بریم سراغ ادامه بحث.........
واكنش هاي مهم رده main set2
Display a message : با اين واكنش شما مي توانيد يك پيغام در يك جعبه گفتگو نمايش دهيد. شما بسادگي پيغام را تايپ مي كنيد . اگر شما از علامت # در متن پيغام استفاده كنيد آن بصورت يك كاراكتر خط جديد ترجمه مي شود . ( از علامت #\ براي نشان دادن خود # استفاده كنيد ) . اگر متن با يك علامت نقل قول يا علامت نقل قول دو تايي شروع شود. به عنوان يك عبارت ( expression ) تفسير مي شود . براي اطلاعات بيشتر در مورد عبارت ها فصل بعدي را ملاحظه كنيد .
Show the game information : با اين واكنش شما پنجره اطلاعات بازي را ظاهر مي كنيد .
Restart the game : با اين واكنش شما بازي را از نوع آغاز مي كنيد .
End the game : با اين واكنش شما بازي رابه پايان مي رسانيد .
Save the game : با اين واكنش شما مي توانيد وضعيت كنوني بازي را ذخيره نماييد . شما نام فايل براي ذخيره را تعيين مي كنيد ( اين فايل در پوشه محل اجرا بازي ايجاد مي شود ) بعدا بازي مي تواند از واكنش بعدي آغاز شود. ( لطفا دقت کنید که تنها چیزهای ابتدایی بازی ذخیره می شوند. چیزهایی که به عنوان مثال عبارتند از صداهای کنونی که در حال اجراست و جنبه های حرفه ای مانند محتویات ساختار data و particles و غیره. )
Load the game : وضعیت بازی را از یک فایل بارگذاری می کند . شما نام فایل را تعیین می نمایید . اطمینان خاصل کنید که بازی ذخیره شده برای همین بازی است و یا نسخه یکسانی از Game Maker ایجاد شده باشد . در غیر اینصورت یک خطا رخ می دهد . (برای اینکه دقیقتر گفته باشیم بازی در ÷ایان لحظه کنونی بارگذاری می شود . پس تعدادی از واکنش ها بعد از این واکنش در بازی کنونی هنوز در حال اجرا هستند نه از بازی بار گذاری.
واکنش های رده control و drawing را نمی گذارم در عوض تمامی واکنش های score رو قرار میدم.
واکنش های score :
در اغلب بازی ها بازیکن دارای یک امتیاز خاص می باشد. همجنین اغلب بازی ها به بازیکن تعدادی جان میدهند. در آخر اغلب بازیکن ها دارای یک سلامتی خاص هستند. واکنش های ذیل کار کردن با امتیاز , خون و جان بازیکن را آسان نموده است.
Set the score : گیم میکر دارای یک مکانیزم امتیاز داخلی است. امتیاز معمولا درون عنوان پنجره نمایش داده می شود. شما می توانید از این واکنش برای تغییر امتیاز استفاده کنید. شما بسادگی مقدار جدیدی برای امتیاز فراهم می کنید. اغلب اوقات شما می خواهید چیزی را به امتیاز اضافه کنید در این حالت فعال نمودن جعبه چک Relative را فراموش نکنید.
If a score has a value : با این واکنش سوالی شما می توانید بررسی کنید که امتیاز به مقدار معینی رسیده است. شما مقدار و اینکه این مقدار باید بزرگتر کوچکتر یا مساوی امتیاز باشد را تعیین می نمایید.
Draw the value of score : با این واکنش شما می توانید مقدار امتیاز را در مکان معینی بر روی صفحه رسم نمایید. شما مکان و عنوان چیزی را که باید در سمت مقابل امتیاز قرار یگیرد را فراهم می کنید و امتیاز با فونت کنونی رسم می شود. این واکنش را تنها می توانید در رویداد drawing یک آبجکت استفاده کنید.
Display the highscore table : برای هر بازی ده امتیاز برتر نگه داری می شوند. این واکنش لیست highscore را نمایش می دهد. اگر امتیاز کنونی در بین ده امتیاز برتر باشد امتیاز جدید وارد می شود و بازیکن می تواند نام خود را تایپ کند. بنابراین شما ابتدا باید امتیاز را با واکنش قبلی اضافه کنید. شما میتوانید تصویر پس زمینه مورد استفاده را تعیین کنید و اینکه پنجره باید حاشیه داشته باشد کدام رنگ برای ورودی جدید و ورودی های دیگر باید انتخاب شود و اینکه کدام فونت استفاده شود.
Clear the highscore table : این واکنش جدول highscore ( بالاترین امتیازها ) را پاک میکند.
Set the number of lives: گیم میکر همچنین دارای یک سیستم داخلی جان است. با این واکنش شما می توانید تعداد جان های باقیمانده را تغییر دهید. معمولا شما در ابتدای بازی آن را به مقداری مثل سه تنظیم می کنید و سپس بسته به آنچه که اتفاق می افتد آن را کاهش یا افزایش می دهید. اگر شما می خواهید تعداد جانها را اضافه یا کم نمایید فراموش نکنید جعبه چک Relative را فعال کنید. در لحظه ای که تعداد جانها به صفر برسد ( یا کوچکتر از صفر شود ) رویداد ((no more lives)) تولید می شود.
If lives is a value : با این واکنش سوالی شما می توانید اینکه تعداد جانها به مقدار مشخصی رسیده است را بررسی کنید. شما مقدار و اینکه تعداد جانها باید کوچکتر , بزرگتر یا مساوی این مقدار باشد را مشخص می کنید.
Draw the number of lives : شما می توانید با این واکنش تعداد جانها در یک مکان مشخصی بر روی صفحه ترسیم کرد. شما مکان و عنوانی که باید در جلوی تعداد جانها قرار بگیرد را فراهم می کنید. تعداد جانها با فونت کنونی ترسیم می شود. این واکنش تنها می تواند در رویداد drawing یک آبجکت استفاده شود.
Draw the lives as image : بیشتر از ترسیم تعداد جانهای باقیمانده بوسیله اعداد اغلب استفاده از تعدادی تصویر کوچک برای اینکار زیباتر است. این واکنش دقیقا همین کار را انجام می دهد. شما موقعیت و تصویری که در مکان مشخص شده تعداد جانها بصورت تصویر باید ترسیم گردد را تعیین می کنید. این واکنش تنها می تواند در رویداد drawing یک آبجکت استفاده شود.
Set the health : گیم میکر دارای یک سیستم داخلی health ( وضعیت سلامتی ) است. شما می توانید این واکنش را برای تغییر health استفاده نمایید. مقدار 100 سلامتی کامل را می رساند و صفر تمام شدن سلامتی را می رساند. شما بسادگی مقدار جدید را برای سلامتی فراهم می کنید. اغلب شما می خواهید مقداری را به سلامتی اضافه یا کم کنید. در این حالت فعال کردن Relative را فراموش نکنید. هنگامی که سلامتی کمتر یا مساوی صفر می شود یک رویداد out of health تولید می شود.
If a health is a value : با این واکنش سوالی شما می توانید رسیدن سلامتی به یک مقدار مشخص را بررسی نمایید. شما مقدار و اینکه سلامتی باید کمتر یا بیشتر یا مساوی این مقدار باشد را تعیین می کنید.
Draw the health bar : با این واکنش شما می توانید سلامتی را به شکل یک میله سلامتی یا helath bar ترسیم نمایید.هنگامی که سلامتی 100 است میله پر ترسیم میشود. هنگامی که به صفر برسد میله خالی است. شما مکان و سایز میله سلامتی و رنگ میله و پس زمینه میله را تعیین می کنید.
Set the window caption : معمولا در عنوان پنجره نام room و امتیاز بازی نمایش داده میشود. با این واکنش شما می توانید آن را تغییر دهید. شما می توانید که نمایش امتیاز , جانها , سلامتی و عنوان هر یک از این موارد را تعیین نمایید.
خوب حالا بالاخره به قسمت پایانی می رسیم
ایجاد یک روم در بازی :
برای ایجاد یک روم از نوار ابزار آیکون add a room رو انتخاب کنید با این کار یک اتاق خالی برای قرار دادن آبجکت ها و تصاویر پس زمینه بوجود می آید . در برگه objects قسمت پایین این پنجره سمت چپ شما می توانید نام آبجکت خود را از لیست شناور انتخاب کنید و بعد با یک کلیلک آنها را در روم قرار دهید با کلیلک راست آبجکت یا در واقع نمونه ای از آّبجکت که در روم قرار دادید را می توانید حذف کنید . مکانی که شما آبجکت را در روم قرار می دهید تحت شبکه خطوطی است که می بینید برای قرار دادن دقیقتر نمونه های خود بر روی روم شما می توانید این شبکه ها را با دستکاری در قسمت بالای پنجره کوچکتر یا بزرگتر کنید و یا با دکمه ای که شکل شبکه دارد آن را مرئی و نا مرنی کنید.
در برگه setting شما می توانید سرعت روم بر حسب فریم بر ثانیه و اندازه روم و عنوان آن را تعیین کنید.
در برگه backgrounds شما می توانید تصویر پس زمینه خود را از منوی شناور انتخاب کنید تا به روم اضافه شود دقت کنید که حتما گزینه visible when room starts را فعال کنید تا در بازی این پس زمینه را مشاهده کنید. در قسمت همچنین می توانید رنگ پس زمینه روم را در صورت عدم استفاده از بک گراند تعیین کنید.
بعد از اینکه نمونه های آبجکت های خود را در روم در مکانی مناسب قرار دادید می توانید دکمه run game را در نوار ابزار کلیک کنید تا بازی اجرا شود حال از بازی خود لذت ببرید . دکمه قرمز که در پهلوی این دکمه است هم برای اجرای بازی در حالت debug mode است که برای خطا یابی بازی بسیار مفید است .
خوب دوستان پرونده این تاپیک هم بسته شد حالا هر که مشگلی با این نرم افزار پیدا کرده بگه تا جوابشو دریافت کنه
موفق باشید و پیروز
