اكسپوی 2010 در شانگهای چین
مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
HITMAN_KU نوشته شده:پس عکس غرفه ایران کو؟
دوست عزیز کمی دقت کنین.
با عنوان گزارش تصویری از اماده سازی غرفه ایران که الهام گرفته از سی وسی پل اصفهان است
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
اینم از رژیم اشغالگر قدس(گذاشتن این عکسها دلیل بر تائید این رژیم غاصب نیست)





وقتی که یک بازدید کننده وارد این غرفه میشود به سالن تکامل یهودیان میرسد(!!!!!!) که چندین نمایشگر وجود دارد در ذیل عکسهای از سالن نمایشگرها








وقتی که یک بازدید کننده وارد این غرفه میشود به سالن تکامل یهودیان میرسد(!!!!!!) که چندین نمایشگر وجود دارد در ذیل عکسهای از سالن نمایشگرها



-
- پست: 739
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸, ۲:۲۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 326 بار
- سپاسهای دریافتی: 1085 بار
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
@lirez@ نوشته شده:اینم از رژیم اشغالگر قدس(گذاشتن این عکسها دلیل بر تائید این رژیم غاصب نیست)
حالا مثلا من و شما تاییدش نکنیم نابود میشه؟بهتره به جای این حرفها ببینیم ایرانیها چیزه بدربخور میزارن یا نه؟من که میبینم غرفه اسرائیل سرتر از مال اماراته خوشحال میشم.
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
تصاویر دیدنی از نمایشگاه اکسپو 2010
شانگهای پرجمعیتترین شهر آینده جهان، میزبان بزرگترین و گرانقیمتترین نمایشگاههای جهان است
به گزارش همشهری به نقل از مهر، اولین نمایشگاه جهانی در سال 1851 در شهر لندن برگزار شد. نقطه مرکزی جهانی مدرن که به سرعت در حال صنعتی شدن بود. این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه عظیم دستاوردهای صنعتی کشورهای جهان تنها مکانی بود که افراد میتوانستند از طریق آن به آخرین اطلاعات از تکنولوژیهای جدید و طرحها و صنایعی که جهان را به جلو سوق میداد، آگاه شوند.
شهر بهتر، زندگي بهتر با تكنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعاتي
سال 1939 این نمایشگاه در نیویورک برپا شد. جایی که نمایشگاه جهانی از مرکزی برای نمایش دادن صنایع سودمند و تجاری به نمایش تکنولوژیهای غیرقابل تصوری که آینده را شکل میدادند، تغییر حالت داده بود.
اما با آغاز شکل گرفتن فناوریهای ارتباطاتی از میزان اهمیت نمایشگاه جهانی به عنوان تنها نقطه برای آگاهی از چنین دستاوردهایی کاهش پیدا کرد. همچنین کم بودن اشتیاق عمومی نسبت به برگزاری این نمایشگاه بزرگ از این دوران آغاز شد. دور دوم برگزاری این نمایشگاه در نیویورک در سال 1964 بوده و مونترال در سال 1967 میزبان کشورهای جهان برای برگزاری این نمایشگاه شد.
در واقع سال 2010 برای این نمایشگاه (Shanghai World Expo 2010) احیای دوباره به شمار میرود. چین مبلغی در حدود 45 تا 60 بیلیون دلار از سرمایه کشور را صرف برگزاری این نمایشگاه کرده است.
نمایشگاهی که به مدت 6 ماه و نه فقط دو هفته ادامه خواهد داشت. شعار این نمایشگاه که از اول ماه می آغاز شده و تا 31 اکتبر سال 2010 ادامه خواهد داشت شهر بهتر، زندگی بهتر بوده و بیش از 190 کشور و 50 سازمان بینالمللی به منظور نمایش دادن تواناییهای فرهنگی، معماری و تکنولوژیکی خود در آن حضور دارند. چین انتظار دارد بیش از 100 نفر از رهبران جهان و میلیونها نفر از سراسر جهان از این نمایشگاه دیدن کنند.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، ستون نمایشگاه سازهای اصلی در فضای این نمایشگاه است که بزرگترین ساختار جهان با دیواره یکپارچه به شمار میرود و ساخت آن در سال 2009 به پایان رسیده است. در ادامه تصاویری از بخشهای مختلف این نمایشگاه عظیم ارائه میشود.

نمایی از غرفه چین در شب و سازه ستون نمایشگاه

جنگل الکتریکی
رشتههای درخشان در غرفه چین یادآور جنگلهای بامبو است

«میگل»
روبات کودک در غرفه اسپانیا به تماشاگران خوشامد می گوید

معبد دانهها
مجموعه از از 60 هزار دانه گیاه که با هدف حفظ و نگهداری درون فیبرهای نوری کار گذاشته شده اند

تونل زمان یا مکعب جادویی ساختمانی دوستدار محیط زیست که از صفحات خورشیدی برخوردار است

سرزمین عجایب
شهری برای آینده که بر اساس تخیلات کودکان ساخته شده است

نمای غرفه قرقیزستان که با الهام از همزیستی مسالمتآمیز چادرنشینها با طبیعت طراحی شده است
شانگهای پرجمعیتترین شهر آینده جهان، میزبان بزرگترین و گرانقیمتترین نمایشگاههای جهان است
به گزارش همشهری به نقل از مهر، اولین نمایشگاه جهانی در سال 1851 در شهر لندن برگزار شد. نقطه مرکزی جهانی مدرن که به سرعت در حال صنعتی شدن بود. این نمایشگاه با عنوان نمایشگاه عظیم دستاوردهای صنعتی کشورهای جهان تنها مکانی بود که افراد میتوانستند از طریق آن به آخرین اطلاعات از تکنولوژیهای جدید و طرحها و صنایعی که جهان را به جلو سوق میداد، آگاه شوند.
شهر بهتر، زندگي بهتر با تكنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعاتي
سال 1939 این نمایشگاه در نیویورک برپا شد. جایی که نمایشگاه جهانی از مرکزی برای نمایش دادن صنایع سودمند و تجاری به نمایش تکنولوژیهای غیرقابل تصوری که آینده را شکل میدادند، تغییر حالت داده بود.
اما با آغاز شکل گرفتن فناوریهای ارتباطاتی از میزان اهمیت نمایشگاه جهانی به عنوان تنها نقطه برای آگاهی از چنین دستاوردهایی کاهش پیدا کرد. همچنین کم بودن اشتیاق عمومی نسبت به برگزاری این نمایشگاه بزرگ از این دوران آغاز شد. دور دوم برگزاری این نمایشگاه در نیویورک در سال 1964 بوده و مونترال در سال 1967 میزبان کشورهای جهان برای برگزاری این نمایشگاه شد.
در واقع سال 2010 برای این نمایشگاه (Shanghai World Expo 2010) احیای دوباره به شمار میرود. چین مبلغی در حدود 45 تا 60 بیلیون دلار از سرمایه کشور را صرف برگزاری این نمایشگاه کرده است.
نمایشگاهی که به مدت 6 ماه و نه فقط دو هفته ادامه خواهد داشت. شعار این نمایشگاه که از اول ماه می آغاز شده و تا 31 اکتبر سال 2010 ادامه خواهد داشت شهر بهتر، زندگی بهتر بوده و بیش از 190 کشور و 50 سازمان بینالمللی به منظور نمایش دادن تواناییهای فرهنگی، معماری و تکنولوژیکی خود در آن حضور دارند. چین انتظار دارد بیش از 100 نفر از رهبران جهان و میلیونها نفر از سراسر جهان از این نمایشگاه دیدن کنند.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، ستون نمایشگاه سازهای اصلی در فضای این نمایشگاه است که بزرگترین ساختار جهان با دیواره یکپارچه به شمار میرود و ساخت آن در سال 2009 به پایان رسیده است. در ادامه تصاویری از بخشهای مختلف این نمایشگاه عظیم ارائه میشود.

