مضرات ریش تراشی
در این مقاله با مضرات تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی آشنا خواهید شد.
در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدنریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتیعرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریشفرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی [External Link Removed for Guests] و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر [External Link Removed for Guests]مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهایصورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهایبسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری ازاوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشتهاست که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریشنافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریشفوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی کهمتوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجهبه جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی درفصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلبآنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمههای لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشکدیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریشبیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت [External Link Removed for Guests]کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزهثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد وبدل میشود و اکسیژن را به زیر [External Link Removed for Guests] میرسانند و به همین جهت [External Link Removed for Guests] کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافعریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای کههر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله درسال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و بهدلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برایمبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ [External Link Removed for Guests] عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند.
علت گذاشتن ريش و حرمت تراشيدن آن :
- دستور خداوند حکيم
رسولخدا (ص) نامه هايي براي پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرويز )) شاهايران براي پذيرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پيامبر (ص) را پارهکرد و دستور دستگيري آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ايران در حالي بهمحضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ريش خود را تراشيده و از سبيل هاي بلندبرخوردار بودند .
رسول گرامي اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : واي بر شما !
چه کسي به شما گفته ريش خود را بتراشيد و سبيل خود را بلند نگه داريد . آنها گفتند :
پادشاه ايران دستور داده است .
رسول خدا (ص) فرمود :
(( وَ لکن رَبّي اَ مَرَني باعفاء لـِحيَتي وَ قَصِّ شارِبي ))
اما پروردگار من دستور به گذاشتن ريش و کوتاه کردن سبيل ها داده است .
((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )
2- تشبيه به مجوسيان و يهوديان
از روايات استفاده مي شود که يهوديان و مجوسيان بر خلاف دستور خداوند و پيامبران (ع)
ريش خود را مي تراشيدند . اسلام براي حفظ هويت فرهنگي ، به مسلمانان دستور داد ضمن
عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبيه بيگانگان نکنند. زيرا اگر ملتي مانند مسلمانان که
دارايفرهنگ غني و کاملي هستند ، در فرهنگ از ديگران تقليد کردند ، به تدريجاصالت و هويت و فرهنگ ديني و ملي خود را از دست خواهند داد. همانطوري کهدر طول اين چند قرن بالاخص در اين عصر از دست دادن هويت فرهنگي در عده ايمشهود است.
بر همين اساس رسول گرامي اسلام (ص) فرمود:
((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحي و لا تَشَبَّهوا بِاِليَهُودِ ))
سبيلهايتان را کوتاه نماييد و محاسن (ريش ها ) خودتان را بلند نگه داريد و خودرا شبيه يهوديان مگردانيد : (البته محاسن ، نبايد از يک قبضه دست بلندترباشد )
(وسائل الشيعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )
و همچنين آن حضرت فرمودند :
اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفي اللُحي وَ هِيَ
الفطرةُ))
مجوسيان ريش هاي خود را ميتراشيدند و سبييل هاي را بلند نگه مي دارند . ولي ما مسلمين
(عکس آنها ) سبيل هاي خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه مي داريم ، و ريش داشتن و کوتاه
کردن سبيل مطابقت فطرت انساني است
(وسائل الشيعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
و نيز رسول خدا (ص) فرمودند :
((لَيسَ مِنا مَن تَشَيبَّهَ بِغَيرِنا ))
کسي که خود را شبيه غير مسلمانان در آورد از ما نيست
و همچنين فرموده ملمان واقعي نيست کسي که به دستور و رسوم و آداب بيگانه عمل کند .
(کنز العمال : ج 1 ، ص 219)
امام صادق (ع) فرمودند :
خداوند به يکي از پيامبران وحي کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهيد که اگر چنين کنيد شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
مي گرديد .
( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )
3- عظمت و نشانگي مردانگي
ريشاز نشانه هاي مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان مي دهد و ريش درآوردن در مرد علامت آن است که ديگر او جزء بچه ها و زنان نيست ، کسي کهريش خود را مي تراشد ، اين نشانه و ابهت مردي را از بين مي برد و خود راشبيه زنان مي گرداند مفضل يکي از ياران امام صادق (ع) درباره علت ريش سوالکرد .
آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
هنگامي که انسان مو و ريش درصورتش مي رويد، اين کار علامت و نشان مرد بودن و عظمت و ابهت او را ميرساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبيه زنان بودن خارج ميسازد بعد آنحضرت (ع) فرمود : اگر فرزندي که متولد مي شود ، مونث و دختر باشد، صورت اوبه خاطر نروئيدن ريش صاف و پاکيزه مي ماند تا اين پاکيزگي و شادابي و طراوتدر صورت زن سبب تحريک و جلب مردان و زمينه را براي ازدواج با يکديگر فراهمسازد که ازدواج هم براي باقي ماندن نسل بشر مي باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و75 )
4- زينت مردان
از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتياز و ارزشي در ريش است که مردان دارند ولاي زنان
ندارند ؟
امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسيله محاسن زينت داده است و فضيلتي براي مردان
است و به وسيله ريش مردان از زنان شناخته مي شوند .
(سفينة البحار ، ج 2 ، ص 508 )
- باعث رساندن آسيب به صورت
رسول خدا (ص) فرمودند:
محاسن (ريش) را از ته زدن يک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسي که خود را از شکنجه و اذيت کند لعنت خداوند بر او باد .
مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفينة البحار : ج 2 ص 508 )
6- عمل قوم لوط
قوملوط مردمي آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنيع لواط ،انها را نابود ساخت و يکي از اعمالي که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ،تراشيدن ريش بود .
