روش بستن کروات

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3309
تاریخ عضویت: شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶, ۵:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3096 بار
سپاس‌های دریافتی: 11996 بار

Re: روش بستن کروات

پست توسط Mil@d »

فکر نمیکنم حرف خیلی سنگینی بود که اینهمه جبهه مقابلش گرفته شد.

محسن جان همه با هم دوستیم جبهه گیری در سنترال اصلا معنی نداره :razz:
چون بحثی بود که قبلا درباره اش شاید کمتر صحبت شده بود و به نوعی تازگی داشت کمی لحن ها جدی شد!
شما نگاه مي كنيد كه كت و شلوار در جامعه اسلامي به يك لباس معمول و عرف جامعه بدل شده و اگر كسي كت و
شلوار بپوشد نمي گویند اون خارجيه یا شک به این موضوع نمیکنند و ...
حالا آيا كروات مثل كت شلوار عرف شده يا نه

اینجا هم که نوعی پاسخ غیر مستقیم است.
بنده شخصا غیر از مجلس عروسی کراوات نزده ام و مجموعا در طول عمرم به 5 بار هم نرسیده است و هیچ دلبستگی خاصی به این یه تیکه پارچه ندارم.
ولی خوب هرچیزی که در جامعه کم باشه کمی جلب توجه میکنه و کراوات هم در همین دسته است.بعید میدونم اگر مثل زمان رژیم گذشته رواج همگانی داشت کسی اصلا وارد این بحث می شد.
موضوع چندان پراهمیتی هم نیست و فقط به خاطر کمی زیبایی در تیپ های شخصیتی و حفظ حالت مجلس هایی که کراوات در آن مرسوم است.
مثل عروسی-گاها تولد- و از این قبیل
  بی  
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: روش بستن کروات

پست توسط CAPTAIN PILOT »

درود تصویر
استاد بزرگوارم جناب Mohsen1001 تصویرتصویر

با تشکر و سپاسگزاری از شما بابت پاسخ های ارزشمند و مطالب ارزنده ای که در پست های بالا قرار دادید. اما در همین زمینه مواردی در ذهن این حقیر شکل گرفت که فکر میکنم مطرح نمودن آنها برخی شبهات را برای سایر دوستان نیز رفع نماید.

تا آنجا که بنده حقیر میدانم معنی لغوی و عملی 2 عبارت (جایز نیست) و (حرام است) در گفتار و فرموده های مراجع اعظم متفاوت میباشد. بطوریکه "جایز نیست" بیشتر جنبه اکراه و اجتناب ورزی ار عملی را بدنبال دارد و "حرام است" جنبه نهی و ارتکاب گناه را اثباط میکند.

حال با رجوع به فرموده های مراجع اعظم که جناب rica گرامی و شما استاد عزیز در بالا قرار دادید, در اکثر موارد و حتی جناب آقای خامنه ای از واژه "جایز نیست" استفاده شده است و تنها طبق گفته جناب آقا سیستانی و در صورت فساد حرام میباشد که خوب در اینجا هم تمایز 2 عبارت مشهود است.

حال جدا از مسائل دینی براستی چرا ما فرهنگ غرب را منحوط و منفی میپنداریم ؟ در اینکه فرهنگ اجتماعی عقیدتی کشورهای اروپایی و آمریکایی مخالف مواضع دینی ما و حتی در برخی موارد متضاد با باورهای ما میباشند شکی نیست. اما چرا از مزایا و همچنین فوایدی که انها در طول تاریخ بدست آورده اند استفاده نکنیم ؟ خطاب بنده از این جمله استفاده کروات نیست و یک دید کلی میباشد.

حتی همان کروات را چرا اینگونه بنگریم که مروج فرهنگ غلط غربی است ؟ چرا به جنبه های مثبت آن ننگریم ؟ به طور مثال برای استفاده از کروات برخی پیش زمینه ها لازم میباشند که نه تنها بد نیستند بلکه موجب نظم و آراستگی هم میشوند, مانند :

1- برای استفاده از کروات لازم است تا پیراهن همیشه اتو کرده باشد که این خود ما را از پوشیدن لباس نا مرتب بازمیدارد
2- برای استفاده از کروات لازم است تا دکمه های پیراهن بطور کامل بسته باشند که این هم به نوعی ظاهر را تثبیت مینماید
3- برای استفاده از کروات لازم است تا پیراهن بطور یکنواخت و یکدست پوشیده شود
و ....

بله, اینچنین هم میتوان به کروات نگاه نمود !

اما در خضوض اینکه برخی میپندارند که کروات مظهر صلیب است :
همانطور که همه ما میدانیم شکل هندسی صلیب از 2 خط متقاطع و متقارن از لحاظ قطر تشکیل شده است که همدیگر را قظع مینمایند. اما کروات از یک تکه پارچه عمودی و قطر نا مساوی تشکیل شده است و هیچ تشابهی با صلیب ندارد

البته در پی اثبات این حرف عده ای آن را به جنگ های صلیبی که در مخالفت با اسلام رخ داد ربط میدهند که فکر نمیکنم دلیل قابل توجیهی باشد !

اما آنچه بنده حقیر در خصوص فلسفه پیدایش کروات چندی پیش خواندم حاکی از ان بود که در سالهای دور قومی در شمال قاره آسیا (در آن زمان اوراسیا) میزیستند که کر آت نام داشتند. اما از آنجا که در آن جنگهای قومی و قبیله ای برای گسترش قلمرو امری اجتناب ناپذیر بود پس خواسته یا ناخواسته این قوم نیز در خلل جنگ با دیگران بودند.

در این بین سربازان این قوم برای اینکه در طول نبرد و زخمی شدن از خونریزی پیشگیری نمایند اقدام به بستن تکه پارچه ای بر گردن خود مینمودند تا در مواقع لزوم زخم های خود را با آن به نوعی پانسمان نمایند ! و از همانجا بود که این تکه پارچه به نمادی از قوم کرآت مبدل گشت و در طول تاریخ هم کم کم به شکل کنونی مبدل شد و کروات نام گرفت !!

موفق باشید تصویرتصویر
آخرین ويرايش توسط 2 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1297
تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1856 بار
سپاس‌های دریافتی: 3546 بار

Re: روش بستن کروات

پست توسط sand_fighter »

با پوشیدن کروات نه از ما چیزی کم می شود نه با نزدن آن چیزی به ما اضافه می شود هر کسی دوست داره می زنه هر کی هم که دوست نداره نمی زنه هرکدومشون هم دارای نظر خاص خودشون هستند و نظرشون محترمه دیگه اینقدر بحث واسه چی من نمی دونم سر یه تیکه پارچه با هم جنگو جدل می کنید که چی ثابت بشه ؟
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2659
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۸ ق.ظ
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14097 بار

Re: روش بستن کروات

پست توسط RAHVAR »

بااجازه دوستان و بزرگان
خطاي ديد:كراوات
فقط به چهره رئیس جمهور نگاه بکنید




 تصویر 
   تصویر     
  
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2659
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۸ ق.ظ
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14097 بار

Re: روش بستن کروات

پست توسط RAHVAR »

به اینجا هم مراجعه بکنید ضرر نداره

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


======================================================================================
نوشتاری از دکتر خزعلی:حکم بستن عمامه و کراوات یکی است!


در صدر اسلام مشرکین عمامه را می بستند و اصحاب رسول خدا (ص) قسمتی ازعمامه را باز می گذاشتند که همان تحت الحنک است که امروز مستحب است هنگامنماز باز بگذارند ، و این وجه تمایز و افتراق بین مؤمنین و مشرکین بود ،در زمان امام صادق علیه السلام ، حضرت عمامه را بستند ، عده ای از شیعیانحضرت برآشفتند که صادق آل محمد (ع) مشرک شده است ! وحضرت پاسخ فرمودند : «اینکه من کاری را انجام می دهم خود ملاک و حجت صحت عمل برای شماست ونیازینیست دلیل بیاورم ، لیکن دلیل آنرا می گویم ، آنروز همه مشرکین عمامه میبستند و اگر مؤمنین عمامه را می بستند تشبّه به کفار بود ولی امروز کداممشرک را می بینید که عمامه ببندد ؟ و اصحاب گفتند : هیچ و حضرت فرمودند :« با رفع علت معلول نیز رفع می شود . »


سوای از اینکه در صدر اسلام این وجه تمایز مسلمین بود و با این شعار عِدهو عُده خود را به رخ کفار می کشاندند و حتی در آن زمان کفار ریش میتراشیدند و سبیل می گذاشتند و حضرت محاسن را سنت و کوتاه نگاه داشتن شاربرا توصیه فرمودند که همه و همه وجه تمایز بین مسلمین و کفار بود هر چند درمحاسن و شارب وجوه دیگری نیز وجود دارد ، اما عده ای از متحجرین و سختفکران کاتولیک تر از پاپ به واسطه بستن عمامه از صادق آل محمد (ص) رویگرداندند و پنج امامی شدند .