نمایی از غرفه چین در شب و سازه ستون نمایشگاه

جنگل الکتریکی
رشتههای درخشان در غرفه چین یادآور جنگلهای بامبو است

«میگل»
روبات کودک در غرفه اسپانیا به تماشاگران خوشامد می گوید

معبد دانهها
مجموعه از از 60 هزار دانه گیاه که با هدف حفظ و نگهداری درون فیبرهای نوری کار گذاشته شده اند

تونل زمان یا مکعب جادویی ساختمانی دوستدار محیط زیست که از صفحات خورشیدی برخوردار است

سرزمین عجایب
شهری برای آینده که بر اساس تخیلات کودکان ساخته شده است

نمای غرفه قرقیزستان که با الهام از همزیستی مسالمتآمیز چادرنشینها با طبیعت طراحی شده است
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
چندین میلیون خارجی طی 6 ماه آتی از اکسپو دیدن خواهند کردکه البته از این تعداد بسیاری برای نخستین بار به شهر 20 میلیون نفریشانگهای سفر میکنند.
به همین دلیل ضروری است تا گردشگران با نکاتی در مورد اقلیمو فرهنگ محلی شانگهای آشنا باشند. در زیر به چند مورد مهم اشاره شده است:
آب: بجز از آب جوشیده و یا آبی که بصورت بستهبندی شده در فروشگاهها عرضه میشود حتی برای شستشوی دندان استفاده نشود.
هوا: هوای شانگهای گرم و مرطوب و تا حدی آلوده است.
غذا: جایگاههای غذاهای چینی و همچنین غذاهای فودی بینالمللی به وفور موجود است.
امنیت: در شانگهای، گردشگران از امنیت بالایی برخوردارند
مکانهای فروش بلیط: در سراسر شهر شانگهای مراکز فروش بلیط اکسپو به طور گسترده به بازدیدکنندگان خدمات رسانی دارند.
پول: ارزش دلار آمریکا 7 برابر ارزش پول واحد چین (یوآن) است.
جمعیت: شهر شانگهای بخصوص مکانهای اطراف نمایشگاه از شلوغی و ترافیک ویژهای بر خوردار است.
انعام: انعام دادن به خدمتکاران، رانندگان و کارکنان رستوران در شانگهای چین عرف نیست.
مترو: توصیه میشود بازدیدکنندگان برای رفت و آمد از مترو استفاده کنند.
زیرا مترو شانگهای، دارای تهویه مطبوع، سریع، تمیز،دلپذیر، و ارزان است. 5 خط مترو از مناطق مختلف، بازدیدکنندگان را تانزدیک درهای ورودی به نمایشگاه میرساند. به هنگام ورود به اکسپو همانندسیستم امنیتی فرودگاه، افراد مورد بازبینی قرار میگیرند.
اگر قرار است چندین بار از مترو استفاده کنید از کارتهای قابل شارژ استفاده کنید.
قیمت هر کارت مترو 20 یو آن است و برای شارژ یک هفتهای ازمترو باید 50 یوآن دیگر بپردازید. به یاد داشته باشید که برای خروج ازمترو کارت را در جایگاههای خروج از محل مخصوص عبور دهید. شما همچنین ازاین کارت برای استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز میتوانید استفاده کنند.
تاکسی: گرفتن تاکسی در شانگهای بسیار سادهاست. البته باید بدانید بیشتر رانندگان محلی آشنا به زبان انگلیسینمیباشند. ولی برای رفع این مشکل، در پشت صندلی تاکسیها یک دستگاه تلفنبیسیمی قرار گرفته که با آن می توانید با یک مترجم برای راهنمایی وایجاد ارتباط با راننده صحبت کنید. البته اگر نام هتل و آدرس خود را بهزبان چینی بر روی برگه ای به همراه داشته باشید کار شما سریعتر انجاممیشود.
محل استراحت: افراد محلی عادت به خوابنیمروز و استراحت حتی در ملاعام دارند به همین دلیل تصور نکنید کسانی کهبر روی نیمکتهای نمایشگاه دراز کشیده و یا به خواب رفتهاند افراد ولگرد ویا بیخانمان هستند.
زیبایی: بازدید در شب به دلیل زیبایی ناشی از تنوع و رقص نور در غرفه ها جذابیت خاصی به اکسپو می دهد.
به همین دلیل ضروری است تا گردشگران با نکاتی در مورد اقلیمو فرهنگ محلی شانگهای آشنا باشند. در زیر به چند مورد مهم اشاره شده است:
آب: بجز از آب جوشیده و یا آبی که بصورت بستهبندی شده در فروشگاهها عرضه میشود حتی برای شستشوی دندان استفاده نشود.
هوا: هوای شانگهای گرم و مرطوب و تا حدی آلوده است.
غذا: جایگاههای غذاهای چینی و همچنین غذاهای فودی بینالمللی به وفور موجود است.
امنیت: در شانگهای، گردشگران از امنیت بالایی برخوردارند
مکانهای فروش بلیط: در سراسر شهر شانگهای مراکز فروش بلیط اکسپو به طور گسترده به بازدیدکنندگان خدمات رسانی دارند.
پول: ارزش دلار آمریکا 7 برابر ارزش پول واحد چین (یوآن) است.
جمعیت: شهر شانگهای بخصوص مکانهای اطراف نمایشگاه از شلوغی و ترافیک ویژهای بر خوردار است.
انعام: انعام دادن به خدمتکاران، رانندگان و کارکنان رستوران در شانگهای چین عرف نیست.
مترو: توصیه میشود بازدیدکنندگان برای رفت و آمد از مترو استفاده کنند.
زیرا مترو شانگهای، دارای تهویه مطبوع، سریع، تمیز،دلپذیر، و ارزان است. 5 خط مترو از مناطق مختلف، بازدیدکنندگان را تانزدیک درهای ورودی به نمایشگاه میرساند. به هنگام ورود به اکسپو همانندسیستم امنیتی فرودگاه، افراد مورد بازبینی قرار میگیرند.
اگر قرار است چندین بار از مترو استفاده کنید از کارتهای قابل شارژ استفاده کنید.
قیمت هر کارت مترو 20 یو آن است و برای شارژ یک هفتهای ازمترو باید 50 یوآن دیگر بپردازید. به یاد داشته باشید که برای خروج ازمترو کارت را در جایگاههای خروج از محل مخصوص عبور دهید. شما همچنین ازاین کارت برای استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز میتوانید استفاده کنند.
تاکسی: گرفتن تاکسی در شانگهای بسیار سادهاست. البته باید بدانید بیشتر رانندگان محلی آشنا به زبان انگلیسینمیباشند. ولی برای رفع این مشکل، در پشت صندلی تاکسیها یک دستگاه تلفنبیسیمی قرار گرفته که با آن می توانید با یک مترجم برای راهنمایی وایجاد ارتباط با راننده صحبت کنید. البته اگر نام هتل و آدرس خود را بهزبان چینی بر روی برگه ای به همراه داشته باشید کار شما سریعتر انجاممیشود.
محل استراحت: افراد محلی عادت به خوابنیمروز و استراحت حتی در ملاعام دارند به همین دلیل تصور نکنید کسانی کهبر روی نیمکتهای نمایشگاه دراز کشیده و یا به خواب رفتهاند افراد ولگرد ویا بیخانمان هستند.
زیبایی: بازدید در شب به دلیل زیبایی ناشی از تنوع و رقص نور در غرفه ها جذابیت خاصی به اکسپو می دهد.
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
نمایشگاه شانگهای اکسپو 2010، بزرگترین نمایشگاه فناوری در جهان است که اغلب کشورها برای حضور در آن سنگ تمام گذاشتهاند.
ساخت برخی از این غرفهها از چند سال پیش شروع شده بود و در هر غرفه تلاش شده دستاوردهای آن کشور به زیبایی هرچه تمامتر به نمایش درآید.
گزیدهای از بهترین غرفهها را در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین ببینید.
[External Link Removed for Guests]
چین
وقتی میزبانی، باید بزرگترین ساختمان را داشته باشی. نقطههای کوچک روی زمین را ببینید، همان بازدیدکنندگان هستند!
لتونی
این ساختمان که هنوز هم کامل نشده، خیلی دوستداشتنی به نظر میرسد. علاوه بر این که نور روی این صفحات به آرامی حرکت میکند، خود صفحهها هم در نسیم شانگهای به آرامی حرکت میکنند.
ساخت برخی از این غرفهها از چند سال پیش شروع شده بود و در هر غرفه تلاش شده دستاوردهای آن کشور به زیبایی هرچه تمامتر به نمایش درآید.
گزیدهای از بهترین غرفهها را در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین ببینید.
[External Link Removed for Guests]
چین
وقتی میزبانی، باید بزرگترین ساختمان را داشته باشی. نقطههای کوچک روی زمین را ببینید، همان بازدیدکنندگان هستند!
- [External Link Removed for Guests]
چین، ماکائو و هنگکنگ
ساختمانهای اداری خاص چین که الهام گرفته از شکل تاج هستند، زیر سایه ساختمان غولپیکر قرار گرفتهاند. ساختمان چشم ماهی و ساختمان پر از نور ماکائو، لاسوگاس شرق را نمایش میدهد. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
دورنمای چین
قرمزی براق ساختمان چین که از تاجهای باستانی الهام گرفته، از نماهای اصلی مسیرهای نمایشگاه است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
معبد دانهها، انگلستان
این ساختمان به همان اندازه که در عکس میبینید، در واقعیت هم گیجکننده است! بیشتر شبیه یک رایانه در حال پردازش است! اما واقعی است و سر فیبرهای نوری آن به آرامی موج میسازند. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ابری از فیبرهای نوری
آدم دلش میخواهد روی این ساختمان دراز بکشد! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
امارات متحده عربی
این ساختمان که یادآور تپههای شنی است، طرح شرکت فوستر و شرکا است که طراحان پل هزاره لندن و هزاران طرح عظیم دیگر در دنیا بودهاند. در واقع خیلیها از کشوری که به خاطر ساختمانهایش معروف است، انتظار بیشتری داشتند. دست کم با این ساختمان نشان داد که به جز بزرگراه و آسمانخراش، هنوز تپه شنی هم در این کشور پیدا میشود! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
عربستان سعودی
یک سفینه غولپیکر با درختان نخل روی آن! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
اسرائیل و پاکستان
ساختمان تخممرغی سمت چپ متعلق به اسرائیل و ساختمان سمت راست متعلق به کشور پاکستان است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
کره جنوبی
ساختمان بزرگ و رنگارنگ کره جنوبی، از حروف کرهای ساخته شده که مانند لگو به هم وصل شدهاند. قسمتهای داخلی هم با کاشیهای رنگی پوشانده شده است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
تایوان
ساختمان بزرگ و شیشهای تایوان، با ال.ای.دی کرهای شکل درونش، دست کمی از ساختمان چین ندارد و در نوع خود بسیار تاثیرگذار است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
مرکز فرهنگی نمایشگاه
این ساختمان مثل یک سفینه مادر بزرگ در ساحل رود هوانگپو قرار گرفته است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
قزاقستان
این عضو سابق جمهوری شوروی سعی کرده با این ساختمان، شهرتی را که بورات تخریب کرده، باز به دست بیاورد (بورات یک شخصیت ساختگی کمدی قزاق است). - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ژاپن
ساختمان تاج مانند بزرگ دیگر این نمایشگاه متعلق به ژاپن است که دقیقا به شکل یک حباب کشیده شده آبنباتی رنگ است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ترکمنستان
یکی از ساختمانهایی که خصوصا در شب خیلی جلب توجه میکند! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
آمریکا
در واقع ساختمان آمریکا نه تنها جذاب نیست، شاید بتوان گفت که بر خلاف انتظار زشت هم هست! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
کانادا
ساختمان کانادا روزها منظرهای از تختههای چوبی کنار هم است که یادآور جنگلهای فراوان کانادا است. شبها هم این ساختمان غرق نور میشود. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
استرالیا
ساختمان موجی شکل استرالیا از فلز ساخته شده و از زمان نصبش در این مکان (مرداد گذشته) به طور طبیعی کهنه شده و به رنگ رس در آمده است! وقتی روی آن میکوبید صدای سطلهای زباله بزرگ آلومینیومی را میدهد. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
زلاندنو
ساختمان زلاندنو در حقیقت به بک بالکن سرسبز تبدیل شده است! - [External Link Removed for Guests]
پرتغال
یک شکل غیرمنظم! ساختمان پر زاویه و هندسی پرتغال از چوب پنبه ساخته شده است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
نمای نزدیک دیوارهای چوب پنبهای
بله، از چوب پنبه ساخته شده است! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
فنلاند
دیوارهای پر از فلس اطراف یک مرکز خالی، یادآور ماهیگیری و شکافهای یخزده در این کشور است. - [External Link Removed for Guests]
لهستان
یک اثر محبوب دیگر! نمای بیرونی و داخلی از هنر باستانی برش کاغذ الهام گرفته شده است. - [External Link Removed for Guests]
اسپانیا
ساختمان تودهای شکل اسپانیا، با چراغهایی که از درون قالبهای ساخته شده از ترکهها، نورافشانی میکنند، یکی از چشمگیرترین نماها را در شب دارد. این یک هنر باستانی مشترک بین چین و اسپانیا است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
سیگار کشیدن نزدیک ترکهها ممنوع!
البته دلیلش واضح است! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ایتالیا
ساختمانی از سنگ و شیشه. درون ساختمان کاملا هماهنگ با طراحیهای خاص پرادا است (یکی از طراحان مد معروف ایتالیا). - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
آلمان
باز هم یک ساختمان پر زاویه و سفینه شکل! - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
فرانسه
پوشش مشبک ساختمان شبها روشن میشود. درون ساختمان به فیلم، مد و غذا اهمیت داده شده است (اینجا فرانسه است دیگر!). بخشهایی از مجموعه موزه اورسی را هم میتوانید در این ساختمان ببینید. - [External Link Removed for Guests]
سوییس
این ساختمان با طراحی باز، با صدها سلول خورشیدی پوشانده شده که به طور نامنظم و تصادفی روشن میشوند. - [External Link Removed for Guests]
روسیه
به نظر شما ساختمان روسیه رگههایی از طراحی اسلیمی ندارد؟ - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
هلند
نمایی ناقص از یک شهر کوچک با نگاهی به آنچه میتوان در آمستردام داشت! یکی از جذابترین و البته محبوبترین و پربینندهترین ساختمانهای نمایشگاه. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
اتریش
برخلاف ظاهر آرام روزها، در شب ساختمان اتریش تبدیل به یک صخره یخی براق و پرنور میشود. - [External Link Removed for Guests]
یونان
شاید خیلیها انتظار یک ساختمان طلایی مشابه پارتنون پر از دسرهای خوشمزه خدایان یونان را داشتند. اما این ساختمان فقیرانه بیشتر نمایانگر اوضاع بد اقتصادی یونان در حال حاضر است. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
صربستان
ساختمان صربستان هم مانند مجموعهای از بلوکهای متحد است که با یک الگوی موجدار و خودمانی کنار هم چیده شدهاند. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
آفریقای جنوبی
یک تصویر 6 متری از نلسون ماندلا در حال لبخند، به شما خوشآمد میگوید. - [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
تونس و مصر
مصر خیلی سعی کرده که یک طرح هرمی ارائه بدهد. تونس هم روش سنتی ساختمانسازی خود را ارائه کرده است. [External Link Removed for Guests]
لتونی
این ساختمان که هنوز هم کامل نشده، خیلی دوستداشتنی به نظر میرسد. علاوه بر این که نور روی این صفحات به آرامی حرکت میکند، خود صفحهها هم در نسیم شانگهای به آرامی حرکت میکنند.
- [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ایران
غرفه کشورمان که در همسایگی غرفه کره شمالی قرار گرفته است
- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
بزرگترین رویداد فناوری در سراسر جهان، نمایشگاه شانگهای 2010، این روزها در صدر اخبار رسانههای جهان قرار گرفته است.
یکی از چشمگیرترین غرفههای این نمایشگاه، غرفه دانههای گیاهی است که با طراحی عجیبی خود و اسم عجیبترش یعنی معبد دانهها، بیشترین مخاطبان را به خود جذب کرده است.
خبرنگار پاپساینس در گزارشی تصویری، ما را با این دنیای عجیب آشنا میکند
ورودی
مدتی طولانی است که همه منتظر رسیدن این لحظه هستند. صفهایی که در مقابل این غرفه نمایشگاه تشکیل میشود، از بلندترین صفهای نمایشگاه به شمار میآید.

داخل ساختمان
از فاصله دور، شکل این ساختمان از دانههایی به این شکل پر شده است. قبلا که گفته بودم، این جا مکان فوقالعادهای برای زندگی کردن است.

قابل لمس
هدف توماس هیترویک طراح این غرفه از نمایشگاه بیان یک موضوع ساده است: انسانها برای ادامه زندگی نیاز به گیاهان دارند.

در هر میله شیشهای دانه یک گیاه قرار دارد
در انتهای هر میله 6 متری شفاف دانه یک گیاه قرار دارد. این میلهها تا دیواره غرفه کشیده شده و ظاهر خارمانند بیرونی آن را تشکیل میدهند.

تعداد میلهها بسیار زیاد است
قرار دادن این میلهها در دیوارهای این غرفه که با دست انجام شده یک سال به طول انجامیده است

سرانجام این غرفه چیست؟
زمانی که کار این غرفه به پایان رسید، این میلهها و دانهها به مدارس سراسر انگلستان و چین اهدا خواهد شد.

یکی از چشمگیرترین غرفههای این نمایشگاه، غرفه دانههای گیاهی است که با طراحی عجیبی خود و اسم عجیبترش یعنی معبد دانهها، بیشترین مخاطبان را به خود جذب کرده است.
خبرنگار پاپساینس در گزارشی تصویری، ما را با این دنیای عجیب آشنا میکند
ورودی
مدتی طولانی است که همه منتظر رسیدن این لحظه هستند. صفهایی که در مقابل این غرفه نمایشگاه تشکیل میشود، از بلندترین صفهای نمایشگاه به شمار میآید.

داخل ساختمان
از فاصله دور، شکل این ساختمان از دانههایی به این شکل پر شده است. قبلا که گفته بودم، این جا مکان فوقالعادهای برای زندگی کردن است.

قابل لمس
هدف توماس هیترویک طراح این غرفه از نمایشگاه بیان یک موضوع ساده است: انسانها برای ادامه زندگی نیاز به گیاهان دارند.

در هر میله شیشهای دانه یک گیاه قرار دارد
در انتهای هر میله 6 متری شفاف دانه یک گیاه قرار دارد. این میلهها تا دیواره غرفه کشیده شده و ظاهر خارمانند بیرونی آن را تشکیل میدهند.

تعداد میلهها بسیار زیاد است
قرار دادن این میلهها در دیوارهای این غرفه که با دست انجام شده یک سال به طول انجامیده است

سرانجام این غرفه چیست؟
زمانی که کار این غرفه به پایان رسید، این میلهها و دانهها به مدارس سراسر انگلستان و چین اهدا خواهد شد.

- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
من که نمیخواستم از این جا بیرون برم
همین طور نمیشد دست از عکاسی کردن برداشت

ظاهر شیشهای
اگر شما به داخل این میلههای شیشهای خیره شوید، میتوانید خارج غرفه را از میان این میلهها به راحتی ببینید

این هم حیات این غرفه
با این که در تمام مدت صبح این جا باران میبارید، اما سطح این محوطه که با قطعات کوچک شیشه ساخته شده، به قدری خشک هستند که بتوان روی آن نشست. این هم یکی دیگر از مزیتهای معبد دانههاست. این مکان به طور باورنکردنی راحت و آرامش بخش است.

ملقب به قاصدک
ظاهر این غرفه بسار شبیه به یک قاصدک است .پس یک نفس عمیق بکشید و ...

ظاهر فریبنده
مهم نیست که شما چند بار به آن نگاه کنید، در هر حال ظاهرش عجیب و فریبنده است

انتهای خارجی میلهها
این هم نمایی از سطح خارجی این میلههای شیشه ای است.

سطح پارک
طراحی این پارک به گونه ای است که شبیه به یک هدیه بستهبندی نشده به نظر برسد

همین طور نمیشد دست از عکاسی کردن برداشت

ظاهر شیشهای
اگر شما به داخل این میلههای شیشهای خیره شوید، میتوانید خارج غرفه را از میان این میلهها به راحتی ببینید

این هم حیات این غرفه
با این که در تمام مدت صبح این جا باران میبارید، اما سطح این محوطه که با قطعات کوچک شیشه ساخته شده، به قدری خشک هستند که بتوان روی آن نشست. این هم یکی دیگر از مزیتهای معبد دانههاست. این مکان به طور باورنکردنی راحت و آرامش بخش است.

ملقب به قاصدک
ظاهر این غرفه بسار شبیه به یک قاصدک است .پس یک نفس عمیق بکشید و ...

ظاهر فریبنده
مهم نیست که شما چند بار به آن نگاه کنید، در هر حال ظاهرش عجیب و فریبنده است

انتهای خارجی میلهها
این هم نمایی از سطح خارجی این میلههای شیشه ای است.

سطح پارک
طراحی این پارک به گونه ای است که شبیه به یک هدیه بستهبندی نشده به نظر برسد

