سدهای متحرک برای جلوگیری از سیل در ونیز
مدیران انجمن: hani1459, شوراي نظارت
- پست: 2952
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷, ۴:۲۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2399 بار
- سپاسهای دریافتی: 12644 بار
سدهای متحرک برای جلوگیری از سیل در ونیز
[External Link Removed for Guests]
ونیز ایتالیا – موج شکنهای [External Link Removed for Guests] پس از تکمیل شدن یکی از بزرگترین پروژه های جلوگیری از سیل در جهان خواهد بود. این پروژه با مشخصه های مختلفی در طی ۴۰ سال گذشته مورد بررسی و بحث قرار گرفته بود تا به کمک آن بتوانند از شهر ونیز – که به مرور زمان کاملا زیر آب خواهد رفت – برای نسلهای آینده محافظت کنند.
با توجه به غرق شدن تدریجی ونیز, ایتالیایی ها میدانستند در صورتی که بخواهند این شهر تاریخی را نگه دارند باید راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. راه حلهای زیادی برای این مشکل پیشنهاد شده است (بطور مثال ایجاد[External Link Removed for Guests]) اما هیچکدام به کاملی پروژه MOSE نیستند. در واقع پس از تکمیل شدن, پروژه MOSE به یکی از [External Link Removed for Guests] دنیای مدرن خواهد شد.
[External Link Removed for Guests]
این پروژه MOSE نام دارد که مخفف “ماژول آزمایشی الکترومکانیکال” به زبان ایتالیایی است. هر چند برخی افراد دلیل انتخاب این نام را ارتباط داده اند به Moses (حضرت موسی) و این موج شکنها را همانند شکافته شدن دریا توسط حضرت موسی دانسته اند! این پروژه شامل چند دروازه متحرک است که بصورت ردیفی در کنار هم قرار میگیرند و در زمانی که ارتفاع موجها از حد تعیین شده (۱۱۰ سانتی متر) بیشتر شود بصورت اتوماتیک دریاچه محیطی ونیز را از دریای آدریاتیک جدا میکنند. این موج شکنهای متحرک میتوانند جلوی موجهای تا ارتفاع ۳ متر را بگیرند. به کمک این موانع متحرک و همچنین راهکارهایی همچون مسلح کردن سواحل به موانع فیزیکی و بالا بردن سنگچینها و … مهندسین ایتالیایی امیدوارند بتوانند جلوی هرگونه تهدید سیل برای ونیز را بگیرند.
[External Link Removed for Guests]
یکی از دلایل انتخاب این طرح, جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای فعالیتهای بندر و عبور و مرور کشتی ها بوده است. در واقع با متحرک بودن این موانع, زمانی که هیچ خطری ونیز را تهدید نمیکند این موانع کاملا کنار رفته و هیچگونه مزاحمتی ایجاد نمیکنند. حتی هیچ تغییری در منظره ایجاد نمیکنند که خود این موضوع نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود.
[External Link Removed for Guests]
این موج شکنهای متحرک, جعبه های فلزی توخالی هستند با ابعاد ۲۰ * ۲۰ * ۵ متر (طول و عرض ۲۰ متر و ضخامت ۵ متر) که با آب پر شده اند و در یک بستر بتنی پیش ساخته قرار میگیرند. زمانی که ارتفاع موجها بلندتر از ۱۱۰ سانتی متر شود آب داخل این جعبه های فلزی توسط هوای فشرده خارج میشود و به همین دلیل جعبه های فلزی حول محور مورد نظر بالا می آیند. مدت زمان لازم برای بالا آمدن این [External Link Removed for Guests] ۳۰ دقیقه است و ۱۵ دقیقه زمان برای بازگشت به حالت عادی نیاز است.
۱۱۰ سانتی متری که برای فعال شدن سیستم در نظر گرفته شده است طبق بررسی خسارات احتمالی با چنین موجهایی بدست آمده است اما سیستم MOSE کاملا انعطاف پذیر بوده و میتوان این مقدار را کم یا زیاد کرد.
[External Link Removed for Guests]
در مجموع ۷۸ دروازه متحرک که به ۴ ردیف تقسیم شده اند در این پروژه در نظر گرفته شده است. البته همانطور که در تصویر بالا میبینید در وسط این [External Link Removed for Guests] یک [External Link Removed for Guests] قرار گرفته است. بازه زمانی تحویل موقت این پروژه ۴ سال و تحویل نهایی آن ۱۰ سال است.
[External Link Removed for Guests]
بودجه این پروژه ۴٫۷ میلیارد یورو در نظر گرفته شده است (در صورت تکمیل در سال ۲۰۱۴). در ژانویه ۲۰۰۸ گفته شده بود پروژه ۶۳% پیشرفت فیزیکی داشته است و به موقع تحویل داده خواهد شد.
این پروژه از سال ۲۰۰۳ آغاز شده اما پس از ۳ سال, یعنی در سال ۲۰۰۶ دولت [External Link Removed for Guests] اعلام کرد به دلیل مشکل تامین بودجه, این پروژه مجددا بررسی خواهد شد. اما در اواخر همان سال مجددا پروژه ادامه یافت.
این پروژه توسط مهندسین فیات (کارخانه اتومبیلسازی ایتالیایی) اجرا میشود.
[External Link Removed for Guests]
[FONT=Times New Roman] [FONT=Times New Roman] و ایران را دوست میدارم