آشنایی با جنگنده چند منظوره MiG-21 Lancer

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده چند منظوره MiG-21 Lancer

پست توسط Reza6662 »

MiG-21 Lancer ، نيزه اندازي توانا

[External Link Removed for Guests]

تصویر

شركت روماني‏ - اسرائيلي البيت آئروستار (Elbit-Aerostar) تعداد 110 فروند ميگ21 قديمي نيروي هوايي روماني را مدرنيزه كرد. اين ميگ21 جديد، اكنون به نام Lancer (نيزه‏انداز) شناخته مي‏شود.

لنسر گامی است بزرگ براي نيروي هوايي روماني در جهت همكاري بهتر و بيشتر با ناتو، تا اين كشور هرچه سريعتر بتواند با رسيد به استانداردهاي ناتو، به عضويت اين سازمان درآيد.
یکی از دلائلی که رومانی تصمیم گرفت جنگنده های قدیمی میگ21 خود را بهینه سازی کند این بود که ایالات متحده تنها جنگنده های قدیمی F-16A/B (تحویل نشده به پاکستان) را به رومانی پیشنهاد داد.
رومانی تعداد 18 فروند MiG-29A در اختیار دارد که سیستم های الکترونیک و راداری ضعیف و TBO پائین این جنگنده، مانع خرید مجدد تعداد دیگری میگ29 از روسیه شد.
در آئرواستار 1100 نفر از کارشناسان زبده روی برنامه ی ارتقاء میگ21 کار می کنند. یکی از مشکلات بزرگ مهندسان این برنامه ی ارتقاء، کمبود اطلاعات طراحی سازه در مورد میگ21 روسی بود. ولی به دلیل این که آئرواستار به عنوان یک مرکز تعمیرات اساسی تجربیات زیادی از میگ21 داشت و همچنین تجارب عالی مهندسین اسرائیلی در انجام مهندسی معکوس، کمک زیادی به پیشرفت این برنامه نمود.
اکنون کشور رومانی با صرف کمترین هزینه، مالک یک جنگنده ی تمام عیار نسل چهارم شده است!! و با توجه به موفقیت بسیار زیاد طرح، مجارستان نیز خواهان ارتقاء میگهای21 خود شده است.

برنامه‏ي مدرنيزاسيون
برنامه‏ي جاه طلبانه‎ي مدرنيزه سازي كه اواسط دهه ی 90 به وسيله‏ي دولت روماني آغاز شد، اكنون در مراحل پاياني خود است. طبق اين برنامه 100 فروند از مدلهاي قديمي M و MF و BiS ميگ21 و همچنين 10 فروند نوع آموزشي و دونفره‏ي مدل U به سطح تكنولوژيك بسيار بالا ارتقاء مي‏يابند. كل اين پروژه، رقم بسيار مناسب 320 ميليون دلار را بالغ مي‎‏شود.
اكنون 4 پايگاه هوايي روماني با تعداد سورتي بيش از 30000 عدد، فعال و عملياتي مي‏باشند. مقايسه‏ي ميزان ساعات پروازي كه با مدلهاي قديمي ميگ21 تنها به 30 ساعت در سال محدود بود، اكنون با ورود لنسر، سه برابر شده است.
اكنون جنگنده‏اي چندمنظور با امكان پرواز در هرگونه شرائط آب و هوايي در اختيار است كه پيشتر با مدلهاي ضعيف و قديمي ميگ21 ، بسياري از اين پروازها امكان‏پذير نبودند.
قابليتهاي پروازي و آويونيك (آلات و نشان‏دهنده‏هاي اطلاعات پرواز) استثنايي جنگنده‎ي جديد، اكنون با سطح تكنولوژيك جنگنده‏‎هاي پيشرفته‏ي ناتو برابري مي‏كند. اكنون خلبانان نيروي هوايي روماني مي‏توانند در ماموريتهاي پيچيده و مهم نظير شناسايي ليزري اهداف و حملات بسيار دقيق با بمبهاي هدايت شونده‏ي ليزري شركت نمايند كه اين امر با امكانات جنگنده‏هاي جديد ناتو برابر مي‏كند.
تصویر
لنسر اكنون به ستون قابل اطميناني براي نيروي هوايي روماني تبديل شده است. اين جنگنده براي روماني، نقش اصلي دفاع هوايي، ايجاد برتري هوايي در فواصل نزديك و امور آموزشي را به طور كامل برعهده گرفته است.
لنسر قادر است هم از تسليحات غربي نظير موشكهاي هوا به هواي سايدوايندر استفاده كند و هم از موشكهاي هوا به هواي روسي نظير R-60 يا R-73 بهره بجويد و هم قادر است از تسليحات اسرائيلي نظير موشكهاي هوا به هوايي پايتون3 و بمبهاي هدايت شونده‏ي 250 يا 500 پاوندي حمل و استفاده كند.
همچنين سيستم‏هاي ضدالكترونيك (ECM) ، غلافهاي شناسايي و جاسوسي در لنسر گنجانده شده‏اند. خطاي شناسايي رادار به 7 ميل در راديان كاهش يافته است و خطاي اصابت بمبهاي ليزري بين 1 تا 2 متر مي‏باشد.
مكانهاي نامتقارن و مشكل‏ساز نصب تسليحات در ميگ21 روسی، اكنون اصلاح شده‏اند و اين امر لنسر را قادر مي‏سازد انعطاف‏‎پذيري بيشتري در حمل تسليحات داشته باشد.
از 110 جنگنده‏ي ميگ21، تعداد 85 فروند جهت انجام عمليات بر عليه اهداف زميني (Ground Attack) با ردارد ويژه‏ي مسافت ياب زميني و 25 فروند هم جهت دفاع هوايي با رادار مخصوص EL/M-2032 ساخت شركت التاي اسرائيل (Elta) مجهز شده‏اند. اين رادار تواناي معادل رادار F-16C را به لنسر در دفاع هوايي مي‏بخشد.
همچنين تجهيزاتي جهت افزايش ايمني در هنگام پرواز شبانه و قابليت پرواز در شرائط گوناگون آب و هوايي به لنسر افزوده شده است.
همچنين در پروژه‏ي لنسر، ساخت دستگاه شبيه‏ساز كامل براي امور آموزشي خلبانان ميگ21 انجام پذيرفت.

كابين بسيار پيشرفته و غيرقابل باور
ايجاد يك محيط دوستانه بين خلبان و كابين (man-machine cockpit interface) توسط صنايع البيت اسرائيل انجام پذيرفته است.
يك نمايشگر HUD (سربالا)، كنترلهاي HOTAS (كنترل جنگنده بدون برداشتن دست از اهرم كنترل اصلي) و دو نمايشگر تلويزيوني (LCD) با ابعاد 5×5 اينچ ساحت البيت اسرائيل از جمله‏ي ادوات جديد است.
يكي از اين نمايشگرهاي تمام رنگي جهت نمايش اطلاعات پروازي و ناوبري و ديگري كه نمايشگر تك رنگ است جهت نمايش اطلاعات راداري استفاده مي‏شود.
تصویر

همچنين چراغ‏هاي هشداردهنده و كليدهاي استارت كه در كابين ميگ21 در اطراف آلات نمايشگر پروازي پراكنده نصب شده بودند، اكنون در كنار هم جمع‏آوري شده‏اند.

کابین ابتدایی میگ21
تصویر

شركت البيت، سيستم‏هاي جديدي چون مكان‏ياب جهاني (GPS) و رادارهاي جديد و همچنين دو خط انتقال اطلاعات پروازي (Data Bus) از نوع MiL-Std 1533 يكي براي تسليحات و ديگري براي سيستم‏هاي الكترونيك پروازي كه به يك كامپيوتر بسيار پيشرفته و چندمنظوره متصل مي‏باشند را بر روي لنسر نصب كرده است.
سيستم جديد ناوبري ساخت ماركني، يك ژيروسكوپ بسيار دقيق، سيستم فرود با استفاده از آلات بسيار دقيق و تجهيزات VOR/DME از جمله ادوات نصب شده‏ي ديگر مي‏باشند.
(VOR= Very high frequency Omni direction Radio range)
(DME= Distance Measuring Equipment)
با حذف بسیاری از تجهیزات آنالوگ و قدیمی روسی که صفحه ی نمایش میگ21 را شلوغ کرده بود، دید خلبان به طرز عالی بهبود یافته است.
همچنین برای نوع دو کابینه، کاناپی جدیدی برای کابین عقب ساخته شد که از جنس پلکسی گلاس (پلاستیک شفاف) ساخت آئروستار بود. در کاناپی روسی کابین عقب، از نوار پهن فلزی حاوی پریسکوپ حجیم متحرک و سنگین استفاده شده بود.

بهینه سازی موتور و بدنه
بهينه‏سازي موتورها و بدنه نيز بر عهده‏ي شركت آئرواستار گذاشته شده است. در جریان این برنامه، موتورهای قدیمی R-13 ساخت تومانسکی تعمیر اساسی شدند. بالها و سکانهای افقی و عمودی باز شده، تعمیر و یا تعویض شدند. همچنین سیم کشی کل هواپیما دوباره انجام شد. تمامی تجهیزات زائد روسی برداشته شد و اصلاحات اساسی در داخل کابین به منظور قابلیت نصب نمایشگرهای LCD و سیستم های آویونیک جدید انجام شد.
تصویر

همچنین برخی تغییرات اساسی در سازه ی هواپیما انجام شد. برای مثال بخشی از بدنه ی هواپیمای جهت نصب منحرف کننده های Chaf و Flare به طور کامل تغییر یافت.
براي تعيين كارايي سيستم‏هاي جديد، از خلبانان رومانيايي و اسرائيلي بر روي دو فروند هواپيماي مشابه (يكي در تاسيسات البيت در حيفا و ديگري در كارخانه‏ي آئرواستار روماني) استفاده شده است.
آزمونهاي پروازي تا سال 1997 و برنامه‏ي آزمايش هماهنگي تسليحات جديد با سيستم‏هاي كنترلي نصب شده در سال 1998 با موفقيت انجام شدند.
تصویر
در هنگام پرواز در هوای ابری، سقف قابل فرود از 600 متر در میگ21 به 300 متر در لنسر کاهش یافته است که این میزان در برنامه بهسازی مجدد تا 100 متر نیز کاهش خواهد یافت. این ارتقاء، نیاز به سوخت را در هوای نامساعد و ابری کاهش می دهد و خلبان، زمان کمتری برای فرود صرف خواهد کرد.
بنا به گفته‏ي مدير برنامه‏ي لنسر در وزارت دفاع روماني، لنسر از نظر سيستم‏هاي پروازي، جنگ‏افزار و الكترونيكي با جنگنده‏ي F-16C يا ساير جنگنده‏هاي پيشرفته‏ي نسل چهارم مطابقت مي‏كند.
خلبانان ميگ21 كه با لنسر پرواز كرده‏اند، مي‏گويند اين ديگر يك ميگ قديمي و ناتوان نيست بلكه يك جنگنده‏ي كاملن جديد مي‏باشد. آنها ادعا مي‏كنند اين جنگنده در نتيجه‏ي كاهش بار فكري خلبان، به وي فرصت مي‏دهد تا توجه بيشتري به رزم هوايي يا زميني داشته باشد.

سیستم پیشرفته DASH
يكي از مهترين مواردي كه بايد خلبانان ميگ21 با پرواز هواپيماي لنسر عادت كنند، استفاده از سيستم نمايشگر روي شيشه‏ي كابين جلو (نمايشگر سربالا يا HUD) و سيستم بسيار پيشرفته‏ي نمايشگر روي كلاه پروازي (DASH) ساخت مي‏باشد. در سيستم DASH ، اطلاعات نمايشگر HUD به داخل نمايشگر كوچكي بر روي كلاه خلباني منتقل مي‏شوند.
سيستم (DASH= Display And Sight Helmet) ساخت شركت البيت اسرائيل است.

The DASH helmet allows the pilot to fly head-up and off-boresight
تصویر

در هواپيماي ميگ21 ، هدايت هواپيما مستلزم دقت بسيار بيشتر در هنگامي بود كه خلبان سر خود را بالا آورده و بيرون را نگاه مي‏كرد. ولي در لنسر با استفاده از كلاه پروازي DASH ، كنترل جنگنده بسيار ساده‏تر شده و خلبان كنترل هواپيما را از دست نمي‏دهد.
ترکیب کلاه پروازی DASH و موشک پایتون3 ، کارایی جنگنده را در نبردهای داگ فایت به شدت افزایش داده است. این کلاه، خلبان لنسر را قادر می سازد بدون تغییر جهت پرواز هواپیما، به سوی اهداف قفل کرده و به سمت آنان شلیک کند. این امر به خلبان لنسر این امکان را می دهد که به اهداف هوایی در دو سمت چپ و راست خود، همزمان شلیک کند!
صنایع البیت اسرائیل به روش مهندسی معکوس، کلاه خلبانی فوق را با موفقیت با موشکهای روسی R-60 و R-73 تطبیق داده است.
این کلاه پروازی را می توان برای ماموریتهای شناسایی – عکسبرداری و ماموریتهای هوا به زمین، مورد استفاده قرار داد.
همچنین با ژیروسکوپ جدید لنسر، می توان با استفاده از مسلسلهای 23 میلی متری، خط برخورد محاسبه شده ی گلوله ها را بدست آورد و به طور مداوم مسیر پروازی پیش بینی شده (قبل از شلیک!) گلوله ها را روی نمایشگر HUD مشاهده کرد. بدین ترتیب دقت هدفگیری با مسلسل به شدت افزایش می یابد. هدفگیر چشمی جدید مشابه مدل استفاده شده در F-16E است. اما کلاه DASH ، تکنولوژی بسیار جدیدی است که تنها در J-10 چینی استفاده شده است و صنایع البیت در حال فروش تکنولوژی این سیستم به ایالات متحده می باشد!!

سیستم رادار و الکترونیک
رادار بسیار پیشرفته ی پالس - داپلر EL/M-2032 ساخت شرکت التای اسرائیل، توانایی رهگیری همزمان 8 هدف را می دهد! این رادار، کارایی جنگنده را در ماموریتهای هوا به هوا به شدت افزایش داده است.
رادار اصلی میگ21 بردی معادل 20 کیلومتر دارد! و می تواند هدفها را تنها از فاصله ی 10 کیلومتری رهگیری نماید!
اما اکنون رادار جدید، بردی برابر 80 کیلومتر دارد و می تواند اهداف هوایی را در فاصله ی بین 60 تا 80 کیلومتری کشف نماید. به منظور تطبیق دماغه ی میگ21 با رادار جدید اسرائیلی، یک پوشش جدید برای دماغه ی میگ21 طراحی شد.
مدل Ground Attack یا ضربتی این جنگنده (مخصوص عملیات بر علیه اهداف زمینی) تنها مجهز به یک رادار مسافت یاب ساخت التا می باشد.
لنسر همچنین قادر به حمل یک غلاف مخصوص عملیات جاسوسی – اکتشافی و عکسبرداری (Photo Reconnaissance pod) و یک غلاف نشانه گذاری لیزری (Laser Designator pod) ساخت صنایع رافال اسرائیل می باشد که به این جنگنده، توانی برابر یا حتا بیش از RF-4E می دهد!
لنسر یک گیرنده ی هشدار راداری SPS-20 ساخت اسرائیل و یک سیستم پخش کننده ی Chaf و Flare (جهت انحراف موشکهای شلیک شده به طرفش) و یک غلاف ضدعمل الکترونیک (ECM) دارد.
به جهت جلوگیری از ایجاد اخلال در سیستم های مخابراتی، در لنسر از دو سیستم با قابلیت کار در فرکانس های متفاوت استفاده شده است. این سیستم های ساخت شرکت Reutech (آفریقای جنوبی) هستند.
همچین یک سیستم هشدار دهنده ی بسیار جالب با صدای انسان و به زبان رومانیایی نیز بر روی این جنگنده نصب شده است.
سیستم بسیار پیچیده استخراج اطلاعات عملیات (در حد F-15E) شامل یک دستگاه ضبط تصاویر ویدیویی کابین خلبان (Cockpit Video Recorder) ، بخش عملیات زمینی را قادر می سازد تا به طور دقیق بداند که چه عملی درست انجام شده یا غلط بوده است و چگونه باید اصلاح شود!
نوارهای ویدیویی حاصل از پرواز فرمیشن 4 فروند لنسر می تواند با یکدیگر هماهنگ گردد و به طور همزمان به نمایش درآید!
اطلاعات سیستم HUD به همراه اطلاعات سیستم راداری روی یک نوار کاست ضبط می شود. این نوار در سیستم های زمینی ساخت البیت جهت آگاهی دقیق خلبانان از اتفاقات هنگام پرواز به نمایش در می آید.
سیستم شناسایی دوست از دشمن (IFF) یا Identification Friend or Foe با سیستم های موجود در ناتو هماهنگ شده است تا لنسر بتواند در مانورهای نظامی ناتو شرکت کند.
برنامه ی نرم افزار تبدیل تغییرات فیزیکی حاصل از پرواز بر روی سنسورهای هواپیما به زبان JAVA نوشته شده است و این امکان را می دهد که خلبان تنها با زدن یک کلید، واحد نشان دهنده ی سرعت را از کیلومتر بر ساعت به نات یا مایل بر ساعت تبدیل کند یا ارتفاع سنج به جای متر از واحد فوت، ارتفاع پروازی را بر روی LCD نمایش دهد!!
سيستم جديد دو خطی انتقال اطلاعات پروازي (Data Bus) از نوع MiL-Std 1533 این امکان را می دهد که به طور قابل توجهی از مقدار سیم کشی درون جنگنده کاسته شود.
با توجه به زیاد شدن ادوات الکترونیکی، یک مولد نیروی کمکی جریان الکتریکی جدید و یک سیستم کنترل محیطی جدید، جایگزین سیستم بسیار ابتدایی روسی شد.

تسلیحات
جایگاههای 2 تایی حمل مهمات در میگ21 ، در مدل لنسر به 3 قلاب افزایش یافته اند. همانطور که پیشتر ذکر شد موشکهای هوا به هوای R-60 و R-73 و راکت اندازهای UB32، موشکهای هوا به هوای اسرائیلی پایتون3 و مجموعه ی هدایت کننده ی بمب با سیستم Infrared (حرارت یاب) ساخت صنایع البیت اسرائیل، بمب های هدایت شونده ی لیزری (مشابه GBU12) و بمبهای سقوط آزاد Mk-82 و Mk-83 از جمله ی مهمات قابل حمل توسط لنسر هستند.
پایلونهای زیر بدنه ی میگ21 نیز به طور کامل جهت حمل جنگ افزارهای جدید، تعویض شده اند.

پایتون3
تصویر

راکت اندازهای UB32
تصویر

منابع:
http://www.defense-update.com/news/lancer.htm
http://www.ainonline.com/Publications/farn/farn_02/farn_o2d1_100thmig21pg41.html
آخرین ويرايش توسط 1 on Reza6662, ويرايش شده در 0.
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

کیمیای اسراییل بر میگ 21 Fishbed

پست توسط SAMAN »

بنام خدا

کیمیای اسرائیل بر میگ 21

MIG-21 2000 تصویر 
مقدمه:
جنگنده میگ 21 با نام ناتوی Fishbed هواپیمایی شناخته شده برای همه علاقمندان به صنایع هواپیمایی نظامی است. این جنگنده که پر تعداد ترین هواپیمای نظامی ساخته شده را از لحاظ تیراژ به خود اختصاص داده یک هواپیمای کوتاه برد رهگیر است. این جنگنده اولین پرواز هایش را در 1957 یعنی بیش از 50 سال قبل (نیم قرن) انجام داد. نگارش های بسیار متنوعی از آن ساخته شد و در بسیاری از عملیات ها برای کشور های مختلف انجام وظیفه کرد. اما هر چیز پایانی دارد میگ 21 بعد از سالها خدمت جای خود را به میگ 23 داد. اما بحث اصلی این است که این جنگنده یکی از معدود جنگنده های مولتی رول است که بسیاری از کشور ها به رقم داشتن پیشرفته ترین جت های جنگنده موجودشان حاضر به فروش یا از رده خارج کردن آن نبوده اند و بعضا رو به ارتقای این پیر 52 ساله کرده اند. اولین نگارش ارتقای این جنگنده نگارش bis بود. نگارش بعدی bis Lanser و بعد 21-93 توسط روسیه و در نهایت تکاملی دیگر از این جنگنده به عنوان یک هواپیمای نو و مدرن روز و قابل رقابت با رقبای خود با نام MIG-21 2000 ! البته نا گفته نماند که ارتقای این جنگنده توسط خود روسیه( 21-93) که قابلیت شلیک موشک های وایمپلRVV t R-27 و R-27t1 و R-77, R-73/ موشک های ضد کشتیKh-29 و Kh-31 را دارد انجام شده است. همچنین رادار این مدل نیز تغییر یافته است. برد کشف رادار این نمونه 57 کیلومتر است.