- پست: 983
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7461 بار
- سپاسهای دریافتی: 7118 بار
- تماس:
Re: اكسپوی 2010 در شانگهای چین
[External Link Removed for Guests]
د نمايشگاه هاي جهاني که امروزه در دنيا از آنها با عنوان مخفف "اکسپو" (Expo) ياد ميشود ، داراي قدمتي بيش از يکصد سال بوده و هر دوره از آن با توجه به اقتضاي زماني و مکاني برگزاري ميتواند اهميت خاص خود را داشته باشد. نگاهي به تاريخچهي برگزاري اکسپو و عملکرد کشورها (که بررسي آن در اين مجمل نميگنجد) نشان ميدهد که هر دوره نه تنها کشورهاي بيشتري شرکت ميکنند، بلکه کشورها با برنامه ريزي جامع تر و با سرمايه گذاري بيشتر به دنبال رسيدن به اهداف خود از شرکت در اکسپو هستند. چند در روزهاي پاياني همايش جهاني و عظيم اکسپو در شانگهاي هستيم، ولي بررسي جنبه هاي مختلف اين رويداد و تحليل عملکرد کشورمان در مقايسه با ساير کشورها مي تواند به کسب و ثبت تجارب ما از اين رويداد کمک کند تا در اکسپوهاي آينده سعي در رفع نقايص و تقويت نقاط قوت داشته باشيم.
اکسپو در شانگهاي از بسياري جهات داراي اهميت فراوان و منحصر به فرد بود. پيشرفت چشمگير کشور چين طي دو دههي گذشته در ابعاد مختلف بهویژه در زمينه هاي اقتصادي، توجه کشورها را بيش از پيش به اين کشور به عنوان يکي از قطبهاي اقتصادي دنيا جلب کرده است. از سوي ديگر برخورداري از نيروي انساني فراوان، افزايش سطح تحصيلات و تخصص، و جمعيت جوان عظيمي که سطح اقتصادي آنها در حال بهبود است، موجب شده تا نگاه استراتژيک کشورها به چين تغيير کند. کشورهاي توسعه يافتهي دنيا ديگر چين را فقط به عنوان کشوري که نيروي کار ارزان دارد و ميتواند کارخانه اي براي تمام سليقه ها و کيفيت ها باشد، نميشناسند، بلکه علاوه بر اين، چين را يکي از بزرگترين بازارهاي مصرف رو به گسترش دنيا و چيني ها را گردانندهي آيندهي صنعت توريسم خود مي دانند.
برداشتي که حاصل کار علمي صاحبنظران اين کشورهاست، موجب شده که اهميت اکسپوي شانگهاي چند برابر شده و کشورهاي کوچک و بزرگ دنيا سعي کنند از اين موقعيت خوب براي ورود به بازار چين استفاده کنند.
192 کشور و 50 سازمان جهاني (در مجموع 242 سالن) که در تاريخ صد سالهي اکسپو بي نظير بود، نشان ميداد که دنيا به خوبي خاص بودن اين همايش را درک ميکند.
طرفي چيني ها که با برگزاري استثنايي المپيک 2008 موفق شده بودند هم تعريف و تصوير جديدي از واقعيات و توانمنديهاي کشورشان در جهان ايجاد کنند و هم شهر پکن را به استانداردهاي جهاني يک شهر مدرن و بين المللي نزديک کنند، اين بار نيز از فرصت اکسپو نهايت بهره را بردند تا جهانيان بيش تر و بيش تر چين جديد را بشناسند و شهر شانگهاي به عنوان شهري کاملا پيشرفته و ديدني در اذهان ثبت شود. اختصاص 5،28 کيلومتر مربع فضا به نمايشگاه، هزينه کردن 48 بيليون دلار استراليا، ساخت و راه اندازي شش خط مترو از 2008 تا 2010 و تربيت 1،7 ميليون نفر داوطلب براي شش ماه برگزاري اکسپو نشان از اهميت فوق العاده ي اين نمايشگاه براي حکومت چين دارد.
است تعداد توريست های شهر شانگهاي در سال نوي چيني امسال، يعني حتي سه ماه قبل از شروع اکسپو، 79/2 ميليون نفر بود که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش داشت و درآمد حاصل حدود 350 ميليون دلار بود که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزايش داشت، و اين تنها گوشه اي از برکات اکسپو براي چيني ها بود.
از ميزبان که بگذريم، با بررسي عملکرد و ارائهي کشورها در شانگهاي ميتوان گفت شرکت کنندگان با يک يا چند هدف عمده از موارد زير در اکسپو شرکت کرده اند؛
اکثريت قابل توجهي از کشورها کل ارائه يا درصد قابل توجهي از آن را حول محور عنوان اين دورهي اکسپو که "شهر بهتر، زندگي بهتر" بود، متمرکز کرده بودند. ايجاد فضاهاي سبز، تشويق افراد بهویژه کودکان و نوجوانان به گلکاري و درخت کاري، استفاده از انرژيهاي طبيعي (انرژي خورشيدي، باد، صوت،...)، شهرسازيهاي نوين، استفاده از مواد قابل بازگشت به طبيعت در زندگي روزمره و منزل، تقويت روحيهي همکاري و همدلي در ساخت و نگهداري از محيط زندگي، تشويق کمک به سالمندان و کودکان و افراد با ناتوانيهاي جسمي، و کمک به سلامتي رواني شهروندان از جمله مواردي است که روي آنها تاکيد شده است و روسيه، آلمان، چين، سوئيس، بوليوي، ايالات متحده، هلند، کره جنوبي، ژاپن و اسپانيا قسمت زيادي از نمايش خود را صرف اين موضوعات کردند.
غرفه چين
غرفه ژاپن
بسياري از کشورها تلاش کردند از فرصت ايجاد شده استفاده کنند و کشور خود را به مردم چين معرفي کنند. آمار توريست هاي چيني در سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته و چندين برابر شده است، بنابراين به نظر ميرسد بعضي کشورها صرفاً با هدف جذب توريست چيني پا به اين نمايشگاه گذاشته بودند! و حضور روزانهي چند صد هزار نفر بازديد کننده (که در روز 23 سپتامبر به رکورد بيش از 631100 نفر رسيد) نشان ميداد که این هدفگذاری بیمورد هم نبوده است!
غرفه اسپانيا
غرفه روسيه
سوي ديگر، سرمايه گذاري چين در کشورهاي خارجي نيز سير صعودي داشته، بنابراین، معرفي خوب و گيراي يک کشور و قابليتها و موقعيت هاي آن فرصتي بسيار خوب براي جذب سرمايه هاي چين به حساب مي آمد. امارات متحده، سوئيس، عربستان، قزاقستان، پاکستان، هند، چند کشور آفريقايي، برزيل، نيوزیلند و بسياري ديگر سعي کردند کشور خود را به خوبي به چيني ها معرفي کنند. بعضي از اين کشورها مانند امارات، عربستان و ايالات متحده با صرف هزينه هاي گزاف و مطالعهي عميق علایق و سليقهي چيني ها و با استفاده از تکنولوژيهاي پيشرفتهي ديجيتال سعي کردند تاثير عميقي بر ديدگاه و ذهن بازديد کنندهي چيني بگذارند و نام کشور خود را بر ذهن آنها ثبت کنند. مدت انتظار در صف بازديد از غرفهي عربستان، عليرغم هواي بسيار گرم و شرجي شانگهاي در ماههاي جون، جولاي و آگوست گاهي از هشت ساعت هم طولاني تر ميشد که اين ميتواند يکي از نشانه هاي موفقيت اعراب در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شدهشان باشد.
غرفه آلمان
غرفه سوئيس
همانطور که در مقدمه ذکر شد، اهميت فوق العادهي چين به عنوان يک بازار عظيم مصرف جديد، موجب شده بسياري از کشورها تمام يا بخش عمده اي از توان خود را به معرفي محصولات ملي خود و يا حتي بازاريابي مارک ها (برند ها)ی بزرگ خود اختصاص دهند. اينکه مگاموتورز در چين بيش از آمريکا مي فروشد و يا فولکس واگن در چين بيش از آلمان طرفدار دارد، موجب شده بود که پاناسونيک در غرفهي ژاپن، نوکيا در غرفهي فندلاند، سامسونگ در غرفهي کره جنوبي، فراري و ورساچه در غرفهي ايتاليا، پژو در غرفهي فرانسه و چندين مارک مشهور مانند مايکروسافت و بوئينگ در غرفهي ايالات متحده، با صرف هزينه هاي فراوان سعي کنند توجه چيني ها را به خود جلب کنند. بسياري ديگر از کشورها هم فضاهاي بزرگي از غرفهي خود را به معرفي محصولات شاخص کشور خود اختصاص داده بودند. شکلاتهاي بلژيکي، لباس و کفش ايتاليايي و فرش هاي ايراني کاملا بر ذهن چينيها تاثير گذار بودند.
غرفه هلند
غرفه کرهجنوبي
