در دست داشتن ساعت و انگشتر در هنگام وضو
س: اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نكنيم ولى آن را چند بار بچرخانيم تا آب به سطح پوست برسد، براى وضو اشكالى دارد؟
ج) اگر آب به پوست مىرسد و از بالا به پايين شسته مىشود اشكال ندارد.
نماز و روزه فرزندان در وطن والدين
س: نماز و روزه فرزندان در وطن والدين چگونه است؟ و آيا به سن فرزندان و مستقلشدن آنها بستگى دارد؟
ج) ميزان، تبعيت و عدم استقلال است. مادامى كه فرزندان در اراده و زندگى تابع پدر باشند، وطنِ پدر، وطن آنها هم محسوب مىشود (و اگر با مادر زندگى مىكنند و تابع مادر هستند وطن مادر، وطن آنها هم محسوب مىشود) و در اين حكم فرقى بين اينكه فرزند صغير باشد يا كبير نيست. اين در صورتى است كه فرزندان در وطن پدر يا مادر زندگى كنند اما اگر به قصد مسافرتِ چند روزه به وطن والدين رفتهاند، در اين صورت مادامى كه قصد ماندن حداقل ده روز را نداشته باشند حكم ساير مسافرين را دارند.
حکم خون لثه و دندان
س: خونی که پس از کشيدن دندان در محل آن باقی میماند و روی دستمال اثر میگذارد ولی آب دهان را رنگين نمیکند چه حکمی دارد؟ آيا غذا خوردن در اين صورت اشکال دارد؟ يا ظرفی که با آن غذا میخوريم نجس میشود؟
ج) در فرض سؤال غذا خوردن اشكال ندارد و ظرف غذا هم مادامى كه به خون آلوده نشده است، پاک است.
تقلب
س: تقلّب در موارد درسى چه حکمى دارد؟
ج) تقلب مطلقاً جايز نيست.
ظهور و چاپ عكس نامحرم
س: ظهور و چاپ عكسهاى خانوادگى و يا عروسى كه در آنها خانمها با محارم خود و بدون حجاب كامل مىباشند توسط عكاسيها چه حكمى دارد؟
ج) ظاهر كردن و چاپ آن نزد عكاسى كه آنها را نمىشناسد بدون قصد ريبه و لذت و خوف وقوع در فتنه و فساد اشكال ندارد.
تقاص از بدهکار
س: آيا برداشتن اموال فرد بدهکار بدون اطلاع و اجازه وى جايز است؟
ج) تقاص از طلبكار در صورتى مجاز است كه بدهكار، بدهى خود را انكار كند يا در پرداخت آن كوتاهى كند و براى رسيدن به حق راهى جز تقاص باقى نباشد؛ در غير اين صورت برداشتن مال از او بدون اذن و تصرف در آن جايز نيست.
پس انداز براى فرزندان و خمس آن
اشخاصى كه پول براى فرزندان پسانداز مىكنند و هدف آنها فرار از خمس نيست؛
س1: اگر فرزندان آنها بالغ نباشند چون پدر حق وكالت و اجازه دخل و تصرف دارد، آيا به اين پول خمس تعلق مىگيرد يا خير؟
س2: اگر به علت نياز زندگى از پول پسانداز فرزندان استفاده شود و مجدداً جايگزين شود، آيا به پول اوليه، خمس تعلق مىگيرد يا خير؟
ج 1و2) اگر واقعاً به آنها هبه كنند و مناسب شأن هبه كننده باشد، خمس ندارد ولى دخل و تصرف در آن منوط به رعايت مصلحت طفل است اما اگر هبه نشده است و صِرْف اين که پسانداز به نام آنهاست خمس دارد.
پوشاندن زينت و آرايش بانوان
س: آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروان و ... آيا واجب است پوشانده شود؟
ج) هر آنچه عرفاً زينت محسوب مىشود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود.
کفاره عهد و قسم
س: كفاره عهد و قسم چگونه است؟
ج) كفاره عهد سير كردن شصت فقير يا دو ماه روزه است كه بايد سى و يک روز آن پى در پى باشد و كفاره قسم سير كردن ده فقير يا پوشانيدن آنهاست و اگر نتوانست بايد سه روز روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب بايد پى در پى باشد.
حکم لباس ساخته شده از پر
س: لباسى که داخلش پَر (پرندگان) باشد و در کشورهاى غيراسلامى دوخته شده باشد چه حکمى دارد؟
ج) پر تمامى پرندگان پاک است ولى در صورتى كه پر از پرندگان حرام گوشت باشد، همراه داشتن آن در نماز موجب بطلان است.
نقاشى عکس حيوان و انسان
س: براى يک موضوع هنرى، آيا مىتوان براى رساندن پيام، از حيوانات و يا انسان نقاشى كرد؟
ج) فى نفسه مانع ندارد.
چرخاندن انگشتر در قنوت
س: آيا در موقع قنوت نماز چرخاندن انگشتر و رو به صورت کردن انگشتر مستحب است يا واجب؟
ج) مشروعيت چنين عملى شرعاً ثابت نيست.
لمس استخوان مرده
س: من دانشجوى پزشكى هستم. من بايد هر روز استخوان انسانهاى مرده را لمس كنم. من مىدانم كه مس بدن ميت غسل مس ميت دارد لكن آيا مس استخوان بدون گوشت به تنهايى هم غسل مس ميت دارد؟
ج) مس استخوان مردهاى كه غسل داده نشده موجب غسل مس ميت است.
مس ميت با دستكش
س: آيا لمس بدن ميّت با دستکش موجب غسل مسّ ميّت مىگردد؟
ج) تماس با دستكش موجب غسل مس ميت نيست.
اموال مسروقه در کودکى
س: من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كردهام (از خانه، بستگان يا مغازه و...) ولى حالا كه مىخواهم جبران كنم، نمىدانم چكار كنم؟ چون خجالت مىكشم كه بگويم دزدى كردهام. آيا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
ج) اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستيد و به هر شكل مىتوانيد عين آنها و اگر عين تلف شده قيمت آنها را به صاحبانش برگردانيد و يا داخل اموال آنها بکنيد، و لازم نيست آنها مطلع شوند كه اين اموال از آنها به سرقت رفته است. اما اگر به صاحبان آن دسترسى نداريد مىتوانيد به نيت صاحبانش بنابر احتياط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهيد.
فراموش كردن نماز احتياط
س: در نماز ظهر بين ركعت سوم و چهارم شک كردم و يک ركعت نماز احتياط بر من واجب شد، اما فراموش كردم آن را بخوانم. در ركعت چهارم نماز عصر متوجه «آن يک ركعت نماز احتياط فراموش شده» شدم. تكليف من چيست؟
ج) وظيفه اين است كه نماز عصر را قطع كنيد و نماز احتياط را بجا آوريد و احتياطاً دوباره نماز ظهر را اعاده نماييد.
سرويسدهى اينترنت و استفاده حرام مشتريان
س: اگر كسى كافىنت داشته باشد و بداند كه برخى مشتريان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنين رفتن به سايتهاى غيراخلاقى به كافىنت مىآيند، در اين وضعيت تكليف او به عنوان صاحب كافىنت چيست و كسب درآمد از اين راه ( با شرايط ذكر شده) چه حكمى دارد؟
ج) با علم به اينكه مشترى از ابزارى كه در اختيار او قرار داده مىشود استفاده حرام مىکند، جايز نيست و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد ولى در صورت شک در اينکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مىکند، اشكال ندارد.
بجا آوردن نماز نافله در حال حرکت
س: طريقه بجا آوردن نوافل در حال حركت چگونه است؟ ركوع و سجود و تكبيرةالاحرام آن چگونه ادا مىشود؟
ج) در حال حركت به نيت ورود به نماز تكبيرة الاحرام گفته مىشود و پس از قرائت حمد و سوره ذكر ركوع به نيت ركوع و سپس ذكر سجود به نيت سجده انجام خواهد شد و براى انجام رکوع و سجود مىتوان به نيت رکوع کمى و براى سجود مقدارى بيشتر سر را خم کرد.
حکم گوشت تذکيه نشده
س: در بعضى محافل شنيدم كه گوشت حيوان حلال گوشت را كه ذبح شرعى نشده مىتوان با يک «بسم الله» خورد، لطفاً توضيح دهيد؟
ج) خوردن گوشت حيوانى كه ذبح شرعى نشده است، حرام است و ذکر بسم الله موجب حليت آن نمىشود.
ذبيحه اهل تسنن
س: خوردن گوشتى كه به وسيله مسلمانان اهل سنت ذبح شده چه حكمى دارد؟
جدیدترین استفتائات رهبری
مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

- پست: 432
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۸۵, ۸:۱۹ ب.ظ
- محل اقامت: mr_grimi2@yahoo.com
- سپاسهای ارسالی: 9 بار
- سپاسهای دریافتی: 23 بار

- پست: 2597
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۱۲:۲۷ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 155 بار
- تماس:

-
- پست: 807
- تاریخ عضویت: شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 66 بار
- تماس:

- پست: 825
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۸۵, ۸:۴۵ ق.ظ
- محل اقامت: pejman.daie@gmail.com
- سپاسهای دریافتی: 20 بار
- تماس:



