بازيهای رايانهاي جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل ميکنند. این عنوان اصلی گزارش تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا است که بر اساس آن بازيهای رايانهاي به عنوان فرآیندی با قابلیت بالا برای بر هم زدن زمان و مکان به شیوهای که در واقعیت وجود ندارد، معرفی شدهاند.
به گزارش مهر، چنین پروژه تحقیقاتی در حالی صورت ميگیرد که طی یک دهه اخیر و به واسطه شکلگیری جنگهای مختلف، بازيهای رايانهاي نیز دستخوش تغییرات بنیادین شده و جهتگیری ذهنی سازندگان چنین بازیهایی به واسطه گسترش تفکرات آلوده به جنگ شاخه جدیدی به نام موضوعات جنگی و آلوده به خونریزی را تجربه ميکنند.
اما این یک بعد قضیه است. در این میان اخیرا فاش شده است که ارتش آمریکا سرمایهگذاری قابل توجهی را در عرصه طراحی و معرفی بازيهای رايانهاي توام با جنگ و خشونت انجام داده است. در این راستا هماکنون بالغ بر 100 بازی ویدئویی در برنامههای آموزشی این ارتش مورد استفاده قرار ميگیرند و بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، در سال 2006 بالغ بر 120میلیون دلار در این عرصه سرمایهگذاری شده است. این سرمایهگذاری کلان عمدتا در راستای ارتقای چنین بازيها و ارائه نسخههای به روزتر آنها بوده است.
به نظر ميرسد، آمریکا به این رویکرد جدید
روی آورده باشد که با استفاده از فناوریهای به روز دنیا و حتی دنیای بازیهای رايانهاي، نظامیان خود را برای رویارویی با صحنهها و ترکیبهای مختلف و پیچیده جنگی آماده کند. در چنین آماده سازیهایی، شبیه سازیهای رايانهاي و سرگرم شدن نظامیان در بازيهای نزديک به واقعیت که در آنها نبردهای حقیقی یا سناريوهای تروریستی برای نظامیان درنظر گرفته شده است، هدف اصلی عنوان شده است. به گفته برخی نظامیان آمریکایی، این شبیهسازیها عمدتا با هدف افزایش قابلیتهای نظاميو تاکتیکی سربازان آمریکایی در زمان حضور در نبردهای واقعی صورت گرفته است.
به نظر ميرسد، پنتاگون و مقامات عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا به این عقیده رسیده باشند که با استفاده از بازیهای رايانهاي ميتوان مرزهای زمان و فضا را در هم شکست. اما چه برنامههایی در پشت این حقیقت به ظاهر علميو تکنولوژیکی نهفته است؟ و آیا باز هم ميتوان گفت، بازيهای رايانهاي جهان را به مکان دلپذیرتری برای زندگی تبدیل ميکنند!