البته باید اعتراف کرد که نمونه روسی میگ 21 با نام 21-93 bison از لحاظ حمل تسلیحات و رادار و خلاصه کلا از نمونه اسراییلی برتر است.لازم به ذکر است که میگ های 21-93 را با نام bison میشناسند.

میگ 21 / 2000 را صنایع هوایی آرتش اسراییل توسعه و طراحی کرده است.در واقع میتوان گفت که تنها قاب Fishbed پیر بر این نگارش جدید نقش بسته شده است. هواپیمای جدید از سیستم های الکترونیک مدرن بهرمند است. قابلیت حمل جدیدترین موشک های مدرن هوا به هوا و هوا به سطح را دارد.

درپایان مقدمه باید گفت که فعلا زمان بازنشست شدن نام میگ-21 Fishbed هنوز بسیار زود است. زمان سلطنت این شاه کوچک جثه آسمان هنوز به پایان نرسیده است. آسمان باید هنوز غرش میگ 21 را در پهنه خود تحمل کند.

دعوت میکنم مطلب زیر را مطالعه فرمایید.


Lahav Division از صنایع هواپیمایی اسرائیل (IAI) توانسته که نمونه از جنگنده میگ 21 با عنوان جنگنده ضربتی Mig-21 2000 به طور کاملا قابل ملاحضه ایی ارتقا بدهد. نونه اصلی جنگنده میگ 21 یک جنگنده رهگیر کوتاه برد که توسط کمپانی MAPO MiG از روسیه که امروزه RAC MiG نام دارد تولید کند. تعدادی بیش از 5000 فروند از این جنگنده توسط کمپانی ساخته شده و با انجام بیش از 1000 عملیات برای نیرو های هوایی حداقل 33 کشور انجام وظیفه کرده است.
Mig-21 2000 از لحاظ ترکیب کابین خلبان معماری آویونیک و سیستم سلاح ها و .. به میگ 21 جدید امکان رقابت با جنگنده های غربی را میدهد و نیز توانسته که به استاندارد جنگنده های غربی برسد. تصویر 

هر برنامه نوسازی شده در این جنگنده مدرن نسبت به مشتری کاربر خاص! خود و شرایط مالی که دارد انجام خواهد شد.سیستم ها و اجزا سازنده اصلی جنگنده هر جایی از این پروژه که مورد توافق نبوده است به صورت اولیه نگاه داشته شده است.اولین تست پروازی از میگ 21 ارتقا داده شده در 24 می 1995 انجام شد و یک نمونه جدید از این جنگنده آزمایش پروازی خود را در 1998 کامل کرد.

کاکپیت
از ویژگی های کاکپیت میگ 21 2000 طرح جدید کابین خلبان است که بسیار دوست داشتی تر است! با اضافه کردن یک نمایشگر سربالا HUD , نمایشگر رنگی متناسب به هر سطح چشم, سیستم HOTAS / قطعه جامد شارژ کننده مداوم دوربین CCD / ضبط کننده نوار ویدئویی و شیشه جلوی یک تکه.
این ویژگی هاعیوب کابین خلبان نمونه اصلی را میپوشاند. تصویر 
میگ-21 2000 میتواند به سیستم کلاه دید و نمایش خلبان DASH مجهز شود. این سیستم توسط البیت Elbit از حیفا ساخته شده است که به خلبان این امکان را میدهد که با دیدن هدف به سادگی سلاح را انتخاب کند و آن را مورد هدف قرار دهد. عملکرد سیستم توسط اندازه گیری خط دید خلبان که به هواپیما متصل شده است وبا این دیدن, اطلاعات به سنسورهای هواپیما / آویونیک و سیستم کنترل سلاح منتقل میشوند.
کلاه ایمنی اطلاعات حیاتی مثل خط دید موشک /وضعیت موشک/ اطلاعات پروازی و اطلاعات خط وهشدار را روی نقاب آفتابگیر کلاه ایمنی نشان خواهد داد.
کلاه ایمنی DASH به خلبان این اجازه را میدهد که پروازی نچندان ملزم به دقت بالا( منظور راحت خلبانی کردن است- فارغ از تیزبینی زیاد در پرواز) داشته باشد. همچنین به خلبان در کشف / شناسایی و شلیک راحتر کمک خواهد کرد.

