
بهرهگيري از اینترنت و بستر IT در صنعت گردشگري تقریباً از دهه 90 میلادی آغاز گشت و کم کم روابط کاری این صنعت را درجهان به کلي متحول ساخته و باعث شده که اين صنعت به عنوان يک صنعت بينالمللي و بزرگترين توليدکننده مشاغل روي کره زمين در مقابل بسياري از صنايع ديگر عرضاندام نمايد. به دلیل سرعت و دقت و نیز پرستیژ استفاده از آخرین فناوری ها در صنعت گردشگری این گونه خدمات به سرعت جلودار رویه سنتی دفتر داری و داد و ستدهای مسافرتی سالیان قبل گشت .
استفاده از موتورهای جستجوگر ، پهنای باند مناسب برای دیدن امکانات اقامتی و نیز مطالبه واقعی آنچه از آن تبلیغ میشود مسافرین را دیگر به یک بنگاه مسافرتی با مسئولیت اندک متصل نمیکند بلکه شرکتها و دفاتر مدیریت مقصد (DMMO) در پس این ماجرا قرار میگیرند و این رویه خود به خود به گسترش این صنعت و نیز کسب رضایت مشتری و مسافر مداری خدمات مسافرتی میگردد . هرچند نادیده گرفتن موقعیت های مناسب کاری به دست آمده برای کارکنان شرکت های اینترنتی ، انجمن ها و حتی مهندسین و برنامه نویسان امکان پذیر نمیباشد.
فناوري اینترنت باعث ميشود که گردشگران به اطلاعات دقيق و با ثباتي دسترسي پيدا کنند و در يک مقطع زماني مشکل اقامتی خود را حل کرده و از دغدغه های سفر خود بکاهند . اين فناوري کاربرها را در عملکرد و انتقال اطلاعات توليدشده کنار هم قرار ميدهد، بطوري که ميان هر گردشگري با گردشگر ديگر که آميزه اي از تجربيات ويژه، انگيزه ها و تمايلات متفاوت است تفاوت ميگذارد، تا اندازه اي که هر مسافر جديد، به عنوان يک تجربه جديد به حساب مي آيد. گردشگران مناطق مختلف و عمده جهان، مسافرين دائمي ميشوند و مهارتهاي زبانشناسي و تکنولوژيکي پيدا ميکنند و ميتوانند در کشورهاي بيگانه و چند فرهنگي کار کنند و برای زیبا ترین قسمت یک حرکت توریستی که همانا تقریب فرهنگها برای داشتن دنیایی بهتر است حرکت مثبت و رو به جلو حساب میگردد.
اينترنت در تغییر رفتار مسافران در کشورهاي در حال توسعه مثل ایران تاثير بسزايي دارد و به مسافران کمک ميکند که انتخابهاي بسيار زيادي داشته باشند. اگرچه از طريق اينترنت انتخابهاي زيادي در اختيار مشتريها قرار داده ميشود، اما اغلب، سدهاي رواني مانع ميشود که مشتريها معامله را با اينترنت به پايان برسانند. از دلايل مهم که مصرف کنندگان خريد خود را از طريق اينترنت انجام نميدهند، نبود خدمت شخصي، موضوعات امنيتي، تجربه وصرف وقت ميباشد.
بیشتر در این باب سخن خواهیم گفت...
تالیف : مهدی اسودی
این فرهنگسازی را در سایه گسترش پرداختن به موضوعاتی از این دست در محیط شیکه میدانم و با توجه به فرمایشات دوست عزیز جناب امیر اعتصام در باب دغدغه های مدیران این انجمن بزرگ در باب بسط دادن حقایق این مرز و بوم توسط یک رسانه بی طرف میهنی امید آن دارم فروم مخصوص مسائل گردشگری و جهانگردی به زودی آغاز به کار کند . در پایان خدمت تمام دوست داران این بوم کهن عرض میکنم که امروز اگر میخواهیم در جهان به جایگاه واقعیمان برسیم تنها راهش ورود توریست است و گسترش مقوله جهانگردی .

شاد و مانا باشید