درودی مجدد
پیشاپش از صرف صبر و حوصله دوستان جهت مطالعه این پست صمیمانه سپاسگزارم
arash1468 نوشته شده:با سلام خدمت تمامی عزیزان
از دوستان عزیز خواهشمندم در صورتیکه برایشان امکان دارد بعد از قرائت جز مربوطه خلاصه ای از درسهای آموزنده آن جز و پیامهای اخلاقی که از آن جز برداشت کرده اند را " به طور خلاصه " برای سایر دوستان نیز بنویسند تا علاوه بر اجر اخروی توشه ای برای این دنیا نیز برداریم.
با تشکر از همه دوستان
با توجه به درخواست دوست گرامی خلاصه از برداشت هایم به همراه نقل قول هایی از منابع مختلف قرار دادم، باشد که مفید واقع شود =========>>>>
<<<<==========
البته پیش از آنکه به ادامه مطالعه مطلب بپردازید توجه شما را به نکته جالب و قابل تاملی که در جریان زمانی که این پست را آماده برای ارسال می کردم به آن دست یافتم جلب می کنم
از ارائه نظر دوست گرامی مبنی بر آنکه برداشت خود را بیان کنیم، از آن زمان من با این نیت سعی می کردم با نگاهی دقیق تر و با تدبر بیشتر به قرائت آیات قرآن بپردازم ، گهگداری نکاتی را یادداشت برداری می کردم، سعی میکردم تا زمانی که برداشت قابل قبولی نداشته باشم از کنار آیه نگذرم و خلاصه انکه هر چه بیشتر در عمق وارد میشدم احساس می کردم که کار داره سخت تر میشه ...
بخصوص زمانی که قرائت جزء 1 را به پایان رساندم و خواستم خلاصه ای از یادداشت برداری هامو بنویسم، اونقدر حجم مطاب گسترده بود و اونقدر حرف بود برای گفتن بود که جداً نمی دونستم از کجا شروع کنم ...
وقتی مسئله ای را متوجه نمیشدم و به دیگر کتاب های مرتبطی که در فهم آیه به من کمک میکرد رجوع میکردم، تازه یک دنیای جدید از مطالب شروع میشد
طوری که تصمیم گرفتم به بیان برداشتم از چند آیه جزء 1 اکتفا کنم که حتی آماده کردن همین
تعداد محدود آیه بیش از یک هفته زمان برد.
می دونید دوستان یک چیزهایی رو حقیقتاً احساس کردم:
این که آدم تو آیه قرآن قرائت می کند که خداوند به آنانکه قصد ستیز با کتاب خدا رو داشتند خطاب کرد اگر می توانید تنها یک آیه به مانند آیات قرآن را بیاورید با اینکه من حتی خودم را در عمل بسیار بسیار قاصر دیدم که حتی برداشتم رو از یک آیه بیان کنم فرق داشت
یک جا تو حرف می شنوی یک چیزی رو اما یک زمان در عمل جداً لمس می کنی حقیقت یک حرف رو 
به لطف خداوند این رو دریافتم که حتی برداشت صحیح از یک آیه و حتی بعضی اوقات یک کلمه از قرآن اونقدر زمان می بره چه رسد به خلق آن ...
دوستان اصلاً برداشت از یک جزء که واقعاً به این سادگی ها شدنی نیست و کار یک هفته و دو هفته حداقل برای من نبود.
شاید اینم یکی از نشان های عظمت این کتاب باشه که فکر کنم تا حدودی درکش کردم 
و پشنهاد می کنم دیگر دوستان نیز امتحان کنند.