چند عزيزان دست اندرکار غرفهي کشورمان در اکسپوي شانگهاي در زمان کوتاهي که در اختيار داشتند، سعي کردند به قسمتهايي از هر يک از سه هدف فوق دست يابند، اما ارائهي ناقص، کمرنگ و غير تخصصي مطالب موجب مي شد تا بازديد کنندهي چيني غرفه را با سردرگمي ترک کند. (اينکه چرا ساير کشورها حدود سه سال مشغول طراحي و ساخت بوده اند و غرفهي ايران در چند ماه طراحي و چیده شد، بحثي جداست که جاي بررسي دارد.)
رد پايي که از عنوان اکسپو، يعني "شهر بهتر، زندگي بهتر" در غرفهي ايران به چشم مي خورد، پيام رييس جمهور ايران براي نمايشگاه شانگهاي بود که در چند قسمت غرفه از جمله روبروي درب ورودي در قطع بسيار بزرگ به چاپ رسيده و نصب شده بود. متاسفانه ترجمهي غير تخصصي چيني و انگليسي اين مطلب سنگين، که شهر الهي را شهر برتر معرفي مي کند، اصلا مفهوم پيام را به بازديدکنندهي چيني منتقل نمي کرد و بعضا به دليل وجود غلطهاي واضح ادبي در ترجمهي چيني، موجب عصبانيت بازديد کنندگان مي شد.
چند آبنماي داخل غرفه شايد نمادي از طبيعت زيباي ايران باشد ولي وجود درختچه ها و گياهان پلاستيکي فراوان که خود آلوده کنندهي محيط زيست هستند، به نوعي ناقض موضوع نمايشگاه بود.
مورد هدف دوم يعني معرفي کشور، روابط تاريخي دو کشور ايران و چين به عنوان دو قطب فرهنگ و تمدن شرق، و شرايط ويژهي کنوني حاکم بر روابط استراتژيک دو کشور ايجاب مي کرد که از فرصت استثنايي اکسپو براي معرفي هر چه بهتر کشور عزيزمان استفاده کنيم. متاسفانه به جز معدودي از شيوهي زندگي ايرانيان، هيچگونه معرفي از فرهنگ و تمدن اصيل ايراني-اسلامي در غرفه به چشم نمي خورد. عکسها و پوسترهاي فراوان بدون توضيح و مجسمه هاي بدون اسم و معرفي، تصويري گنگ و نامفهوم را براي بازديد کنندهاي که با قصد آشنايي با ايران وارد غرفه مي شد، ايجاد مي کرد، و بعضا مانيتورهايي که مجري را نشان مي داد ولي صداي او به گوش نمي رسيد، مي توانست براي بازديد کننده توهين آميز باشد. جايگاه فرهنگ و هنر اصيل ايراني نيز در سالن بسيار کمرنگ بود و جاي آن با بستني، چاي و شيربرنج پر شده بود.
رغم وجود هزاران بازديد کنندهي روزانه، هيچگونه برنامه ريزي هدفمند و نشاني از صنعت توريسم ايران که بتواند معرف امنيت، زيبايي، جايگاههاي زيارتي- سياحتي و امکانات اقامتي در ايران باشد، وجود نداشت. اين در حالي است که اغلب کشورهاي شرکت کننده، حتي کشورهاي صنعتي بزرگ، با در نظر گرفتن جمعيت یک و سه دهم ميلياردي چينيها که وضع اقتصاديشان هم رو به بهبود است، با برنامه ريزي دقيق و هدفمند و با استفاده از حداکثر امکانات دولتي و بخش خصوصي، سعي در ارتقای صنعت جهانگردي خود داشتهاند. اينکه چرا حتي ردپايي از بخش خصوصي در معرفي جذابيت هاي توريستي ايران وجود نداشت، جدا سوال برانگيز است.
اما هدف سوم يعني معرفي محصولات ايراني تا حدي مورد توجه قرار گرفته بود. فضاي بسيار بزرگ نيم طبقهي دوم غرفه که بنا بود در اختيار اتاق بازرگاني ايران و چين قرار گيرد تا اين عزيزان از فرصت استثنايي چند هزار بازديد کننده در روز براي شش ماه، به نفع معرفي محصولات ايراني و ارتقای سطح تجاري دو کشور استفاده کنند، با سه برابر قيمت تمام شده براي اتاق به يک شرکت فرش اجاره داده شده بود! شرکت فرش مزبور نيز که مبلغ کلاني بابت اين مکان پرداخته بود، چاره اي نداشت جز اينکه از کل فضا براي ارائهي هزاران قطعه فرش با قيمتهاي نجومي (بيش از ده ها برابر قيمت واقعي) استفاده کند. بسياري از بازديد کنندگان چيني که براي يافتن درک و احساسي نسبت به ايران وارد غرفه مي شدند، در پايان چنين تعريفي از ايران پيدا مي کردند: "ايران کشوري است که فرشهاي گران دارد!"، و اين دستاورد ما از اکسپوي جهاني شانگهاي بود.
تعداد معدودي صنايع دستي و برخي خوراکي هاي سنتي مانند چاي، بستني و شير برنج هم به عنوان محصولات ايراني ارائه مي شدند. سوال هايي که براي ما و بازديد کنندگان ايجاد مي شود، اين است که آيا واقعا ايران، محصولات ديگري براي ارائه به چينيها و جهانيان ندارد؟! آيا نمي توانستيم در اکسپو زمينه هاي ورود پسته، زعفران و يا خاويار ايران را، که جاي خالي آنها در بازار عظيم چين محسوس است، فراهم کنيم؟ آيا هيچ محصول صنعتي براي ارائه به چينيها نداريم؟ مگر ما استانداردهاي جهاني در صنايع چرم، سنگ، کاشي و سراميک و... نداريم؟ و بسياري سوالات ديگر...
دايرهي مرکزي غرفه، تعدادي از محصولات فناوري برتر ساخت دانشمندان ايراني به نمايش گذاشته شده بود که شايد جذابترين قسمت غرفه بود. از ميان اين محصولات، دو داروي گياهي ايراني که نمونهي خارجي نداشتند و همچنين ماکت ماهوارهي اميد، بسيار مورد توجه و تحسين بازديد کنندگان بودند که جا دارد از دست اندرکاران نمايش اين محصولات که مايهي آبروي غرفه و کشورمان بودند، تشکر ويژه کرد.
در پايان نيز چند نکته لازم به ذکر است؛
استفاده از نيروي انساني محلي در غرفه بايد از يکسري اصول ابتدايي پيروي کند. کشورهاي صنعتي بزرگ، از افرادي با مليت خودشان، ولي مسلط به زبان چيني، براي راهنمايي بازديد کنندگان چيني استفاده مي کردند و براي اين افراد، قبل از شروع اکسپو آموزشهاي ويژه ترتيب داده بودند تا در زمان برگزاري نمايشگاه به صورت فعال با بازديد کنندگان ارتباط برقرار کنند. ساير کشورها هم از که از جوانان چيني براي کار در غرفه استفاده ميکردند، اولا کساني را به خدمت ميگرفتند که به انگليسي مسلط بودند و ثانياً باز با آموزش ويژه وظايف مشخصي را از آنها مي خواستند تا به صورت فعال به خيل بازديد کننده اطلاعات بدهند. در غرفهي ايران تعدادي دختران چيني در گوشه و کنار به چشم مي خوردند که لباس سنتي عشاير ايراني به تن داشتند و مثل مجسمه در کنار تابلوها يا ساير موارد به نمايش گذاشته شده، ايستاده بودند. هر چند اين دخترها سوژهي خوبي براي چيني هاي دوربين به دست بودند ولي ظاهرا به جز عکس گرفتن با بازديد کنندگان (که آن را هم گاهي انجام نمي دادند) هيچ وظيفهي ديگري براي آنها تعيين نشده بود.
وقتی از طراح غرفهی اسپانيا علت ساخت عروسک غولپيکر سخنگو و قابل حرکت يک کودک پرسيده شده، در پاسخ علاقهی شديد چينيها به فرزند را عنوان کرده است. اين موضوع در بسياری ديگر از غرفه ها هم مشاهده مي شد، ستارهی بسکتبال يکی از کشورها که در چين بسيار طرفدار دارد، در بدو ورود به غرفه به زبان چينی به آنها خوشآمد می گويد. مثالهای زيادی از اين دست همگی نشان می دهد که ارائهی کشورها با مطالعهی کشور ميزبان تنظيم می شود، آنچه در غرفهی ايران به نمايش گذاشته شد، هيچ ارتباطی به چين يا چينی ها و روابط تاريخی دو کشور يا علاقهمنديهای مشترک نداشت.
ما ايرانيان مفتخريم که ولي نعمتي چون حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) داريم، و هر گونه نمايش و تعريفي از ايران بدون اسم بردن از حضرت، ناقص و ابتر است. جاي معرفي حضرت و حرم مطهر ايشان، حداقل به عنوان يکي از مکان هاي زيارتي و سياحتي منطقه، بسيار خالي بود.
جاي سازمان ميراث فرهنگي و جاي شهرداري هاي ايران، خصوصا شهرداري تهران که مي توانست با داشتن مهندسين خوش ذوق و طبع هنري و شهرسازي جاي کمبودهاي فضاي غرفه را پر کند، و ضمن ارائه ي طرحهاي خود براي "شهر بهتر، زندگي بهتر"، از طرحهاي ساير کشورها کسب تجربه کنند، نيز خالي بود.
اينکه چرا ايران در ميان دو غرفهي نه چندان پرطرفدار کرهي شمالي و لبنان در گوشه اي از اکسپو قرار داشت هم سوال برانگيز بود. شايد با فعاليت بيشتر و تعامل ديپلماتيک، گرفتن مکان بهتر هم امکان پذير مي شد.