در دوران نفوذ اسلام در اروپا ، وجه تمایز مسلمین بوسینایی و کفار کرواتدستمال بسته به دور گردن کرواتها بود که بعدها به عنوان کروات شناخته شد ،و مسلمین و کرواتها با همین کراوات تشخیص داده می شدند اما امروز از قصهمسلمین و کرواتها چیزی در اذهان نمانده است ، و کراوات نه نماد کفر است ونه نماد غرب ونه نشان کروات بودن ، بلکه در جامعه امروز کراوات بخشی از یکلباس رسمی است که بسیاری از کشورها اعم از مسلمان و غیر مسلمان آنراپذیرفته اند و ما نیز کت و شلوار و پیراهن با یقه کراواتی را به تن میکنیم اما فقط این قطعه را مظهر کفر و غربزدگی می دانیم و حتی گاهاً تا مرزحرمت پیش می رویم لباس سنتی خود را فراموش کرده ایم و در لباس غربی یابخشی کوچک از آن لباس می ستیزیم و جا دارد که روشنفکران از ما سئوال کنندکه دُم خروس را ببینیم یا قسم حضرت عباس را !

به نظر اینجانب اسلام دین جهانشمول است و با هر ملیت و نژاد و لباس میتوانند به دین مبین اسلام مشرف شوند ، هندی با ساری ، عرب با دشداشه وکردبا لباس کردی و اروپایی با کت و شلوار و کراوات و نمی توان به واسطهکراوات عده ای را غیر خودی نامید و طرد کرد و یا امکانات و حقوقی را ازافراد سلب نمود ، در استفتای مراجع نیز نه تنها سخنی از حرمت کراواتنیامده بلکه تلویحاً سخن از جواز آن است حتی حضرت آیت الله سیستانی ذیلحرمت ابریشم و حریر برای لباس مردان نمازگزار ، نماز با کراوات ابریشم وحریر را جایز می دانند . اینجانب بنابه سلیقه شخصی هرگز کراوات نداشته ام، لیکن سلیقه من نمی تواند بر مردم تحمیل شود و هر کس کراوات دارد را غیرخودی و در اردوگاه بیگانه تصور کرد ، آرام آرام کار بجایی می رسد که همگانباید برای تقرب به ما شکل ما شوند . تنها ملاک لباس اقوام حفظ پوشش در حدشرع مقدس است و لاغیر و تمامی لباسها مباح و قابل احترام است .

اخیراً گزارش شده است که اماکن به مراکزی که از کراوات استفاده می کننداخطار می دهد که در صورت باز نکردن کراوات مکان کسب آنها بسته می شود ! باکدام قانون ؟ نمی دانم .در آغاز انقلاب دولت موقت و نخست وزیر منتخب امامکراوات داشتند و اگر بنابه اعتراض بود حضرت امام ( قدس سره) اعتراض میفرمودند و زمام امورکشور را به دست آنان نمی سپردند .

[External Link Removed for Guests]
   تصویر     
  
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۱۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

Re: روش بستن کروات

پست توسط Mohsen1001 »

CAPTAIN PILOT عزیز

بنده اندک مطالعه ای در مسائل فقهی و دینی دارم ، لذا واقف هستم که معنی جایز نیست یا همون "لایجوز" افاده نهی و تحریم دارد. تصویر

اما اگر حتماً میخواهید افراد دیگری هم تایید کنند به [External Link Removed for Guests] برید. ضمناً در سالهای اول دروس حوزوری این عبارات کاملاً تشریح می شوند :D


rica جان نظرات دکتر خزعلی محترم هست اما ما در این مسائل مقلد ایشون نیستیم و ایشون از قیاس استفاده کردند و تحت الحنک را با کراوات مقایسه کردند !

ضمناً ایشون فعل معصوم را با فعل ما ینده های خدا مقایسه کردند !



کلام پایانی

بنده نه قصد دارم به کسی بقبولونم که کراوات حرامه یا حلال ، نه اینکه پافشاری داشته باشم که نماد غرب است و مفسده دارد.

فقط بنابه وظیفه لازم دیدم توضیحاتی را عرض کنم ، حال قضاوت دیگر با خود دوستان است ، هر دو وجه روشن است میتوانند انتخاب کنند.


موفق باشید و در پناه خداوند تصویر
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1910
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶, ۱۲:۳۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1693 بار
سپاس‌های دریافتی: 4853 بار

Re: روش بستن کروات

پست توسط Miliali »




تصویر


تصویر
تصویر

تصویر
تصویر


تو این کانال همه جورش هست
[External Link Removed for Guests]

عروسی خوش بگذرهتصویر
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”