جزء 1شامل : سوره الفاتحة الی سوره ۲: البقرة آیه 141
دوستان گرامی برداشت هایم به رنگ بنفش است و دیگر مطالب نقل قول از منابع مختلف است سوره فاتحه این سوره در مکه نازل شده است (حمد به معنای ستاش)
سوره فاتحه از بخش حمد و ثنای خداوند متعال و نیازمند بودن انسان سخن می گوید (به نقل از کتاب آیات قرآن کریم، 1380)
سوره بقره این سوره در مدینه نازل شده است، بزرگترین سوره قرآن کریم است (بقره به معنای گاو است)
این سوره اشاره می نماید به مسأله توحید و نبوت و زندگی پس از مرگ و بیان تاریخ پیامبران از جمله حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی (ع) پرداخته و در زمینه احکامی چون نماز و روزه – ازدواج و طلاق – جهاد – حج – تجارت – ربا – انفاق – قصاص – تغییر قبله مسلمین – دین و گوشتهای حرام – قمار – شراب و احکام وصیت بحث می نماید (به نقل از کتاب آیات قرآن کریم، 1380)
حال آنچه برداشت من بود اگرچه بی شک ناقص و شاید اشتباه باشد به سبب آنکه آنچنان آیات قرآن گسترده و پر از حقایق و بیانات قابل تامل و تفکر است که در کنار آنها از درک عمیق آن خود را حقیقتاً قاصر می دیدم با این وجود به نتایجی رسیده ام دوستان توجه فرمایند که بعضی از آیات را به زبان عربی نقل می کنم و بعضی از آیات را نقل به مضمون فارسی می کنم انشاالله که در بیان صحیح برداشت هایم اشتباهی نکرده و در ارائه برداشتم از آیات این معجزه بزرگ الهی مرتکب قصور نشوم که حقیقتاً هم کار ساده ای نیست به سبب عظمت خود قرآن و هچنین مسئولیتی که انسان برای عدم برداشت ناصحیح احساس می کند...1- تسلیم در برابر اراده خداوندآنچه برایم بسیار بارز بود آن است که خداوند در بسیاری از آیات با نشان دادن وجه هایی از قدرتش و با بیان اینکه هرآنکه را که بخواهد به راه راست هدایت کرده و هرآنکه را که بخواهد نعمات گسترده عطا می کند و اینها را حکمتی است نزد خدای متعال.
به مانند آیه زیر
سوره مبارکه مدثر آیه 31«وَ لِیَقُولَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ؛بیماردلان و كافران بگویند: خدا از این توصیف چه منظورى دارد؟!» (آرى) این گونه خداوند هر كس را بخواهد گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد هدایت مى كند!»برداشتم آن است که این قبیل آیات به من بشر می خواهد بگویدکه قدرت و اراده اصلی دست اوست، خیلی جای گلگی و کنکاش و سوال و جواب نیست و به نوعی تسلیم، تسلیم در آنچه که حکمتش را درک نمی کنم، تسلیم در برابر هدفی که با وجود تلاش هایم نمی رسم، تسلیم در برابر حقایقی که با وجود تامل و تفکرم باز قدرت درکش را ندارم و .... (دوستان مدت هاست که با این قضیه تسلیم چالش دارم.. بسیار بسیار ..، اما آن قبیل آیاتی که در بالا ذکر کردم و تکرار آنها در قرآن که خودش نشانه اهمیت موضوع است،
به علاوه یک سری تجربیات که در زندگی خود و اطرافیانم مشاهده کردم که باز گواهی بود بر انچه خداوند در آیاتش بیان داشته، من را در نهایت در حال حاضر به این بینش رسانیده که باید در برابر آنچه که حکمتش را درک نمی کنم چه باب میلم هست و چه نیست در برابر اراده خداوند سر تسلیم فرود آورم) و در این صورت یا عمر من این امکان را برای من فراهم می کند که حکمتش را درک کرده و یا فراهم نمی کند.2- امتحان خداوند بر بندگانشخدای متعال در بسیاری از آیاتش خطاب به قوم های مختلف فرموده اند که ما شما را به حوادث مختلف امتحان خواهیم کرد تا ایمان حقیقی شما را سنجیده. و همانطور که احتمالاً دوستان در قرآن نیز قرائت کرده اند داستان امتحان های مختلف خداوند برای قوم های مختلف شرح داده شده تا ایمان واقعی سنجیده شودبنابراین بی شک همانطور که خداوند متعال دیگر بندگانش را در طول تاریخ در ورطه امتحان قرار داده است، من نوعی را هم جهت سنجش ایمانم با امتحانش خواهد سنجید، گاهگاهی که عرصه زندگی برایم تنگ می شود و حتی به حد ستوه می آیم، زمانی که به یاد این آیات می افتم، به مراتب آرام تر می شوم و پیش خود می گویم شاید امتحان الهی است، به مانند دیگر بندگانش، و این نیز کاملاً منطقی استزیرا من حقیر هم که بنده خداوند متعال هستم، برای آنکه به