علم در عصر ظهور

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4179 بار
تماس:

علم در عصر ظهور

پست توسط ganjineh »

 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عصرظهور، زمان گسترش و شكوفايى علم و دانايى است، و شهر فاضله اسلامى، شهرعلم و دانش است. با آمدن منجى عالم، همان گونه كه ظلم و بيداد جاى خود رابه عدل و دادگرى مى‏سپارد، و نابسامانى‏هاى اجتماعى به سامان مى‏گرايد،جهل و نادانى نيز جاى خود را به علم و دانايى مى‏دهد و جهان از نور عقل ودانش آكنده مى‏شود. علوم و دانش‏هايى كه در طول اعصار و قرون در پشتپرده‏ها مكنون مانده بود، ابراز مى‏گردد و مرز دانايى و يادگيرى تاسراپرده منازل و اعماق وجود تك تك انسان‏ها، گسترش مى‏يابد. حضرت اماممحمد باقر(ع) فرموده است: "اذا قام قائمنا وضع الله يده على رؤوس العبادفجمع بها عقولهم و كملت ‏بها احلامهم" هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداونددست محبتش را به سر بندگان مى‏گذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشانرا پرورش داده تكميل مى‏كند.
بدين ترتيب، در پرتو ارشاد و هدايت ‏حضرتمهدى(عج) و در زير دست عنايت او، مغزها در مسير كمال به حركت در مى‏آيد وانديشه‏ها شكوفا مى‏شوند. كوته بينى‏ها، تنگ‏نظرى‏ها و افكار پست و پليد ـكه سرچشمه بسيارى از تضادها و برخوردهاى خشونت‏آميز اجتماعى است ـ ، برطرف مى‏گردد. مردمى بلند نظر، با افكارى باز و سينه‏هايى گشاده و همتىوالا و بينشى وسيع، پرورش مى‏يابند، لذا تعبير پياده شدن 27 حرف علم بهمنصه ظهور می‌رسد.
2 ـ 13 ـ نظام سياسى مصلح‏
دولت مصلح حكومتىجهانى و فراگير است، و حكومت‏هاى جهانى به لحاظ مبناى غير الهى و ابزارهاىغير مشروع محكوم به نابودى مى‏باشند. پيش از هر فرضيه و گمان بايد پذيرفتكه محتوا و قالب سياسى در حكومت مصلح موعود نبايد و نمى‏تواند درنمونه‏هاى تاريخى مشابه داشته باشد. اعلان قرآن مبنى بر جاء الحق و زهقالباطل از نابودى هر باطل خبر مى‏دهد و برچيده شدن حكومت‏هاى سراسر جهانرا كه در دايره باطل قرار دارند، نويد مى‏دهد.
اين بشارت از دو ديدگاه قابل تأمل است:
الف ـ دولت مصلح حكومتى جهانى و فراگير است؛
ب ـ حكومت‏هاى جهانى به لحاظ تئورى و عملى باطل بوده و مشمول نابودى توسط حضرتش مى‏گردند.
براساسروايت‏ها، ساختار حكومت مهدى مصلح از نوع هيچ يك از نظام‏هاى موجود نيستبلكه در دايره تمدن اسلامى و نشأت گرفته از قرآن و سنت معصومين(ع) است.
راه‌کارهاي علمي رسيدن به آرمان‌شهر
3 ـ 1 ـ آموزش و پرورش
اسلام،تعليم و تزكيه را درصدر برنامه‌های خود قرارداده است. به گونه‌ای كه ازهمان آغاز نزول وحي، آن را از وظايف اصلي و حتمي پيامبر به حساب می‌آورد.اسلام، آموزش و پرورش را تنها يك حق ندانسته، بلكه وظيفه هر مسلمانمی‌داند. پيامبر گرامي اسلام می‌فرمايد: "به دنبال دانش بودن وظيفه هركس وبر هر مسلماني واجب است". بنابراين آموزش و پرورش در سرنوشت جامعه نقشاساسي دارد: زيرا بدون افراد صالح و سالم، جامعه صالح و شايسته پديدنمي‏آيد و مردم در صورتي راه صلاح را می‌پيمايند كه علاوه بر داشتن زمينهفردي درست در درون خود زمينه‌های خوشايند و جذاب را در جامعه ببينند. پسافزون بر طرح و برنامه، ساختن افراد شايسته از راه كارهاي ضروري رسيدن بهشهر فاضله مطلوب است. بر اين اساس آموزش و پرورش مقدمه پرورش و خودسازياست و رستگاري در سايه خودسازي به دست می‌آيد:بي ترديد آن كس كه به تزكيهو پاكي نفس خود پرداخت رستگار گشت.
3 ـ 2 ـ تحريم عوامل فساد
ازديگر راه كارهاي اسلام براي حفظ سلامت جامعه و اعتماد متقابل مردم بايكديگر، تحريم اعمالي است كه سلامت جامعه را به خطر می‌افكند. اسلام از يكسو با تحريم اعمالي همچون دروغ، غيبت، تهمت، قمار، سرقت و مقرركردن كيفربراي برخي از آنها حد و مرزي براي رفتارهاي اجتماعي قرارداده و از سويديگر، افشاي گناهاني را كه سبب دريده شدن پرده عفت عمومي می‌شود جرمدانسته است. از ديدگاه اسلام، توبه كردن از گناهاني كه با حقوق مرتبطنيست. بلكه از حقوق الهي است ـ بر اعتراف نزد قاضي و حاكم شرع اعتراف وتقاضاي پاك شدن فرمود: اگر پوشانده بود و توبه می‌كرد برايش بهتر بودالبتهتحريم عوامل فساد و امر به اجتناب از آن‌ها بدان معنا نيست كه فرد گوشهگيري را اختيار كند و از جامعه دور شود. حضرت محمد(ص) در سخنان خود گوشهگيري را فاقد ارزش دانسته و جداشدگان از جماعت مسلمانان از دايره اسلامخارج شمرده است. هيچ رهبانيت و گوشه گيري در اسلام نيست به راستي خداوندبلند مرتبه بر ما رهبانيت قرار نداده است. رهبانيت امت من همان جهاد درراه خداست. در جايي ديگر می‌فرمايد: هر كس از جماعت مسلمانان جدا شود، قيداسلام را از گردن خود برداشته است. 
 
