عزت الله انتظامی = آقای بازیگر
ارسال شده: شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۵, ۴:۳۳ ب.ظ
سلام آقاي بازيگر
[External Link Removed for Guests]
عزت الله انتظامي در سال 1304 ه. ش در تهران متولد شد. پدرش درجه دار ارتش و از جمله همرا هان رضا خان در تصرف تهران بود. مادرش تهراني و از اقوام انتظام دربار بود. دوران کودکي را در محله سنگلج گذراند. پس از پايان دوران دبستان در هنرستان صنعتي که در آن زمان دولتي بود به تحصيل ادامه داد. انتظامي در سال آغازين تحصيل در هنرستان صنعتي، در لاله زار کنترلچي بود. سپس فعاليت هنري خود را از 17 سالگي با پيش پرده خواني در تماشا خانه کشور و مدتي بعد تئاتر فرهنگ "پارس" و "سينما ونوس" آغاز کرد. در 23 سالگي به مکتب زنده ياد عبدالحسين نوشت پيوست. مکتبي که بر بنياد آموزش اجتماعي هنرمنداني را پروراند که بعد ها نمايش و سينماي ايران رابنيان نهادند.
انتظامي در سال 1333 به آلمان رفت. در شهر هانور روزها در کار در کارخانه ذوب آهن کار مي کرد و شب ها در مدرسه شبانه سينما و تئاتر به تحصيل مي پرداخت. او و در سال 1337 از اين مدرسه فارغ التحصيل گرديد. در اين سالها در فيلمي 16 ميليمتري به نام "دزد رقصيده" بازي کرد. او پس از پايان تحصيلات به ايران بازگشت و در نمايشنامه هاي "هياهوي بسيار براي هيچ" و "خانه عروسک" حضور يافت.
انتظامي در سال 1339 همکاري با تلويزيون را به عنوان گوينده فيلم آغاز کرد و بتدريج به بازيگري در تلويزيون پرداخت. در سال 1351 از دانشکده هنرهاي دراماتيک دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. او در اين زمان کارنامه نمايشي پر باري در دست داشت و توانايي هاي انکار نا پذير خود را به منصه ظهور رسانده بود.
نمايش ها
آخرين نيرنگ، آرشين مالان، آگهي ازدواج، آي بي کلاه آي با کلاه، از طمع خارج شده، استعمال دخانيات ممنوع، افول، امير ارسلان نامدار، بازرس، بلبل سرگشته، بنگاه تئاترال، بهترين باباي دنيا، بيگانه اي در خانه، پستخانه، تارتوف، جعفر خان از فرنگ برگشته، چراغ گاز، توپاز، چوب به دستان ورزيل، خانه اي بزرگتر، خانه عروسک، خشت اول، خطر مرگ، دختر شکلات فروش، ريچارد سوم، سياوش بر باد، شادروان مادر خانم، شاه عباس و مرد پاره دوز، شنل قرمز، کرگدن، لانه شغال، مردي که مرده بود و نمي دانست، مستنطق ريال، ولپن و هياهو بسيار براي هيچ.
انتظامي در کنارکارگرداني و بازي در نمايش هاي تلويزيوني در مجموعه هاي تلويزيوني حسن صباح "ناتمام" مسافرت "پخش نشد"، هزار دستان، محاکمه، تاريک خانه حضور داشته است. او در سال 56-1355 در دانشکده هنر هاي دراماتيک دانشگاه تهران و کالج دختران چند دوره به تدريس بازيگري پرداخت.
انتظامي فعاليت سينمايي خود را با حضور در فصل کوتاهي از فيلم "واريته هاي بهاري" 1328 آغاز کرد و پس از آن در سال 1348 با حضور در فيلم "گاو" ساخته داريوش مهرجويي پا به راهي گذاشت که اورا به "آقاي بازيگر سينماي ايران" تبديل کرد.
* فيلم ها*
- گاو "داريوش مهرجويي، 1348"
- آقاي هالو "داريوش مهرجويي، 1349"
- بيتا "هژير داريوش، 1351"
- صادق كرده "ناصر تقوايي، 1351"
- پستچي "داريوش مهرجويي، 1351"
- ملكوت "پرويز كيمياوي، 1355"
- شير خفته "1355"
- دايره مينا "داريوش مهرجويي، 1357"
- مدرسه اي كه مي رفتيم "داريوش مهرجويي، 1359"
- حاجي واشنگتن "علي حاتمي، 1360"
- كمال الملك "علي حاتمي، 1362"
- خانه عنكبوت "عليرضا داودنژاد، 1362"
- اجاره نشينها "داريوش مهرجويي، 1365"
- شير سنگي "مسعود جعفري جوزاني، 1365"
- شيرك "داريوش مهرجويي، 1366"
- كشتي آنجليكا "محمدرضا بزرگ نيا، 1367"
- در مسير تندباد "مسعود جعفري جوزاني، 1367"
- گراند سينما "حسن هدايت، 1367"
- هامون "داريوش مهرجويي، 1368"
- بانو "داريوش مهرجويي، 1370"
- خانه خلوت "داريوش مهرجويي، 1370"
- ناصرالدين شاه اكتور سينما "محسن مخملباف، 1370"
- روز فرشته "بهروز افخمي، 1372"
- جنگ نفت كشها "محمدرضا بزرگ نيا، 1372"
- روسري آبي "رخشان بني اعتماد، 1373"
- روز واقعه "شهرام اسدي، 1373"
- باد و شقايق "سيدضياءالدين دري، 1377"
- كميته مجازات "علي حاتمي، 1377"
- محاكمه "مجموعه، حسن هدايت، 1378"
- ميكس "داريوش مهرجويي، 1378"
- طهران روزگار نو "علي حاتمي، 1378"
- سايه روشن "حسن هدايت، 1380"
- خانه اي روي آب "بهمن فرمان آرا، 1380"
- ديوانه اي از قفس پريد "احمدرضا معتمدي، 1381"
- گاوخوني "بهروز افخمي، 1381"
- جايي براي زندگي "محمدرضا بزرگ نيا، 1382"
جوايز
- جايزه اول بازيگري از جشنواره جهاني شيکاگو 1971م"1350"، براي بازي در فيلم "گاو"
- جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد از جشنواره سپاس"1350"، به پاس بازي در فيلم "آقاي هالو"
- نامزد دريافت لوح زرين بهترين بازيگر نقش اول مرد از پنجمين جشنواره فيلم فجر"1365"، به پاس بازي در فيلم "اجاره نشين ها "
سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از هفتمين جشنواره فيلم فجر"1367"، به پاس بازي در فيلم "گراند سينما "
- نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم از هشتمين جشنواره فيلم فجر"1368"، براي بازي در فيلم "هامون"
- نامزد دريافت سيمرغ بلورين و تقدير شده از سوي هيات داوران از دهمين جشنواره فيلم فجر"1370"، براي بازي در فيلم هاي "ناصرالدين شاه " و " خانه خلوت"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از دوازدهمين جشنواره فيلم فجر "1372"، به پاس بازي در فيلم "روز فرشته"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد از بيستمين جشنواره فيلم فجر"1380"، به پاس بازي در فيلم "خانه اي روي آب "
- کسب رتبه اول نظر سنجي ماهنامه گزارش فيلم"1373"، براي انتخاب بهترين بازيگران سينماي ايران با 36 راي
- برنده آهوي بلورين "انتخاب مردم" بهترين بازيگر نقش اول مرد از دومين جشن سينماي ايران "ماهنامه گزارش فيلم، 1371"، براي بازي در فيلم "خانه خلوت"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد از پنجمين جشن سينماي ايران"ماهنمامه گزارش فيلم، 1375"، به پاس بازي در فيلم "روسري آبي"
- برنده جايزه ويژه يک عمر فعاليت هنري از سومين جشنواره سينما"1380"
[External Link Removed for Guests]
شيوه بازيگري
هربازيگري براي رسيدن به کاراکترمورد نظرخود شيوه و تکنيک خاصي را براي خود برمي گزيند، درواقع ما با دونوع بازيگردرهرشيوه ايي مواجه مي شويم، اول بازيگري که حسي و غريزي بازي مي کند ودوم بازيگري که استفاده بهينه ايي ازتکنيک مي کند. درشيوه اول مهمترين چيزي که درارائه کارکترموثراست تاثيري ست که بازيگرازنقشش مي پذيرد. اين شيوه محاسن ومعايب خود را دارد، يکي ازحسن هاي آن استفاده بدون قيد وشرط بازيگرازعواطف واحساساتش است که البته اين حسن به زعم بعضي ازمنتقدان عيب محسوب مي شود. اما بزرگترين عيبي که به اين شيوه وارد است کنترل نداشتن برعواطف واحساسات است به اين معني که احساسات وعواطف انسان هيچگاه تابع وزيرسلطه خود آگاه اونيست بنابراين هنگامي که بازيگري با اين شيوه با نقشي پيچيده
مواجه مي شود نمي تواند همزمان چند حس رابه مخاطب منتقل کند واين درست نقطه جدايي اين شيوه با شيوه دوم است. بازيگرتکنيکي به تمامي حواس پنجگانه خود مسلط است وهرگاه که اراده کند حس مورد نظررا ازفايل هاي ضبط شده ذهني خود بيرون مي کشد وازآن استفاده مي کند. عزت الله انتظامي ازآن دسته بازيگراني است که برهردو شيوه مسلط است يعني اينکه اودروهله اول بازيگري به تمامي معنا تکنيکي مي باشد اما درارائه نقشهايش به قدري مسلط و قدرتمند ظاهر مي شود که مخاطب را دچارحيرت مي نمايد. درواقع گزينه ايي که علاوه برتوانايي انتظامي باعث ماندگاري او دراين عرصه شده، انتخاب صحيح اودرنقشهاي پيشنهادي مي باشد.
انتظامي تسلط کاملي بردو شيوه بازي برون گرا ودرون گرا هم دارد. درواقع اودربعضي از کارهايش ازشيوه ازدرون به بيرون استفاده مي کند. مثل: "ستاره مي شود- فريدون جيراني" ودرکارهاي ديگرش بنا برتناسب نقش ازشيوه بيرون به درون استفاده مي کند. مثل: "اجاره نشينها – داريوش مهرجويي" اگربخواهيم اشاره مختصري ازويژگيهاي فيزيکال اودرنقش آفرينيهايش بکنيم مي توانيم به موارد زيراشاره کنيم. 1- استفاده به جا ومناسب ازچشمهايش " تسلط کامل او برمردمک چشم ومژه زدنها" 2- افتادگي ماهيچه صورت متناسب با هرکاراکتر 3- بکارگيري لحن وتناليته هاي متنوع درارائه نقش 4- استفاده مناسب ازسکوت دربازي و. . .
[External Link Removed for Guests]
منبع:http://www.brokengates.com
[External Link Removed for Guests]
عزت الله انتظامي در سال 1304 ه. ش در تهران متولد شد. پدرش درجه دار ارتش و از جمله همرا هان رضا خان در تصرف تهران بود. مادرش تهراني و از اقوام انتظام دربار بود. دوران کودکي را در محله سنگلج گذراند. پس از پايان دوران دبستان در هنرستان صنعتي که در آن زمان دولتي بود به تحصيل ادامه داد. انتظامي در سال آغازين تحصيل در هنرستان صنعتي، در لاله زار کنترلچي بود. سپس فعاليت هنري خود را از 17 سالگي با پيش پرده خواني در تماشا خانه کشور و مدتي بعد تئاتر فرهنگ "پارس" و "سينما ونوس" آغاز کرد. در 23 سالگي به مکتب زنده ياد عبدالحسين نوشت پيوست. مکتبي که بر بنياد آموزش اجتماعي هنرمنداني را پروراند که بعد ها نمايش و سينماي ايران رابنيان نهادند.
انتظامي در سال 1333 به آلمان رفت. در شهر هانور روزها در کار در کارخانه ذوب آهن کار مي کرد و شب ها در مدرسه شبانه سينما و تئاتر به تحصيل مي پرداخت. او و در سال 1337 از اين مدرسه فارغ التحصيل گرديد. در اين سالها در فيلمي 16 ميليمتري به نام "دزد رقصيده" بازي کرد. او پس از پايان تحصيلات به ايران بازگشت و در نمايشنامه هاي "هياهوي بسيار براي هيچ" و "خانه عروسک" حضور يافت.
انتظامي در سال 1339 همکاري با تلويزيون را به عنوان گوينده فيلم آغاز کرد و بتدريج به بازيگري در تلويزيون پرداخت. در سال 1351 از دانشکده هنرهاي دراماتيک دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. او در اين زمان کارنامه نمايشي پر باري در دست داشت و توانايي هاي انکار نا پذير خود را به منصه ظهور رسانده بود.