حقانیت حرف های اطرافیانم بخواهم دست پیدا کنم آنها را در ورطه امتحان قرار می دهم چه رسد به خدای متعالخوب، زمانی که اینگونه می اندیشم دیگر تحمل مشکلات برایم سختی اش به مانند قبل نیست، نه اینکه سخت نباشد بلکه تحملش آسان تر از فبل از اینگونه تحلیلم می شودحتی خیلی اقات به سبب تجربه هایم و مشاهده تجربه دیگر افراد احساس کردم که پروردگار متعال بندگانش را در مسائلی که بسیار برای هر فرد اهمیت و ارزش دارد مورد سنجش و امتحان قرار می دهد که در این صورت سختی صبر و تحمل به مراتب سخت تر و جانگداز تر است و این جور وقت ها یک بیتی هست که من رو آروم می کند که اگر درست یادم باشه این بود هر که در این بزم مقرب تر است *** جام بلا بیشترش می دهند که البته انشاالله که برای من نیز اینگونه باشد.و در نهایت آنچه که من از تجربه به آن رسیده ام خداوند قرن ها است در آیاتش بیان فرمودند
آیه 45 سوره مبارکه بقرهوَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَو یاری جویید از خدا به صبر و نماز ، که نماز ( با حضور قلب ) امری بسیار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان فروتن.3- اعجازهای قرآناز جمله مشخصه های اعجاز قرآن میتوان به فصاحت، شیوایی، بلاغت، نبود اختلاف در مطالب و محتوای آن، خبر از غیب و بیان حقایق گذشته و آینده و همچنین معجزات دیگری که به علت محدودیت زمانی برای نسل حاضر ناشناخته باقی مانده است (به نقل از کتاب آیات قرآن کریم، 1380) برخی از نشانه های اعجاز قرآن رو در سوره بقره که البته اینجانب تونستم درک کنم رو در ادامه خدمتتون توضیح می دهم
اعجاز قرآن --- >معجزات دیگری که به علت محدودیت زمانی برای نسل حاضر ناشناخته باقی مانده است
آیه 29 سوره مبارکه بقرههُوَ الَّذي خَلَقَ لَکُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ» تر جمه استاد الهی قمشهای او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد ، و پس از آن به خلقت آسمانها نظر گماشت و هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت و او به همه چیز داناست. >>تفسیر نمونه:در اینکه مقصود از آسمانهاى هفتگانه چیست؟ مفسران و دانشمندان اسلامى بیانات گوناگونى دارند و تفسیرهاى مختلفى کردهاند:
1- بعضى آسمانهاى هفتگانه را، همان" سیارات سبع" مىدانند (عطارد زهره، مریخ، مشترى، زحل، و ماه و خورشید) که به عقیده دانشمندان فلکى قدیم جزء سیارات بودند.
2- بعضى دیگر معتقدند که منظور طبقات متراکم هواى اطراف زمین است و قشرهاى مختلفى که روى هم قرار گرفته است.
3- بعضى دیگر مىگویند: عدد هفت در اینجا به معنى عدد تعدادى (عدد مخصوص) نیست، بلکه عدد تکثیرى است که به معنى تعداد زیاد و فراوان مىباشد، و این در کلام عرب و حتى قرآن نظائر قابل ملاحظهاى دارد مثلا در آیه 27 سوره لقمان مىخوانیم: وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللَّهِ:" اگر درختان زمین قلم گردند، و دریا مرکب، و هفت دریا بر آن افزوده شود، کلمات خدا را نمىتوان با آن نوشت".
به خوبى روشن است که منظور از لفظ" سبعه" در این آیه عدد مخصوص هفت نیست بلکه اگر هزاران هزار دریا نیز مرکب گردد، نمىتوان علم بىپایان خداوند را با آن نگاشت.
بنا بر این سماوات سبع اشاره به آسمانهاى متعدد و کرات فراوان عالم بالا است بى آنکه عدد خاصى از آن منظور باشد.
4- آنچه صحیحتر به نظر مىرسد، این است که مقصود از" سماوات سبع" همان معنى واقعى آسمانهاى هفتگانه است، تکرار این عبارت در آیات مختلف قرآن، نشان مىدهد که عدد" سبع" در اینجا به معنى تکثیر نیست، بلکه اشاره به همان عدد مخصوص است
وجود دارد که از دسترس دید ما و ابزارهاى علمى امروز ما بیرون است و مجموعا هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشکیل مىدهند.
شاهد این سخن اینکه: قرآن مىگوید: وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیحَ:
" ما آسمان پائین را با چراغهاى ستارگان زینت دادیم" (فصلت- 12).
در جاى دیگر مىخوانیم: إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْکَواکِبِ:" ما آسمان پائین را با کواکب و ستارگان زینت بخشیدیم" (صافات- 6).
