است، یهودیان اسرائیل و جهان جشن می
26 فوریه <!--Article-->[FONT=Arial id=PH_REQ_TEXT class=SubTitleArt]
[url=<A]
[/url] [FONT=Arial id=PHSource class=ImagSource]شهبانوی یهودی استر در کنار اخشوروش شاهنشاه ایران
<!--[TR] <!--Title level 2--><!--[TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR]--> <!-- Full Paragraph1 --><!-- Full Paragraph2 --><!-- Full Paragraph3 -->[FONT=Arial id=phBlockText class=HPBriefText] هدف از ارسال اینمقلات نقد آقای پور پیرار نیست، غرض افزایش آگاهی
درباره خطرصهیونیزم و شناسایی ریشه های این جریان شیطانی است،حال داریوش نه خشایار ، مهم ایران است
ملت اسرائیل و یهودیان جهان امروز (جمعه 7 اسفندماه 1388- 26 فوریه 2010) عیدی را جشن می گیرند که برای همیشه تاریخ یهودیان را با ملت ایران پیوند زده است. این جشن پوریم نام دارد که در آن از جوانمردی خشایارشاه یکی از شاهان هخامنشی ایران سخن می رود. شاهی که در روایات یهود با نام اخشوروش از او یاد شده است.
در "طومار استر" که در کنیساها خوانده می شود، داستانی بیان گردیده که گرچه هیچ گونه مدرک و شواهد تاریخی برای اثبات آن یاد نشده، ولی باورمندان یهودی آن را به عنوان یک رویداد حقیقی می پذیرند.
داستان استر از این قرار است:
اخشوروش شاهنشاه امپراطوری ایران (احتمالا منظور خشایارشاه است) که بنا بر نوشته "طومار استر" بر 127 ولایت از هند تا حبشه حکفرمائی می کرد، از بین دوشیزگان زیبا یک دختر یهودی یتیم را به نام استر ، برای همسری برگزید که افزون بر جمال نیکو، خصائل نیکو نیز داشت. پسر عموی استر یهودی، مردخای نیز در دربار شاه خدمت می کرد.

آرامگاه استر و مردخای در همدان یادگار روابط دیرین
از آنجا که مردخای مردی دینمدار و با انصاف وجهان دیده بود، به ویژه به خاطر خصلت های نیکوی خود، مورد مشورت شاهنشاه هخامنشی قرار می گرفت.
ولی صدراعظم دربار هخامنشی فردی اجنبی از نسل عمالق به نام هامان بود که انتظار داشت همگان در برابرش سجده کنند و به خاک بیفتند.
اما مردخای یهودی که می دانست سجده کردن در برابر هر فردی یا چیزی جز پروردگار یکتا به منزله بت پرستی خواهد بود، حاضر نمی شد در برابر هامان سر سجده خم کند و از این رو هامان عمالقی کینه او را به دل گرفت و در صدد برآمد همه یهودیان امپراطوری ایران را قتل عام کند.
هامان دسیسه ای برای کشتار دسته جمعی یهودیان طرح ریزی کرد و درصدد برآمد فرمان آن را از خشایارشاه دریافت کند و آن را به همه ایالات امپراطوری ابلاغ نماید. بدین سان، هامان بت پرست از آن جهت برای قتل عام یهودیان به توطئه چینی پرداخت که مورد احترام مردخای یهودی قرار نگرفته و خود را تحقیر شده احساس می کرد.
مردخای و دختر عمویش شهبانو استر، ملکه دربار، پادشاه را از نقشه های شوم هامان آگاه ساختند و توطئه های او را برملا کردند.
شهبانو استر به پادشاه آگاهی داد که خود او از قوم یهود است و هامان قصد دارد همه یهودیان را در امپراطوری ایران از دم تیغ بگذراند.
چون پادشاه ایران به این توطئه هامان پی برد سخت به خشم آمد و دستور داد همان کیفری که هامان برای یهودیان در نظر گرفته بود و با ترفند قصد داشت اجازه آن را از پادشاه بگیرد، درباره خود او، خانواده اش و افراد قومش اجرا گردد.