رسول گرامي (ص) فرمود :
ده عمل زشت و گناه ،باعث نابودي قوم لوط شد. يکي عمل لواط و آن حضرت بقيه اعمال آنها را شمردو تا اينکه فرمود :و تراشيدن ريش و بلند کردن سبيل دو عمل و گناهي بود کهسبب از بين رفتن قوم لوط شد
( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )
دراسلام کوتاه کردن سبيل و گذاشتن ريش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدستعيين نموده ، مورد تشويق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشيدن ريش وبلند نمودن سبيل و خود را شبيه بيگانگان نمودن بسيار مذمت شده است .
فلسفه حرام بودن تراشيدن ريش :
همه مراجع عاليقدر فتوي به حرمت ريش تراشي داده اند و فرقي در حرام بودن بين تراشيدن
تمام صورت و يا قسمتي از صورت نگذاشته اند. در عين حال عده اي سوال مي کنند که علت
حرام بودن ريش تراشي چيست ؟
در اين بحث به صورت فهرست وار ضررهاي جسمي و روحي آن گفته خواهد شد و قبل از
آن تاريخچه اي از ريش گذاشتن و تراشيدن آن بيان خواهد شد.
تاريخچه اي از ريش گذاشتن:
وقتيتاريخ ريش گذاشن بررسي مي شود ، يک نوع افراط و تفريط در آن بوده به طوريکه عده اي ريش خود را آنقدر بلند مي کردند که به زمين کشيده مي شده وافرادي را اسير جمع آوري آن از زير دست و پا مي کردند . در مقابل برخي ريشخود را از ته مي زدند ،
ريش در شريعت حضرت موسي (ع) :
عبرانياناز زمان هاي بسيار قديم ريش مي گذاشتند و بر طبق شريعت حضرت موسي (ع) مجازبه تراشيدن ريش نبودند و کندن ريش نزد آنان علامت تحقير و بي احترامي بود.
حضرت موسي (ع) با مرداني از بني اسرائيل به کوه طور رفت ودستور فرمودکه بعد از دعاي من آمين بگوييد . از جمله دعاهاي حضرت نفرين بر کساني کهريش خود را مي تراشيدند.
(برگرفته از اولين دانشگاه و آخرين پيامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )
سلاطين و علماء
سلاطينياز بابل ، آشور، ايران و يونان قديم ريش خود را فرمي دادند و در مجسمه هايداريوش بزرگ و حکمائي مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط اين موضوع مشهود است .
برخي فراعنه مصر سنگ هاي قيمتي و مرواريد به ريش خود مي آويختند و آن سنگ ها ريش ها را اصلاح مي کردند.
معروفاست که ريش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تيراندازيغلامان مي دويدند و ريش شاه را که به زمين مي رسيد با پارچه اي بسته و بهپشتش گره ميزدند.
ريش فتحعلي شاه قاجار و دربانيانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تيراندازي آن را مي بستند.
زماني ريش ها را شکل خاصي مانند توپي ، دم کبوتري ، مربع و مستطيل مي دادند .
((عباد)) برادر عبيدالله بن زياد )) ريش طويلي داشته و ((ضياءالدين قزويني )) استاد
((سعد الدين تفتازاني )) ريشش آنقدر طولاني بود که به کفش هايش مي رسيد و در خواب آن
را کيسه مي کرد و چون بر مرکب سوار مي شد ، انرا متفرق مي نمود و مردم را متوجه خود مي ساخت .
مردم يونان و روم قديم هم ريش داشتند، اما کم کم در ايام شادي ريش تراشي معمول گرديد .
اما در نزد ايرانيان ريش مرسوم بوده است.
اولينکسي که فرمان ريش تراشي را دسته جمعي صادر کرد ((اسکندر مقدوني )) بود ودومين نفر که اين دستور را داد ((فيليپ هفتم )) در اسپانيا و سومين نفر((پطر کبير))در روسيه بود و او چنان سخت گرفت که کساني را که داراي ريشبودند ، جريمه مي کرد و چهارمين نفر ((شاه عباس صفوي )) در ايران بود.
احترام ريش نزد درويشان
قلندرانو درويشان در عراق موي سر و ابرو را مي تراشيدند و در ايران تاري از مويريش و سبيل را به عنوان ارادت و دوستي و مردي و يا براي شرط نذر براييکديگر ارسال مي کردند و يا گرو مي گذاشتند.
در يک دوره طولاني اگر ريشکسي را مي کندند ، آنقدر توهين آميز بود که مرگ را بر آن ترجيح مي داد وريش داشتن را مورد احترام قرار مي دادند ، و چه بسا بعضي دولت ها ريشانسان هاي مجرم را مي تراشيدند و تبعيدش مي کردند و با پياده و سواره درشهر در معرض تماشاي عموم قرار مي دادند .
داشتن ريش سيره انبياء (ع) و دانشمندان اروپايی
سيره انبياء و ائمه اطهار (ع) و اولياء الهي و علماء گذاشتن ريش بود و از تراشيدن آن نفرت
داشتند و در بين دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطين بسياري از آنها به پيامبران در ريش
گذاشتن اقتدا مي کردند. از جمله دانشمندان اروپايي که ريش داشته اند و عکسهايشان در کتابها
وموزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوي ، ماريوني (مخترع ماشينچاپ ) کوري پير (فيزيک و شيميدان فرانسوي کاشف راديوم ) ، تارنيه(بزرگترين استاد معالجه امراض) لوکاس شامپيو نبر (نخستين کسي که عمل فتقرا انجام داد ) دکتر پرفسور اميل
و.....
[External Link Removed for Guests]
چهارمين نفر ((شاه عباس صفوي )) در ايران بود
. (اینو تائید نمیکنم!)


