باگذشت زمان علم و دانش مربوط به نیروهای هیدرولیکی بیشتر رشد کرده و راه های موثرتری برای تبدیل انرژی هیدرولیکی به کار مفید کشف شده است.
موضوع نیروهای هیدرولیکی در اصل با رفتار فیزیکی آب و سایر مایعات در حال سکون یا در حال حرکت سروکار دارد. این زمینه از قبل یکی از مسائل مربوط به مهندسی شهری بوده است. به هرحال بعد از اختراع موتور بخار توسط جیمز وات، تبدیل نیروی تولید شده توسط این موتورها به کار مفید، مورد اهمیت بسیاری واقع شد و نیاز به ابزاری بود که قادر باشد نیروی تولید شده را از نقطه ای که تولید می شود به نقطه ای که باید مورد استفاده قرار گیرد منتقل کند.
انواع وسایلی چون شافت های میله ای، سیستم های انتقال نیرو مانند جعبه دنده ها، تسمه و زنجیر ها یکی پس از دیگری اختراع شدند.
بعد از آنها توجه ویژه ای به خاصیت مایعات در انتقال نیرو داده شد. این کار عمدتا توسط اعمال فشار به مایعات ( فشار به صورت نیرو در واحد سطح تعریف می شود) صورت می پذیرد.
در واقع این موضوع خود به حوزه ای نوین در رفتار هیدرولیک مایعات تبدیل شد که به شاخه هایی چون انتقال نیرو و کنترل حرکت از طریق مایعات تحت فشار تقسیم می شد. در هر حال این شاخه ها نیز خود بر اساس خصوصیات هیدرولیکی مایعات تحت فشار کار می کنند.
برای اینکه وجه تمایزی بین این شاخه جدید با هیدرولیک مربوط به آب قائل شویم از نام هایی چون “هیدرولیک صنعتی” یا “هیدرولیک روغنی” استفاده میکنیم. دلیل انتخاب این نام نیز بیشتر به این خاطر است که در صنعت هیدرولیک بیشتر از روغن ها به عنوان ماده ای که قرار است فشار یا نیرو را منتقل کند ، استفاده می شود. اما آب نیز به خاطر اینکه مایع بوده و همانند سایر مایعات خاصیت تراکم ناپذیری دارد، همچنان در برخی تکنولوژی های مربوط به نیروهای هیدرولیکی کاربرد دارد.
اصطلاح هیدرولیک آبی نیز در مورد همین کاربردهای آب در صنایع هیدرولیک بود که به کار رفت. البته انواع روغن ها به خاطر مواد شیمیایی یا معدنی که در خود دارند دارای خاصیت ضد اصطکاک بسیار بالایی بوده و تا حد زیادی از بروز پوسیدگی در ماشین آلات جلوگیری می کنند. به همین دلیل است که اغلب استفاده از آنها به عنوان ماده ای که قرار است نیرو را منتقل کند، ارجحیت داده می شود.
مطالعه هیدرولیک روغنی به اواخر قرن ۱۷ ام برمیگردد؛ زمانی که پاسکال قانونی را کشف کرد که تقریبا شالوده تمام علم مربوط به هیدرولیک را تشکیل می داد. در قانون پاسکال می توان این جنبه از مایعات را درک کرد که هنگامی به نقطه ای از حجم آنها فشاری وارد می شود، این فشار بدون کم شدن از میزانش به کلیه ی قسمت های دیگر مایع منتقل می شود.
سپس جوزف براما ابزاری بر اساس قانون پاسکال ساخت که به عنوان پرس براما شناخته می شد. این در حالی بود که برنولی نیز از سوی دیگر قانون دیگری را در مورد مایعات کشف کرده بود. قانون برنولی بیان کننده واقعیت های مربوط به پایستگی انرژی در مورد مایع در حال جربان از لوله ها بود.
قانون برنولی به همراه قانون پاسکال اساس تمام کاربردهای موجود در زمینه هیدرولیک را تشکیل می دادند و برای تجزیه و تحلیل رفتار مایعات در محیط های مختلف به کار می روند. اما به هر حال این قوانین تا هنگام وقوع انقلاب صنعتی بریتانیا در سال های ۱۸۵۰ قابل به کار رفتن در حوزه صنعت نبودند.
پیشرفت های بعدی در این زمینه در مورد توسعه شبکه های لوله کشی آب برای فشارهای بالا رخ داد. این شبکه های لوله کشی از یک سو بین ایستگاه های تولید آب فشار بالا که توسط ماشین های بخار کار می کردند و از سوی دیگر آسیاب هایی که برای چرخیدن نیاز به نیروی محرکه داشتند ، کشیده می شدند. در این میان تعدادی از ابزارهایی چون شیر و فلکه های کنترل شار مایعات و همچنین برخی از انباشتگر ها اختراع شدند. به هر حال این پروژه ناخواسته و به دو دلیل باید تا مدت ها کنار گذاشته می شد؛ ۱- موجود نبودن بسیاری از مولفه های هیدرولیکی در آن زمان بود ۲- پیشرفت های چشم گیری که در حوزه الکترونیک اتفاق می افتادند و باعث می شدند که تجهیزات الکتریکی تا حد بسیار زیادی برای کاربردهای مختلف نسبت به تجهیزات هیدرولیکی مناسب تر به نظر برسند.
اما به هر حال اتفاقاتی که در اواخر قرن بیستم روی داد گواه آن است که ظاهر شدن شاخه ای جدید در حوزه هیدرولیک موجب شد که سیستم های هیدرولیکی به طور چشمگیری جایگزین سیستم های الکترونی شوند.
این رویدادها نقطه عطفی در مسیر پیشرفت سیستم های هیدرولیکی به شمار می روند. بعد از جنگ جهانی دوم دنیای سیستم های هیدرولیکی به کلی متحول شده و پیشرفت های عظیمی را شاهد بوده است. در حال حاضر تعداد بیشماری از ماشین های مکانیکی بر اساس هیدرولیک روغنی کار می کنند. این موارد در زمینه هایی چون انتقال نیرو از نقطه ای به نقطه دیگر و یا تقویت نیرو به کار گرفته می شوند.
منبع : [External Link Removed for Guests]
تاریخچه هیدرولیک
در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, رونین, Shahbaz, MASTER, شوراي نظارت
-
- پست: 447
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳, ۳:۴۳ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 423 بار
- تماس:
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها