آشنايي با جنگنده ضربتی دوربرد سوخو-24

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

سلام دوستان

اولین عکس شاید عکسی باشد که دوست عزیز مان داوود اول پست کردند ولی ظاهرا لینکش دیگر کار نمیکند

تصویر

نمیدانم این عکس قبلاپست شده ؟ سوخوی ۲۴ نهاجا با بمبهای تمرینی

تصویر
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

[External Link Removed for Guests]

سلام
در مورد عكس بالا كه 2 تا SU-24 M روسيه را در حال سوختگيري نشان ميده ميخواستم توضيحي بدم:

از جمله سيستمهاي كه روسها در سوخو24 ام اضافه كردند افزودن امكان سوختگيري هوائي با استفاده از يك لوله گيرنده جمع شونده در جلوي كانوپي و همچنين افزودن غلاف ويژه UPAZ-A با قابليت نصب در زير جايگاه مركزي بدنه هستش كه امكان سوخت رساني هوايي BODY REFUELING يا همان يار به يار را به هواپيما ميده.

با استفاده از غلاف UPAZ-A امكان حمل مهمات بيشتر از طريق به پرواز در آمدن با مخازن سوخت نيمه پر و پر كردن آنها در حين پرواز ميسر ميباشد.

UPAZ-A با توجه به كارائي خوب خود طبق گزارشهاي رسيده بر روي پلاتي پوس هم نصب شده.

viewtopic.php?t=25378

توضيح مختصر در مورد SU24- M اينكه روسها هر آنچه در توان داشتند در اين مدل پياده كردند از جمله:

غلاف UPAZ-A
نصب رادار ORION-A و يك رادار تعقيب عوارض زين TFR
سيستم خلبان خودكار SAU-6M1
HEAD UP مدل PPV
سيستم مسافت ياب و هدفگيري ليزري و تلويزيوني Kaira24
سيستم ناوبري اينرسيائي MIS-P/11
كامپيوتر ديجيتال TSVU-10-058K
سيستم هشدار دهنده نزديك شدن موشك
ACTICE ECM/ SPS-161
پخش كننده 24 تايي چف- فلير APP-50
......

نقاط ضعف:

سيستمهاي آويونيك قديمي و كاكپيت بينهايت شلوغ
موتورهاي پر صدا- پر مصرف- قديمي- دودزا (مشخصه اكثر موتورهاي روسي)
سيستم گردش بال قديمي
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 »

با سلام به تمامی دوستان

1- در مورد اینکه عراق در طول جنگ از سوخو-24 (چه ملکی و چه روسی) استفاده کرده است یا نه نمی توان نظر قطعی داد، ولی طبق گفته های خلبانان اسیر عراقی در سال 1366 گروه خلبانان عراقی اعزامی به شوروی به چهار گروه تقسیم می شدند. (Su-22M4، Su-25K،Su-24MK و MiG-29) بنابراین احتمال اینکه فنسرها همراه فراگ فوتها تحویل گردیده باشند بعید نیست. (البته قطعی هم نیست)

2- در مورد موشکهای ضد رادار، دوستان توجه کنند که عراق قبل از آنکه میراژها (1981) و آرمات ها (1986) رو عملیاتی کنه از موشک ضد رادار Kh-28 (نام ناتو AS-9) بر روی سوخو-22 (انواع Su-22M و Su-22M3) استفاده می نمود و این موشک در عراق با نام نیسان 28 شناخته می شد. البته بعدها به صورت محدود موشک Kh-25MP (نام ناتو AS-12) رو هم با Su-22M4 تحویل گرفت.

3- موشک Kh-59 (نام ناتو AS-13) یک موشک هدایت تلویزیونی/فرمانی می باشد و نه موشک ضد رادار.

ممنون از همه دوستان
Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۳۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 »

دوستان مدتی پیش در یکی از فرومهای خارجی به سوالی در مورد یکی از فنسر های ایران برخوردم ، اما گویا هنوز جوابی برایش پیدا نکردند...
اینجا مطرحش میکنم شاید دوستان اطلاعاتی در این مورد داشته باشند :

به عکس زیر توجه کنید :
تصویر
همانطور که میدونید رجیستر هر دسته بخصوص از هواپیماهای ایرانی با عددی خاص شروع میشه و بصورت Y-XXXX هست ، که Y برای ترابریها و تانکرها 5 برای شناساییها 2 و برای جنگنده ها عدد 3 هست ، اما در تصویر بالا شاهد این هستیم که فنسر ایرانی دارای رجیستر عجیب 6856-6 هست ، آیا این تصویر دستکاری شده ؟ یا اشتباهی در رجیستر کردن این پرنده پیش آمده یا اینکه شاید رسته جدیدی در نیروی هوایی ایجاد شده و این پرنده به اون رسته اختصاص داده شده ؟ :-x
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Reza 313 نوشته شده:دوستان مدتی پیش در یکی از فرومهای خارجی به سوالی در مورد یکی از فنسر های ایران برخوردم ، :-x


مورد ديگري كه هست اينكه ايران داراي دو TYPE سوخو-24 هست. به عكسهاي زير دقت كنيد:

 [External Link Removed for Guests] 

 [External Link Removed for Guests] 

مهمترين تفاوت ظاهري انها در تيغه آئروديناميكي روي بالشونه كه محل نصب پخش كننده هاي چف/ فليره. نسل دوم سوخو 24 به نام SU-24 M شناخته ميشه كه نمونه ديگري از اين مدل مشتق شده به نام Su-24MM Fencer-D Modو تفاوت انها در همين تيغه روي بال هست. مدل صادراتي كه در تمامي منابع امده SU-24 MK هست كه DOWNGRADE شده هست.

مدل هائي كه فاقد تيغه روي بال هستند پخش كننده ها به طور معمول در بالاي بخش عقبي بدنه- دو طرف دم نصب شده.

با اينكه به وضوح از روي تصاوير مشخصه كه ايران 2 مدل از SU-24 M رو داره اما در هيچ جا از اين مورد ذكري نشده.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 »

 با سلام خدمت دوستان و کسب اجازه از خدمت جناب ندیمی.


slayer1 نوشته شده: مهمترين تفاوت ظاهري انها در تيغه آئروديناميكي روي بالشونه كه محل نصب پخش كننده هاي چف/ فليره. نسل دوم سوخو 24 به نام SU-24 M شناخته ميشه كه نمونه ديگري از اين مدل مشتق شده به نام Su-24MM Fencer-D Modو تفاوت انها در همين تيغه روي بال هست. مدل صادراتي كه در تمامي منابع امده SU-24 MK هست كه DOWNGRADE شده هست.

مدل هائي كه فاقد تيغه روي بال هستند پخش كننده ها به طور معمول در بالاي بخش عقبي بدنه- دو طرف دم نصب شده.



نمونه های Su-24M/MK به لحاظ تیغه ایرودینامیکی روی بال به دو دسته دارای تیغه و فاقد آن تقسیم می شوند.

خود انواع دارای تیغه نیز به دو گروه دارای تیغه ساده و تیغه حامل پخش کننده 27 تایی چف/فلیر تقسیم می شوند.

البته انواع دسته دوم نادر بوده و به تعداد بسیار کم تولید شدند که شامل: تمامی فنسرهای تحویلی به ایران (سری اول با دماغه سفید در زمان تحویل و رنگ استتاری سبز/قهوه ای) و تعداد محدودی از فنسرهای تحویلی به الجزایر و سوریه می شود.

البته تمامی انواع فنسر-دی (چه دارای تیغه و چه فاقد آن) به پخش کننده های 12 تایی چف/فلیر APP-50 مجهز می باشند.

ضمنا تعدادی از فنسرهای نوع دی بعدا طی بهینه سازی برخی سیستمهای الکترونیکی به پرتاب کننده های بزرگ 48 تایی چف/فلیر APP-50A در انتهای بدنه و دو سوی سکان عمودی (روی پخش کننده های APP-50) مجهز گردیدند.


ممنون از همه دوستان
 
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

MOHAMMAD JAFAR نوشته شده:اولا اگر دقت کنيد آن تيغه ها آنقدر نازک هستند که محال است که پخش کننده چف و فلير باشند
ثانيا جواب خودتان را از اين دياگرام زير بدست خواهيد آورد (قطعه شماره 71)


دوست عزيز به مجله صنايع هوائي شماره 71 صفحه 10 مراجه نمائيد.
همينطور ميتونيد به منابع انگليسي: [External Link Removed for Guests] و يا [External Link Removed for Guests]
و منابع متعدد ديگه مراجعه نمائيد. سوال من در مورد مدل هاي su-24 هاي ايرانه . مطالب بالا رو هم عينا از همون منابعي ذكر كردم نوشته بودم.


kayvan6079:
نمونه های Su-24M/MK به لحاظ تیغه ایرودینامیکی روی بال به دو دسته دارای تیغه و فاقد آن تقسیم می شوند.

خود انواع دارای تیغه نیز به دو گروه دارای تیغه ساده و تیغه حامل پخش کننده 27 تایی چف/فلیر تقسیم می شوند.


دقيقا سوال من هم همينه . همانطور كه در پست قبلي هم عرض كردم سوخو 24 ام داراي 2 مدل ديگر هم هست كه عينا از [External Link Removed for Guests] نقل ميكنم:


Su-24M (`Fencer-D'): Second-generation strike/attack version

Su-24M (`Fencer-D' Mod): Large overwing fences integral with extended wingroot glove pylons.....

Su-24MK (`Fencer D'): Export version of the above, with downgraded avionics. Some serve with Russian Air Forces (notably at Kubinka with squadron of 237 GvTsPAT) wearing non-standard (export) camouflage, but red star nationality markings.


به مدل SU-24 M - FencerD Mod در برخي منابع Su-24 MM هم ذكر شده.
Su-24MM Fencer-D Mod
Large over wing fences integral with extended wing-root glove pylons, sometimes incorporating 27-round chaff/flare dispensers (nine-shot launchers). در سايت [External Link Removed for Guests]

آيا مدلي كه تیغه حامل پخش کننده 27 تایی چف/فلیر را دارن . همون MOD ؟ چون به تعداد كمي ازش توليد شده در منابع بسيار محدودي از اون ذكر شده. ( MOD در روسي مخفف كلمه مدرن شده است)
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Reza6662 نوشته شده:slayer1,

يکي از همکاران سابق من که سرگرد فني هواپيماي F-4 بود، فانتوم را به به اين بمب افکن پر سر و صدا، دودزا و لگن ترجيح مي داد. :?


SU-24:

Thrust/weight: 0.60
Rate of climb: 150 m/s 29,530 ft/min



F-111:

Thrust/weight: 0.61
Rate of climb: 25,890 ft/min 131.5 m/s



Tornado:

Thrust/weight: 0.55
Rate of climb: 76.7 m/s 15,100 ft/min


اگر موردي هست كه راجع به اين دو پارامتر صحبت كنيم خوشحال ميشم.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Reza6662 نوشته شده:slayer1,

از هر نظر، علی الخصوص TBO، فانتوم به لگن روسی برتری دارد. :-(


Reza6662> طرح سوال من كاملا مشخص بود. يادم نمياد راجع به فانتوم عددي رو ذكر كرده باشم. راجع به همرديفهاي سوخو 24 نوشته بودم. مقايسه شكاري بمب افكن F-4 با سوخو 24 ؟! يك بار ديگه دقت بفرمائيد.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Reza6662 نوشته شده:
slayer1 نوشته شده:
Reza6662 نوشته شده:slayer1,

اما بحث مقایسه بین F-4 و Su-24 در IRIAF است. بله، اگر ما F-111 یا Tornado GR4 داشتیم، در آن وقت، F-4D حرف چندانی برای گفتن نداشت. اما در برابر ارائهء یک سیستم Chaff/Flare dispensers و یک رادار terrain-following radar، بمب افکن Su-24، در IRIAF، هیچ مزیت دیگری نسبت به F-4D/E ندارد، علی الخصوص اینکه IRIAF کلیهء هواپیماهای خود را به سیستم پرتاب Chaff مجهز کرده است و خود من از نزدیک، شاهد آزمایش سیستم پرتابگر Chaff نصب شده بر روی جنگندهء F-14 نیروی هوایی بودم.