اکسپو در شانگهاي از بسياري جهات داراي اهميت فراوان و منحصر به فرد بود. پيشرفت چشمگير کشور چين طي دو دههي گذشته در ابعاد مختلف بهویژه در زمينه هاي اقتصادي، توجه کشورها را بيش از پيش به اين کشور به عنوان يکي از قطبهاي اقتصادي دنيا جلب کرده است. از سوي ديگر برخورداري از نيروي انساني فراوان، افزايش سطح تحصيلات و تخصص، و جمعيت جوان عظيمي که سطح اقتصادي آنها در حال بهبود است، موجب شده تا نگاه استراتژيک کشورها به چين تغيير کند. کشورهاي توسعه يافتهي دنيا ديگر چين را فقط به عنوان کشوري که نيروي کار ارزان دارد و ميتواند کارخانه اي براي تمام سليقه ها و کيفيت ها باشد، نميشناسند، بلکه علاوه بر اين، چين را يکي از بزرگترين بازارهاي مصرف رو به گسترش دنيا و چيني ها را گردانندهي آيندهي صنعت توريسم خود مي دانند.
برداشتي که حاصل کار علمي صاحبنظران اين کشورهاست، موجب شده که اهميت اکسپوي شانگهاي چند برابر شده و کشورهاي کوچک و بزرگ دنيا سعي کنند از اين موقعيت خوب براي ورود به بازار چين استفاده کنند.
192 کشور و 50 سازمان جهاني (در مجموع 242 سالن) که در تاريخ صد سالهي اکسپو بي نظير بود، نشان ميداد که دنيا به خوبي خاص بودن اين همايش را درک ميکند.
طرفي چيني ها که با برگزاري استثنايي المپيک 2008 موفق شده بودند هم تعريف و تصوير جديدي از واقعيات و توانمنديهاي کشورشان در جهان ايجاد کنند و هم شهر پکن را به استانداردهاي جهاني يک شهر مدرن و بين المللي نزديک کنند، اين بار نيز از فرصت اکسپو نهايت بهره را بردند تا جهانيان بيش تر و بيش تر چين جديد را بشناسند و شهر شانگهاي به عنوان شهري کاملا پيشرفته و ديدني در اذهان ثبت شود. اختصاص 5،28 کيلومتر مربع فضا به نمايشگاه، هزينه کردن 48 بيليون دلار استراليا، ساخت و راه اندازي شش خط مترو از 2008 تا 2010 و تربيت 1،7 ميليون نفر داوطلب براي شش ماه برگزاري اکسپو نشان از اهميت فوق العاده ي اين نمايشگاه براي حکومت چين دارد.
است تعداد توريست های شهر شانگهاي در سال نوي چيني امسال، يعني حتي سه ماه قبل از شروع اکسپو، 79/2 ميليون نفر بود که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش داشت و درآمد حاصل حدود 350 ميليون دلار بود که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزايش داشت، و اين تنها گوشه اي از برکات اکسپو براي چيني ها بود.
از ميزبان که بگذريم، با بررسي عملکرد و ارائهي کشورها در شانگهاي ميتوان گفت شرکت کنندگان با يک يا چند هدف عمده از موارد زير در اکسپو شرکت کرده اند؛
اکثريت قابل توجهي از کشورها کل ارائه يا درصد قابل توجهي از آن را حول محور عنوان اين دورهي اکسپو که "شهر بهتر، زندگي بهتر" بود، متمرکز کرده بودند. ايجاد فضاهاي سبز، تشويق افراد بهویژه کودکان و نوجوانان به گلکاري و درخت کاري، استفاده از انرژيهاي طبيعي (انرژي خورشيدي، باد، صوت،...)، شهرسازيهاي نوين، استفاده از مواد قابل بازگشت به طبيعت در زندگي روزمره و منزل، تقويت روحيهي همکاري و همدلي در ساخت و نگهداري از محيط زندگي، تشويق کمک به سالمندان و کودکان و افراد با ناتوانيهاي جسمي، و کمک به سلامتي رواني شهروندان از جمله مواردي است که روي آنها تاکيد شده است و روسيه، آلمان، چين، سوئيس، بوليوي، ايالات متحده، هلند، کره جنوبي، ژاپن و اسپانيا قسمت زيادي از نمايش خود را صرف اين موضوعات کردند.