سلاح ها
صنایع هواپیمایی اسرائیل LAHVA سیستم سلاح اصلی این جنگنده را توسط یک واحد کنترل سلاح میانی جدید کامل کرد که با کنترل کامپیوتری و آزاد سازی مهمات امکان افزایش 3 تا 4 موشک هوا به هوا را میدهد.همچنین این سیستم این توانایی را به خلبان میدهد که حملات کور را به کار ببرد و توانایی محاسبه نقطه ضربت (CCIP ( و تکنیک های شیرجه و رها سازی بمب ها (بمباران) انجام دهد.

بمباران CCIP ( تخمین زننده دائمی نقطه ضربت ) شامل استقرار و مسلح شدن سلاح های هوا به سطح و استفاده از HUD با نشان دادن نقطه ضربت برای رها سازی مهمات بر روی آن است.شیرجه زدن برای بمباران شامل رها سازی سلاح های هوا به سطح در پایان یک مانور شیرجه ایی شیب دار به طرف هدف است.
پکیج ارتقایی برای جنگنده رهگیر میگ 21 قابلیت BVR (محدوده فرا دید) را به آن خواهد داد. گونه های میگ 21 شایستگی استقرار 4 سلاح های هوا به هوا در زیر چهارچوب باله های خود هستند به اضافه موشک هوا به هوای AA-2 Atoll یا موشک ضد رادار AA-2C .
موشک پایتون که توسط کمپانی رافائل در حیفا طراحی و توسعه داده شده است برای جنگ های هوایی نزدیک و رهگیری های میان برد بسیار مناسب است.
پیتون 4( اژدر مار 4) متشکل شده از الکترونیک دیجیتال و حسگر چند فرکانسه پیشرفته با سیستم اقدام متقابل قدرتمند ((ECCM و زمینه واکنش بالا!
بدین ترتیب برای بالا بردن قابلیت های ارتقا یافته دفاعی میگ 21 /2000 سیستم های جنگ الکترونیک هم ارتقا داده شدند!!


آویونیک
سیستم ابزاردقیق (آویونیک) بر مبنای واحد منسجم معماری آویونیک Lahva است که مصارف یک عملیات و پردازنده نمایشگر را به مرکزیت در می آورد, طراحی شده توسط IAI با همکاری شرکت Astronautics است.
آسرائیل به اضافه یک جهت یاب اینرسیایی جدید و سیستم موقعیت یاب جهانی (INS/GPS ) و کامپیوتر اطلاعات هوایی را به کار می برد و نیز جهت یابی ودقت رها سازی سلاح ها را اطمینان میدهد.
اگر نیاز باشد میگ 21 / 2000 میتواند با یک رادار EL/M-2032 متناسب شود که توسط صنایع اکترونیک Elta التا IAI واقع در اشدود ساخته شده است.

تصویر یک فروند جت جنگنده میگ 21 2000 که قابلیت های هوا به سطح آن بیشتر شده است و نیز به سنسور های پیشرفته مجهز است و همچنین برد آن به طور قابل ملاحضه ایی افزایش یافته است.
میگ 21 رایجترین جنگنده از دوران پس از جنگ است.( جنگ جهانی)جنگنده میگ 21 bis آخرین نگارش از سریال این خانواده است.میگ-21 21-93جنگنده ایی مشتق شده( برگرفته) از میگ های bis است. (البته به مراتب پیشرفته تر)

منبع اصلی:
[External Link Removed for Guests]

and help from the:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

مترجم و نویسنده: سامان مردانی

برداشت مطلب بدون ذکر نام سایت سنترال کلابز و سایت فدیران [External Link Removed for Guests] به هیچ وجه مجاز نیست.
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”