
گویا بحث پیرامون یک طرح ملی و اقتصادی, تبدیل به نوعی جبهه گیری در بین کاربران گشته است !! هرچند بنده تمایلی به شرکت در این قبیل بحث ها و تاپیک ها را ندارم اما از آنجا که بعضا" شاهد انتشار اطلاعات نادرست و مغایر با واقعیت در این موارد هستیم, ناچارا" نکاتی را خدمت دوستان گرامی و کاربران, عرض مینمایم.
طبیعتا" اجرا و برنامه ریزی این طرح همچون بسیاری از طرح های دیگر, دارای نقاط ضعف و قوت فراوانی میباشد و چنانچه اینگونه بیان نماییم که این طرح کاملا" بی نقص میباشد, شدیدا" اغراق نموده ایم اما در بیان واقعیات و نقاط قوت نیز نباید یکطرفه قضاوت نمود. همانطور که شاهد بودیم دوستان گرامی پیش از این به تعدادی از نواقص و مشکلات این طرح اشاره داشتند و طبیعتا" مهمترین نکته و نتیجه حاصل از این بحث میتواند دستیابی به راهکارهای صحیح و برطرف نمودن نقایص موجود باشد که امیدواریم در آینده نه چندان دور و پس از اجرای آزمایشی, حتما" مورد توجه قرار گیرد. البته باید توجه داشت که تا پیش از اجرای این طرح نیز قیمت برخی از کالاهای مصرفی و مواد خوراکی در داخل کشور, بیش از ارزش و قیمت جهانی آنها بود که این امر نیز به مسائل متفاوتی مرتبط میگشت.
[External Link Removed for Guests]
به عنوان مثال در خصوص قیمت بنزین, همانطور که دوستان گرامی نیز اشاره داشتند. قیمت جهانی بنزین در داخل یک کشور حاوی ذخایر عظیم نفتی همچون آمریکا, معادل 550 الی 650 تومان میباشد. در ایالات متحده آمریکا, نرخ و قیمت سوخت بصورت روزانه و توسط شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی تعیین میشود و دولت بطور مستقیم در تعیین قیمت گذاری سوخت نقشی ندارد. از طرفی بیش از 85% سوخت مورد نیاز وسائل نقلیه در آمریکا توسط 2 کمپانی عظیم Shell و British Petroleum یا همان BP تولید میشود و بطور مثال هیچگاه نمیتوان بنزین 680 تومانی تولید Shell را از نظر کیفیت و اکتان با شبه بنزین تولیدی در کشورمان مقایسه نمود !
[External Link Removed for Guests]
همچنین در خصوص گازوئیل نیز همانطور که دوستان گرامی و آگاه میدانند, گازوئیل تولیدی و مصرفی در ایران, یکی از نامرغوبترین سوخت های دنیا میباشد که استفاده از آن در کلیه کشورهای پیشرفته و اجرا کننده استاندارد Euro IIII به بالا, ممنوع میباشد. ناخالصی بالا در کنار وجود آب فراوان و گوگرد با غلظت بیش از 430 PPM (در شرایط متعادل) همگی از جمله نواقص گازوئیل ایران میباشند و حال چگونه میتوان این سوخت را با نوع Bio Diesel اروپایی و یا Diesel Tech آمریکایی مقایسه و ارزش گذاری نمود ؟! طبیعتا" چنین مقایسه ای منطقی نمیباشد.
[External Link Removed for Guests]
در خصوص قیمت برق بنده اطلاعی از نحوه قیمت گذاری آن ندارم اما از آنجا که بخش اعظمی از شبکه انتقال برق کشور فرسوده و غیر استاندارد میباشد, بیش از 60% (آمارهای دقیق بسیار فراتر میباشد) برق تولیدی در اثر انتقال نادرست, پیش از رسیدن به دست مصرف کننده اتلاف میشود. همچنین هم اکنون اکثر نیروگاه های کشور با استفاده از گاز طبیعی اقدام به تولید بخار مینمایند و از آنجا که کشور ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان گاز در دنیا میباشد, به مراتب هزینه های برق مصرفی در مقایسه با کشورهای اروپایی کاهش میباشد.