غرفه چين

غرفه ژاپن
بسياري از کشورها تلاش کردند از فرصت ايجاد شده استفاده کنند و کشور خود را به مردم چين معرفي کنند. آمار توريست هاي چيني در سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته و چندين برابر شده است، بنابراين به نظر ميرسد بعضي کشورها صرفاً با هدف جذب توريست چيني پا به اين نمايشگاه گذاشته بودند! و حضور روزانهي چند صد هزار نفر بازديد کننده (که در روز 23 سپتامبر به رکورد بيش از 631100 نفر رسيد) نشان ميداد که این هدفگذاری بیمورد هم نبوده است!

غرفه اسپانيا

غرفه روسيه
سوي ديگر، سرمايه گذاري چين در کشورهاي خارجي نيز سير صعودي داشته، بنابراین، معرفي خوب و گيراي يک کشور و قابليتها و موقعيت هاي آن فرصتي بسيار خوب براي جذب سرمايه هاي چين به حساب مي آمد. امارات متحده، سوئيس، عربستان، قزاقستان، پاکستان، هند، چند کشور آفريقايي، برزيل، نيوزیلند و بسياري ديگر سعي کردند کشور خود را به خوبي به چيني ها معرفي کنند. بعضي از اين کشورها مانند امارات، عربستان و ايالات متحده با صرف هزينه هاي گزاف و مطالعهي عميق علایق و سليقهي چيني ها و با استفاده از تکنولوژيهاي پيشرفتهي ديجيتال سعي کردند تاثير عميقي بر ديدگاه و ذهن بازديد کنندهي چيني بگذارند و نام کشور خود را بر ذهن آنها ثبت کنند. مدت انتظار در صف بازديد از غرفهي عربستان، عليرغم هواي بسيار گرم و شرجي شانگهاي در ماههاي جون، جولاي و آگوست گاهي از هشت ساعت هم طولاني تر ميشد که اين ميتواند يکي از نشانه هاي موفقيت اعراب در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شدهشان باشد.

غرفه آلمان

غرفه سوئيس
همانطور که در مقدمه ذکر شد، اهميت فوق العادهي چين به عنوان يک بازار عظيم مصرف جديد، موجب شده بسياري از کشورها تمام يا بخش عمده اي از توان خود را به معرفي محصولات ملي خود و يا حتي بازاريابي مارک ها (برند ها)ی بزرگ خود اختصاص دهند. اينکه مگاموتورز در چين بيش از آمريکا مي فروشد و يا فولکس واگن در چين بيش از آلمان طرفدار دارد، موجب شده بود که پاناسونيک در غرفهي ژاپن، نوکيا در غرفهي فندلاند، سامسونگ در غرفهي کره جنوبي، فراري و ورساچه در غرفهي ايتاليا، پژو در غرفهي فرانسه و چندين مارک مشهور مانند مايکروسافت و بوئينگ در غرفهي ايالات متحده، با صرف هزينه هاي فراوان سعي کنند توجه چيني ها را به خود جلب کنند. بسياري ديگر از کشورها هم فضاهاي بزرگي از غرفهي خود را به معرفي محصولات شاخص کشور خود اختصاص داده بودند. شکلاتهاي بلژيکي، لباس و کفش ايتاليايي و فرش هاي ايراني کاملا بر ذهن چينيها تاثير گذار بودند.