از این آیات بخوبى استفاده مىشود که همه آنچه را ما مىبینیم و جهان ستارگان را تشکیل مىدهد همه جزء آسمان اول است، و در ما وراى آن شش آسمان دیگر وجود دارد که ما در حال حاضر اطلاع دقیقى از جزئیات آن نداریم
ب
ه مانند آیه فوق در سوره بقره که بشر فقر ذاتی خودش را در فهم آن اعلام می نماید، دیگر آیاتی در سوره های قرآن وجود دارد که تا سال ها قبل بشر علم کافی جهت درک آن را نداشت، اما نهایت به آن رسید، بعید نیست که علم بشر به زودی حقیقت واقعی آیه فوق را درک کند و یکی دیگر از معجزات این کتاب بزرگ آشکار شود آیات زیر از جمله معجزاتی است که به مرور برای بشر روشن شده است
در شمالی ترین شهر دانمارک شهری توریستی اسکاگن قرار دارد. جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. آنجا می شود زیبایی این آیه از قرآن مجید را دید.....سورة مباركه الرحمنمَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (19) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (20) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (21) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22) 19. دو دريا را به گونه اي روان كرد كه با هم برخورد كنند.20. اما ميان آن دو حد فاصلي است كه به هم تجاوز نمي کنند.21. پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مىشود.------------------------------------
سوره مباركه فاطر آيه 12:وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْ= 9َةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَاين دو دريا يکسان نيستند: يکی آبش شيرين و گواراست و يکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خوريد، و از آنها چيزهايی برای آرايش تن خويش بيرون می کشيد و می بينی که کشتي ها برای يافتن روزی و غنيمت، آب را می شکافند و پيش می روند، باشد که سپاسگزار باشيد.-------------------------------------------------
سوره مباركه فرقان آیه 53:« و هو الذي مَرَجَ البحرينِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَينَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»و اوست كسي كه دو دريا را موج زنان به سوي هم روان كرد اين يكي شيرين و آن يكي شور و تلخ است وميان آندو حريمي استوار قرار داد.
سوره مباركه نمل آيه 61:اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَينَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿61﴾[آيا شريكانى كه مىپندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن، كوهها را [مانند لنگر] قرار داد، و ميان دو دريا برزخى گذاشت؟ آيا معبودى با خداست؟ [نه،] بلكه بيشترشان نمىدانندالبته آیات اعجاز قرآن که کشف آن تا به امروز برای بشر مقدور بود بسیار است که فکر می کنم در حوصله این پست نمی گنجد بیان آن بنابراین دوستان علاقه مند را به مطالعه کتاب بسیار زیبای معجزات قرآن نوشته هارون یحیی، ترجمه علیرضا عیاری راهنمایی می کنم. اعجاز قرآن ==> شیوایی
در بسیاری از آیات خداوند بسیار شیوا به هدایت و راهنمایی بشر پرداخته که در زندگی روزمره حتی بسیار کاربرد دارد به مانندآیه 42 سوره بقرهوَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ » ترجمه استاد الهی قمشهایو حق را به باطل مپوشانید و حقیقت را پنهان نسازید و حال آنکه ( به حقّانیّت آن ) واقفید.
» تفسیر المیزان - خلاصه 42) (ولا تلبسوا الحق بالباطل وتکتموا الحق ):(و حق را بوسیله باطل نپوشانید و آن را انکار نکنید)یعنی حق را کتمان نکنید و آن را به لباس باطل درنیاورید و سپس ادعانکنید که آن باطل ،حق است (وانتم تعلمون ):(درحالیکه شما بخوبی می دانید) یعنی حق رابخوبی می شناسید و می دانید که رسالت محمد(ص ) و اسلام حق است اما برای حفظ امتیازات و منافع و وجهه خود آن را انکار می کنید.
در این آیه جدای از شآن نزول آن به روشنی می توان کاربرد آن را در زندگی روزمره مشاهده کرد مبنی بر اینکه پنهان کردن حرف حق چه تبعاتی خواهد داشت .
اعجاز قرآن ==> بلاغت
به کار بردن مثل در آیات که به فهم بیشتر کمک بسیار می نمایدنمونه ای از بلاغت قرآن
آیه 74 سوره بقره ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِيَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» ترجمه استاد الهی قمشهای پس با این معجزه باز چنان سخت دل شدید ، که دلهایتان چون سنگ یا سخت تر از آن شد ، چه آنکه از پاره ای سنگها نهرها بجوشد و برخی دیگر از سنگها بشکافد و آب از آن بیرون آید و پاره ای از ترس خدا فرود آیند. و ( ای سنگدلان بترسید که ) خدا از کردار شما غافل نیست.