نمايش ها
آخرين نيرنگ، آرشين مالان، آگهي ازدواج، آي بي کلاه آي با کلاه، از طمع خارج شده، استعمال دخانيات ممنوع، افول، امير ارسلان نامدار، بازرس، بلبل سرگشته، بنگاه تئاترال، بهترين باباي دنيا، بيگانه اي در خانه، پستخانه، تارتوف، جعفر خان از فرنگ برگشته، چراغ گاز، توپاز، چوب به دستان ورزيل، خانه اي بزرگتر، خانه عروسک، خشت اول، خطر مرگ، دختر شکلات فروش، ريچارد سوم، سياوش بر باد، شادروان مادر خانم، شاه عباس و مرد پاره دوز، شنل قرمز، کرگدن، لانه شغال، مردي که مرده بود و نمي دانست، مستنطق ريال، ولپن و هياهو بسيار براي هيچ.
انتظامي در کنارکارگرداني و بازي در نمايش هاي تلويزيوني در مجموعه هاي تلويزيوني حسن صباح "ناتمام" مسافرت "پخش نشد"، هزار دستان، محاکمه، تاريک خانه حضور داشته است. او در سال 56-1355 در دانشکده هنر هاي دراماتيک دانشگاه تهران و کالج دختران چند دوره به تدريس بازيگري پرداخت.
انتظامي فعاليت سينمايي خود را با حضور در فصل کوتاهي از فيلم "واريته هاي بهاري" 1328 آغاز کرد و پس از آن در سال 1348 با حضور در فيلم "گاو" ساخته داريوش مهرجويي پا به راهي گذاشت که اورا به "آقاي بازيگر سينماي ايران" تبديل کرد.
* فيلم ها*
- گاو "داريوش مهرجويي، 1348"
- آقاي هالو "داريوش مهرجويي، 1349"
- بيتا "هژير داريوش، 1351"
- صادق كرده "ناصر تقوايي، 1351"
- پستچي "داريوش مهرجويي، 1351"
- ملكوت "پرويز كيمياوي، 1355"
- شير خفته "1355"
- دايره مينا "داريوش مهرجويي، 1357"
- مدرسه اي كه مي رفتيم "داريوش مهرجويي، 1359"
- حاجي واشنگتن "علي حاتمي، 1360"
- كمال الملك "علي حاتمي، 1362"
- خانه عنكبوت "عليرضا داودنژاد، 1362"
- اجاره نشينها "داريوش مهرجويي، 1365"
- شير سنگي "مسعود جعفري جوزاني، 1365"
- شيرك "داريوش مهرجويي، 1366"
- كشتي آنجليكا "محمدرضا بزرگ نيا، 1367"
- در مسير تندباد "مسعود جعفري جوزاني، 1367"
- گراند سينما "حسن هدايت، 1367"
- هامون "داريوش مهرجويي، 1368"
- بانو "داريوش مهرجويي، 1370"
- خانه خلوت "داريوش مهرجويي، 1370"
- ناصرالدين شاه اكتور سينما "محسن مخملباف، 1370"
- روز فرشته "بهروز افخمي، 1372"
- جنگ نفت كشها "محمدرضا بزرگ نيا، 1372"
- روسري آبي "رخشان بني اعتماد، 1373"
- روز واقعه "شهرام اسدي، 1373"
- باد و شقايق "سيدضياءالدين دري، 1377"
- كميته مجازات "علي حاتمي، 1377"
- محاكمه "مجموعه، حسن هدايت، 1378"
- ميكس "داريوش مهرجويي، 1378"
- طهران روزگار نو "علي حاتمي، 1378"
- سايه روشن "حسن هدايت، 1380"
- خانه اي روي آب "بهمن فرمان آرا، 1380"
- ديوانه اي از قفس پريد "احمدرضا معتمدي، 1381"
- گاوخوني "بهروز افخمي، 1381"
- جايي براي زندگي "محمدرضا بزرگ نيا، 1382"
جوايز
- جايزه اول بازيگري از جشنواره جهاني شيکاگو 1971م"1350"، براي بازي در فيلم "گاو"
- جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد از جشنواره سپاس"1350"، به پاس بازي در فيلم "آقاي هالو"
- نامزد دريافت لوح زرين بهترين بازيگر نقش اول مرد از پنجمين جشنواره فيلم فجر"1365"، به پاس بازي در فيلم "اجاره نشين ها "
سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از هفتمين جشنواره فيلم فجر"1367"، به پاس بازي در فيلم "گراند سينما "
- نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم از هشتمين جشنواره فيلم فجر"1368"، براي بازي در فيلم "هامون"
- نامزد دريافت سيمرغ بلورين و تقدير شده از سوي هيات داوران از دهمين جشنواره فيلم فجر"1370"، براي بازي در فيلم هاي "ناصرالدين شاه " و " خانه خلوت"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از دوازدهمين جشنواره فيلم فجر "1372"، به پاس بازي در فيلم "روز فرشته"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم مرد از بيستمين جشنواره فيلم فجر"1380"، به پاس بازي در فيلم "خانه اي روي آب "
- کسب رتبه اول نظر سنجي ماهنامه گزارش فيلم"1373"، براي انتخاب بهترين بازيگران سينماي ايران با 36 راي
- برنده آهوي بلورين "انتخاب مردم" بهترين بازيگر نقش اول مرد از دومين جشن سينماي ايران "ماهنامه گزارش فيلم، 1371"، براي بازي در فيلم "خانه خلوت"
- سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد از پنجمين جشن سينماي ايران"ماهنمامه گزارش فيلم، 1375"، به پاس بازي در فيلم "روسري آبي"
- برنده جايزه ويژه يک عمر فعاليت هنري از سومين جشنواره سينما"1380"
[External Link Removed for Guests]
شيوه بازيگري
هربازيگري براي رسيدن به کاراکترمورد نظرخود شيوه و تکنيک خاصي را براي خود برمي گزيند، درواقع ما با دونوع بازيگردرهرشيوه ايي مواجه مي شويم، اول بازيگري که حسي و غريزي بازي مي کند ودوم بازيگري که استفاده بهينه ايي ازتکنيک مي کند. درشيوه اول مهمترين چيزي که درارائه کارکترموثراست تاثيري ست که بازيگرازنقشش مي پذيرد. اين شيوه محاسن ومعايب خود را دارد، يکي ازحسن هاي آن استفاده بدون قيد وشرط بازيگرازعواطف واحساساتش است که البته اين حسن به زعم بعضي ازمنتقدان عيب محسوب مي شود. اما بزرگترين عيبي که به اين شيوه وارد است کنترل نداشتن برعواطف واحساسات است به اين معني که احساسات وعواطف انسان هيچگاه تابع وزيرسلطه خود آگاه اونيست بنابراين هنگامي که بازيگري با اين شيوه با نقشي پيچيده
مواجه مي شود نمي تواند همزمان چند حس رابه مخاطب منتقل کند واين درست نقطه جدايي اين شيوه با شيوه دوم است. بازيگرتکنيکي به تمامي حواس پنجگانه خود مسلط است وهرگاه که اراده کند حس مورد نظررا ازفايل هاي ضبط شده ذهني خود بيرون مي کشد وازآن استفاده مي کند. عزت الله انتظامي ازآن دسته بازيگراني است که برهردو شيوه مسلط است يعني اينکه اودروهله اول بازيگري به تمامي معنا تکنيکي مي باشد اما درارائه نقشهايش به قدري مسلط و قدرتمند ظاهر مي شود که مخاطب را دچارحيرت مي نمايد. درواقع گزينه ايي که علاوه برتوانايي انتظامي باعث ماندگاري او دراين عرصه شده، انتخاب صحيح اودرنقشهاي پيشنهادي مي باشد.
انتظامي تسلط کاملي بردو شيوه بازي برون گرا ودرون گرا هم دارد. درواقع اودربعضي از کارهايش ازشيوه ازدرون به بيرون استفاده مي کند. مثل: "ستاره مي شود- فريدون جيراني" ودرکارهاي ديگرش بنا برتناسب نقش ازشيوه بيرون به درون استفاده مي کند. مثل: "اجاره نشينها – داريوش مهرجويي" اگربخواهيم اشاره مختصري ازويژگيهاي فيزيکال اودرنقش آفرينيهايش بکنيم مي توانيم به موارد زيراشاره کنيم. 1- استفاده به جا ومناسب ازچشمهايش " تسلط کامل او برمردمک چشم ومژه زدنها" 2- افتادگي ماهيچه صورت متناسب با هرکاراکتر 3- بکارگيري لحن وتناليته هاي متنوع درارائه نقش 4- استفاده مناسب ازسکوت دربازي و. . .
[External Link Removed for Guests]
منبع:http://www.brokengates.com