سينما - همشهري آنلاين:
تام كروز فوقستاره معروف سينما كه با حضور در هفت فيلم از صد فيلم پرفروش تاريخ سينما، ميلياردها دلار به جيب صنعت فيلمسازي آمريكا سرازير كرده با پارامونت به آخر خط رسيد.
اما آيا پايان گرفتن اين همكاري آن هم به شكلي عجيب و جنجالي، نشانه ظهور عصري جديد در صنعت سينماست؟ عصري كه در آن سينما بدون اتكا به ستارهها و فوقستارهها، به دنبال جذب مخاطب است.
اينكه تام كروز به همكارياش با پارامونت پايان داده تا به قول مدير برنامههايش، هر پروژهای که دلش میخواهد کار کند و دستش برای انتخاب فيلمهای غيرمتعارف باز باشد، يا از سوي سامنر رداستون رئيس 83 ساله وياكام كه علاوه بر CBS و MTV ، حرف اول و آخر را در پارامونت ميزند، به واسطه رفتار غير قابل قبول اخيرش اخراج شده، چيزي را در صورت مسئله عوض نميكند.
صورت مسئله سادهاست: اين هاليوود است كه به شهرت فوقستارهها كمك مي كند، در حالي كه بازيگران هرگز به تنهايي در موفقيت يك فيلم مؤثر نيستند.
و يك تئوري جديد در حال شكلگيرياست: هاليوود عصري را كه با آرنولد و جوليا رابرتز آغاز شد به پايان ميبرد.
به زبان ديگر ستارههاي بزرگ ديگر نميتوانند تضمينكننده فروش بيشتر باشند.
پشت سر اين تئوري بسياري از دستاندركاران امروز سينما صف كشيدهاند.
آنها ميگويند: هاليوود مثلاً براي ساخت بازگشت سوپرمن به 600 ميليون دلار نياز دارد، درحالي كه ممكن است اين فيلم تنها 700 ميليون دلار برگرداند و هيچكس انكار نميكند كه اين اصلاً تجارت خوبي نيست.
مشكل بر سر دستمزد بالاي يك فوقستاره نيست. دستمزدي كه حتي ميتواند تا 20 ميليون دلار هم بالا برود. مشكل از جايي شروع ميشود كه پاي تقسيم اولين دلار توافق مشترك در ميان است. و تام كروز قهرمان اين اولين دلارهاست.
در مأموريت غيرممكن 2، كروز علاوه بر دستمزدي 70 ميليون دلارياش، بيست درصد فروش گيشه را هم طلب كرد و اين به اين معنياست كه كروز چنين ثروتي را از فيلمي به جيب زد كه در واقع براي خود پارامونت درآمدي نداشت.
نظريهپردازان اين تئوري روي نكته ديگري هم دست ميگذارند. حضور يك فوق ستاره الزاماً به معني فروش بيشتر نيست.
مثلاً حضور تام هنكس در رمز داوينچي گرچه به فيلم جنبه تجاري ميدهد، اما الزاماً به اين معني نيست كه تماشاگر بيشتري را به سالن سينما ميكشد.
آن هم در شرايطي كه فيلمهاي موفق و پرفروشي چون ارباب حلقهها كه بيشتر با تكيه بر جلوههاي ويژه و گرافيك كامپيوتري ساخته ميشوند تا بازي فوق ستارهها.
ظاهراً با ماجراي جنجالي فسخ قرارداد تام كروز عصر فوق ستارهها به پايان خود نزديك ميشود. و اگر ماجراي تام كروز پايانبخش اين عصر باشد، بايد از رداستون و پارامونت ممنون بود.
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
[External Link Removed for Guests]
*****
وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]