پشت پرده مخوف گرانی خودرو در ایران چیست؟

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

پشت پرده مخوف گرانی خودرو در ایران چیست؟

پست توسط حسن2568 »

  اعجاب انگیز قیمت ها با حذف یک گروه کوچک   [External Link Removed for Guests]  محاسبه کنید که اگر قرار باشد این تیم کوچک برای هر خودروی X چهارصد هزار تومان ناقابل دریافت کند ، این رقم وقتی در تیراژ آن خودرو در طول سال های متوالی ضرب شود ، چه عدد نجومی و سرسام آوری را شکل می دهد! عصرایران - خودروسازی در ایران ، از همان آغاز کار با حاشیه و معادلات پیچیده همراه بوده است و اکنون که حدود نیم قرن از تولید این چهارچرخ های دودزا در کشور می گذرد ، همچنان این صنعت ، یکی از رازآلوده ترین های ایران است.

به گزارش [External Link Removed for Guests] ، تا کنون در باره گرانی خودروهای ساخت داخل ، بسیار سخن گفته شده است ؛ گروهی آن را مربوط به نرخ غیرواقعی ارز می دانند ، جمعی بر آنند که انحصار و رانت جویی های سیاسی و مالی ، این امر را باعث شده و دیگرانی از سوء مدیریت ها سخن می گویند و این قصه البته سر دراز دارد و هر کدام از اینان ، تنها بخش هایی از واقعیت را گفته اند.تصویر

در این میان اما ، کمتر کسی از یک عامل پنهان و صدالبته مؤثر در گرانی خودرو سخن گفته است و آن گروه معدودی است که نه در هیچ رسانه ای ، اشاره ای به آنها می شود و نه در هیچ کدام از گزارش های مالی شرکت های خودروسازی از آنها نامی و نشانی به میان می آید.

کار این گروه چیست؟

از میان صدها خودروی موجود در جهان ، تنها چند خودروی معدود در ایران تولید می شود.البته قرار هم نیست همه خودروهای دنیا در ایران مونتاژ یا وارد بازار کشورمان شوند ؛ اما قرار هم نیست هیچ رقابت جدی و معنی داری هم در میان نباشد.

یکی از علت های این وضعیت ، همان افراد معدودی هستند که از یک سو با برخی کمپانی های خودروسازی در شرق آسیا و برخی کشورهای اروپایی سَر و سِر دارند و از این سو نیز ، لابی هایی در مجموعه خودروسازی ها و نهادهای صنعتی مرتبط با آن دارند.

کار اصلی این دلالان میلیاردر ، جوش دادن معاملات خودرویی بین داخل و خارج است و این مهم را به مدد همکارانی که در داخل دارند ، به انجام می رسانند.

رصد تغییر و تحولات مدیریتی در صنعت خودروسازی ، تلاش برای جذب مدیران ارشد ، نفوذ در نهادهای حکومتی مانند مجلس ، وزارت صنایع و عنداللزوم جریان سازی های رسانه ای ، مهم ترین دغدغه آنها در داخل است.
بدین ترتیب ، با نفوذ این گروه دلال در لایه های مختلف صنعت خودروسازی ، راه برای ورود دیگر خودروها از دیگر کشورها ، مسدود می شود.

طی سال های گذشته ، بارها تلاش هایی از سوی برخی مسوولان سلیم النفس صنعتی ایران برای ورود یا تولید خودروهای روز دنیا با قیمت های مناسب صورت گرفته و حتی گاه مذاکرات آنها به مراحل نهایی نیز نزدیک شده است اما به دلیل این که خودروهای مد نظر ، از کمپانی های خارجی طرف تعامل این دلالان نبوده است ، لابی های آنان ، برای عقیم کردن این حرکت ها
آغاز شده و متاسفانه حتی به بهای تهدید هم که شده ، به ثمر هم رسیده است.

علت مقاومت ها چیست؟

علت این مقاومت ها ، کاملاً مشخص و قابل درک است . به عنوان مثال ، این افراد برای تولید خودروی X در ایران ، دلالی کرده و در بازار رقابت جهانی خودروسازان ، از طرف های خارجی ، پورسانت های کلان دریافت کرده اند.
پورسانت های آنها هم صرفاً در مقطع انعقاد قرار داد نبوده ، بلکه عمدتاً بدین شکل کار می کنند که از کمپانی خارجی تولید کننده X به ازای هر یک دستگاه خودروی آنها که در ایران تولید می شود ، رقم های قابل ملاحظه می گیرند.

حال محاسبه کنید که اگر قرار باشد این تیم کوچک برای هر خودروی X چهارصد هزار تومان ناقابل دریافت کند ، این رقم وقتی در تیراژ آن خودرو در طول سال های متوالی ضرب شود ، چه عدد نجومی و سرسام آوری را شکل می دهد!

از این رو ، قطع تولید یک خودرو که متعلق به سال ها پیش است یا جایگزین شدن خودرویی که از مسیر دلالی این افراد نگذشته ، مساوی است با متوقف شدن حرکت تند کنتور پول آنها که شبانه روز کار می کند و حساب هایشان را فربه تر می سازد.

بنابراین ، طبیعی است که به مدد لابی هایی که دارند و به واسطه حاتم بخشی هایی که با این پول های کلان انجام می دهند ، نگذارند تغییر قابل ملاحظه ای بدون لحاظ منافع مالی آنها ایجاد شود.

بدیهی است که این سیستم دلالی - که در آن هم دلالانی با ملیت ایرانی حضور دارند و هم خارجی ها و به ویژه واسطه هایی از کشور انگلیس - باعث افزایش قیمت خودرو می شود و کمپانی خارجی ، پورسانتی که به اینها می دهد را از مصرف کننده ایرانی می گیرد.

قطعه سازان و دلالان

قطعه سازان خودرو ، مهم ترین بخش در فرایند تولید خودرو هستند و عمده بار تولید بر دوش آنهاست ، چه آن که در کارخانه های خودروسازی ، کاری جز مونتاژ کردن محصولات آنها انجام نمی شود.

طبیعتاً هر اندازه ، قیمت فروش قطعات خودرو به کارخانه خودروسازی کمتر باشد ، قیمت تمام شده آن نیز کاهش می یابد و برعکس.

گروهی که به آن اشاره کردیم ، نه تنها در اصل ورود یک خودرو به ایران نقش آفرینی می کند ، بلکه می کوشد در فرایند تولید نیز منافع میلیاردی برای خود تعریف کند.

از این رو ، برای این گروه ، بسیار مغتنم خواهد بود اگر کارخانه تولید خودرو ، فلان قطعه را به جای تولید کننده "الف" ، از قطعه ساز" ب" تهیه کند.
از این رو ، لابی های پیش گفته فعال می شوند و با حذف رقابت و با اقداماتی مانند اخذ تأییدیه هایی از شرکت های خارجی و سهیم کردن برخی افراد در سود و ... بقیه را از گردونه خارج می کنند و قطعات را با قیمت های بالاتر به خودروسازان می فروشند و نهایتاً قیمت تمام شده خودرو بیش از حد واقعی می شود. در این میان نیز ، بسیاری از قطعه سازانی که در بازی آنها نیستند ، از بازی طرد می شوند و به ورطه ورشکستگی می افتند.

در چنین شرایطی ، هر گاه نیز مسوول آگاه و متعهدی پیدا شود و بخواهد در این قرار دادها تجدید نظر کند ، انحصار را بشکند ، یا گواهی های مبتنی بر تبانی داخلی - خارجی این شرکت ها را زیر سوال ببرد ، تلاش برای آلوده سازی او و در صورت جواب ندادن ، پرونده سازی ، تهدید ، عزل و ... آغاز می شود.

