
تعدادی از دوستان گرامی خواهان ارائه توضیحیات از جانب بنده بودند و پیش از هرچیز باید عرض نمایم نظر سایر دوستان متخصص علوم هوایی و مخصوصا" خلبانان عزیز انجمن همواره در اکثر موارد فنی, مشابه است و تفاوتی وجود ندارد.
همانطور که دوستان عزیز اشاره داشتند عمده قطعات مورد نیاز ناوگان هوایی کشور در حوزه تولیدات Boeing به عنوان موارد خارج از خط تولید قلمداد میشوند و تهیه مجدد آنها از جانب کمپانی مادر چندان آسان و کم هزینه نیست. در حال حاضر بیشترین قطعات مورد نیاز متعلق به نمونه های B727-200, B747-100/200/300/SP, B707-300 و احتمالا" B737-200 میباشند که کلیه آنها تقریبا" از رده خارج محسوب میشوند و شاید تنها بتوان قطعات B707 را به دلیل تشابه با سوخترسان KC-135 Stratotanker راحت تر تهیه نمود. B747-400 های ماهان به دلیل صدور رای دادگاه مبنی بر توقیف, مجاز به دریافت قطعات در غالب قرارداد پس از توافق نامه نمیباشند و با وجود تمام این موارد, B707, 747SP و B737-200 نیز به دلیل عمر بالا و نبود قطعات از سرویس خارج گردیده اند که شابد بتوان آنها را مجددا" به خدمت بازگردادند. اما همانطور که ذکر شد تامین قطعات این ناوگان فرسوده به هیچ عنوان آسان نیست و Boeing صرفا" میتواند آنها را از 2 روش تولید مجدد یا انبار تهیه نماید. با توجه به اینکه انبار نمودن طولانی مدت (بیش از 10 سال) برخی قطعات هواپیما موجب Expire و منقضی شدن تاریخ مصرف ایمن آنها میگردد, بنابراین این موارد شامل آنها نمیشوند و تولید مجدد نیز طبیعتا" هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. اما مواردی نیز وجود دارند که انبار نمودن آنها منعی ندارد ولی قطعا" قیمت آنها نیز ارزان نیست و هزینه نگهداری چندین ساله + سود انحصاری شرکت قطعا" منظور خواهد شد و این مورد نیز در دنیای تجارت کاملا" طبیعی است. دوستان گرامی باید توجه داشته باشند شرکت Boeing یکی از بزرگترین کمپانی های هواپیماسازی در دنیا میباشد و قطعا" هیچگاه منافع خود را فدای دلسوزی برای هیچ کشوری نمینماید و ایران نیز مستثنی از این مورد نیست.
[External Link Removed for Guests]
در حال حاضر عمده قطعات مورد نیاز ناوگان هوایی ایران از بازار سیاه و کشورهایی که قبلا" از نمونه های موجود استفاده مینمودند تامین میشود و طبیعتا" قیمت تمام شده این موارد کمتر از کمپانی مرجع است. بخش اعظمی از هزینه مازاد دریافتی از جانب شرکت مادر, متعلق به بحث پشتیبانی و اصطلاحا" گارانتی قطعات میباشد در حالیکه بازار سیاه فاقد این سرویس است و ریسک استفاده از قطعات بر عهده مشتری میباشد. بنابراین شاید در نگاه اول تامین قطعات این ناوگان فرسوده از بازارهای سیاه به صرفه تر باشد. در یک جمع بندی نهایی, بهتر است شرکت های ایرانی و مذاکره کنندگان سیاسی به دنبال خرید هواپیماهای جدیدتر باشند و قیمت های اعلامی از جانب Boeing نیز با توجه به عمر بالای ناوگان, قطعا" حاکی از خصومت شخصی نیست.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید
