صنعت 900 ميليون دلاري تبليغات همراه

در اين بخش از اخبار تلفن همراه استفاده کنيد و بحث نماييد.

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
پست: 5147
تاریخ عضویت: شنبه 30 اردیبهشت 1385, 2:30 pm
محل اقامت: گشتم نبود نگرد نیست.
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 127 بار
تماس:

صنعت 900 ميليون دلاري تبليغات همراه

پست توسط DJ.HAMED »

ابداع صنعت تبليغات همراه از جمله دستاوردهاي جانبي گسترش سريع استفاده از گوشي‏هاي موبايل در سراسر جهان طي يك دهه اخير است.

با توجه به ضريب نفوذ 100 درصدي تلفن‏همراه در بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي‏، استفاده دايمي مردم از اين وسيله مفيد و امكان ارسال تبليغات هدفمند و هدايت شده براي كاربران مي‏توان حدس زد كه شركت‏هاي تجاري از اين شيوه نوين براي رساندن پيام خود به عموم مردم نهايت استفاده را ببرند.

به‏عنوان مثال مي‏توان به ايالات متحده اشاره كرد كه بيش از 200 ميليون نفر كاربر تلفن‏همراه دارد. شركت‏هاي بازارياب در اين كشور هميشه به‏دنبال يافتن راه‏هايي براي استفاده بهينه از اين «مديوم» ارتباطي هستند. البته اپراتورها هم بدشان نمي‏آيد كه از اين درآمد قابل توجه بهره‏مند شوند. به همين علت كاملا قابل درك است كه چرا Verzion Wireless از اپراتورهاي مهم تلفن‏همراه در آمريكا دو هفته پيش با نمايش آگهي از طريق شبكه ارتباطات سيار خود موافقت كرد. همين مسئله نويدبخش تحولاتي گسترده در عرصه تبليغات سيار است. البته برخي كارشناسان هم بر اين باورند به‏جاي آنكه منتظر انفجار و گسترش بي‏سابقه اين صنعت باشيم به احتمال زياد با تحولات فني و خلاقيت‏هاي تبليغاتي مواجه خواهيم شد. در سال 2006 حدس و گمانه‏زني‏هاي متفاوتي در مورد تبليغات سيار در آمريكا و درآمد حاصل از آن به عمل آمد. بررسي‏هاي موسسه تحقيقاتي Ovum نشان مي‏دهد كه اگهی‌دهندگان در سال گذشته ميلادي به‏طور متوسط 150 ميليون دلار را براي تبليغات همراه كنار گذاشتند، حال آنكه اين رقم در سال 2005 تنها 45 ميليون دلار بود.

در مقابل آمار eMarketer تفاوت قابل توجهي با آمار منتشر شده توسط Ovum دارد. بر اين اساس بايد درصدي از هزينه‏هاي تبليغاتي ؟ وب را نيز به حوزه تبليغات همراه اختصاص داد. كارشناسان اين موسسه معتقدند هزينه شركت‏هاي تجاري در حوزه تبليغات همراه در سال 2006 بالغ بر 420 ميليون دلار بوده و اين رقم تا سال 2007 به حدود 900 ميليون دلار مي‏رسد كه پيشرفتي قابل ملاحظه به‌حساب مي‏آيد.

با اين وجود متخصصان امر مي‏گويند علي‏رغم اين افزايش قابل توجه نبايد انتظار داشت كه فرآيند مذكور به‏طور مداوم ادامه پيدا كند. به اعتقاد آنان صنعت تبليغات همراه در 12 ماه آينده فراز و نشيب‏هاي فراواني را پشت‏سر خواهد گذاشت.

صنعت تلفن‏همراه علي‏رغم ظرفيت مناسب تبليغاتي مشكلات خاص خود را هم دارد. بيم آن مي‏رود در صورتي كه در استفاده تبليغاتي از اين ابزار زياده‏روي شود، كاربران واكنش منفي شديدي از خود نشان دهند و اين امر هم به ضرر اپراتورها و هم به ضرر آگهي‏دهندگان و كانون‏هاي تبليغاتي خواهد بود.

يك نگراني ديگر حاصل نتايج تحقيقات متعددي است كه نشان مي‏دهد كاربران دوست ندارند وقت و بي‏وقت شاهد نمايش آگهي روي صفحه نمايشگر گوشي باشند. جالب آنكه اكثر پرسش‏شوندگان گفته‏اند حتي در صورت دريافت خدمات رايگان مانند سرويس‏هاي مختلف ارزش افزوده و امكان مكالمه رايگان هم حاضر نيستند آگهي‏هاي تبليغاتي را دريافت كنند. در چنين شرايطي نمي‏توان برآورد درستي از كارايي سيستم تبليغات همراه به‌عمل آورد.

چاد استولر كه تاكنون سيستم‏هاي متنوعي را در حوزه تبليغات همراه براي شركت‌هاي بزرگي همچون فاكس قرن بيستم و Jeep طراحي كرده، معتقد است: «آگهي‏دهندگان بايد به‏دنبال يافتن شيوه‏هاي جديدي براي نمايش تبليغات خود باشند تا توجه مخاطبان را بيشتر جلب كنند. تا به‌حال اكثر سفارش‏دهندگان تبليغات تنها به اين مسئله فكر مي‏كردند كه پيام خود را به مخاطب برسانند و محتواي پيام چندان اهميتي براي آنان نداشت، اين در حالي است كه بررسي‏ها نشان مي‏دهد بايد به اطلاعات كليدي مربوط به مشتركان نظير سن، محيط جغرافيايي‏، نحوه و ميزان استفاده آن‏ها از خدمات خاص و زمان حداكثر استفاده آنان از تلفن‏همراه توجه كرد.»

به گفته وي صنعت تلفن‏همراه بايد گام‏هاي جدي را براي شناخت ذائقه و سلايق كاربران بردارد تا پيام‏هاي تبليغاتي هدفمند و متناسب با علايق افراد را ارسال كند.

به نظر مي‏رسد برخي اپراتورهاي تلفن‏همراه در آمريكا به اهميت اين مسئله پي برده‏اند. Verizon كه هم‏اكنون 57 ميليون مشترك در سراسر خاك آمريكا دارد، دومين اپراتور ايالات متحده است كه با پذيرش آگهي‏ موافقت كرده است. پيش از اين Sprint با 51 ميليون نفر مشترك دست به چنين كاري زده بود و تنها 10 روز قبل Cingular بزرگ‏ترين اپراتور همراه در آمريكا با تقريبا 59 ميليون نفر مشترك تاييد كرد كه با برخي از درخواست‏هاي تبليغاتي موافقت كرده است. البته اين اپراتور از بيان هر گونه جزئيات خودداري كرده و تصريح كرده كه تا اوايل سال 2007 اطلاعات بيشتري را در اختيار رسانه‏هاي گروهي قرار مي‏دهد.

Verzion و Sprint دومين و سومين اپراتورهاي بزرگ تلفن‏همراه آمريكا با بيش از 108 ميليون نفر مشترك تقريبا نيمي از جمعيت كاربران در ايالات متحده را پوشش مي‏دهند. در صورتي كه Cingular هم به اين عرصه پاي بگذارد بيش از 80 درصد از مشتركان تلفن‏همراه در آمريكا تحت پوشش خدمات تبليغاتي همراه قرار مي‏گيرند. گفتني است كه تعدادي اپراتور كوچك 20 درصد باقي‌مانده را پوشش مي‏دهند.

آنجلا استيل از استراتژيست‏هاي برجسته بازاريابي همراه در موسسه Starcom آمريكا معتقد است تحولات بازار تبليغات همراه در سال 2007 بيشتر متوجه تدوين استراتژي‏هاي تبليغاتي جديد براي جلب نظر كاربران است.

آرون واتكينر كه در شركت Omnicom مسؤوليت مشابهي بر عهده دارد، مي‏گويد: «براي تسخير نمايشگرهاي كوچك تلفن‏همراه بايد دل و ذهن مردم را تسخير كرد‏، نه اينكه به‌طور مرتب آن‏ها را بمباران كرد.»

در كنار مسايل مفهومي و تئوريك برخي كارشناسان به اين مسئله هم اشاره مي‏كنند كه استفاده از برنامه‏هاي كاربردي تبليغاتي به كار گرفته شده در ديگر رسانه‏هاي ديجيتال لزوما در تلفن‏هاي همراه موثر نخواهد بود.

به‏عنوان مثال بعيد به نظر مي‏رسد بنرهاي متداول در صفحات وب كه معمولا از متن و تصاوير متحرك هستند توجه كاربران تلفن‏همراه را به خود جلب كنند.

البته آن‏هايي كه مدل‏هاي متعارف و سنتي تبليغات را رد مي‏كنند، خود هنوز موفق به يافتن الگويي جايگزين نشده‏اند و به نظر مي‏رسد براي اين كار ساعت‏ها تفكر و بحث ضروري باشد.

يكي از شيوه‏هايي كه برخي صاحبنظران براي جلب نظر كاربران تلفن‏‌های همراه ارايه داده‏اند استفاده از سيستم‏هاي تبليغاتي غيرمستقيم است. به‏عنوان مثال يك شركت بازاريابي براي تبليغ محصولي بهداشتي چند هفته به‌طور مرتب پيام‏هايي را با استفاده از سرويس SMS براي مشتركان ارسال مي‏كردند. مضمون همه اين SMSها نحوه حفظ سلامت و افزايش زيبايي بود. پس از گذشت چند هفته از اين كار در نهايت تبليغ شركت ياد شده براي كاربران ارسال شد.

شركت تويوتا هم از چند هفته پيش شيوه تبليغاتي جالبي را براي جلب توجه مشتركان تلفن‏همراه در آمريكا انتخاب كرده است. اين شركت هفت اپيزود ويدئويي 10 ثانيه‏اي را براي كاربران تلفن‏همراه تهيه كرده كه در آن‏ها توانمندي‏هاي يك اتومبيل جديد بدون ذكر نام آن يا استفاده از گفتار متن به نمايش درمي‏آيد. اين كار به‏ گونه‏اي انجام مي‏شود كه مشترك تصور مي‏كند در حال مشاهده بخشي از يك فيلم اكشن است. در نهايت در قسمت هفتم اين اتومبيل به‏طور كامل به كاربران معرفي مي‏شود. استفاده از فيلم‏هاي كوتاه چندقسمتي براي تبليغات همراه كه به‌اصطلاح «mobi Sode» ناميده مي‏شوند، نزديك به يك سال است كه آغاز شده‏، اما هنوز جمع‏بندي خاصي در مورد تاثيرات عملي آن وجود ندارد و نمي‏توان با قطعيت در مورد نتايج مثبت اين شيوه تبليغاتي سخن گفت.

در مجموع مسلم آنكه براي كسب موفقيت در عرصه تبليغات همراه، سرويس‏دهندگان بايد راه‏هايي براي افزايش تعداد مشتركان سرويس‏هاي بي‏سيم و ارزش افزوده پيدا كنند. متاسفانه بررسي‏هاي IDC نشان مي‏دهد كه 73 درصد مشتركان تمايلي به استفاده از اين خدمات ندارند چون آن‏ها را غيرجذاب و بسيار پرهزينه مي‏دانند.

بررسي‏هاي فدراسيون تبليغات آمريكا هم حاكي است در سال 2006 تنها پنج درصد از بودجه اختصاص يافته به تبليغات در اين كشور صرف نمايش آگهي روي تلفن‏همراه شده و بعيد است اين رقم در سال جاري ميلادي از 10 درصد فراتر رود. با اين وجود به نظر مي‏رسد با يافتن شيوه‏هاي تبليغاتي مناسب براي كاربران تلفن‏‌های همراه پتانسيل‏هاي اين بازار بالقوه پرسود بارور شود.
منبع: بزرگراه فناوري

:grin:
ارسال پست

بازگشت به “تازه ها و اخبار تلفن همراه”