اداره حرمین شریفین توسط شورایی متشکل از همه مذاهب اسلامی

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 863
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸, ۱۰:۵۳ ب.ظ
محل اقامت: البرز
سپاس‌های ارسالی: 5392 بار
سپاس‌های دریافتی: 4116 بار
تماس:

اداره حرمین شریفین توسط شورایی متشکل از همه مذاهب اسلامی

پست توسط FARSHAD.ADL »

حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي سه شنبه شب در برنامه پربیننده پارك ملت با اشاره به سالروز تخريب مزار اهل بيت سلام الله اجمعين در قبرستان بقيع به انتقاد از تفكر سلفي گري و وهابيت پرداخت.

به گزارش «عصرایران»، حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي در اين برنامه كه به بحث آداب زندگي و آداب تبليغ اسلامي اختصاص داشته و در میان اقشار مختلف جامعه بیننده دارد گفت: امشب شب هشتم ماه شوال، یادآور یک غصه ی بسیار عظیم و یک حادثه تلخ برای همه مسلمانان است و آن تخریب قبرستان بقیع ،آثار قبور ائمه وعزیزانی است که در بقیع مدفونند. وی افزود: مردم هیچ تجربه ای از این روش سلفی گری و این نگاه وهابیت جز همین برخوردهای خشن که همه را کافر میدانند ندارند. دنیا نیز تصویری جز خشونت و ترور از آنها ندارد.

حجت الاسلام مرادي در ادامه با ذكر تاريخچه اي از تفكر سلفي گري و وهابيت كه ريشه در آراء ابن تيميه و محمد بن عبدالوهاب دارد به مخالفت های اهل سنت با آنان اشاره کرد و گفت: ذهبی از شاگردان ابن تیمیه - که ریشه وهابیت دراوست وبرداشت های ناقص، سطحی و نازلی از دین دارد- در مکاتبات و نامه هایش با ابن تیمیه به او می گوید من که دوست تو بودم با من این گونه برخورد میکنی وای به حال دشمنانت که با آنها چگونه میخواهی برخورد کنی. فضای ابن تیمیه آنقدر بد بود که حتی او را از شام بیرون کردند و یا نقل است که به حجاز ممنوع الورود بود و بدین ترتیب رواج عقایدش هم متوقف شد. سلیمان برادر محمد ابن عبدالوهاب که مخالفش بود نیز آدمی را برای کشتن او فرستاد.

وی افزود: این تفکر بعدها مجددا رواج یافت. به عنوان نمونه در سال 1216 هجری قمری امیر سعود به کربلا حمله کرد. صد و سی و چند سال قبل از تخریب بقیع یک روز وارد کربلا شدند و گنبد حرم امام حسین را ویران کرده، ضریح را غارتکردند و دویست هزار نفر را هم در کربلا کشتند. چرا؟ به علت این که شما توسل می کنید، چون قائل به شفاعت هستید یا روی قبور بنا ساختید! بعد هم غنائم را تقسیم کردند و خمسش را خودش برداشت وبقیه را هم به دیگرانی دادکه از نظر او به جنگ کفار رفته بودند و در واقع مسلمانانی بودند که نمازمی خواندند و به اولاد پیامبر احترام می گذاشتند.

 تصویر  مزار ائمه بقیع پیش از تخریب  الاسلام مرادي با بیان اینکه روش حمله، روش توهین و روش فشار متاسفانه دراین نوع تفکر وجود دارد بیان کرد تفکر امروز وهابیت هیچ ربطی به مذاهب چهارگانه اهل سنت ندارد و این خطر، خطری است علیه شیعه و سنی.

وی با اشاره به موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه تصریح کرد: امروز جای این پرسش هست که چرا این برخورد ها را می کنند . حجت الاسلام مرادي در ادامه به دیدار خود با منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره همین موضوعات پرداخت و گفت: من یکبار رفته بودم دیدن آقای متکی، اتفاقا عکس گنبد و بارگاه بقیع در اتاق ایشان بود. رفتند عکس را آوردند و به من نشان دادند. از ایشان سوال کردم که طبق قوانین بین المللی وقتی یک گردشگر دینی یا میهمانی وارد این کشور [عربستان] می شود نمی توانند با او این گونه برخورد کنند و تلقی خودشان را به تمام مذاهب تحمیل کنند. ایشان گفتند من اتفاقا با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان این مطالب را بصورت جدی مطرح کردم که شما چرا عقایدتان را تحمیل می کنید؟ و چند مورد دیگر را نقل کردندکه خیلی خوب و با غیرت طرح کرده بودند و بعد هم آنها گفتند ما تحمیل نمیکنیم و [استدلال را] پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمين شهاب مرادي با طرح این پرسش که چرا در عربستان اجبار می شود که همه یک تلقی خاص رابپذیرند به طرح پیشنهاد خود پرداخت و گفت: من از برخی ها شنیده ام که میگویند زور دولت عربستان به اینها [وهابیون] نمی رسد. اگر اینطور است اداره حرمین و مناسک حج را به کل مسلمین و سازمان کنفرانس اسلامی یا یک شورایی متشکل از تمام مذاهب و فرق اسلامی بسپارند که حقوق مردم در آن ضایع نشود.وی افزود: چرا به زائری به جرم اینکه به پسر ارشد حضرت فاطمه سلام می کندباید ناسزا بگویند؟ چرا قبر ام البنین را خراب کردند؟ چرا قبر پسر پیامبررا خراب کردند؟ چرا قبور ائمه را ویران کردند؟ با چه منطقی ضریحی را که اصفهانی ها در بقیع ساخته بودند را غارت و خراب کردند؟