این ها ، واقعیت هایی هستند که اگر مورد توجه قرار گیرند و دلالان مربوط به این ماجراها ، که تعدادشان هم زیاد نیست ، حذف شوند ، بدون کوچک ترین هزینه برای شرکت های خودروی سازی یا کاهش حتی یک ریال از سود آنها ، قیمت خودرو در ایران ، به طرز قابل ملاحظه و اعجاب انگیزی کاهش می یابد و نه تنها مردم ، هزینه کمتری را برای خرید خودرو صرف می کنند ، بلکه خود قطعه سازان و خودروسازان نیز از دست این گروه فرصت طلب و رانت جو خلاص خواهند شد.
تنوع تولید ، افزایش کیفیت و کاهش قیمت و نهایتاً بالا رفتن قدرت رقابت ، اولین نتایج حذف این تیم مخوف و پرلابی و البته کوچک دلال خواهد بود.

[External Link Removed for Guests] 
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

Re: پشت پرده مخوف گرانی خودرو در ایران چیست؟

پست توسط حسن2568 »

رویدادهای خاص در صنعت خاص و بی‌توجهی به بیت‌المال
اما نكته مهم اين كه به جاي جلوگيري از اين رخدادها، مديرعامل مربوطه ارتقا مي‌يابد و مشاور و عضو كارگروه خودرو در سازمان بالادستي و به عبارت ديگر، يكي از تئوريسين‌ها و مجريان اصلي صنعت خودرو مي‌شود، به گونه‌ای که حتي گفته مي‌شود، مديرعامل گروه خودروسازي مزبور از عملكرد مديرعامل قطعه‌ساز مذكور ناراضي بوده، ولي به علت حمايت‌هاي گفته شده، نتوانسته مديرعامل مربوطه را بركنار يا حتي جابجا کند.
در اوضاع کنونی و در حالی كه عناصر دلسوز در حوزه صنعتی و اقتصادی با همه توان و فارغ از فضای سیاسی، سعی در تولید بیشتر و رشد صنعت دارند و با بحران‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌كنند، متاسفانه بعضاً می‌بینیم كه در بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌هایی كه مستقیم با تولید كالاهای استراتژیك سروكار دارند، مدیرانی برگزیده می‌شوند كه با عملكرد ضعیف و یا سوء مدیریت‌هایشان، نتایج نامطلوب و تاسف برانگیزی بر پیكره تولید و اقتصاد كشور وارد می‌كنند كه جبران آن، علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف موجب نارضایتی مردم می‌شود.

به گزارش «تابناک»، اما پرسش اینجاست كه مدیران این گونه مراكز اقتصادی به چه دلیل این حق را به خود می‌دهند كه به جای توجه ویژه به امر تولید و جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم با سیاسی كاری‌ها و اهمال كاری‌های خود، موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر به بیت‌المال می‌شوند؟!

بنا بر این گزارش و برای نمونه، یكی از شركت‌های بزرگ قطعه‌سازی به نام «م.م» كه مبادرت به تولید قطعات اصلی خودرو در گروه خودروسازی «س» می‌کند، رایزنی‌های گسترده‌ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری با شركت‌هایی مثل «ك.خ» می‌نماید تا پس از انتخابات، مشاركت گسترده‌ای با آن شركت داشته باشد و حتی چند روز پیش از انتخابات بلیت برای سفر مدیران به استان «ك» برای بازدید از خط تولید آن تهیه می‌کند، ولی پس از انتخابات و با مشخص شدن نتیجه آن از انجام آن كار خودداری کرده و یا مدیرعامل آن با مخالفان و معاندان نظام مثل آقای «ر» ـ مرتبط با آقای «ب.ن» ـ نشست‌های متعددی برگزار می‌کند كه پس از انتخابات همه نقشه‌ها نقش بر آب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: این افراد پس از شکست این پروژه، سرمایه‌های شركت تحت مدیریتشان را كه از بیت‌المال ارتزاق می‌کند، در راستای اهداف سیاسی خود به تاراج می‌دهند كه نتیجه این گونه رفتارهای غیر معقول و غیر متعارف، خروج ده‌ها نفر از مدیران و نیروهای متخصص، كارآمد و قدیمی است كه این اتفاق را در مجموعه مورد نظر دیدیم.

