به نام خدا 
باسلام بر دوستان عزیز 
مثل اینکه دوستان ما را قابل نمی دانند بنابراین مجبورم با سواد ناچیز خود بررسی را ادامه دهم
ادعا : با توجه به اینکه سرتیپ رازقی فرمانده هوادریا درسال 70 و خلبانی که 3 فروند از RH ها را به بندرعباس منتقل کرد می گفت چرا این ها انقدر فرسوده بودند و اینکه در نهایت این بالگردها در ایران منهدم میشدند اینگونه استنتاج شد که فرمانده سپاه تفنگداران مسئول انتخاب بالگرد هلیکوپترهای قدیمی و فرسوده تر را به کارزار فرستاد که ان فاجعه را رقم زد.
بررسی :
بعد از مراجعه به سایت مرجع helis این نتایج حاصل شد:
[External Link Removed for Guests]1- 30 فروند RH-53 D در سالهای 1972 و 1973 به نیروی دریایی تحویل شد.( گزاره یکان دارنده سپاه تفنگداران باطل می شود)
[External Link Removed for Guests]2- 6 فروند از این نوع در سال 1977 به خدمت هوادریای ایران درآمد.(گزاره اینکه هلیکوپترهای ایران نوتر بودند اثبات می شود)
[External Link Removed for Guests]3-بالگردهای مزبور در سالهای منتهی به 1980 در 3 اسکادران حضور داشتند که هر8 فروند بالگرد عملیات از اسکادران HM-16 بوده اند.
(گزاره اینکه 8فروند قدیمی تر انتخاب شدند باتوجه به اینکه همگی از یک اسکادران گزینش شده اند و سال ورود به خدمت همه 30 فروند در یک حد بوده است (بدون احتساب ساعات پروازی) مخدوش است)
[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]4- ساعت پروازی یکی از بالگردها تا زمان عملیات 733 ذکر شده (که در حوزه دانش من برای اظهار نظر در مورد جوان یا پیر بودن ان نیست)
[External Link Removed for Guests]باتوجه به موارد بالا تنها موارد قابل بررسی باقیمانده نقص قابل توجه احتمالی این نوع بالگرد (که در برخی موارد سیستم هیدرولیکی ذکرشده) - اثر توده شن و هوای طوفانی بر عملکرد بالگرد و منظور سرتیپ رازقی از فرسودگی است.
امیدوارم دوستان همکاری کنند 
متشکرم 