












































مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا
mj_piremard نوشته شده:با سلام
یک سوال داشتم موتور های f-22 چگونه با سوپر کروز مداوم مشکلی ندارن ؟
hf22 نوشته شده:اف-22 از ابتدا برای پرواز مداوم با توان موتوری بالا طراحی شد یعنی برای ایجاد برتری در داگ فایت و پرواز در خاک دشمن
پرواز زیر سرعت صوت کفایت نمی کرد. اف-22 باید موتوری میداشت که بتواند در چرخشها و مبارزات هوایی تمرکز خلبان را از توجه به میزان سرعت و کنترل قدرت موتور به سیستم هدفیابی و شلیک معطوف کند!
از نظر فنی پی بردن به مواد ساخت این موتور و نحوه ساخت موتور و حتی روش متصل کردن کامپیوتر و بردهای کنترلی به موتور فوق یک راز برای ما خواهد بود.
چیزی که مشخص است عامل دوام کارکرد این موتورها در شرایط میدان نبرد اول جنس مواد بکار رفته و دوم مهندسی پیاده شده در آن است.
صدای تولیدی موتور فوق بسیار کم است.
خنک کننده این موتور و سیستم بررسی هوشمند تنش وارده به موتور و همینطور وجود یک سیستم کنترل و برنامه ریزی موتورها همه باعث شدند این موتورها عملکرد فوق العاده داشته باشند و بدون خراب شدن در زمان کار ساعتها کار کنند.
توجه کنید این موتور اساسا وقتی از پس سوز استفاده می کند به نسبت نسل قبل چند برابر موتورهای قبلی با پس سوز کار می کند و این در حالی است که ما در مورد سوپر کروز این موتورها بحث می کنیم و سوپر کروز امروزه برای نسل 5 جتهای جنگی یک استاندارد کاکرد است.
ماخ 1.5 یک عمر عادی برای نسل 5 باید باشد و هست!
الیته از طراحی بدنه اف-22 و کمک آن به افزایش سرعت در کنار حمل سلاح در داخل نباید به سادگی گذشت!