حجت الاسلام مرادي در ادامه با اشاره به اینکه برخی از روی ساده دلی به بحث بااینها [وهابیون] می پردازند تاکید کرد که نباید جواب آنها را داد و این سیره امیرالمومنین است. هنگامی که امیرالمومنین شنیدند که عمار با مغیرة بن شعبه که چهره پلیدی بود حرف می زنند فرمودند «دعه یا عمار»؛ یعنی رهایش کن عمار، او همان مقداری از دین را گرفته که به نفع خودش است، اصلاخودش را شبهه دار نشان می دهد تا عذری برای گناهانش باشد. وی افزود:بنابراین کسی که طالب هدایت نیست اصلا نباید با او حرف زد و نباید پاسخش را داد.

توصیه های دیگر شهاب مرادی در برنامه پارک ملت به زائران بقیع این بود که فرازهای اول زیارت جامعه کبیره را حفظ کنند و لازم نیست حتی مفاتیح را با خود ببرند. وی گفت: اگر هم این زیارات را حفظ نیستیدآنها را به فارسی بخوانید و بگویید «سلام آقای جوانان بهشت، سلام»، «سلام ای کسی که جایگاهت روی دوش پیامبر بود، سلام»، «سلام ای غریب مدینه،سلام»و ...خود این یک روضه است. آنها این کار را می کنند که کسی زیارت نرود مانند قطع کردن دست ها توسط متوکل برای نرفتن به زیارت امام حسین.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در ادامه به وجود یک نگاه انحرافی مبنی براین پرداخت که برخی می گویند چرا باید پولمان را به عربستان بدهیم درصورتی که در نامه ی چهل و هفت نهج البلاغه امیرالمومنین می فرمایند خدا رادر نظر بگیرید؛ بترسید از خدا در مورد خانه ی خدا، مبادا طواف خانه خدا ترک شود، مبادا آنجا خلوت شود. این وصیت مکتوب حضرت علی علیه السلام است.خیلی از دشمنان مسلمین حاضرند بیشتر از این میزانی که به خاطر سفر زائرین عاید عربستان می شود پول بدهند که کسی آنجا نرود، خصوصاً کسانی که دوست ندارند محبین اهل بیت را ببینند. وی تأکید کرد بنابراین این حضور لازم و واجب است. البته اگر کسی ده سفر یا پنج سفر رفته ما هم توصیه می کنیم بجایاینکه خودش برود این پول را بدهد که فرد دیگری به زیارت برود.

حجت الاسلام شهاب مرادی با بیان اینکه سجده بر تربت، سنگ و حصیر جزو مشترکات همه ی مذاهب است گفت بجای تأکید بر سر مشترکات یک فرقه ی خاص [وهابیت] مارا فقط به افتراق سوق می دهد. این فرقه می خواهد مذاهب اسلامی را از حول یک محور اشتراکی دور کند. وی در ادامه به یکی از مهم ترین این اشتراکات اشاره کرد و افزود شیعیان و اهل سنت در دوست داشتن علی بن ابی طالب اشتراک دارند. لذا در روز عید غدیر همه بیایند و بر اساس برداشت شان از وصیت حضرت رسول که فرمودند "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" عمل کنند. آنچه در برداشت از حدیث شریف غدیر مشترک می شود دوستی علی بن ابی طالب است. [مثلاً]معاویه محل اشتراک مذاهب پنج گانه نیست اما دوست داشتن حضرت علی محل اشتراک است، دوست داشتن حضرت زهرا رمز اشتراک مذاهب پنج گانه است. وی تأکید کرد بنابراین باید روی اشتراکات کار کنیم. یکی از مهمترین اشتراکات همه ی مسلمان ها بجز ناصبی ها این است که اهل بیت پیامبر را دوست داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در پایان با بیان اینکه باید فضای دین فهمی را از فضای هیجانی غیر قابل کنترل جدا کنیم افزودانتظار داریم همه ی مسلمان ها نسبت به تخریب مزار ائمه بقیع اعتراض کنند.
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”