوکمن کاراگاه پیکاچو " فاقد هرگونه منطق داستانی است! داستان آن فیلم در یک جهان کاملاً خیالی ساخته و پرداخته سازندگان با قوانین خاص خودش ، اتفاق می افتاد ، اما داستان سونیک جوجه تیغی در دنیای ما اتفاق می افتد و همین سازندگان آن را ملزم به رعایت حداقل قوانین دنیای ما می کرده ، اتفاقی که اصلاً شاهدش نیستیم و شخصیت های فرعی طوری در داستان رفتار می کنند انگار دیدن یک جوجه تیغی فضایی سخنگو امری کاملاً عادی است! فقط شخصیت های اصلی هستند که در مواجه اولیه یکی-دو بار غش و ضعف می کنند اما بعدش خیلی راحت با قضیه کنار می آیند و تمام تلاششان را می کنند تا دست ماموران دولتی به سونیک نرسد! انگار نه انگار که او یک موجود بیگانه و غریبه است و آنها به دولت فخیمه آمریکا مالیات می دهند که در برابر بیگانه ها و غریبه ها از آنها مراقبت نماید! در کنار این مسئله کلاً داستان پر از حفره های گل و گشاد است! مثلاً در اوایل فیلم سونیک کاری می کند که برق نیمی از آمریکا قطع شود و حتی ماهواره ها در مدار هم از کار بیفتند ، اما کسی نمی پرسد این وسط چه بلایی سر ماشین ها و قطارهای در حال حرکت ، هواپیماهای در حال پرواز ، و بیماران بیمارستان ها می افتد؟! در واقعیت چنین اتفاقی منجر به مرگ هزاران نفر می شود ، اما در فیلم خیلی راحت از کنار این قضیه می گذرند و سونیک را یک موجود مهربان و دوست داشتنی معرفی می کنند! فقط در صورتی از تماشای این فیلم لذت خواهید برد که منطق داستانی را به کلی بی خیال شوید و تصور کنید آمریکای این فیلم در یک جهان موازی قرار دارد!
***

بیستمین سالگرد هری پاتر : بازگشت به هاگوارتز
Harry Potter 20th Anniversary : Return to Hogwarts(2021) :
یک زمانی با مجموعه فیلم ها و کتاب های هری پاتر عشق می کردیم و برای انتشار کتاب بعدی یا اکران فیلم بعدی روزشماری . حالا به چشم بر هم زدنی بیست سال از اکران اولین فیلم و ده سال از اکران آخرین فیلم گذشته ، و به همین مناسبت مستندی با عنوان بالا به کارگردانی کیسی پترسون تهیه و منتشر شده است . مستندی شامل مصاحبه با بازیگران اصلی و تعدادی از بازیگران فرعی و عوامل تولید درباره خاطراتشان از روند ساخت هشت فیلم مجموعه به ترتیب ساخت ، و البته تصاویری خاطره انگیز از پشت صحنه و خود فیلم ها . کاملاً طبیعی است که در یک فیلم 90-80 دقیقه ایی نمی توان همه چیز را درباره روند تولید 8 فیلم طی 10 سال بیان کرد و خیلی نکات و ناگفته ها از قلم افتاده که باید منتظر بازگو کردنشان در سی امین ، چهلمین ، پنجاهمین و ... سالگردها باشیم . با این وجود برای خوره های مجموعه هری پاتر این مستند به اندازه کافی جذاب و خاطره انگیز است ، در جای جای تماشای این مستند خواهید خندید یا اشک گوشه چشمتان خواهد آمد ، اما باز هم تاکید می کنم ، اگر خوره این مجموعه باشید!