غرفه هلند

غرفه کرهجنوبي
چند عزيزان دست اندرکار غرفهي کشورمان در اکسپوي شانگهاي در زمان کوتاهي که در اختيار داشتند، سعي کردند به قسمتهايي از هر يک از سه هدف فوق دست يابند، اما ارائهي ناقص، کمرنگ و غير تخصصي مطالب موجب مي شد تا بازديد کنندهي چيني غرفه را با سردرگمي ترک کند. (اينکه چرا ساير کشورها حدود سه سال مشغول طراحي و ساخت بوده اند و غرفهي ايران در چند ماه طراحي و چیده شد، بحثي جداست که جاي بررسي دارد.)
رد پايي که از عنوان اکسپو، يعني "شهر بهتر، زندگي بهتر" در غرفهي ايران به چشم مي خورد، پيام رييس جمهور ايران براي نمايشگاه شانگهاي بود که در چند قسمت غرفه از جمله روبروي درب ورودي در قطع بسيار بزرگ به چاپ رسيده و نصب شده بود. متاسفانه ترجمهي غير تخصصي چيني و انگليسي اين مطلب سنگين، که شهر الهي را شهر برتر معرفي مي کند، اصلا مفهوم پيام را به بازديدکنندهي چيني منتقل نمي کرد و بعضا به دليل وجود غلطهاي واضح ادبي در ترجمهي چيني، موجب عصبانيت بازديد کنندگان مي شد.
چند آبنماي داخل غرفه شايد نمادي از طبيعت زيباي ايران باشد ولي وجود درختچه ها و گياهان پلاستيکي فراوان که خود آلوده کنندهي محيط زيست هستند، به نوعي ناقض موضوع نمايشگاه بود.
مورد هدف دوم يعني معرفي کشور، روابط تاريخي دو کشور ايران و چين به عنوان دو قطب فرهنگ و تمدن شرق، و شرايط ويژهي کنوني حاکم بر روابط استراتژيک دو کشور ايجاب مي کرد که از فرصت استثنايي اکسپو براي معرفي هر چه بهتر کشور عزيزمان استفاده کنيم. متاسفانه به جز معدودي از شيوهي زندگي ايرانيان، هيچگونه معرفي از فرهنگ و تمدن اصيل ايراني-اسلامي در غرفه به چشم نمي خورد. عکسها و پوسترهاي فراوان بدون توضيح و مجسمه هاي بدون اسم و معرفي، تصويري گنگ و نامفهوم را براي بازديد کنندهاي که با قصد آشنايي با ايران وارد غرفه مي شد، ايجاد مي کرد، و بعضا مانيتورهايي که مجري را نشان مي داد ولي صداي او به گوش نمي رسيد، مي توانست براي بازديد کننده توهين آميز باشد. جايگاه فرهنگ و هنر اصيل ايراني نيز در سالن بسيار کمرنگ بود و جاي آن با بستني، چاي و شيربرنج پر شده بود.
رغم وجود هزاران بازديد کنندهي روزانه، هيچگونه برنامه ريزي هدفمند و نشاني از صنعت توريسم ايران که بتواند معرف امنيت، زيبايي، جايگاههاي زيارتي- سياحتي و امکانات اقامتي در ايران باشد، وجود نداشت. اين در حالي است که اغلب کشورهاي شرکت کننده، حتي کشورهاي صنعتي بزرگ، با در نظر گرفتن جمعيت یک و سه دهم ميلياردي چينيها که وضع اقتصاديشان هم رو به بهبود است، با برنامه ريزي دقيق و هدفمند و با استفاده از حداکثر امکانات دولتي و بخش خصوصي، سعي در ارتقای صنعت جهانگردي خود داشتهاند. اينکه چرا حتي ردپايي از بخش خصوصي در معرفي جذابيت هاي توريستي ايران وجود نداشت، جدا سوال برانگيز است.
اما هدف سوم يعني معرفي محصولات ايراني تا حدي مورد توجه قرار گرفته بود. فضاي بسيار بزرگ نيم طبقهي دوم غرفه که بنا بود در اختيار اتاق بازرگاني ايران و چين قرار گيرد تا اين عزيزان از فرصت استثنايي چند هزار بازديد کننده در روز براي شش ماه، به نفع معرفي محصولات ايراني و ارتقای سطح تجاري دو کشور استفاده کنند، با سه برابر قيمت تمام شده براي اتاق به يک شرکت فرش اجاره داده شده بود! شرکت فرش مزبور نيز که مبلغ کلاني بابت اين مکان پرداخته بود، چاره اي نداشت جز اينکه از کل فضا براي ارائهي هزاران قطعه فرش با قيمتهاي نجومي (بيش از ده ها برابر قيمت واقعي) استفاده کند. بسياري از بازديد کنندگان چيني که براي يافتن درک و احساسي نسبت به ايران وارد غرفه مي شدند، در پايان چنين تعريفي از ايران پيدا مي کردند: "ايران کشوري است که فرشهاي گران دارد!"، و اين دستاورد ما از اکسپوي جهاني شانگهاي بود.
تعداد معدودي صنايع دستي و برخي خوراکي هاي سنتي مانند چاي، بستني و شير برنج هم به عنوان محصولات ايراني ارائه مي شدند. سوال هايي که براي ما و بازديد کنندگان ايجاد مي شود، اين است که آيا واقعا ايران، محصولات ديگري براي ارائه به چينيها و جهانيان ندارد؟! آيا نمي توانستيم در اکسپو زمينه هاي ورود پسته، زعفران و يا خاويار ايران را، که جاي خالي آنها در بازار عظيم چين محسوس است، فراهم کنيم؟ آيا هيچ محصول صنعتي براي ارائه به چينيها نداريم؟ مگر ما استانداردهاي جهاني در صنايع چرم، سنگ، کاشي و سراميک و... نداريم؟ و بسياري سوالات ديگر...
دايرهي مرکزي غرفه، تعدادي از محصولات فناوري برتر ساخت دانشمندان ايراني به نمايش گذاشته شده بود که شايد جذابترين قسمت غرفه بود. از ميان اين محصولات، دو داروي گياهي ايراني که نمونهي خارجي نداشتند و همچنين ماکت ماهوارهي اميد، بسيار مورد توجه و تحسين بازديد کنندگان بودند که جا دارد از دست اندرکاران نمايش اين محصولات که مايهي آبروي غرفه و کشورمان بودند، تشکر ويژه کرد.
در پايان نيز چند نکته لازم به ذکر است؛
استفاده از نيروي انساني محلي در غرفه بايد از يکسري اصول ابتدايي پيروي کند. کشورهاي صنعتي بزرگ، از افرادي با مليت خودشان، ولي مسلط به زبان چيني، براي راهنمايي بازديد کنندگان چيني استفاده مي کردند و براي اين افراد، قبل از شروع اکسپو آموزشهاي ويژه ترتيب داده بودند تا در زمان برگزاري نمايشگاه به صورت فعال با بازديد کنندگان ارتباط برقرار کنند. ساير کشورها هم از که از جوانان چيني براي کار در غرفه استفاده ميکردند، اولا کساني را به خدمت ميگرفتند که به انگليسي مسلط بودند و ثانياً باز با آموزش ويژه وظايف مشخصي را از آنها مي خواستند تا به صورت فعال به خيل بازديد کننده اطلاعات بدهند. در غرفهي ايران تعدادي دختران چيني در گوشه و کنار به چشم مي خوردند که لباس سنتي عشاير ايراني به تن داشتند و مثل مجسمه در کنار تابلوها يا ساير موارد به نمايش گذاشته شده، ايستاده بودند. هر چند اين دخترها سوژهي خوبي براي چيني هاي دوربين به دست بودند ولي ظاهرا به جز عکس گرفتن با بازديد کنندگان (که آن را هم گاهي انجام نمي دادند) هيچ وظيفهي ديگري براي آنها تعيين نشده بود.
وقتی از طراح غرفهی اسپانيا علت ساخت عروسک غولپيکر سخنگو و قابل حرکت يک کودک پرسيده شده، در پاسخ علاقهی شديد چينيها به فرزند را عنوان کرده است. اين موضوع در بسياری ديگر از غرفه ها هم مشاهده مي شد، ستارهی بسکتبال يکی از کشورها که در چين بسيار طرفدار دارد، در بدو ورود به غرفه به زبان چينی به آنها خوشآمد می گويد. مثالهای زيادی از اين دست همگی نشان می دهد که ارائهی کشورها با مطالعهی کشور ميزبان تنظيم می شود، آنچه در غرفهی ايران به نمايش گذاشته شد، هيچ ارتباطی به چين يا چينی ها و روابط تاريخی دو کشور يا علاقهمنديهای مشترک نداشت.
ما ايرانيان مفتخريم که ولي نعمتي چون حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) داريم، و هر گونه نمايش و تعريفي از ايران بدون اسم بردن از حضرت، ناقص و ابتر است. جاي معرفي حضرت و حرم مطهر ايشان، حداقل به عنوان يکي از مکان هاي زيارتي و سياحتي منطقه، بسيار خالي بود.
جاي سازمان ميراث فرهنگي و جاي شهرداري هاي ايران، خصوصا شهرداري تهران که مي توانست با داشتن مهندسين خوش ذوق و طبع هنري و شهرسازي جاي کمبودهاي فضاي غرفه را پر کند، و ضمن ارائه ي طرحهاي خود براي "شهر بهتر، زندگي بهتر"، از طرحهاي ساير کشورها کسب تجربه کنند، نيز خالي بود.
اينکه چرا ايران در ميان دو غرفهي نه چندان پرطرفدار کرهي شمالي و لبنان در گوشه اي از اکسپو قرار داشت هم سوال برانگيز بود. شايد با فعاليت بيشتر و تعامل ديپلماتيک، گرفتن مکان بهتر هم امکان پذير مي شد.