همچنین این گزارش می‌افزاید: از دیگر بی‌توجهی‌ها و سوء مدیریت‌هایی كه در این مجموعه دیده‌ایم، خرید اجناس نامرغوب از جمله خرید بلبرینگ از بازار داخلی با هزینه بالا و حمل هوایی برای خرید قطعات از خارج كشور و همچنین آمار بالای توقف خط تولید است.

اما نكته مهم اینكه به جای جلوگیری از این رخدادها، مدیرعامل مربوطه ارتقا می‌یابد و مشاور و عضو كارگروه خودرو در سازمان بالادستی و به عبارت دیگر، یكی از تئوریسین‌ها و مجریان اصلی صنعت خودرو می‌شود، به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود، مدیرعامل گروه خودروسازی مزبور از عملكرد مدیرعامل قطعه ساز یادشده ناراضی بوده، ولی به علت حمایت‌های گفته شده، نتوانسته مدیرعامل مربوطه را بركنار یا حتی جابجا کند.

گفتنی است، به دلیل افزایش هزینه‌ها در سال جاری، سود این شركت به شدت كاهش یافته كه تأثیر نامطلوب آن را در حال و آینده دیده و خواهیم دید.

«تابناک» در گزارش‌های بعدی، زوایای دیگر این مسأله را بررسی خواهد کرد.

[External Link Removed for Guests]


کلاهی که خودروسازان بر سر مردم می‌گذارند
حال جای این پرسش است که چرا خودروسازان داخلی به عنوان فروشنده و مسئولان راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی صدور سند و پلاک خودرو، اجازه چنین رفتار غیراخلاقی را به فروشندگان و خریداران می‌دهند، زیرا این نوع معامله را می‌توان نوعی کلاه خودروساز بر سر خریدار نیز نام نهاد، چراکه فرد خریدار، خودرو را یک ماه پیش از پایان سال خریداری کرده، مورد استفاده قرار می‌دهد و سال دیگر نیز به رغم گذشت یک سال از سال ساخت، می‌تواند به عنوان خودرو سال جدید به فروش برساند که البته افراد زیرک با اشرافیت به این موضوع، خودرو مدل سال قبل را خریداری می‌کنند.
تابناک اجتماعی - با نزدیک شدن به پایان سال، خودروسازان اقدام به افزایش دویست تا سیصد هزار تومانی بهای خودروها کرده و با دریافت پول اضافی از مشتریان، خودرو سال آینده را به آنان می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در ماه آخر هر سال، خودروسازان به بهانه فروش فوری خودرو با مدل سال آینده، حدود دویست تا سیصد هزار تومان ـ بسته به نوع خودرو ـ از مشتریان پول دریافت کرده و در ازای آن، خودرو امسال را با مدل سال آینده تحویل مشتری می‌دهند که در همین راستا، در سند خودرو نیز مدل سال آینده درج می‌شود؛ حال این‌ که خودرو تحویلی امسال بوده و چه بسا، این خودروها متعلق به اوایل ماه آخر سال نیز باشند! در این صورت، تنها مردم دلخوش بوده و خریدار خودرو ـ اگر مقداری زیرک باشد ـ با نگاهی به تاریخ تنظیم سند و صدور پلاک، مبلغ مورد نظر و عرف را کاسته و خودرو را با یک مدل پایین‌تر خریداری می‌کند!