 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3 ـ 3 ـ تحكيم روابط اجتماعي
خداوند براي تحقق اين اصل مهم، آداب اجتماعي ويژه‌ای وضع كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:
الفـ سلام كردن و دست دادن در آغاز ملاقات: آن گاه كه همديگر را ملاقاتمی‌كنيد بيش از هرگونه كلامي اول به همديگر سلام كنيد و مصافحه كنيد.
ب. رفق و مدارا: رسول خدا(ص) می‌فرمايد: "مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است و ملايم و نرم بودن با آنان نيمي از خوشي در زندگي".
پ:فروتني: پيامبر اسلام فرمودند: "خداوند به داود وحي كرد به راستي نزديكترين مردم به خدا متواضعان هستند، همان طور كه دورترين مردم از خدامتكبرانند".
ت: احترام به ديگران: (به ويژه سالخوردگان)؛ رسول خدا دراين باره می‌فرمايند: "گرامي داشتن مسلمان پير و سالخورده، بزرگ شمردنخداست".
ث: زيارت ديد و بازديد برادر مومن فقط به خاطر خدا، رسول خدامی‌فرمايد: "هركس برادرش را به خاطر خدا و در راه خدا زيارت كند خداوندعزيز و بلندمرتبه گويد: مرا زيارت و ثواب و پاداشت بر عهده من است".
ج:برآوردن نيازهاي مادي و معنوي ديگران: امام صادق می‌فرمايد: "هركس ازمؤمني مشكلي را برطرف كند. خداوند در روز رستاخيز براي قلبش گشايش ايجادمی‌كند".
3 ـ 4 ـ تعاون و همكاري عمومى
براي تحقق شهر فاضله مطلوبدر اسلام، تعاون و همكاري گروهي، به عنوان يكي از اصول و راه كارهاي مهممطرح می‌شود: خداوند متعال در قرآن می‌فرمايد: «بر نيكي و پرهيزگارييكديگر را ياري كنيد و با همديگر همكاري كنيد".
3 ـ 5 ـ تقويت بنيان خانواده
ازآنجا كه خانواده می‌تواند نقطه آغازين هر صلاح و فساد باشد و اجتماع ازتركيب خانواده پديد می‌آيد، اسلام بيش ترين توجه خود را به خانواده معطوفداشته است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره می‌فرمايد: "در اسلام هيچ بنايينزد خدا محبوب تر از تشكيل خانواده نيست." مسلم است كه بقاي خانواده نيزهمچون شكل گيري آن مهم و ضروري است. امام صادق مردم را به تلاش براي حفظخانواده فراخوانده و مي‏فرمايد: "هيچ چيز نزد خداوند عزيز و بلند مرتبه،مبغوض تر از خانه‌ای نيست كه به خاطر تفرقه خراب شود". طبيعي است هنگاميكه خانواده براساس مودت و تفاهم متقابل شكل گيرد و پدر و مادر با هم تفاهمو تعاون و آگاهي، فضايي آرام و مطلوب براي رشد فرزندان پديد آورند، حركتعمومي جامعه به سوي صلاح و سعادت خواهد بود. بدين سبب اسلام براي پدر ومادر به عنوان دو ركن اساسي سرنوشت ساز خانواده مقامي والا و ارزشمنددرنظر گرفته. آنان را داراي مسئوليتي حساس و ويژه می‌داند.
مطالب مرتبط
بهائيان‌ و استعمار گران‌ 6/1. استعمار و <مذهب‌ تراشي>
سوء استفاده‌ از آموزه‌هاي‌ مهدويّت‌
رفاه و آسايش
بهره گيرى از تمامى قابليت‌ها و قدرت‌ها و نيروهاى مادى در آرمان‌شهر حضرت مهدى موعود(عج)
مودت و هم‌دلى
شهر تربيت
شهر عدالت
آرمان‌شهر حضرت ولی‌عصر(عج)
بازگشت مسيح از زاويه‏اي ديگر
مسيحيان و بازگشت مسيح
انديشه انتظار در اديان جهان
چند نكته درباره‏ى مسجد سهله
ويژگى‏هاى مسجد سهله
اماكن زيارتى منتسب به امام زمان (عج) در ايران و جهان (1)
نقد نظرية توسعه سياسي در غرب بر اساس مباني اسلامي
مباني نظري توسعه سياسي در غرب
الگوي توسعه سياسي در پرتو عدالت مهدوي
توقيعات شيخ مفيد.
دليلهاي امكان ارتباط.
ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غيبت
 
 
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”