برگزیده تفسیر نمونه در این آیه به مسأله قساوت و سنگدلى بنى اسرائیل پرداخته مىگوید: «بعد از این ماجراها و دیدن این گونه آیات و معجزات و عدم تسلیم در برابر آنها دلهاى شما سخت شد همچون سنگ یا سختتر» (ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً).
چرا که «پارهاى از سنگها مىشکافد و از آن نهرها جارى مىشود» (وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ).
یا لا اقل «بعضى از آنها شکاف مىخورد و قطرات آب از آن تراوش مىنماید» (وَ إِنَّ مِنْها لَما یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ).
و گاه «پارهاى از آنها (از فراز کوه) از خوف خدا فرو مىافتد» (وَ إِنَّ مِنْها لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ).
اما دلهاى شما از این سنگها نیز سختتر است، نه چشمه عواطف و علمى از آن مىجوشد و نه قطرات محبتى از آن تراوش مىکند، و نه هرگز از خوف خدا مىطپد.
و در آخرین جمله مىفرماید: «خداوند از آنچه انجام مىدهید غافل نیست» (وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ).
و این تهدیدى است سر بسته براى این جمعیّت بنى اسرائیل و تمام کسانى که خط آنها را ادامه مىدهند.
نکات آموزنده این داستان-
از این گذشته این داستان به ما درس مىدهد که سختگیر نباشیم تا خدا بر ما سخت نگیرد به علاوه انتخاب گاو براى کشتن شاید براى این بوده که بقایاى فکر گوساله پرستى و بتپرستى را از مغز آنها بیرون براند.
برداشتی بعضی از افراد از آیه 74 سوره بقره افرادلجوج - علي موحدي قساوت و سنگدلى، بدترین نوع مرض روحى است که به جهت لجاجتهاى پىدرپى، براى انسان پیدا مىشود. «ثم قست قلوبکم من بعد ذلک»
مشاهدهى آیات و الطاف الهى، در افراد لجوج به جاى تقویت ایمان، موجب قساوت قلب مىگردد. «قست قلوبکم من بعد ذلک» (به نقل از tadabbor.org)
حکمت خدا و تسلیم بودن انسان - نصرت عزتي ساميان با عنایت به تفسیر آیه و داستان پسر صاحب گاو باید گفت "لا موثر فی الوجود الا الله " خداوند حتی در لجاجت بنی اسرائیل هم حکمتهایی قرار داده و کارها را برای بندگان خود جفت و جور می کند پس چرا ما باید در کارها به برنامه ریزی و کاردانی خود تکیه کنیم و خدای ناکرده مثل قارون بگوئیم که هر چه دارم بابت تلاش و کار خودم بدست آورده ام بلکه ضمن کار و تلاش و برنامه ریزی همه چیز را به خدا بسپاریم و نتیجه را از او بخواهیم و در هر حال شکرگزار باشیم. (به نقل از tadabbor.org)
علاوه بر برداشت های افراد از این آیه که بیان شد، من خود بارها امتحان کرده و مشاهده کرده ام که به کارگیری مثل در صحبت ها و بیان مفهوم، چه کمک شایانی در برداشت صحیح مخاطبین از بحث دارد. دوستان مطالب برای بیان حتی برای این تعداد آیات بسیار زیاد بود و اینها گزیده هایی بیش نبودباز از حوصله ای که جهت مطالعه صرف کردید صمیمانه سپاسگزارمو دوستان رو به مطالعه معجزات قرآن در کتاب ها که یک موردشون رو در انتهای پست معرفی کرده ام و در دیگر منابع دعوت می کنم، و یقیین دارم که بی شک هر آنکسی را که تشنه درک حقایق شگفت انگیز قرآن است را تا حدی سیراب می نماید و نهایتاًانشاالله که اشتباهی در برداشت هایم نداشته باشم، و از متخصصین و کارشناسان در این زمینه تقاضا دارم اگر دچار اشتباه شده ام در جایی، با راهنمایی شان مسیر فهم آیات قرآن را برایم هموارتر نمایند
از توجه تمامی دوستان سپاسگزارم
التماس دعامنابعکتاب ها
--> آیات قرآن کریم (به فارسی)، ترجمه استاد الهه قمشه ای
--> معجزات قرآن، نوشته هارون یحیی، مترجم، علیرضا عیاری
--> مثل های آموزنده قرآن ، تالیف شیخ جعفر سبحانی
سایت ها
--> tadabbor.org
--> tahoordanesh.com
--> nooreaseman.