البته این روش، سالیان سال است که در کشور توسط خودروسازان انجام می‌گیرد و حتی سالیان گذشته و اکنون نیز در برخی خودروها مدل ساخت خودرو روی پلاک سینه آن درج شده و مشتریان با فرستادن پلاک سینه به کمپانی پلاک سینه با سال ساخت سال جدید را نیز دریافت می‌کنند، حال آن‌که شماره شاسی، شماره موتور، تاریخ تنظیم سند خودرو و تاریخ شماره‌گذاری خودرو مربوط به سال جاری بوده که سرانجام، هیچ تأثیری در قیمت خودرو هنگام فروش نداشته و مشتری تنها زمان خرید از کمپانی، خودرو را گرانتر خریداری می‌کند.

بنا بر این گزارش، این‌گونه موارد درباره خودروهای خارجی نیز صورت می‌پذیرد؛ به این صورت که در یکی دو ماه آخر پایان سال میلادی، خودروهای با مدل ساخت سال جدید به فروش رسیده و خریداران، یکی دو ماه مانده به پایان سال میلادی، خودرو مدل سال نیامده را خریداری می‌کنند؛ ناگفته نماند که این روند درباره خودروهای خارجی پذیرفتنی‌تر است، چراکه صادرات خودروها به کشورهای خارجی، معمولا مستلزم صرف مدت طولانی حتی یک ماه و یا بیشتر ـ بسته به مسافت و دوری مقصد ـ است که در این صورت، در مقاصد نزدیکتر خودرو زودتر و در برخی کشورها با فاصله یکی دو هفته به کشور مورد نظر وارد می‌شوند.

حال جای این پرسش است که چرا خودروسازان داخلی به عنوان فروشنده و مسئولان راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی صدور سند و پلاک خودرو، اجازه چنین رفتار غیراخلاقی را به فروشندگان و خریداران می‌دهند، زیرا این نوع معامله را می‌توان نوعی کلاه خودروساز بر سر خریدار نیز نام نهاد، چراکه فرد خریدار، خودرو را یک ماه پیش از پایان سال خریداری کرده، مورد استفاده قرار می‌دهد و سال دیگر نیز به رغم گذشت یک سال از سال ساخت، می‌تواند به عنوان خودرو سال جدید به فروش برساند که البته افراد زیرک با اشرافیت به این موضوع، خودرو مدل سال قبل را خریداری می‌کنند.

بنابراین، راهنمایی و رانندگی کشور باید از انجام این کار که باعث منتفع شدن خودروسازان می‌شود، جلوگیری کرده و مانع کاسبی خودروسازان از جیب خریداران شود چرا که نمی توان مشتری و خریدار را مقصر دانست به دلیل اینکه خودروسازان خود با پیشنهادهای اغواکننده سعی در بازار گرمی و فروش محصولات خود دارند.

البته گفتنی است، با توجه به این‌که شرایط خودرویی که اوایل اسفند تحویل مردم داده می‌شود، با خودرویی که مثلا 27 یا 28 اسفند در دسترس مشتری قرار می‌گیرد متفاوت است و قطعا درست نیست فردی که در آخرین روز سال خودروش را تحویل گرفته، تنها با گذشت دو تا سه روز، شاهد افت قیمت دست‌کم پانصد تا ششصد هزار تومانی باشد(به دلیل پائین افزایش یک سال سن خودرو). بنابراین تدوین دستورالعملی دقیق و منصفانه به گونه‌ای که مردم متضرر نشوند، بیش از پیش ضروری است که امید است مسئولان راهنمایی و خودروسازان ساز و کاری مناسب و دقیق بیندیشند.
[External Link Removed for Guests]
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4394
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6716 بار
سپاس‌های دریافتی: 12104 بار
تماس:

Re: پشت پرده مخوف گرانی خودرو در ایران چیست؟

پست توسط Mohammad 1985 »

البته در این موارد دست آدم خوبا ! و بدها توی یه کاسه هست ! :-)
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”