[External Link Removed for Guests]
در زمینه تعرفه واردات (خودرو) نیز باید توجه داشت که کشورهای پیشرفته پس از آزاد سازی نرخ واردات, سیر پیشرفت صنایع خود را آغاز نمودند. همانطور که بنده بارها اعلام نموده ام, بر اساس قانون سازمان تجارت جهانی (WTO) تمام کشورهای عضو باید تعرفه گمرک و واردات خود را به کمتر از 13 الی 10% برسانند و این قانون در تمام کشورهای عضو WTO در حال اجرا میباشد. از آنجا که WTO همچنان با عضویت رسمی کشور روسیه بطور قطعی موافقت نکرده است, این کشور میتواند قوانین پیشین را اعمال نماید اما چنانچه WTO با ورود آزمایشی روسیه به بازارهای جهانی موافقت نماید, این کشور ملزم به تقلیل تعرفه های گمرکی به کمتر از 13% و در تمامی صنایع و کالاها میباشد. طبیعتا" اجرای این قانون در کشورهای جهان سوم و مصرف یا مونتاژ کننده, منجر به نابودی صنعت آنها میشود.
[External Link Removed for Guests]
در خصوص هزینه تحصیلات در کشورهای مختلف نیز میتوان مثال های گوناگونی را بررسی نمود و سپس نتیجه گیری کرد. بطور مثال در کشور آمریکا, هزینه تحصیل شامل شهریه و لوازم مورد نیاز (نوشت افزار و ...) از مقطع پیش از ابتدایی تا پیش دانشگاهی (College) برای کلیه دانش آموزان آمریکایی و یا دارای Green Card کاملا" رایگان میباشد. اما هزینه های ورود به اولین Grade دانشگاهی (معادل لیسانس در نظام آموزشی ایران) تماما" به عهده دانش جویان و داوطلبان میباشد, مگر اینکه دانشگاه مورد نظر آن دانشجو را از طریق ScholarShip پذیرش نماید که در اینصورت تنها شهریه دانشگاه رایگان میباشد. اما پس از اخذ لیسانس, چنانچه دانشجوی آمریکایی قصد ادامه تحصیل تا مقطع فوق دکتری و بالاتر از آن را نیز داشته باشد, بازهم میتواند همچون دوران پیش از دیپلم, بصورت کاملا" رایگان تحصیل نماید.
[External Link Removed for Guests]
این مسئله در اکثر کشورهای اروپایی نیز در حال اجرا میباشد و شهریه های فوق که دوستان از آنها نام بردند, اکثرا" مخصوص دانشجویان غیر بومی و خارجی میباشد که ملزم به پرداخت هزینه های دانشگاهی میباشند. بطور مثال میتوان به کشور سوئد اشاره داشت که تا پیش از این, تمام دانشگاه های آن برای افراد سوئدی و غیر سوئدی (مهاجر) رایگان بود اما از ابتدای سال 2011 افراد خارجی باید هزینه های تحصیل خود را پرداخت نمایند. همچنین بحث وام های آموزشی نیز مخصوص آن دسته از دانشجویان ملی (دارای Nationality و اقامت دائم) میباشد که قصد دارند تحصیلات خود را در یک دانشگاه خارجی مستقر در آن کشور ادامه دهند. همه این موارد نشان دهنده اهمیت بسیار بالای آموزش و سواد در کشورهای پیشرفته میباشد
[External Link Removed for Guests]
با یک مقایسه اجمالی در بین Ranking دانشگاه های ایران با دانشگاه های پیشرفته و هزینه های دریافتی در دانشگاه های ایرانی میتوان به ضعف سیستم آموزشی و عملکرد ضعیف تراز بازدهی اقتصادی آنها پی برد.
[External Link Removed for Guests]
بیان این موارد و نواقص و بررسی علمی و به دور از تعصب آنها میتواند منجر به شناسایی منشاء مشکلات و اتخاذ راهکارهای عملی برای حل آنها بشود. و اینگونه نیست که بیان مشکلات, نشان از عدم توجه به توانایی های داخلی باشد.
موفق باشید