داخل آرامگاه استر (چپ) و مردخای (راست) درهمدان
همان چوبه داری که هامان آنرا برای حلق آویز کردن مردخای در محوطه دربار برپا ساخته بود، به دار مجازات خود صدراعظم اجنبی مبدل شد و او به سزای توطئه های شیطانی اش رسید واقوامش نیز مجازات شدند.
یهودیان به یاد این رویداد که به موجب آن از یک توطئه بزرگ قتل عام رهائی یافتند، هر سال در ماه عبری آدار جشن می گیرند و آن را پوریم می نامند .
در روایات یهود آمده است: پس از آنکه ملکه استر و پسر عموی او (مردخای) وفات یافتند در شهر همدان در مرکز ایران به خاک سپرده شدند.
امروز در همدان آرامگاه استر و مردخای زیارتگاه یهودیان و غیر یهودیان است و عموم ایرانیان به آن احترام می گذارند. وجود این آرامگاه نشان دیگری از روابط دیرپای دو ملت ایران و یهود است.
یهودیان جهان هر سال در ماه آدار روایت نجات یهودیان و شهبانوی ایران و همسر اخشوروش را از چنگ هامان دیو صفت از نو می خوانند و از این پادشاه ایرانی قدردانی می کنند.

دخترکان خردسال به صورت عروس در خیابان ها
جشن پوریم با به راه افتادن کارناوالهای شادی، که زدن ماسک ها و نقابهای رنگارنگ در مرکز آن قرار دارد، همراه است - که شاید بدین خاطر، یکی از شادی بخش ترین جشن ها برای کودکان و نوجوانان یهودی نیز محسوب می شود که از مدتها پیش از پوریم، با جدیت در فکر تدارک لباس های بالماسکه و نقاب های ابتکاری و بی نظیر هستند.
لذت کودکان از این جشن به حدی است که با افسوس می گویند: ای کاش پوریم به جای یکباردر سال، دوبار در هفته برگزار شد.
جشن پوریم، با به راه افتادن کارناوال های بالماسکه در خیابانهای مرکزی شهرهای بزرگ اسرائیل به اوج خود می رسد. مراسم شادمانی در ابعادی کوچکتر در همه شهرها، شهرک ها و آبادی های اسرائیل برگزار می شود. برای نمونه در شهر اورشلیم در روز عید پوریم دهها هنرمند و دلقک شادی آفرین، به اجرای نمایش های تفریحی خیابانی می پردازند و شعبده بازان، دلقک ها و رقاصان با لباس های رنگارنگ به سرگرم کردن مردم مشغول می شوند و دسته های ارکستر در میادین مرکزی، ترانه های روز اجرا خواهند کرد. رسم بر آن است که عید پوریم در اورشلیم یک روز دیرتر از شهرهای دیگر برگزار می شود، زیرا مژده نجات یهودیان و اعدام هامان اقاقی یک روز دیرتر به این شهر حصاردار رسید.

نوجوانان نیز در پوریم لیاس های رنگارنگ میپوشند
امسال پوریم در آستانه نوروز ایرانیان و کمتر از سه هفته پیش از چهارشنبه سوری برگزار می شود و دلقکهائی که در خیابان به شاد کردن مردم می پردازند، شباهت دوری به حاجی فیروز ایرانی دارند.
به علت آن که امسال عید پوریم به روز جمعه افتاده که یک روز کوتاه است و شب شنبه در پی آن می باشد که خود جنبه مقدس دارد، جشن ها و کارناوال شادی پوریم به روز یک شنبه (پس فردا) انتقال یافته است.
نکته جالب آن که در جشن شادمانی پوریم، علاوه بر کودکان و نوجوانان که نقاب بر چهره می گذارند و یا لباسهای رنگارنگ می پوشند و یا خود را به شکل پادشاه و ملکه و پلیس و پرستار و راننده آتش نشانی در می آورند، کسان دیگری نیز دیده می شوند که گرچه از سن و سالی برخوردارند، ولی در این روز با لباس بالماسکه و آرایش های چهره تئاتر مانند در ملاءعام ظاهر می شوند و البته مطابق هر سال در هر گوشه و کنار دهها مسابقه انتخاب ابتکاری ترین ماسکها برگزار می شود و باز صد البته مردم، خوردن شیرینی ها و کیک های مخصوص پوریم را که با خشخاش تهیه می شود فراموش نخواهند کرد که "گوش هامان" אוזני המן نامیده می شود.

"پوریم" شادترین عید برای کودکان در اسرائیل است
یهودیان در روایات خود می گویند: با برملا شدن توطئه های کژاندیشان و پیروزی نیکی بر پلیدی، העיר שושן צהלה ושמחה (شهر شوشن یا شوش را شادمانی بسیار فراگرفت) که مراد از واژه شوشن اشاره به ایران زمین و سرزمین پارس است و بدین معنی که "ایران زمین با پیروزی نیکان بر پلیدان، به پایکوبی و شادمانی پرداخت".
