بله، مطمئنا منظور من خودرو رده ازران قیمت مانند AVEO نبود!...به عنوان مثال شورولت کامارو یا شرکت های دیگر مانند دوج چلنجر که قیمت های پایه بالایی از 30000 تا دارند....منظور بنده از 12000 دلار،مالیات سالانه +ارزش افزوده(پراخت اولیه) این گونه خودرو ها بود...به طور کلی مالیات ها باید با توجه به حجم موتور و قیمت پایه و شرکت ارائه کننده و نوع مدل باشه و نمیتوان مقدار عددی خاصی رو براش تعیین کرد ...که اگر شما مقدار درصدی خاصی رو خبر دارید،لطفا در احتیار بنده قرار بدید...
در مورد عوارض جاده ای هم انچه من خوانده بودم ،تعرفه ثابت وجود ندارد و این تعرفه ها با توجه به فصول خاص و راه های خاص و وضعیت توریستی تغییر میکند..گرچه تعرفه به هر میزان باشد رانندگی در حاده های استاندارد هزینه های جانبی بسیار رو از دوش صاجب خودرو بر خواهد داشت که در مقابل این تعرفه ها چیزی نیست.... نکته جالبی که من در مورد عوارض جاده ای خواندم که برایم جالب بود(البته به موضوع بحث ربطی ندارد!):خودرو های روسای حمهور امریکا که خاص و مخصوص هر رئیس ساخته می شود هیجکدام شیشه هایش به دلایل امنیتی در حالت عادی پایین نمیاید به جز شیشه راننده به اندازه چند سانت مخصوص مواردی که احتیاج به پرداخت غیر الکترونیکی عوارض جاده ای است!..در حالی که در ازاد راه های ایران خودرو های نطامی که معمولا بار های سنگین حمل میکنند و قاتل روکش جاده ها (به دلیل کوبش بالای سیستم تعلیق های قدیمی)هستند کاملا بدون پرداخت عوارض(معاف) میتونند سرتاسر ایران رو طی کنند!:-(
پیرامون مسئله خرید خوردرو شخصی باید گفت که موصوع توان خرید نیست!موضوع صرفه اقتصادی همراه کاربرد برای استفاده از هر وسیله ای مانند خودرو هست.تا زمانی که یک وسیله کاربردی در زندگی روزمره انسان ندارد خرید ان اصلا منطقی به نطر نمی رسد.در بعد دیگر همانطور که می دانیید تویوتا کمری جز پر فروش ترین سدان های امریکاست که جندین سال است رتبه اول را دارد.در حالی که خودرو های به مراتب بهتری (از بعد های مختلف) مانند فورد تاروس وجود دارد که امریکایی ها به دلیل هزینه مصرفی پایین و گارانتی طولانی و در نتیجه به صرفه بودن تویوتا را انتخاب میکنند..یا درصد فروش بالایی خودرو های استیشن مانند فولکس گلف نشان از دید کاربردی خریداران خودرو در این کشور است....بر عکس انکه یکی از مشکلات ایرانیان در مقایسه خودرو یی کشور های دیگر با ایران بعد دیدگاه سرمایه به خودروست..در حالی که خودرو یک وسیله مصرفی است.
آمار فروش بالا از مواردی هست که نکته ای پنهان بسیار در دل خود دارد....یکی از موارد که بعد عمر یک خودرو هست.در این کشور با افزایش عمر خودرو به دلایل قانونی و عقلی(کاهش بازده خودرو و پایین اندن استاندارد های امنیتی و...) دیگر نمیتوان از خودرو استفاده کرد و این چرخه جایگزین شدن خودرو یکی از دلایل ای امار بالاست.مورد دیگر گسترده بودن تنوع کاربرد خودرو در این کشور هست(خانوادگی-اسپرت-شهری-و...).به عنوان مثال یکی دیگر از دلایل فروش بالای تویوتا در این کشور به دلیل عرضه خودرو های هیبریدی با تکنولوزی منحصر به فرد هست(در حالی در ایران اکقر افراد اصلا با این خودرو ها اشنا نیستند و در نتیجه بازاری برای ان وجود ندارد).....
به هر حال امید به اینکه روزی برسد تا حق انتخاب خودرو زیر 15 میلیونی در ایران(که مورداستفاده قشر های متوسط جامعه ایرانیهست) به بیش از 20 مورد برسد
(خودم هم متوجه ارزو کوچکم شدم!
اما با سیاست های فعلی خودرو سازی که به نظر می رسد ادامه دار خواهد بود این ارزو بزرگ جلوه میکند!
)با تشکر شهرام(غلط املائی ها بنده نادیده بگیرید
)