:D رضا جان ، 2 تا پارمتر براي 3 تا بمب افكن همرديف نوشتم. نه راجع به F-4 چيزي نوشتم. نه راجع به مقايسه اون با f-4d ( مقاسيه بمب افكن تاكتيكي frontal bomber) سوخو 24 با F-4 يك كمي عجيبه.

نه راجع به رادار صحبتي كردم .نه راجع به چف ! نه راجع به برد .. فقط 2 تا پارانتر رو ذكر كردم . لطفا مجددا دقت فرمائيد.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Reza6662 نوشته شده:slayer1,
اگر بحث مقايسه بين Tornado GR4 و F-111 و Su-24 باشه، من F-111 رو انتخاب مي‏كنم، ولي نه به دليل ميزان اوج‏گيري در ثانيه يا ميزان كشش نسبت به وزن، بلكه به علت توانايي بيشتر در حمل تسليحات، برد پروازي زياد، موتورهاي توربوفن كم‏مصرف، آويونيك بهتر.
اما از آنجا كه F-111 فقط در موزه‏هاي ايالات متحده يافته ميشه، يكي از بهترين گزينه‏ها براي نيروي هوايي تقريبن زمين‏گير ايران، بمب‏افكن Tornado GR4 هست .


بله من هم با شما موافقم . Tornado GR4 امتحانش رو پس داده. مطلب من رو درباره " چگونه دفاع هوائی عراق نابود شد" رو نگاه کردید و در اون به موفقیت این هواپیما در 2 جنگ خلیج فارس اشاره شده. اما با توجه به عددها ی ذکر شده میتونیم نتیجه بگیریم که اونقدرها هم تنبل نیست. میدونید که یکی از مهمترین پارامترها در چالاکی هواپیما نسبت کشش به وزن هست. عکس جالبی رو در قسمتهای قبل گذاشته بودید که نشون میداد 2 تا سوخو24 در حال سوختگیری هستند - من توضیحی رو روی عکس شما در مورد سیستم بادی ریفیولینگ upaz دادم و در اون نقاط ضعف این هواپیما در کنار نقاط قوتش رو درج کردم. شما هم با من موافق هستید که اگر سوخو24 را هواپیمائی فوق العاده ندونیم ( که نیست) حد اقل در ردیف متوسط از نظر کارائی و ورود به نقاط حساس دشمن با توجه به تعریف ماموریتی اون و رادار TFR با سیستم اتو پایلوت SAU-6M1 / MIS-P 11...... قرار داره.
امیدوارم که مثل همیشه از نظرات شما استفاده کنیم.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

پست توسط Shahryar »

Mehdi2224 نوشته شده:
SU-24:

Thrust/weight: 0.60
Rate of climb: 150 m/s 29,530 ft/min

در طول جنگ خلبنان ما بارها بدون استفاده از سيستم tfr از طريق ارتفاع پست به اهداف زيادي در عراق حمله کردند که اين نشون ميده که اين سيستم tfr تنها براي کم کردن کار خلبان ايجاد شده .
موفق باشيد

با سلام خدمت دوست عزیزم. روسها که تو سایت سوخو هم درج کردن که مدلی که به ایران صادر شده downgdare هست
البته بدون tfr هم میشه در ارتفاع پست نفوذ کرد ( حتی با هواپیمای ملخدارسمپاش ) اما باید بهای ریسک اون رو هم پرداخت. که موارد متعددی از نزدیک بودن احتمال برخورد شکاری های ما با دکلهای برق و نقاطی که برای لحظه ای از دید خلبان خارج میشه رو شاهد بودیم. اما با رادار تعقیب عوارض زمین مثل سوخو-24 - مثل تورنادو مثل اف-111 دیگه به داشتن شانس نیازی نیست. پس به هر حال با من هم عقیده هستید که سوخو 24 سیستمهای رو داره ( هر چند تا حدی قدیمی)
که بشه اونو ل گ ن ندونست.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”